NOS baktände i insuget och luftfiltret brann upp.Mitsu. Colt 2000 1.3. Bilder!

engolf
20 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Hej!

Skulle ut på motorvägen igår kväll, och tryckte på knappen, 2.ans växel, sedan 3an och hoppade direkt över till 5an till slut.
Aktiverade systemet alltid över 3000 v/m, men när jag väl kom över 120 kmt hörde jag att det small nånstans i motorrummet.
Jag släppte gasen med en gång, och fortsatte en bit. Trodde först att kamremmen gått av, eller att jag bränt hål i nån kolv...
Körde ut på vägrenen, alla lampor började lysa: motorn var död. Jag försökte starta, men den tände inte ens:(
Då var det dags att felsöka: tog bort plastkåpan över kamremmen, och remmen var hel.
Luktade inte bränt eller nåt just då, och allt verkade vara fint, ingen olja som rinner, vattennivå Oko.
Försökte starta en gång till, och då startade den lite motvilligt och ville först dö, men jag gasade försiktigt, och den gick normalt.
I dag öppnade jag luftfilterboxen och såg att elendet har brunnit upp/smält... Själva boxen till filtert är också deformerad pga värmen. Allt i insuget är sotigt som bara det.
Motorn klarade sig fint, och alla stift såg hela och fina ut.

Min fråga är: varför baktände den?
Jag kör med separat bränslepump till NOSen, så den får alltid lite för mycket bränsle för säkerhets skull.
Flaskan var runt 18-19 C varm, så det kan inte ha varit för högt tryck i den.
Jag tankar med 98 oktan.
Systemet aktiverade jag ALLTID över 3000 varv/min.

Jag har kört med NOS en stund, och aldrig upplevt nåt likannde, så varför hände detta först nu och inte innan?





https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/662653_pdt1u0.jpg
Filtret


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/662654_vm5ap1.jpg
Sotigt insug


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/662655_pukxkv.jpg
Insugsslangen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/662656_fsai8g.jpg
Rent insug.

Senast redigerat av engolf (20 maj 2009)

Moser .-ϻΘϨƎЯ
20 maj 2009 · 1 313 Inlägg

varför kör du med nos på en 75 hästars bil ? neutral

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Tengu1969
20 maj 2009 · 1 396 Inlägg

Du aktiverar endast med full gas va?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
dgyldmark
20 maj 2009 · 9 Inlägg

Kan det vara så att en insugs ventil är otät så att backeld har uppstått, Man ser tydligt att gasen går fett på spjället. big_smile

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
20 maj 2009 · 2 252 Inlägg

lustgas ska väll egentligen sprutas in EFTER spjället?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
_DamnIt R1 driver!
20 maj 2009 · 5 128 Inlägg

Moser skrev:
varför kör du med nos på en 75 hästars bil ? neutral

För att bilen kanske ska bli lite roligare? tongue kan ju alltid överraska någon med fler hästar i en liten bil! smile

brk95
20 maj 2009 · 140 Inlägg

är det ett vått system eller ett tortt system ?? ser ut som om den inte fick tillräkligt med bränsle när du släppte på nozen , ,, man har det för att noz är billigare per hk än turbo och lättare att montera ,smile dessutom kommer effekten direkt utan fördröjning smile

engolf
20 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Vått system, och som jag skrivit tidigare får den lite för mycket bränsle för säkerhets skull (när NOSen aktiveras).
Yes, NOSen aktiveras endast vid full gas (sitter en brytare vid spjället).

Alltså: spjället var inte sotigt innan händelsen, och nu har jag rengjort det (se bilder).

Ventilerna justerade jag för inte så länge sedan, och alla hade rätt spel, men jag ska dubbelkolla det en gång till för att vara på den säkra sidan.

Jag kom en sak: jag aktiverade en gång systemet utan att ha öppnat NOS-ventilen. Det var i samband med att få fram bränsle till munstycket (efter att jag tömde den externa bränslepumpen på grund av ett litet läckage). Då sprutades säkert lite bensin i insuget, men jag gjorde det med motorn igång, så ev oförbränd bensin måste ha gått ut igenom avgasröret.

Man kan se att det var en liten brand där, inte bara en baktändning. Verkar som att bensin har hamnat där och antänds...
Ska felsöka vidare.

engolf
20 maj 2009 · 3 235 Inlägg

The_Mechanic skrev:
lustgas ska väll egentligen sprutas in EFTER spjället?

Finns olika system, men det jag har "Sniper" ska sprutas in före spjället, ca 15 cm enligt instruktionsboken. Vissa system har separata munstycken för varje cylinder och placeras i insugskanalerna i närheten av blocket.

bumpe Lastbilsmekaniker
20 maj 2009 · 3 878 Inlägg

Det är inte så att munstycket/solenoiden läcker igenom så du fått bränsle ståendes i luftburken?

Mkt gissande, även från min sida. Mycket skumt fel!

Mr_EmCom Med.lem
20 maj 2009 · 3 759 Inlägg

Det är en grej som jag reagerar över.

engolf skrev:
Hej!

Skulle ut på motorvägen igår kväll, och tryckte på knappen, 2.ans växel, sedan 3an och hoppade direkt över till 5an till slut.
Aktiverade systemet alltid över 3000 v/m, men när jag väl kom över 120 kmt hörde jag att det small nånstans i motorrummet.
Jag släppte gasen med en gång, och fortsatte en bit. Trodde först att kamremmen gått av, eller att jag bränt hål i nån kolv...Körde ut på vägrenen, alla lampor började lysa: motorn var död. Jag försökte starta, men den tände inte ens:(

Varför försökte du starta bilen igen efter att nånting hade hänt?
Brukar man inte kolla vad som kan vara fel om motorn bara dör sådär?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
engolf
20 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Det är en grej som jag reagerar över.

engolf skrev:
Hej!

Skulle ut på motorvägen igår kväll, och tryckte på knappen, 2.ans växel, sedan 3an och hoppade direkt över till 5an till slut.
Aktiverade systemet alltid över 3000 v/m, men när jag väl kom över 120 kmt hörde jag att det small nånstans i motorrummet.
Jag släppte gasen med en gång, och fortsatte en bit. Trodde först att kamremmen gått av, eller att jag bränt hål i nån kolv...Körde ut på vägrenen, alla lampor började lysa: motorn var död. Jag försökte starta, men den tände inte ens:(

Varför försökte du starta bilen igen efter att nånting hade hänt?
Brukar man inte kolla vad som kan vara fel om motorn bara dör sådär?

När det small trodde jag först att det var nåt med motorn (kamrem/hål i kolv osv), men motorn gick och jag kunde köra en bit ute på vägrenen. Det var då jag stoppade dog motorn, alltså efter ca 500 meter efter smällen. Startförsöket var väl inte så genomtänkt nej, men för att vara säker på att remmen inte gått demonterade jag plastkåpan, och den var Oko. Sedan kollade jag efter eventuella läckage/hål i blocket så vidare, men allt såg prima ut. Efter det startade bilen...

engolf
20 maj 2009 · 3 235 Inlägg

bumpe skrev:
Det är inte så att munstycket/solenoiden läcker igenom så du fått bränsle ståendes i luftburken?

Mkt gissande, även från min sida. Mycket skumt fel!

Tror inte det, för jag körde solenoiderna av och på MÅNGA gånger idag, och de öppnar och stänger fint och samtidigt. Dessutom ska ju insugsluften ta med ev bensin som kanske ansamlats i slangen och vidare i insuget och inte mot strömmen till luftfiltret.. Plus att jag har en separat bränslepump som aktiveras samtidigt med solenoiderna, annars är finns det inget tryck där, så det kan inte droppa...När man tror att man har byggt ett bergsäkert system händer detta:(

En teori jag har är att när den baktände blåstes bensin/NOS blandningen tillbaka och hamnade på luftfiltret, och fortsatte att brinna där. Den lilla branden ströp lufttillförseln till motorn och den dog när jag stoppade. Så fort motorn dog och inte sög i sig luft kvävdes branden, och då gick motorn att starta igen.
Nu måste jag bara ta reda på varför den baktände...

Caffe
20 maj 2009 · 1 436 Inlägg

Blir spännande att följa din felsökning, blev konstigt nog lite sugen på nos nu...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
engolf
23 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Justerade ventilerna en gång till i dag, och det var i stort sett rätt spel på alla. En avgasventil på tvåans cylinder och en insugsventil på fyrans var lite trånga att få in bladmåttet emellan, men det har jag fixat nu. Annars var det inget annat som verkade vara fel. Får hoppas det var en engångshändelse.

Matz-The-Man
23 maj 2009 · 204 Inlägg

gör ett kompprov så du kan se om det skulle kunna vara någon otät ventil

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
engolf
24 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Tänkte göra det också, men hittar inte min kopmressionsprovare:(
Sist jag testade var kompen jämn på alla cylindrar, dock var motorn kall.
Får dra till Biltema på måndag och handla.

Tack till alla!

engolf
24 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Moser skrev:
varför kör du med nos på en 75 hästars bil ? neutral

För att när jag trycker på knappen får jag ca 30 hästar extra,( lite över 100 hk totalt ,och en bil på runt 1000 kg= jävligt smidig och kul att köra). Inte den kraftigaste och snabbaste bilen i världen, men bra nog för mig.

Hedan1
24 maj 2009 · 76 Inlägg

Satt nozzeln helt rakt mot insuget, så den inte vridit sig lite? solenoiderna för bränsle å nos sitter ju i en seriekrets, så det är inprincip omöjligt att nozzeln ska "läcka" in bensin.

Tigerofsweden
24 maj 2009 · 1 231 Inlägg

ahahahahahaha ganska skoj faktikst big_smile

en liten fråga bara , varför inte köpa en bil med 100hk från början som inte väger mkt ? xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang