Hastighets-överträdelse vid fartkamera FALSK RYKTES-SPRIDNING

carnageman Rallyförare
14 maj 2009 · 1 075 Inlägg

http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Tra … ga-fragor/ <---Källa

Det verkar som att mer än hälften av alla dom man pratar med på allvar tror att bilägaren är skyldig att betala fortkörningsböter som skickas ut via fartkamerorna. Detta är såklart fel, troligtvis FALSK ryktes-spridning från jag-vetare & wannabe-cops & dylikt.

Så här ligger det till, för att vägverket eller numera transportstyrelsen ska få laga tillstånd att skicka direkt till ägaren krävs att körkortsindrag och fängelse tas bort HELT från straffsatsen för fortkörning.
Så länge man inte gör det så kommer böterna alltid att skickas till identifierad förare.
Därför har man valt att placera kamerorna så att dom ser föraren, lagen gör det mer eller mindre omöjligt att sätta dit MC-förare därför att dom har regskylten bak och ansiktet framåt, och oftast med hjälm på huvudet. Den dagen det börjar dyka upp fartkameror som fotar mot bakdelen på fordonen så har en lagändring trätt i kraft men i dagsläget så är majoriteten av dem som fotas så pass korkade att dom inte skyddar sina ansikten med t.ex solskydd eller händerna.
Kan man inte identifiera personen som kör direkt via pass/körkortsbilder på fordonsägaren eller dennes familj så avskrivs ärendet. Om Polisen har en som kört grovt för fort och man har en bra bild på föraren så kan dom kalla ägaren till förhör för att försöka få reda på vem som kört. Är man någorlunda allmänbildad så vet man att i Sverige finns ingen lag om angiveriplikt som i sin tur gör att du kan vara ärlig och säga till Polisen att jag vet mycket väl vem som körde men jag tänker inte säga det till dej för vi har ingen angiveriplikt i detta landet.
Då kommer dom muttra lite sen får du åka hem igen - INGA BÖTER

Om ni däremot är smarta och skyddar fejset när ni åker förbi kamerorna så kommer det sticka i ögonen på VV & Polisen och då kommer man troligtvis tillslut med en lagändring, kanske till och med tar bort körkortsindrag & fängelse i hastighetsöverträdelselagstiftningen för att skynda på lagändringen.

I så fall kommer det att fungera som P-böter
Det kostar men du får i allafall fortsätta vara fri och blir inte av med körkortet.

Men i dag och många dagar och säkert år till kommer kamerorna vara vända mot fronten på fordonen och identifikation på fordonsförarna krävs för bötfällning.

Sanningen om "Trafiksäkerhetskamerorna" som VV döpt dom till är att dom i själva verket är ett verktyg för att samla in pengar till en myndighet. Hade man varit ute efter att rädda liv så hade man garanterat satsat stort på beteende kontroller. Brist på koll och teckengivning är dom största faktorerna till att vi har trafikolyckor. Största faktorn är uteslutande trötthet & fylla! Och det där med att sänkt fart med 1km/h skulle rädda 25liv om året, hur hjärntvättad är man om man tror på det??? Oftast är det dom som kör lite fortare som är mera pigga & uppmärksamma bakom ratten, finns en hel del OBEROENDE studier som visar på just detta. Här har ni en liten artikel från Mitt I tidningarna i Stockholm förresten:
http://www.luckbyte.se/raddaliv.jpg

Senast redigerat av carnageman (22 maj 2009)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
pampers138 Har alltid rätt!
14 maj 2009 · 689 Inlägg

Perfekt! allt jag behövde veta!  smile   Bäst e ju dock att köra lagligt!

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
torpis Forummoderator
14 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Lägg till källa i ditt första inlägg, annars är denna tråden lika mycket rykten som "alla andra" trådar i ämnet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Red_Hot_Tom
14 maj 2009 · 5 Inlägg

Visst är det som du säger här. Men anledning till att det finns "Falsk ryktes-spridning" är väl för att försöka få ner hastigheten ändå. Nu bryr jag mig inte om när det körs över hastigheten där det inte finns några gående eller barn utmed vägen. Man utgår väl att föraren har så mycket förstånd och empati för sina medmäniskor att han kan framföra sitt fordon säkert  även om han kör för fort. Tyvärr så är inte fallet så. Vi kan ta ett exempel bara här där jag bor löper riksväg 23 igenom och den är begränsad i tätorten till 50km. Men det struntar många i de passerar i alla hastigheter upp till 120 km (uppmätt) utan att tänka på att bara här utmed vägen bor ett 15 tal barn som är under 15 år, Och tyvärr så finns det inget allternativ för dem att ta sig till och från skolbuss,Lekplats och vänner utan måste gå längsmed vägen. Jag vad säger man då om de som nu inte har förstånd att anpassa hastigheten här? Här sker ca: 2-5 omkörningar om dagen fastän det är skymd sikt. Att riskera andras liv bara för att komma fram 45 sekunder tidigare är väl hål i huvudet. Som jag sa tidigare att köra för fort där det både är plats och inget folk gör inget men inte inne i tätorter eller där det är totalt olämpligt. Om ni själva har barn och någon kör som F-n i ert område, Är det ok då? Olycker sker precis överallt och det kan vi inte göra så mycket åt men vi kan väl försöka förhindra de som är helt onödiga. Så tänk på detta o kör försiktigt där det inte finns plats, så ses vi någonstans på vägen.
Tycker själv att fartkamera inte hör hemma på stora breda vägar, Men väl där de behövs. Mvh Tomas

Roz-104 typ..eh..va?
14 maj 2009 · 582 Inlägg

torpis skrev:
Lägg till källa i ditt första inlägg, annars är denna tråden lika mycket rykten som "alla andra" trådar i ämnet.

Exakt!
Bra info, men som sagt, måste ha nån källa, annars kanske det inte dröjer länge för en någon startar en tråd som säger raka motsatsen.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Mortalis VW-nörd?
14 maj 2009 · 4 332 Inlägg

"Om ni däremot är smarta och skyddar fejset när ni åker förbi kamerorna "

Om man är smart så saktar man ner när man sett de 20 skyltarna som varnar för att det är kameror längre fram... tongue

laggey
14 maj 2009 · 335 Inlägg

ja som trodde alla hade rånarluva med sig...

Rojpen
14 maj 2009 · 2 230 Inlägg

eller så skiter man i vilket döljer ansiktet å kör på där det är "fri" väg dvs inge hus i alla fall..  inge kamera hitintills som fotat en ändå å då har jag ändå kört ner till Borås å lite andra söderliga platser med 2000kameror efter vägen:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 maj 2009 · 8 197 Inlägg

Smartast är ju ändå att köra lagligt.
Tycker bara det är fjantigt att köra för fort och hålla för fejset, det är ju de som gör det som är skyldiga om det blir en lagändring, sen klagar ni över det. roll

Däremot skulle jag inte ha ett dugg emot att kamerorna fotade bakifrån, då borde det ta ner hastigheten på hojåkarna då också. Det vore inte fel..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
alain www.bimmerpower.org
14 maj 2009 · 3 995 Inlägg

I bland är jag välligt glad att har GPS med fartkamera varnare, fungerar klock ren.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Slash Saabifierad
14 maj 2009 · 2 027 Inlägg

Mortalis skrev:
"Om ni däremot är smarta och skyddar fejset när ni åker förbi kamerorna "

Om man är smart så saktar man ner när man sett de 20 skyltarna som varnar för att det är kameror längre fram... tongue

Det brukar enbart finnas en kameraskylt innan varje fartkamera och ibland har dom "glömt" att sätta upp skyltar.

Irmscher Vectra skrev:
Smartast är ju ändå att köra lagligt.
Tycker bara det är fjantigt att köra för fort och hålla för fejset, det är ju de som gör det som är skyldiga om det blir en lagändring, sen klagar ni över det. roll

Däremot skulle jag inte ha ett dugg emot att kamerorna fotade bakifrån, då borde det ta ner hastigheten på hojåkarna då också. Det vore inte fel..

Hur identifierar du en hojåkare genom att fotografera hojens bakdel? genom ryggens konturer? genom klädernas färg? snacka om att tycka och inte läsa tråden alls.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Crozzfire Avstängd
14 maj 2009 · 512 Inlägg

Råkade blixtra kameran i förra veckan med tjänstebilen, utan bälte! Har åkt fast 3ggr redan iår för bältet, kortet hänger löst...

blacken
14 maj 2009 ·

Irmscher Vectra skrev:
Smartast är ju ändå att köra lagligt.
Tycker bara det är fjantigt att köra för fort och hålla för fejset, det är ju de som gör det som är skyldiga om det blir en lagändring, sen klagar ni över det. roll

Däremot skulle jag inte ha ett dugg emot att kamerorna fotade bakifrån, då borde det ta ner hastigheten på hojåkarna då också. Det vore inte fel..

Skulle inte tro att det bekymrar hojåkarna nämnvärt. Har du sett skyltarna på dom riktigt "rejsiga puttarnas" hojar?. Inte jag i allafall..

Mortalis VW-nörd?
14 maj 2009 · 4 332 Inlägg

Hört att de går å köra mc på ett hjul under kortare perioder yikes

Senast redigerat av Mortalis (14 maj 2009)

leksak Kanon..
14 maj 2009 · 1 473 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Smartast är ju ändå att köra lagligt.
Tycker bara det är fjantigt att köra för fort och hålla för fejset, det är ju de som gör det som är skyldiga om det blir en lagändring, sen klagar ni över det. roll

Däremot skulle jag inte ha ett dugg emot att kamerorna fotade bakifrån, då borde det ta ner hastigheten på hojåkarna då också. Det vore inte fel..

Spelar ingen roll ifall det så sitter miljoner kameror åt alla håll så går det inte sätta dit en mc-förare...

Bobzza
14 maj 2009 · 273 Inlägg

Visst ser man att det är skyltat för kamerorna, men hur många km får de ha kameror då innan de behöver en ny skylt, jobbigt att hålla koll, eller har någon tips på det?

Ska skaffa rånarluva

FireTraXX DFFL
14 maj 2009 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Smartast är ju ändå att köra lagligt.
Tycker bara det är fjantigt att köra för fort och hålla för fejset, det är ju de som gör det som är skyldiga om det blir en lagändring, sen klagar ni över det. roll

Däremot skulle jag inte ha ett dugg emot att kamerorna fotade bakifrån, då borde det ta ner hastigheten på hojåkarna då också. Det vore inte fel..

Skulle inte tro att det bekymrar hojåkarna nämnvärt. Har du sett skyltarna på dom riktigt "rejsiga puttarnas" hojar?. Inte jag i allafall..

Jag har på några.
Intryckta långt in mellan motorn och bakhjulet. tongue

Säkert fortfarande lagliga, men det krävs ju isåfall en kamera som fotar rakt bakifrån för att få med skylten.

Sen måste kamera få en bild av förarens ansikte.
Och bakifrån får man inte mycket till bild av det, om inte något har gått väldigt fel.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sportsedan
14 maj 2009 · 457 Inlägg

Bobo skrev:
Visst ser man att det är skyltat för kamerorna, men hur många km får de ha kameror då innan de behöver en ny skylt, jobbigt att hålla koll, eller har någon tips på det?

Ska skaffa rånarluva

Kameraskåpsvarnare har jag, funkar mkt. bra.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
alexbenhard Hemlig Agent
14 maj 2009 · 1 115 Inlägg

Jag körde förbi en kamera i ca. 80-85 på 70-sträcka av misstag men hade solskyddet nerfällt och det blinkade.
Detta är ca. 2-3 månader sedan och har inte fått hem någonting ännu.

MVH. Alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang