Fotad av fartkamera när man övningskör

Floodie Elektriker
29 maj 2009 · 48 Inlägg

Tjena!

Snackade precis med en tjejpolare. Hon är orolig för att hennes mamma ska bli av med körkortet för att hon inte observerade en skylt när dem var ute och övningskörde och det blixtra till.

Hur är det, kan man bli av med lappen för att man kör för fort och blir tagen av kamera?
Hur går det till om hon får böter? Poliser ser ju att hon inte har körkort. Dem måste ju kolla om hon har körkortstillstånd och kunna få det bekträftat att hon övningskörde? eller hur kommer det gå till?

Mkt tacksam för svar! (inga antagandene)

Mvh Floodie

Memme I'am AWESOME..
29 maj 2009 · 2 783 Inlägg

Hur fort körde hon ? Körde hon mer än 31 kmh där, ( 50,70,90 ) väg.. o 21 kmh över 30,50 vägar.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Hedning Fd Bannad
29 maj 2009 · 657 Inlägg

allting beror ju på hur fort hon körde, men en kvalificerad gissning är ju att mamma får hem en böteslapp på x antal tusen, sen blire inge mer.

Märkesbög
Rquired Allmänt envis
29 maj 2009 · 12 512 Inlägg

Låter man sin dotter övningsköra över körkortsgränsen förtjänar handledaren nästan att bli av med kortet, men en fortkörning kan hända vem som helst. Om kameran de körde förbi var i bruk och om kameran verkligen fick en användbar bild (inställd efter ett visst förhållande, och detta ändras ju snabbt) så är det nog bara att betala. Surt men inget man kan göra något åt...

Edit: Handledaren har ansvar när man övningskör, alltså kommer allt behandlas som om din kompis mamma hade varit ensam i bilen.

Senast redigerat av Rquired (29 maj 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
29 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Vid övningskörning är ALLTID handledaren att betrakta som förare av fordonet smile Så gör eleven något fel får handledaren ta konsekveserna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MIKK0 Designer.
29 maj 2009 · 1 260 Inlägg

twin_cam skrev:
Vid övningskörning är ALLTID handledaren att betrakta som förare av fordonet smile Så gör eleven något fel får handledaren ta konsekveserna.

Detta stämmer i alla fall inte vid uppkörning, vid övningskörning är jag osäker. Men vid uppkörningen är det personen bakom ratten som åker på ev. trafiköverträdelse.

Men vid övningskörning så ska mamman / pappan vara ansvarig. Men kör man i 200km/h förbi en kamera och övningskör får man nog ta en del av smällen själv.

Senast redigerat av MIKK0 (29 maj 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Arradin
29 maj 2009 · 631 Inlägg

Uhh, en fråga på det...

Ni säger att mamman får hem en böteslapp.. Men Övningskörningsskylten sitter ju bak..

Men jag vet ju inte riktigt hur det där fungerar, med att identifiera förare..

MIKK0 Designer.
29 maj 2009 · 1 260 Inlägg

Arradin skrev:
Uhh, en fråga på det...

Ni säger att mamman får hem en böteslapp.. Men Övningskörningsskylten sitter ju bak..

Men jag vet ju inte riktigt hur det där fungerar, med att identifiera förare..

Man identifierar via körkortsbilden.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Mortalis VW-nörd?
29 maj 2009 · 4 332 Inlägg

MIKK0 skrev:

Arradin skrev:
Uhh, en fråga på det...

Ni säger att mamman får hem en böteslapp.. Men Övningskörningsskylten sitter ju bak..

Men jag vet ju inte riktigt hur det där fungerar, med att identifiera förare..

Man identifierar via körkortsbilden.

Vilken körkortsbild? tongue De tar bort passageraren när de kollar kamerafotona så de har övningsköraren kvar på bilden och vad jag vet så reggas man inte med bild nånstans när man skaffar ett lämp...

Senast redigerat av Mortalis (29 maj 2009)

Pixx
29 maj 2009 · 87 Inlägg

De ser hela bilen har sett sån bild, däremot när de skickar hem den ser man bara sig själv... tror jag!

Mortalis VW-nörd?
29 maj 2009 · 4 332 Inlägg

Pixx skrev:
De ser hela bilen har sett sån bild, däremot när de skickar hem den ser man bara sig själv... tror jag!

Jo asså de tar bort passageraren från bilden och sen tittar de på föraren..men vad hjälper det känner man spontant när man inte finns i körkortsregistret?

MIKK0 Designer.
29 maj 2009 · 1 260 Inlägg

Mortalis skrev:

MIKK0 skrev:

Arradin skrev:
Uhh, en fråga på det...

Ni säger att mamman får hem en böteslapp.. Men Övningskörningsskylten sitter ju bak..

Men jag vet ju inte riktigt hur det där fungerar, med att identifiera förare..

Man identifierar via körkortsbilden.

Vilken körkortsbild? tongue De tar bort passageraren när de kollar kamerafotona så de har övningsköraren kvar på bilden och vad jag vet så reggas man inte med bild nånstans när man skaffar ett lämp...

På lapparna man får hem att man kört för fort förbi kameran så ser man 4 bilder. ( i alla fall på den jag sett)
1 bild på bilen med passageraren borttagen.
1 bild inzoomad på förarens asikte
1 bild på förarens körkortsbild
1 bild på regskylten.

Syftade såklart på om man hade körkort smile

men om ägaren till bilen sitter bredvid så bör dom ju kolla upp det och skicka ut en lapp tycker jag. Men vet inte hur det funkar vid sånna situationer.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
discokapten Kapten på disco!
29 maj 2009 · 1 729 Inlägg

Eftersom dom aldrig kan bevisa att det var övningskörning som var den rådande trafiksituationen så kommer dom att släppa det som en olovlig körning med oidentifierad förare.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Nehe
30 maj 2009 · 687 Inlägg

Eftersom det finns något som heter passfoto så kommer de när de ser att du inte finns på någon körkortsbild kolla upp passfoton. Hittar de dig så kan de ju se att du ej har körkort, hur de sedan gör vet jag inte. Är varken insatt eller sysselsatt med fartkameror.

Men som sagt enbart för att man inte hittar en person i körkortregistret så betyder det inte att man ej kollar passfoton och liknande. (jag antar att du har ett pass?)

nuffe I brist på annat :)
31 maj 2009 · 526 Inlägg

Vad jag vet så kan man inte bli av med körkortet via kameror om man inte blir fotad 3 ggr på samma kamerasträcka?

Men grova böter är att vänta iaf....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2009 · 13 784 Inlägg

mycket spekulationer

hur stor är risken att dom kommer fram till att någon övningskör?

dom kommer jämföra bilden med körkorts bilder av familjemedlemmar
eftersom hon som körde inte har något körkort så blir det lite svårt

bara att kasta brevet från polisen om dom vill veta vem som kört så kommer det inte hända ett enda skit mer

visst hon kanske borde låta bli att ta körkortet på någon vecka tills dom har utrett klart allt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nehe
31 maj 2009 · 687 Inlägg

Growe skrev:
mycket spekulationer

hur stor är risken att dom kommer fram till att någon övningskör?

dom kommer jämföra bilden med körkorts bilder av familjemedlemmar
eftersom hon som körde inte har något körkort så blir det lite svårt

bara att kasta brevet från polisen om dom vill veta vem som kört så kommer det inte hända ett enda skit mer

visst hon kanske borde låta bli att ta körkortet på någon vecka tills dom har utrett klart allt smile

Finns fortfarande något som heter passfoto.

Muttley
31 maj 2009 ·

orka inte läsa allt.

Men när man övningskör så är övningsföraren på handledarens ansvar = att handledarens körkort åker+Eleven får indraget lämp.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
31 maj 2009 · 2 307 Inlägg

Om inte annat så kanske du märker va som händer.

Det som händer händer inte så mkt att göra åt direkt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2009 · 13 784 Inlägg

Nehe skrev:

Growe skrev:
mycket spekulationer

hur stor är risken att dom kommer fram till att någon övningskör?

dom kommer jämföra bilden med körkorts bilder av familjemedlemmar
eftersom hon som körde inte har något körkort så blir det lite svårt

bara att kasta brevet från polisen om dom vill veta vem som kört så kommer det inte hända ett enda skit mer

visst hon kanske borde låta bli att ta körkortet på någon vecka tills dom har utrett klart allt smile

Finns fortfarande något som heter passfoto.

jo jag vet det är ett sånt foto som sitter i passen

du kan jhu kolla efter mitt passfoto så får du se mig när jag var 15bast stor nytta någon skulle ha av det

betvivlar starkt att dom tittar längre än körkort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang