saab_eddan skrev:
på alla nya saab 9-3 och uppåt är luftmassemätaren extremt känlig så jag hade bara en helt återcirkulerande ventil jag köpte men det räckte för att motor lampan skulle börja lysa. japp det kan skada en hel del ska du ha en riktig dump så bli det mycket du måste koppla om framför allt måste du koppla luftmasse mätaren nån annan stans och byta tryck rör så du kan sätta dumpventilen på
Skitsnack att motorlampan började lysa pga att du satte dit en ANNAN återcirkulerande dump.
Nästan varenda turbobil har en dump från fabrik så att det skulle skada bilen stämmer inte.
Att köra utan däremot kan skada turbon.
Men att köra med en öppen på en bil med LMM gör att den går för fett efter varje växling, sen hur mycket skador som kan uppstå utav det låter jag vara osagt då jag aldrig har sett några.
Även så kan bilen dippa rejält i tomgång och i värsta fall dö, kan bli lite jobbigt om man inte är beredd på det.
Sen om den står öppen på tomgången så börjar den att pendla.