Motorn dog plötsligt och vägrar sedan starta - Seat Ibiza '02

Karkanen
1 juni 2009 · 66 Inlägg

OK, ingen gnista finns och nu har jag beställt en tändspole från skroten. Kommer förmodligen på onsdag, vi får se vad som händer när jag byter den. Nypris 1100:- (skroten 418 inkl. frakt) smile

För det är väl bara att lossa kontakten och byta ut den? Inga inställningar osv?

darkwizard Fordonstekniker
1 juni 2009 · 1 740 Inlägg

Inga inställningar behövs, plug and go.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Karkanen
2 juni 2009 · 66 Inlägg

Då fick jag tändspolen idag och bytte den.
Bilen startar fortfarande inte och ingen gnista.

Så kom igen nu big_smile, vad kan orsaka det.

Har kollat alla säkringar, de är hela.

lampann
2 juni 2009 · 42 Inlägg

vad är det för motor? 1,4 16v? Mvh

Karkanen
2 juni 2009 · 66 Inlägg

Jepp.

Seat ibiza stella 1,4 l 16 v.

Karkanen
2 juni 2009 · 66 Inlägg

Vad är det som sitter då innan tändspolen och kan orsaka att det inte kommer fram ström till tändspolen och vidare till tändstiften?

lampann
2 juni 2009 · 42 Inlägg

låter den som innan när du kör på starmotorn? Den går inte lättare ungefär som den är komprisionslös?

Karkanen
2 juni 2009 · 66 Inlägg

Tror inte det...vad skulle det då vara för fel?

lampann
2 juni 2009 · 42 Inlägg

Fördelaren drivs väl av en av kamaxlarna och är ju vanligt att kamaxlarna skär på dom så då får du ju ingen gnista! Dvs remmen kuggar över också! Men det va bara en tanke! Mvh

Karkanen
2 juni 2009 · 66 Inlägg

Fick konstaterat av en granne att kamaxeln inte har pajjat så förmodligen har inte kamremmen kuggat över heller men tack för tanken..

Så till problemet igen smile

Har alltså ingen gnista.
Har bytt tändspolen utan framgång.

Det ska tydligen sitta nånting innan tändspolen så bestämmer ifall tändspolen ska ge gnista.
Vad är det?

lampann
2 juni 2009 · 42 Inlägg

Det vet jag inte borde ju va styrboxen! Är inte så hemma på dom hur tändningen är upbyggd! Vet bara att det med kamaxlarna är standardfel men det har du ju kollat! på min gick krysskilen av på ena kamaxeldrevet så dreven snurrade men ena kamaxeln stod stilla sad Bara och leta vidare! Mvh

Karkanen
6 juni 2009 · 66 Inlägg

Hörde att det kan vara kamaxelgivaren, köpte en ny men fortfarande ingen gnista.
När man byter kamaxelgivaren måste det då tillämpas några inställningar?
ÖD eller liknande?

Karkanen
6 juni 2009 · 66 Inlägg

Tror inte heller att bensinumpen fungerar. När jag drar på tändningen ska den väl "låta" lite. Men det ska väl inte ha något med att man inte får någon gnista från tändstiften.

darkwizard Fordonstekniker
6 juni 2009 · 1 740 Inlägg

Karkanan, hade jag haft mer soppa i bilen, så hade jag åkt till Enköping och hjälpt dig. Detta låter riktigt mystikt detta.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Karkanen
6 juni 2009 · 66 Inlägg

Ska nog ge upp för denna gång och bogsera den till verkstaden på måndag, men ska bli jäkligt kul att få veta vad som är fel...

lampann
8 juni 2009 · 42 Inlägg

Ja det låter skumt är nog lättare en verkstad får koppla på datorn så är det nog löst sen! det enda du kan kolla är ju så du har riktig jordfläta mellan motor och chassi så det inte är oxid på den! vet dock inte vart den sitter på dom! sitter det inte en säkringsdosa på batterit på dom eller är det bara på vw? Ta bort pluskabeln en stund kanske det nolla styrboxen! bara lite tankar ja har! Mvh

RonnieH Ford är min grej!
8 juni 2009 · 582 Inlägg

Kolla jord enklast med en startkabel mellan motor o batteri eller chassi. Jag tror det är vevaxelgivaren som inte ger signal på ett eller annat vis. Skoda har ju iofs strul med fukt i elhärvorna, kanske seat oxå her det ??

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Karkanen
9 juni 2009 · 66 Inlägg

Jo, jag var inne på krockströmbrytaren också, kollade i boken men det stod nada i den sad

Som sagt så körde jag bilen till verkstaden igår och idag var jag förbi och han visade mig en totalt utbränd databox sad

Han skulle förmodligen få en från skroten imorgon och jag hoppas att det är det enda felet på den.

Undrar vad en sån kostar?

Bra för alla (seat) ägare att veta! Startar inte bilen fastän du tycks ha bytt allt så kan det vara databoxen.
Kan säkert vara till hjälp för andra bilägare också smile

Därför är det bra att fastän man lämnar in bilen på verkstaden efter att man gett upp skriva in här vad som var felet på bilen så andra kan dra lärdom av det roll

Karkanen
10 juni 2009 · 66 Inlägg

Hmm, var förbi verkstaden idag och nu funkar bilen men nu måste ju nycklarna kodas om då de bytt databoxen. Och då jag bor på landet så var det förmodligen mössens fel att styrboxen hade pajjat för de hade dragit in massor med papper och liknande till utrymmet där databoxen ligger. Sen har det regnat och det har blivit värsta fuktiga massan som till slut har trängt in i databoxen. Har även musbajs i knappen till innerbelysningen. Dom kommer verkligen in i alla utrymmen. Mössen bor säkert i min bil och har följt med mig 16 mil om dagen till jobbet :-)

Och att det säkert var en mus som låg på kamremmen förut då tänderna lossnade från kamremmen och jag fick 8 ventiler som pajjade.

RonnieH Ford är min grej!
10 juni 2009 · 582 Inlägg

Cobrax!!!!! säger jag bara.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang