Kan något ta skada av en dump

H_J
13 maj 2009 · 30 Inlägg

hej jag har hör att om man kör med en dumpventill kan motorn / turbon ta skada av detta ?
tack för svaren

HenkeTIC
13 maj 2009 · 888 Inlägg

Du har ju dump på din bil original.

Mvh

RaLsO från bun!
13 maj 2009 · 89 Inlägg

här har du en länk som förklarar en del, om eftermarknads dumpar...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
wetese
13 maj 2009 · 655 Inlägg

Inte om du har gamla motorn , som sitter i 900an, dvs den med röd tändkasett!

wetese
13 maj 2009 · 655 Inlägg

rätta mig om jag har fel?

saab_eddan Saab 9.3 turbo
17 maj 2009 · 1 Inlägg

på alla nya saab 9-3 och uppåt är luftmassemätaren extremt känlig så jag hade bara en helt återcirkulerande ventil jag köpte men det räckte för att motor lampan skulle börja lysa. japp det kan skada en hel del ska du ha en riktig dump så bli det mycket du måste koppla om framför  allt måste du koppla luftmasse mätaren nån annan stans och byta tryck rör så du kan sätta  dumpventilen på smile

tjo ho
Mercury cougar "eddan" (1969)
_DamnIt R1 driver!
17 maj 2009 · 5 128 Inlägg

Dessa bilar kan ha öppen avlastningsventil:
Saab 900 Turbo 94-98
Saab 9000 Turbo 94-98
Saab 9-3 Turbo 98-99
Saab 9-3 LTT 98-00
Övriga modeller skall ha återcirkulerande ventil
(speciellt framtagna öppna ventiler finns, även för bilar med luftmassamätare)

Dessa kan ha öppen avlastningsventil! Finns mer information på Speedparts.se

Janneutanb
17 maj 2009 · 7 272 Inlägg

saab_eddan skrev:
på alla nya saab 9-3 och uppåt är luftmassemätaren extremt känlig så jag hade bara en helt återcirkulerande ventil jag köpte men det räckte för att motor lampan skulle börja lysa. japp det kan skada en hel del ska du ha en riktig dump så bli det mycket du måste koppla om framför  allt måste du koppla luftmasse mätaren nån annan stans och byta tryck rör så du kan sätta  dumpventilen på smile

Skitsnack att motorlampan började lysa pga att du satte dit en ANNAN återcirkulerande dump.
Nästan varenda turbobil har en dump från fabrik så att det skulle skada bilen stämmer inte.
Att köra utan däremot kan skada turbon.

Men att köra med en öppen på en bil med LMM gör att den går för fett efter varje växling, sen hur mycket skador som kan uppstå utav det låter jag vara osagt då jag aldrig har sett några.
Även så kan bilen dippa rejält i tomgång och i värsta fall dö, kan bli lite jobbigt om man inte är beredd på det.
Sen om den står öppen på tomgången så börjar den att pendla.

Megalomaniacal
10 augusti 2010 · 75 Inlägg

Jag har provat att sätta på en öppen dumpventil på min Saab 9-3 ltt, men det händer inte ett piss...
Jag vet inte alls vad bilen laddar orginal men vad ska jag göra för att få den att pysa?
Det är en JBR dump A25 som jag har provat med, men kanske behöve en annan för jag har redan kapat fjädern ganska bra. Har även satt på ett öppet sportluftfilter men det låter inte (!) mycket det heller!
Tacksam för svar

Janneutanb
10 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Megalomaniacal skrev:
Jag har provat att sätta på en öppen dumpventil på min Saab 9-3 ltt, men det händer inte ett piss...
Jag vet inte alls vad bilen laddar orginal men vad ska jag göra för att få den att pysa?
Det är en JBR dump A25 som jag har provat med, men kanske behöve en annan för jag har redan kapat fjädern ganska bra. Har även satt på ett öppet sportluftfilter men det låter inte (!) mycket det heller!
Tacksam för svar

Du har drygt 0.4 i ladd orginal så det är inte direkt mycket.
Men nog allt borde det låta med en öppen dump.
Vet att en kompis hade en JBR dump på sin 940 och vi fick då kapa riktigt många varv på fjädern innan den började öppna sig.

Memme I'am AWESOME..
10 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Megalomaniacal

Trimma skiten istället! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Megalomaniacal
10 augusti 2010 · 75 Inlägg

Så då kanske jag ska prova att kapa ännu mer då... Fan då måste jag skaffa en ny fjäder sen om jag trimmar skiten, men det kan inte kosta så mycke... Tanken är ju att börja trimma den en aning, men det har jag ju inte pengar till nu! Kanske sen när jag fått mitt CE kort i December tongue

Janneutanb
10 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Megalomaniacal skrev:
Så då kanske jag ska prova att kapa ännu mer då... Fan då måste jag skaffa en ny fjäder sen om jag trimmar skiten, men det kan inte kosta så mycke... Tanken är ju att börja trimma den en aning, men det har jag ju inte pengar till nu! Kanske sen när jag fått mitt CE kort i December tongue

Brukar gå fint att sätta i några brickor ifall det skulle behövas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang