Köpråd(Volvo eller Saab)

Rallykungen Lastbilschaufför
21 juni 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:

Mitsubishipower skrev:
okej. för vill gärna att det ska va med fyrhjulsdrift för det e lite säkrare på vintern nör det är snöigt och halt och sen så är det lättare att drifta med en bil med awd än med fwd inte ett måste men det är bra om den har det. men det har ju inte saaben. läste i en av mina biltidningar. årets bilar. volvo s60 r eller 0m det var s80 eller s40 r som hade fyrhjulsdrift. årsmodell 2002 eller nåt sånt. kan det stämma?

AWDn som finns på 850/S/V70 innehåller ett frihjul som frikopplar bakaxeln när den snurrar fortare än framaxeln, dvs förhindra att bakvagnen ska kunna ge kast, och att bakaxeln inte ska kunna putta på framvagnen vid inbromsning.
Så det där med att sladda är inte riktigt rätt med en Volvo AWD av åtminstone gamla sorten. wink
Såvida du inte svetsar frihjulet.

Dock är nog AWD skönt för greppets skull - jag märker ju vilket ståhej det är ibland att få grepp - på blöt asfalt är det nästan hopplöst med min FWD utan diffbroms. tongue

S60R har AWD, likaså V70R, S80 V8 och sen finns flera av Volvos modeller med AWD som tillval.
Finns ingen S40R.

okej. så om jag ska ha en bil som jag ska kunna drifta med så ska jag ha en 240 eller 740 då?

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
21 juni 2009 · 125 Inlägg

TenZer skrev:
Saab är grymmt trevliga bilar, volvo är visserligen inte skit det heller men inte lika goa smile Mycket bang for the bucks och mkt trimmvänliga motorer. Köper du en Saab med Trionic 5 så ska bottendelen (kolvar, vev osv) hålla för bortåt 4-500hp (den motorn har tom blivit nominerad som bästa motor någonstanns).

Se upp med lådorna, KAN man INTE KÖRA så blir dom tyvär en förbrukningsvara, så känns lådan inte bra bör du överväga en annan bil om du inte är sugen på att skruva dvs

orginal då(asså att motorn ska hålla för 4-500 hk)?

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rquired Allmänt envis
22 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Mitsubishipower skrev:

TurbOla skrev:

Mitsubishipower skrev:
okej. för vill gärna att det ska va med fyrhjulsdrift för det e lite säkrare på vintern nör det är snöigt och halt och sen så är det lättare att drifta med en bil med awd än med fwd inte ett måste men det är bra om den har det. men det har ju inte saaben. läste i en av mina biltidningar. årets bilar. volvo s60 r eller 0m det var s80 eller s40 r som hade fyrhjulsdrift. årsmodell 2002 eller nåt sånt. kan det stämma?

AWDn som finns på 850/S/V70 innehåller ett frihjul som frikopplar bakaxeln när den snurrar fortare än framaxeln, dvs förhindra att bakvagnen ska kunna ge kast, och att bakaxeln inte ska kunna putta på framvagnen vid inbromsning.
Så det där med att sladda är inte riktigt rätt med en Volvo AWD av åtminstone gamla sorten. wink
Såvida du inte svetsar frihjulet.

Dock är nog AWD skönt för greppets skull - jag märker ju vilket ståhej det är ibland att få grepp - på blöt asfalt är det nästan hopplöst med min FWD utan diffbroms. tongue

S60R har AWD, likaså V70R, S80 V8 och sen finns flera av Volvos modeller med AWD som tillval.
Finns ingen S40R.

okej. så om jag ska ha en bil som jag ska kunna drifta med så ska jag ha en 240 eller 740 då?

Eller 940

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
22 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Mitsubishipower skrev:
okej. så om jag ska ha en bil som jag ska kunna drifta med så ska jag ha en 240 eller 740 då?

Om du bara vill leka av dig duger ju nästan vilken RWD bil som helst.

Volvos AWD-bilar är lite mer avancerade och kräver lite modifikation innan man kan sladda hejvilt med dem också. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Mitsubishipower skrev:

TenZer skrev:
Saab är grymmt trevliga bilar, volvo är visserligen inte skit det heller men inte lika goa smile Mycket bang for the bucks och mkt trimmvänliga motorer. Köper du en Saab med Trionic 5 så ska bottendelen (kolvar, vev osv) hålla för bortåt 4-500hp (den motorn har tom blivit nominerad som bästa motor någonstanns).

Se upp med lådorna, KAN man INTE KÖRA så blir dom tyvär en förbrukningsvara, så känns lådan inte bra bör du överväga en annan bil om du inte är sugen på att skruva dvs

orginal då(asså att motorn ska hålla för 4-500 hk)?

Du får nog byta turbo och fixxa lite på toppen (hårdare ventilfjädrar t.ex.) så skall det hålla för minst 400pollar (detta förutsätter självklart att motorn är i ett ok skick) och då är det driftsäkert. Motsvarande Volvo får du plocka ned motorn i molekyler om du vill ha en driftsäker maskin som ska prestera över 300, sen så börjar kolvar och stakar ge upp.

Så ska du trimma så är Saab billigare och bättre, men du får se till svagheten också (som även är Saabs enda egentliga svaghet) och det är lådan. Tar man det lungt så håller den, men kör du som ett svin, speciellt med mkt effekt i motorn så kommer lådan säga upp sig

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
TurbOla Reservdansk
22 juni 2009 · 6 271 Inlägg

TenZer skrev:
Du får nog byta turbo och fixxa lite på toppen (hårdare ventilfjädrar t.ex.) så skall det hålla för minst 400pollar (detta förutsätter självklart att motorn är i ett ok skick) och då är det driftsäkert. Motsvarande Volvo får du plocka ned motorn i molekyler om du vill ha en driftsäker maskin som ska prestera över 300, sen så börjar kolvar och stakar ge upp.

Man byter vevstakarna på Volvos motor, och det är ju inte dumt med nya fräscha lager och så, sen klarar motorn mycket mos. smile
Toppen är det nästan ingen som rör förrän över 500hk.
Turbo-Fredde, en annan NordicR-medlem kör med en likadan bottendel som jag har, renoverad av Pacman, och har varit uppe i 550hk hos TS Motor. smile

Sen oavsett bil, glöm inte bättre koppling, bromsar, se över hjullager, och allt annat sådant då... wink
Kostar att börja trimma. wink

TenZer skrev:
Så ska du trimma så är Saab billigare

Där kan jag ju hålla med dig, du får en 2-3 Saabar till priset av en Volvo.... lol lol

Senast redigerat av TurbOla (22 juni 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rallykungen Lastbilschaufför
23 juni 2009 · 125 Inlägg

Rquired skrev:

Mitsubishipower skrev:

TurbOla skrev:

AWDn som finns på 850/S/V70 innehåller ett frihjul som frikopplar bakaxeln när den snurrar fortare än framaxeln, dvs förhindra att bakvagnen ska kunna ge kast, och att bakaxeln inte ska kunna putta på framvagnen vid inbromsning.
Så det där med att sladda är inte riktigt rätt med en Volvo AWD av åtminstone gamla sorten. wink
Såvida du inte svetsar frihjulet.

Dock är nog AWD skönt för greppets skull - jag märker ju vilket ståhej det är ibland att få grepp - på blöt asfalt är det nästan hopplöst med min FWD utan diffbroms. tongue

S60R har AWD, likaså V70R, S80 V8 och sen finns flera av Volvos modeller med AWD som tillval.
Finns ingen S40R.

okej. så om jag ska ha en bil som jag ska kunna drifta med så ska jag ha en 240 eller 740 då?

Eller 940

okej

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
23 juni 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:

Mitsubishipower skrev:
okej. så om jag ska ha en bil som jag ska kunna drifta med så ska jag ha en 240 eller 740 då?

Om du bara vill leka av dig duger ju nästan vilken RWD bil som helst.

Volvos AWD-bilar är lite mer avancerade och kräver lite modifikation innan man kan sladda hejvilt med dem också. smile

okej, volvos awd är inte som evons då. evon kan man ut och sladda med utan några modifikationer. men sen så är ju evon en rallybil och är gjord för sånt

ja om man bara vill leka av sig duger ju vilken rwd bil som helst. men vill ha en volvo vad gäller bakhjulsdrivna bilar för dom är mer lättmeckade om man jämför med t ex en nissan 240sx har jag för mig att den heter eller en bakhjulsdriven bmw

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
23 juni 2009 · 125 Inlägg

TenZer skrev:

Mitsubishipower skrev:

TenZer skrev:
Saab är grymmt trevliga bilar, volvo är visserligen inte skit det heller men inte lika goa smile Mycket bang for the bucks och mkt trimmvänliga motorer. Köper du en Saab med Trionic 5 så ska bottendelen (kolvar, vev osv) hålla för bortåt 4-500hp (den motorn har tom blivit nominerad som bästa motor någonstanns).

Se upp med lådorna, KAN man INTE KÖRA så blir dom tyvär en förbrukningsvara, så känns lådan inte bra bör du överväga en annan bil om du inte är sugen på att skruva dvs

orginal då(asså att motorn ska hålla för 4-500 hk)?

Du får nog byta turbo och fixxa lite på toppen (hårdare ventilfjädrar t.ex.) så skall det hålla för minst 400pollar (detta förutsätter självklart att motorn är i ett ok skick) och då är det driftsäkert. Motsvarande Volvo får du plocka ned motorn i molekyler om du vill ha en driftsäker maskin som ska prestera över 300, sen så börjar kolvar och stakar ge upp.

Så ska du trimma så är Saab billigare och bättre, men du får se till svagheten också (som även är Saabs enda egentliga svaghet) och det är lådan. Tar man det lungt så håller den, men kör du som ett svin, speciellt med mkt effekt i motorn så kommer lådan säga upp sig

ja, byte av turbo och finslipning på toppen får du nog göra oavsett vilken svensson bil man än väljer. och att motorn är i gott skick är ju ganska så självklart. har också hört att lådan är saabs svaghet vid trim.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
23 juni 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:

TenZer skrev:
Du får nog byta turbo och fixxa lite på toppen (hårdare ventilfjädrar t.ex.) så skall det hålla för minst 400pollar (detta förutsätter självklart att motorn är i ett ok skick) och då är det driftsäkert. Motsvarande Volvo får du plocka ned motorn i molekyler om du vill ha en driftsäker maskin som ska prestera över 300, sen så börjar kolvar och stakar ge upp.

Man byter vevstakarna på Volvos motor, och det är ju inte dumt med nya fräscha lager och så, sen klarar motorn mycket mos. smile
Toppen är det nästan ingen som rör förrän över 500hk.
Turbo-Fredde, en annan NordicR-medlem kör med en likadan bottendel som jag har, renoverad av Pacman, och har varit uppe i 550hk hos TS Motor. smile

Sen oavsett bil, glöm inte bättre koppling, bromsar, se över hjullager, och allt annat sådant då... wink
Kostar att börja trimma. wink

TenZer skrev:
Så ska du trimma så är Saab billigare

Där kan jag ju hålla med dig, du får en 2-3 Saabar till priset av en Volvo.... lol lol

okej. ja många säger att om man ska trimma så ska man ha volvo och andra säger saab.

självklart kostar det ju att trimma. men som sagt i och med att det är min första bil så kommer det inte på frågan att vråltrimma. så blir det trim så blir det endast chiptrimm

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
23 juni 2009 · 325 Inlägg

en volvo 850 T5 och en Saab 9000 Aero ligger ju båda på 225 häst original och priset för att plocka ut runt 300 häst hos Autotech och Maptun på respektive modell ligger ju väldigt lika. Vet inte hur mkt effekt du räknar som mkt (??) men jag är rätt säker på att Saaben väger mindre än Volvon iaf och därmed kanske kan vara lite snabbara rakt fram åtminstone

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
23 juni 2009 · 325 Inlägg

www.atechmotor.se
www.maptun.com så kan du ju kolla själv och jämföra om du inte redan gjort det smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Rallykungen Lastbilschaufför
23 juni 2009 · 125 Inlägg

HadesInFlames skrev:
en volvo 850 T5 och en Saab 9000 Aero ligger ju båda på 225 häst original och priset för att plocka ut runt 300 häst hos Autotech och Maptun på respektive modell ligger ju väldigt lika. Vet inte hur mkt effekt du räknar som mkt (??) men jag är rätt säker på att Saaben väger mindre än Volvon iaf och därmed kanske kan vara lite snabbara rakt fram åtminstone

mycket för mig är typ 5-800 hk. men om jag ska trimma så blir det nog inte mer än till max kanske 350 hk asså sammanlagt när den är trimmad

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
23 juni 2009 · 125 Inlägg

Elda skrev:
köp en saab, som Ola säger.. man får helt enkelt mer bil för pengarna, frågan om vilken som är bäst att trimma kan man dra länge, men senast jag räknade på det får man en 9000 Aero + quife låda för samma pris som en likvärdig volvo 850 T5-r. jag köpte min saab för 6 papp, och jag skulle egentligen bara gett 5 papp.. vad får man för volvo för det? en precis besiktigad 740 GL med 113 vilda hästar (jaja, jag tog det klenaste alternativet, såklart.) nu har jag en bil som går sjukligt bra (lite för bra för förstabil roll

köp en 9000, stor bil man kan lasta mycket i, trimma går fint finns många steg till dom. www.maptun.se kan du kolla olika trim till olika saabar på.

lycka till smile

okej.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
TurbOla Reservdansk
23 juni 2009 · 6 271 Inlägg

HadesInFlames skrev:
en volvo 850 T5 och en Saab 9000 Aero ligger ju båda på 225 häst original och priset för att plocka ut runt 300 häst hos Autotech och Maptun på respektive modell ligger ju väldigt lika. Vet inte hur mkt effekt du räknar som mkt (??) men jag är rätt säker på att Saaben väger mindre än Volvon iaf och därmed kanske kan vara lite snabbara rakt fram åtminstone

Säkerhet väger. smile
Volvo 850 blev den mest prisbelönta bilen under hela 90-talet för sin säkerhet, och förresten, när 855 T5 kom -94 var det världens snabbaste serietillverkade kombibil. smile

Det är också bra att väga in - hur säker en bil är.
Jag menar, i min finns det airbags i ratten och på passagerarsidan, jag har inbyggda airbags i framstolarna, SIPS för sidokollisioner (en slags bur inbyggd i b-stolparna och taket och dörrarna) gasaktiverade säkerhetsbälten, m.m.

Men klart att Saaben kan vara snabbare rakt fram för sin lägre vikt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rallykungen Lastbilschaufför
24 juni 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:

HadesInFlames skrev:
en volvo 850 T5 och en Saab 9000 Aero ligger ju båda på 225 häst original och priset för att plocka ut runt 300 häst hos Autotech och Maptun på respektive modell ligger ju väldigt lika. Vet inte hur mkt effekt du räknar som mkt (??) men jag är rätt säker på att Saaben väger mindre än Volvon iaf och därmed kanske kan vara lite snabbara rakt fram åtminstone

Säkerhet väger. smile
Volvo 850 blev den mest prisbelönta bilen under hela 90-talet för sin säkerhet, och förresten, när 855 T5 kom -94 var det världens snabbaste serietillverkade kombibil. smile

Det är också bra att väga in - hur säker en bil är.
Jag menar, i min finns det airbags i ratten och på passagerarsidan, jag har inbyggda airbags i framstolarna, SIPS för sidokollisioner (en slags bur inbyggd i b-stolparna och taket och dörrarna) gasaktiverade säkerhetsbälten, m.m.

Men klart att Saaben kan vara snabbare rakt fram för sin lägre vikt. smile

ja säkerhet väger ju. vill ju naturligtvis att bilen ska vara hyfsat säker också. bilens säkerhet får man ju absolut inte glömma

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
TurbOla Reservdansk
24 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Mitsubishipower skrev:
ja säkerhet väger ju. vill ju naturligtvis att bilen ska vara hyfsat säker också. bilens säkerhet får man ju absolut inte glömma

Kan vara bra att tänka på i en förstabil, risken är stor att man råkar göra sig av med den på ett oväntat sätt, och då är det bra om man är hel och kan skaffa en andra-bil. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rallykungen Lastbilschaufför
2 juli 2009 · 125 Inlägg

TurbOla skrev:

Mitsubishipower skrev:
ja säkerhet väger ju. vill ju naturligtvis att bilen ska vara hyfsat säker också. bilens säkerhet får man ju absolut inte glömma

Kan vara bra att tänka på i en förstabil, risken är stor att man råkar göra sig av med den på ett oväntat sätt, och då är det bra om man är hel och kan skaffa en andra-bil. wink

så rätt så.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
2 juli 2009 · 125 Inlägg

nu tror jag nog att jag har fått tillräckligt med tips. tack för alla tipsen. jag meddelar vad det blev när väl köpet är gjort

Senast redigerat av Mitsubishipower (2 juli 2009)

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
15 augusti 2009 · 125 Inlägg

nu har jag bil. fick farfars gamla trotjänare. en Saab 9000 CSE med 2,3 liters sugmotorn på 150 hk

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang