Spänningsfall

BBLAN Avstängd
24 maj 2009 · 36 Inlägg

Ok grabbar nu är det så att jag har lagt en ny generator i bilen bosch 120A

jag har mätt lite värde och undrar om det är normalt med dessa spänningsfall


tomgång 14.10v

sätter på fläkten till max skuttar den ner 13.3v och stiger igen till 13.7v

startar värmestolarna får  ett spänning på 13.4v

stängde av motorn för att kolla batteriet då är den på 12.7v

sätter på allt ström i bilen får ett spänning från 12.7v till 12.2v

så det jag undrar är det batteriet som är svag eller

har haft lite blinkande ljus i bilen med slutsteget på

batteriet är på 60amp

har mätt strömmen till slutsteget 14.10v men vid hård belastning 13.3v

jordkablarna sitter fint som det är och en 120a generator är inte lite heller

kommer en kondensator att hjälpa vid dessa fall?

när jag varvar motorn vid slutstegets spänningsfall får jag 13.8v

obs batteriet är splitter ny

Senast redigerat av BBLAN (24 maj 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Bytte du kablar när du bytte generator eller sitter där original? Antagligen så hade du en mindre generator i bilen original (right?) och då är kablarna anpassade för den. Din nya generator kan då troligtvis leverera mer ström än vad kablarna klarar av. Sen så kanske jordpunkterna inte är helt 100 eller. Så byta upp dig på kabelfronten och fixa till jordpunkterna så dom är rena och fina, så ska du nog se att det blir bättre. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
timebandit
24 maj 2009 · 205 Inlägg

Tror inte det skall vara så stora spänningsfall. Jag har en Volvo V70 med 100A generator. Hade också spänningsfall innan men bytte ut alla kablarna mellan generatorn och batteriet.
När jag sätter på fläkten på max, värmen i stolarna, bakrutevärmen och stereon på (låg volym) så laddar min +14.01V över polerna.
Att det dippar ner och går upp när man sätter på en "förbrukare" är väl normalt.

+13.8V vid slutsteget vid högre varv är ju helt OK.


+14.1V skall en Volvo V70 1998 som jag har ladda enligt manualen till bilen iaf. Vissa skall ladda runt +14.4V.

Senast redigerat av timebandit (24 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
BBLAN Avstängd
24 maj 2009 · 36 Inlägg

ok detta är original kablar har bytt generatorn men inte kablarna men just när spänningen dippar.
Då  dippar även motorns varv säg att den är t,ex på 900varv sätter ja på all ström då dippar varvet till 860

kommer kondensator hjälpa vid dessa lägen?

så jag slipper dom små blinkande ljusen

Senast redigerat av BBLAN (24 maj 2009)

Truckeroffe Ovejävel!
24 maj 2009 · 261 Inlägg

När jag mätte över polerna laddade min original generator 14.3V efter jag bytt kablage. Innan mätte jag bara 14.1V. Så jag tycker också du ska byta kablar o polskor.
Eller så kan man göra som jag o slänga in ett extra batteri samtidigt. Mycket bättre än konding! mvh.

Senast redigerat av Truckeroffe (24 maj 2009)

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 maj 2009 · 8 744 Inlägg

BBLAN skrev:
ok detta är original kablar har bytt generatorn men inte kablarna men just när spänningen dippar.
Då  dippar även motorns varv säg att den är t,ex på 900varv sätter ja på all ström då dippar varvet till 860

kommer kondensator hjälpa vid dessa lägen?

så jag slipper dom små blinkande ljusen

Sjunker motorvarvet verkligen av att du belastar, är det inte för att motorn kommer upp i temp då? Fast det är klart, när du belastar elsystemet så kopplas väl generatorn in och det går tyngre för motorn.

Kondensator ska du inte ha, fixa kablarna och vid behov ett till/bättre batteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BBLAN Avstängd
24 maj 2009 · 36 Inlägg

vart ska ja lägga en extra batteri i opel corsa jävligt liten bagage ju

och vad för kablar måste jag ha till batteriet räcker det med 21mm kablar? om jag lägger till en extra batteri

hur ska jag koppla batteriet plus mot plus och jordkabel inget annat?

vad för sorts batteri skall ja lägga där bak he he får la ingen plats där ju

jag måste även väl ha exakt samma modell på batteriet eller samma amp allt samma

Senast redigerat av BBLAN (24 maj 2009)

Drönirettab
24 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Laddspänningen ska inte sjunka så där mycket, dels med tanke på att generatorn är på 120 A och dels att tomgången ändå håller sig på 850-900 varv. Jag har en 100 A generator på min 240 GLT och med ca 1000 motorvarv så ger den minst 14 V fastän fläkten är på max och elbakrutan är påslagen.

Om du håller 2000 motorvarv hela tiden och slår igång fläkt på max +stolvärmare, vilken laddspänning är det då?

Innan du alls funderar på eventuellt extra batteri så måste du få till den ordinarie strömförsörjningen, dvs kablar och kontaktytor, annars kommer det inte att hjälpa med extra batteri. Jag tror personligen inte att du behöver extra batteri än så länge.

ChriZtoffer: Ja, det beror på att generatorn går tyngre vid belastning.

BBLAN Avstängd
24 maj 2009 · 36 Inlägg

13.8v ligger den på då men egentligen är det ju inte så stora förluster

jag misstänker att det är batteriet som är svag den klarar inte av spänningen

men jag undrar varför hjälper inte kondensator då om man har tillräckligt bra ström i bilen

jag provade med att stänga av motorn  batteriet var på 12.7 när jag satte på fläktarna dippade den till 12.4 sen dippade den upp igen när jag stängde av fläktarna

Senast redigerat av BBLAN (24 maj 2009)

BBLAN Avstängd
24 maj 2009 · 36 Inlägg

13.8v endast fläktarna

medans jag gasade dippade varvet ner lite håller jag den stabilt på 2000v och sätter på allt dippar varvet ner lite

Senast redigerat av BBLAN (24 maj 2009)

Drönirettab
24 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Så länge som batteriet inte är i jättedåligt skick så ska spänningen kunna hållas stabil av en 120 A generator när det inte handlar om mer ström än en fläkt och stolvärmare.

Att spänningen på batteriet sjunker när motorn är avslagen och en del strömförbrukare är igång, det är normalt. Hur pass mycket som spänningen bör sjunka innan man kan misstänka att batteriet är dålig, det beror bla på hur mycket ström som sakerna drar.

Lonefox Bad music kills good sound
25 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Jag höll ju spänningen uppe över 14V i min 240 med både 100A och 120A generator.....och jag har (förutom generatorn) bytt upp mig i kabeltjocklek på laddkabeln från generatorn.....

Sedan att jag sitter med 143A-generator idag med 14.8V-regulator på är en annan historia...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BBLAN Avstängd
25 maj 2009 · 36 Inlägg

skall testa igen lite senare testade på morgonen idag kallstart då hade jag 14.4v

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang