Köpråd(Volvo eller Saab)

Rquired Allmänt envis
8 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Hade jag varit du hade jag utnyttjat Saabs dåliga läge och köpt en sådan. Saab 9-5 är väldigt mycket bil för pengarna för tillfället!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wanegardh Asgammal medlem.
8 juni 2009 · 2 246 Inlägg

bullen_91 skrev:
Å nu va vi tillbaka på sandlåda nivån. Folk som har volvo säger volvo. Å dom som har saab säger köp saab.

Då ska jag vara opartisk då.
Köp en 850..Saab är fula

CarpeDiem German Engineering
8 juni 2009 · 9 083 Inlägg

Om du vill ha en Saab med turbo så har du ju Saab 9-3 smile Kan få en sådan idag för 30.000 kr smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Rallykungen Lastbilschaufför
10 juni 2009 · 125 Inlägg

steifan skrev:
Turbo är ju helt rätt spår om du vill ha stora utslag på din 'butt dyno' under acceleration big_smile

ja jag vill ju helst att bilen ska ha turbo men det är inte ett måste

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
10 juni 2009 · 125 Inlägg

JapMax skrev:
Saaben är snabbare, volvon är bättre på allt annat tongue

ja det sägs att man ska ha en saab om man är en sådan person som jag. men sen så påstår någon att man ska ha volvo om man e fartglader

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
10 juni 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:
En sak du ska hålla koll på om du ska köpa en 850 är att se efter om det läcker mellan motor och växellåda.

Det sitter en packbox där, bakom svänghjulet, som kan krypa ut om det är för högt vevhustryck för länge, och då läcker den olja där.

Då måste man dela på motor och växellåda för att byta den.
Bytet kostar väl ca 5000 (på verkstad) - packningen 150kr. smile

Finns massa begagnade grejer till 850n, och ännu fler styling/reservdelar.
Stötdämpare + fjädrar runtom kostar 3900kr på GE Motorsport, det är billigt.

Växellådan är känd för att klara av mycket mos, men man ska inte stå och göra enhjulsburnouts, då ryker diffdreven efter ett tag.

Om du ska gå över 350hk eller ca 1,2bar i ladd bör du byta vevstakarna, men med vanlig chippning och sådant är det bara att tuta och köra.

Vid lugn körning drar bilen ca 0,75-0,8 - men när man ger järnet drar den lätt 3-4liter milen, men det är ju ganska naturligt. smile

Framvagnsgrejer slits ganska bra på dessa bilar, just på grund av effekten - samt de mjuka gummibussningarna som sitter original.
Byter man till eftermarknadsbussningar av delrin, får man förbättrad styrning, väghållning och hållbarhet.
Likadant med motorfästena - då motorn rör sig ganska rejält fram och tillbaka när man accar/släpper av och så, så äter det på övre motorfästet.

Karosserna är galvade, så de står emot rost mycket bra, vanliga ställen där rost kan dyka upp är baklucka (mest kombi) och hjulhus (stenskott).

Försäkringen på en 850 T5 är rätt hög om du står för den själv - då försäkringsbolagen vet att detta är en ungdomsbil.

Servicen behöver inte vara särskilt dyr om du är lite händig själv, klarar av att byta olja och filter, kamremmen byts var 12000e mil.

Hoppas du får någon nytta av den här infon. smile

ja det var väldigt nyttig info. tackar för den. ja har tänkt trimma bilen, men då bara chiptrimning. vad gäller försäkring så ska jag stå för den själv

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
10 juni 2009 · 125 Inlägg

marcuswsb skrev:
har både en 9000 2,3t och en volvo 855 t5a. Båda är till salu om du är intresserad!

ska inte köpa bil just nu. tidigast i halva september då jag dels inte har råd nu och dels e det ingen ide att skaffa nu för jag får ändå inte köra den förens jag har fått mitt körkort som jag får i halva oktober ungefär. blir 18 då. vill bara ha tips på vilken bil jag ska köpa när det väl blir dags att utföra köpet. gillar 850:n och 9000/900 lika mycket men det är svårt att bestämma sig för vilken man vill ha

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
10 juni 2009 · 125 Inlägg

Rquired skrev:
Hade jag varit du hade jag utnyttjat Saabs dåliga läge och köpt en sådan. Saab 9-5 är väldigt mycket bil för pengarna för tillfället!

jo men har man inte pengar just nu så kan det bli svårt att utnyttja detta läget;)

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
10 juni 2009 · 125 Inlägg

jonnielahti skrev:
varför söker ni verkligen efter pajkastning?
bara kolla vad som finns mest av, men volvo e ju sveriges mest skrotade bil, så saab e att rekomendera.

jaså, e volvo sveriges mest skrotade bil? det visste jag faktiskt inte

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Funkiee Saab älskare!
10 juni 2009 · 4 597 Inlägg

finns för o nackdelar med alla bilar, men saabs motorer är ju mer trim vänliga, än volvon, dock är volvons låda bättre än saabens, men du får ju mer bil för pengarna med en saab, än en volvo, och även sänknings sats  o nya dämpare 3900kr till 9000 med... har de på min smile men summa summarum hade jag köpt en saab 9000, sjukt rolig bil smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Knugcab
10 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Mitsubishipower skrev:

jonnielahti skrev:
varför söker ni verkligen efter pajkastning?
bara kolla vad som finns mest av, men volvo e ju sveriges mest skrotade bil, så saab e att rekomendera.

jaså, e volvo sveriges mest skrotade bil? det visste jag faktiskt inte

Mycket märkligt att Sveriges mest sålda bil är den som är vanligast på skrotarna... enligt all logik torde det vara Rolls Royce...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hoglund_
10 juni 2009 · 40 Inlägg

jag har ingenting emot saab, och jag är ingen volvo människa som bara säger att volvo är bättre, men ja har flera kompisar  som har saab 900 och 9000, varav 2 av dom har turbo, för att vara turbo bil är dom slöa, även med chip om man jämför med T5:an som går bättre original än vad en chippad saab gör. deras växellåder är dåliga och de går knappt få i backen i de flesta av mina kompisar saabar, vilket verkar vara en klassiker på saab, och specielt om man trimmar, känner många med halv kass låda på saab. 900:an är även väldigt trång för dom som åker med, sätena i volvon är även mycket skönare och dom går bättre på vägen, och volvon är finare inuti men de är ju smaksak. och som Turboola skrev förut att t5:an går sönder lätt över 1,2 bar stämmer inte, ja har själv kört med mycket mer än så, och har även laddat över 2 bar, och de är ingenting som går sönder, har kört med närmare 2 kilo i laddtryck i 3000 mil och den har ej gått sönder, så motorn pallar mycket. och jag hade då original grejer, förutom avgassystem, chip, luftfilter, grenrör och turbo. men motorn pallar mycket,
så jag själv tycker ju att volvon är ett bättre alternativ, men gör som några andra säger, provkör alla bilarna som du är sugen på, å så väljer du uti från det sen smile men om du ska trimma så tycker ja att du ska välja volvon smile hoppas du hittar vad du söker.

livet börjar vid 260
blacken
10 juni 2009 ·

Mitsubishipower skrev:
Hej. Jag skulle gärna vilja ha lite köpråd av er. Jag står mellan en Volvo 850 och en Saab 9000, alternativt en 900. Jag är en sådan person som gillar bilar med grym acceleration. Jag är alltså en fartglad person, ingen sådan som ligger och såsar på vägarna. Jag har provkört både Saab 9000 CSE(med 2,3 liters sugmotor) och Saab 9-5 2,0T(Linear). Men vet inte hur 850 är. Så jag skulle vilja ha lite köpråd. Lite allmäna köpråd. söker direkt inga speciella köpråd. Tack på förhand.

Vid dom kriterierna så är Saab 9000 det logiska valet..

TurbOla Reservdansk
11 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Hoglund_ skrev:
och som Turboola skrev förut att t5:an går sönder lätt över 1,2 bar stämmer inte, ja har själv kört med mycket mer än så, och har även laddat över 2 bar, och de är ingenting som går sönder, har kört med närmare 2 kilo i laddtryck i 3000 mil och den har ej gått sönder, så motorn pallar mycket. och jag hade då original grejer, förutom avgassystem, chip, luftfilter, grenrör och turbo. men motorn pallar mycket,

Vevstakarna kommer att mattas av, och då böjs/knäcks dem.
Jag tror inte du förstår hur veka originalvevstakarna är.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358175_c3nhbv.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358177_8u0ynp.jpg
Det är ren tur att det har hållt - eller så sitter det H-profil i din sen innan.

Turbo-Fredde böjde en vevstake vid endast 1,15bar i ladd.
Hur gick det till då?
Jo, en laddspik...

Men det spelar ingen roll, kompisen jag nämnde ovan körde 340hk med 19T, 1,1bars ladd och hemmabyggd intercooler med originalvevstakar fram tills han gjorde vid motorn.


Och såvida trådskaparen inte ska vråltrimma en 850, utan i mesta fall chippa bilen, så räcker original länge.

Men jag tycker han ska provköra en 850 T5 och känna på och jämföra med en Saab. smile
Saabarna sägs ska ha allt ladd på en o samma gång, så det känns som en hästspark, medan Volvons laddtryck är mer jämnt fördelat över registret, men jag tycker det blir ganska kraftig acceleration i Volvon. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
M103
11 juni 2009 · 1 570 Inlägg

Försök prova en Saab och en Volvo och se vilken du gillar bäst, då löser man beslutsvåndan ganska snabbt smile Gamla bilar går ändå alltid sönder så det är svårt att gardera sig och andrahandsvärdet rasar i backen hur man än vrider och vänder på det, tyvärr. Det finns väl en del tidiga 9-5:or för omkring 30k, iofs kan väl de ha det här "oil sludge" problemet men ändå, det är trevliga bilar.

Hoglund_
12 juni 2009 · 40 Inlägg

jo jo visst, ja vet vell att de är en jävla skillnad på h-profil och original. men jag själv tycker inte de du säger stämmer, ja har precis skruvat isär motorn och allt var original, och inget var trasigt, så enligt mig så är motorn rätt så hållbar, och ja har även en kompis som har kört med ca 1,5 i ladd hur länge som helst och inget har hänt med hans heller, och ja har kört rätt hårt med bilen, inga fiskörningar inte. men men, alla har vell olika åsikter men tongue jag tycker iallafall att de är hyffsat bra grejer smile

livet börjar vid 260
Rallykungen Lastbilschaufför
13 juni 2009 · 125 Inlägg

Hoglund_ skrev:
jag har ingenting emot saab, och jag är ingen volvo människa som bara säger att volvo är bättre, men ja har flera kompisar  som har saab 900 och 9000, varav 2 av dom har turbo, för att vara turbo bil är dom slöa, även med chip om man jämför med T5:an som går bättre original än vad en chippad saab gör. deras växellåder är dåliga och de går knappt få i backen i de flesta av mina kompisar saabar, vilket verkar vara en klassiker på saab, och specielt om man trimmar, känner många med halv kass låda på saab. 900:an är även väldigt trång för dom som åker med, sätena i volvon är även mycket skönare och dom går bättre på vägen, och volvon är finare inuti men de är ju smaksak. och som Turboola skrev förut att t5:an går sönder lätt över 1,2 bar stämmer inte, ja har själv kört med mycket mer än så, och har även laddat över 2 bar, och de är ingenting som går sönder, har kört med närmare 2 kilo i laddtryck i 3000 mil och den har ej gått sönder, så motorn pallar mycket. och jag hade då original grejer, förutom avgassystem, chip, luftfilter, grenrör och turbo. men motorn pallar mycket,
så jag själv tycker ju att volvon är ett bättre alternativ, men gör som några andra säger, provkör alla bilarna som du är sugen på, å så väljer du uti från det sen smile men om du ska trimma så tycker ja att du ska välja volvon smile hoppas du hittar vad du söker.

okej. tackar

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
13 juni 2009 · 125 Inlägg

blacken skrev:

Mitsubishipower skrev:
Hej. Jag skulle gärna vilja ha lite köpråd av er. Jag står mellan en Volvo 850 och en Saab 9000, alternativt en 900. Jag är en sådan person som gillar bilar med grym acceleration. Jag är alltså en fartglad person, ingen sådan som ligger och såsar på vägarna. Jag har provkört både Saab 9000 CSE(med 2,3 liters sugmotor) och Saab 9-5 2,0T(Linear). Men vet inte hur 850 är. Så jag skulle vilja ha lite köpråd. Lite allmäna köpråd. söker direkt inga speciella köpråd. Tack på förhand.

Vid dom kriterierna så är Saab 9000 det logiska valet..

okej.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
13 juni 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:

Hoglund_ skrev:
och som Turboola skrev förut att t5:an går sönder lätt över 1,2 bar stämmer inte, ja har själv kört med mycket mer än så, och har även laddat över 2 bar, och de är ingenting som går sönder, har kört med närmare 2 kilo i laddtryck i 3000 mil och den har ej gått sönder, så motorn pallar mycket. och jag hade då original grejer, förutom avgassystem, chip, luftfilter, grenrör och turbo. men motorn pallar mycket,

Vevstakarna kommer att mattas av, och då böjs/knäcks dem.
Jag tror inte du förstår hur veka originalvevstakarna är.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358175_c3nhbv.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358177_8u0ynp.jpg
Det är ren tur att det har hållt - eller så sitter det H-profil i din sen innan.

Turbo-Fredde böjde en vevstake vid endast 1,15bar i ladd.
Hur gick det till då?
Jo, en laddspik...

Men det spelar ingen roll, kompisen jag nämnde ovan körde 340hk med 19T, 1,1bars ladd och hemmabyggd intercooler med originalvevstakar fram tills han gjorde vid motorn.


Och såvida trådskaparen inte ska vråltrimma en 850, utan i mesta fall chippa bilen, så räcker original länge.

Men jag tycker han ska provköra en 850 T5 och känna på och jämföra med en Saab. smile
Saabarna sägs ska ha allt ladd på en o samma gång, så det känns som en hästspark, medan Volvons laddtryck är mer jämnt fördelat över registret, men jag tycker det blir ganska kraftig acceleration i Volvon. smile

nä jag ska inte vråltrimma. vråltrim blir det inte förens jag skaffar min drömbil. en Mitsubishi Lancer Evo

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
13 juni 2009 · 125 Inlägg

henrikh skrev:
Försök prova en Saab och en Volvo och se vilken du gillar bäst, då löser man beslutsvåndan ganska snabbt smile Gamla bilar går ändå alltid sönder så det är svårt att gardera sig och andrahandsvärdet rasar i backen hur man än vrider och vänder på det, tyvärr. Det finns väl en del tidiga 9-5:or för omkring 30k, iofs kan väl de ha det här "oil sludge" problemet men ändå, det är trevliga bilar.

ja ska försöka provköra en volvo också för saab har jag redan provkört. både 9-5 och 9000

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang