Lurad vid bil köp

vettenilsson
4 juni 2009 · 9 Inlägg

vill bara varna er som ska köpa bil från  inportfirmor , jag köpte en corvett via europeansports car i älmhult  , och kan ju bara avråda er som tänkt köpa bil där ,de tar extremt dåligt ansvar , min bil hade de provat och kollat  fick även en varudeklaration där det stod  med knappt läsbart skrivit anmärkning  fuktar växelådsolja vet ej vad de menar , när jag kör hem bilen tycker jag den växlar konstigt , jag påtalar detta  och får till svar lämna upp bilen så fixar vi det , ja ja jag har ca 15 mil dit och sen skulle det ta någon månad , när jag sedan kollar med en verkstad här så visar det att lådan e hel kass , då åtar de sig att betala halva kostnaden om de får offerten och fakturan av mej , visst  men då drar de ju av hela momsen så det blir ju ändå jag som får betala mest , sen upptäcker jag att det sitter 3 olika sorters däck på bilen  men det står det inget om i varudeklarationen , så summan av allt e , jag e blåst , jag skrev ett mail till dem och sa att jag skulle lämna ut detta på nätet och till motor tidningarna , men efter några veckor har de inte svarat på mailet , , så jag tänkte nu vill jag bara varna er andra , mvh Nilsson

vw___tompa Avstängd
4 juni 2009 · 386 Inlägg

Surt som fan när sånt där händer. Får hoppas att detta inlägg får dom att tänka till. Tycker att i dagens läge me alla forum på nätet så borde man tänka sig för och både dubbel och trippelkolla saker och ting. Ett misstag kan betyda konkurs för vissa företag.

Thorssa
4 juni 2009 ·

Stod det alltså i varudeklarationen att den fuktade växellådsolja? Isåfall skulle iaf jag kontrollerat det lite noggrannare...

-Blomman-
4 juni 2009 · 1 174 Inlägg

Thorssa skrev:
Stod det alltså i varudeklarationen att den fuktade växellådsolja? Isåfall skulle iaf jag kontrollerat det lite noggrannare...

Får nog hålla med.. Jag hade ju inte kört hem bilen innan det hade kollats upp extra noga..

"If you're in control, you're not going fast enough"
Sanizz
4 juni 2009 ·

Okej då vet jag vem jag inte ska anlita i framtiden! Thanx for that

iHampus
4 juni 2009 · 93 Inlägg

Låter inte som den mest seriösa verksamheten...

Geiros Low is a lifestyle
4 juni 2009 · 956 Inlägg

denna tråden har man ju nästan väntat på ska komma.
En vän va där och skulle kolla på bil. skyline för att va exakt.

men de första han ser är en mekaniker som kommer sladdandes över gården..
så han sket i att köpa bil där. så han kollade bara när han ändå va där
Men han hittade en bättre att köpa av som sköter allt om de kommer upp något problem.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Hybriden
4 juni 2009 · 677 Inlägg

fan va gräsligt... tipsa aftonbladet eller något de gillar dessa historier

-Blomman-
4 juni 2009 · 1 174 Inlägg

Har faktist också hört mycket skit om dom.. Tex att dom tar extrema överpriser på grejer, sen att dom leker som fan med bilarna som ni skriver.. osv osv.. Så jag hade inte heller rekomenderat dom..

"If you're in control, you're not going fast enough"
Hamilton
5 juni 2009 · 8 868 Inlägg

Du som köpare han en undersökningsplikt och det är ditt ansvar att undersöka bilen innan köp!
Olika däck skulle du ha upptäckt om du tex gått runt bilen innan köpet eller hur? Så jag tvivlar starkt på att du undersökt bilen om du missat en sådan simpel sak som olika däck...

Att du har 15mil till firman visste du om innan också och att alla evt garantier skulle inebära just en resa på 15mil.
Antingen åker du ner med bilen och låter dom årgärda felen eller så betalar ni hälften var som dom nu enligt dig erbjudit

Vad momsen har med historien att göra vet bara du, för jag fattar då rakt inte vad du menar....

Finns alltid 2-sidor av en historia och vi har just läst den ena......

Fotograf på tierpidag.se
__r0b1n
5 juni 2009 · 726 Inlägg

växellådsfelet är ju inte ditt fel, absolut inte det kan man ju inte veta.

men att det sitter olika däck på bilen , det är ju upp till dej som köpare att påpeka. finns ju ingen lag om att det ska sitta 4 lika. så det är ju upp till de om de vill berätta/påpeka eller inte, då det inte är något som påverkar egentligen.

Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

han menar att bara för att bilfirman har rätt att lyfta momsen t.ex;
10000;-, bort med moms= 8000:-
firman pröjsar 4000;. ex moms.
killen här får pröjsa 5000:-

hedley Saaboholic
5 juni 2009 · 3 129 Inlägg

Surt som fan, ska ha detta i åtanke om ett par år då det är dags för bilbyte.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
ola_volvo Biltokig
5 juni 2009 · 310 Inlägg

denna firman har jag ingen personlig erfarenhet av men andra som jag har pratat med säger att man ska akta sig för dom, var själv där nere idag då jag var och bes i älmhult, står fullt med lik på baksidan som dom försöker packa på en.

har aldrig hört något positivt om dom från någon som har handlat där och det är inga fina bilar dom har till salu, ligger fullt med delar i dom bland annat

Senast redigerat av ola_volvo (5 juni 2009)

Harè bra
Batta
5 juni 2009 · 1 353 Inlägg

Hamilton skrev:
Du som köpare han en undersökningsplikt och det är ditt ansvar att undersöka bilen innan köp!
Olika däck skulle du ha upptäckt om du tex gått runt bilen innan köpet eller hur? Så jag tvivlar starkt på att du undersökt bilen om du missat en sådan simpel sak som olika däck...

Att du har 15mil till firman visste du om innan också och att alla evt garantier skulle inebära just en resa på 15mil.
Antingen åker du ner med bilen och låter dom årgärda felen eller så betalar ni hälften var som dom nu enligt dig erbjudit

Vad momsen har med historien att göra vet bara du, för jag fattar då rakt inte vad du menar....

Finns alltid 2-sidor av en historia och vi har just läst den ena......

Men han skrev ju att dom tar inte hem bilen förren han har betalat, svårt att undersöka bilen då..

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Hamilton
5 juni 2009 · 8 868 Inlägg

Batta skrev:

Hamilton skrev:
Du som köpare han en undersökningsplikt och det är ditt ansvar att undersöka bilen innan köp!
Olika däck skulle du ha upptäckt om du tex gått runt bilen innan köpet eller hur? Så jag tvivlar starkt på att du undersökt bilen om du missat en sådan simpel sak som olika däck...

Att du har 15mil till firman visste du om innan också och att alla evt garantier skulle inebära just en resa på 15mil.
Antingen åker du ner med bilen och låter dom årgärda felen eller så betalar ni hälften var som dom nu enligt dig erbjudit

Vad momsen har med historien att göra vet bara du, för jag fattar då rakt inte vad du menar....

Finns alltid 2-sidor av en historia och vi har just läst den ena......

Men han skrev ju att dom tar inte hem bilen förren han har betalat, svårt att undersöka bilen då..

Men likväl så ska han undersöka den innan han tar hem den eller hur...?
Betala bilar osett är ju som att be om problem, otur för trådskaparen och hoppas att det löser sig.

Senast redigerat av Hamilton (5 juni 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Xoreza
5 juni 2009 · 406 Inlägg

Residence skrev:
han menar att bara för att bilfirman har rätt att lyfta momsen t.ex;
10000;-, bort med moms= 8000:-
firman pröjsar 4000;. ex moms.
killen här får pröjsa 5000:-

Firman betala 3000.

Momsen ligger på 25%.
Priset på 10,000kr blir 8000 ex moms

Så killen betalar 5000kr och firman 3000.

Men i tiorin så betalar killen 5000 och firman 5000. Man är väl inte så dum att man skickar upp orginal fakturan? Man skickar ju upp en kopia till företaget. Och en kopia kan dom ej dra av momsen på då räkningen ej står på firman utan killen på bilen.

Om firman går in och betalar allt och du sedan ska betala firman och dom nu är moms befriade står det 8000kr på fakturan och då kan dom bara kräva dig på 4000.

Men om firman går med vinst så får dom betala momsen. Ett företag som ej ska gå med vinst når året är slut är moms befriade.

Utbildar mig till cevil ekonom.

MvH Glenn Wiberg
Hamilton
5 juni 2009 · 8 868 Inlägg

DJeXCute skrev:

Residence skrev:
han menar att bara för att bilfirman har rätt att lyfta momsen t.ex;
10000;-, bort med moms= 8000:-
firman pröjsar 4000;. ex moms.
killen här får pröjsa 5000:-

Firman betala 3000.

Momsen ligger på 25%.
Priset på 10,000kr blir 8000 ex moms

Så killen betalar 5000kr och firman 3000.

Men i tiorin så betalar killen 5000 och firman 5000. Man är väl inte så dum att man skickar upp orginal fakturan? Man skickar ju upp en kopia till företaget. Och en kopia kan dom ej dra av momsen på då räkningen ej står på firman utan killen på bilen.

Om firman går in och betalar allt och du sedan ska betala firman och dom nu är moms befriade står det 8000kr på fakturan och då kan dom bara kräva dig på 4000.

Men om firman går med vinst så får dom betala momsen. Ett företag som ej ska gå med vinst når året är slut är moms befriade.

Utbildar mig till cevil ekonom.

Ja, efter den lektionen om moms får vi hoppas att du just börjat din utbildning, för inte är det många rätt där inte.

Senast redigerat av Hamilton (5 juni 2009)

Fotograf på tierpidag.se
csfoto_se Rälspilot
5 juni 2009 · 391 Inlägg

Offtopic:

DJeXCute skrev:
Utbildar mig till cevil ekonom.

Det heter faktiskt civilekonom...

Senast redigerat av Madland (5 juni 2009)

Volvo S60 "Polestar" (2015)
AlvereZ
5 juni 2009 · 787 Inlägg

Madland skrev:
Offtopic:

DJeXCute skrev:
Utbildar mig till cevil ekonom.

Det heter faktiskt civilekonom...

Dessa nördiga stavpoliser.

Alltså, "Det STAVAS faktiskt civilekonom"!!! Eller du kanske hörde honom prata!

Kartoffel.

Ursäkta mig tråd skaparen att jag förstörde din tråd lite mer med onödigt shit.

Jag var också på väg att köpa bil där, men drog mig ur pga rykten.
Men om man ska tro på rykten och annat är ju upp till varje individ.

Alltid några som inte blir nöjda och tycker sig bli lurade.
Dom gick iaf med på att betala halva, finns nog dom som hade vägrat.

Tråkigt när det händer dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang