Koppla in dimljus.

skitunge ...
10 april 2006 · 82 Inlägg

Hej jag hade tänkt att koppla in dimljus på min golf, men jag har ingen riktig koll på hur man gör..
Har läst lite olika trådar på nätet men de verkar finnas många åsikter om detta.
Är det någon som kan vara så snäll och beskriva hur man på ett enkelt sätt ska gå till väga..?

Mycket tacksam för svar.

skitunge ...
10 april 2006 · 82 Inlägg

kom igen då..  jag vet ju att det är massor som kan detta. smile

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
11 april 2006 · 1 660 Inlägg

Finns i princip 2 sätt. Antingen helt enkelt en strömbrytare som styr ett relä som matar dimljusen *** Slå av till parkering vid dimljusen i funktion**
Eller Samma som ovan + ett brytande relä som "släcker" halvljuset när dimljusen lyser.
*hoppas du hängde med där*....

Edge EVOLUTION GARAGE
11 april 2006 · 1 837 Inlägg

Mina är kopplade så att de får ström när tändning eller ljusvredet vrids.
Men de kan endast tändas/släckas med en separat strömbrytare, via ett relä då.

//Edge
cheba
11 april 2006 · 96 Inlägg

mina är kopplade så att perkeringsljus måste vara på innan dimljusen kan tändas (finns även extra parkeringsljus i dimljsen)

från parkeringsljuset på ljusströmställaren är en ström dragen förbi en brytare med kontrollampa, till dimljusens relä (styrström). Från batteriet är en grövre strömsladd dragen till reläet via en säkring (matarström). från reläet går sedan strömskablar till de båda dimljusen. förstås är de också jordade.

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
skitunge ...
11 april 2006 · 82 Inlägg

Jag vill ha så att dem kopplas på med en separat knapp men att dem även automatiskt stängs av när jag slår av övriga ljuset, hur ska jag koppla då? Kan någon förklara..

(tänk på när ni förklarar att jag bara är 3 år) smile

/Erik

Senast redigerat av skitunge (11 april 2006)

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
12 april 2006 · 1 660 Inlägg

Om parkeringsljuset (fram) slocknar när du har halv/ helljus såkan du "tjuvskarva" från kabeln till P ljuset via en brytare i kupen till styrning på ett relä (85) och vidare (86) till jord.
Sedan från B+ (ständig 12V) till relät (30) och från relät (87) till dimljusen som jordas i karossen.

Hoppas det hjälpte något med detta inlägg!! Lycka till!

skitunge ...
12 april 2006 · 82 Inlägg

GT90 skrev:
Om parkeringsljuset (fram) slocknar när du har halv/ helljus såkan du "tjuvskarva" från kabeln till P ljuset via en brytare i kupen till styrning på ett relä (85) och vidare (86) till jord.
Sedan från B+ (ständig 12V) till relät (30) och från relät (87) till dimljusen som jordas i karossen.

Hoppas det hjälpte något med detta inlägg!! Lycka till!

Tack GT90

ok smart.. de börjar klarna nu.. Men vad menar du med siffrorna innom parantes? hmm

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
12 april 2006 · 1 660 Inlägg

siffrorna inom parentes anger kopplingspunkt på reläet!
Styrning = 85 - 86.  Plusmatning = 30. Utgång till förbrukare / belastning = 87.
Glöm inte att säkra av (rek. max 20 cm. från batteriet) plusmatningen mellan batteri (eller valfri ständig spämming) och reläet! (Lämpligast med 10A flatstiftssäkring eller 16A keramiksäkring om du använder 55 watts lampor i dimljusen)

skitunge ...
12 april 2006 · 82 Inlägg

GT90 skrev:
siffrorna inom parentes anger kopplingspunkt på reläet!
Styrning = 85 - 86.  Plusmatning = 30. Utgång till förbrukare / belastning = 87.
Glöm inte att säkra av (rek. max 20 cm. från batteriet) plusmatningen mellan batteri (eller valfri ständig spämming) och reläet! (Lämpligast med 10A flatstiftssäkring eller 16A keramiksäkring om du använder 55 watts lampor i dimljusen)

ok.. tack för all hjälp..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang