Varför anser alla att en kondensator inte hjälper något?

kalle_kalle
11 juni 2009 · 2 914 Inlägg

T-RÖD skrev:

pattilatti2 skrev:

evilaudio skrev:
säkring?? e de nåt man kan äta???

brukar du sätta en slangklämma på vattenslangen när du tvättar bilen??

för de e ju samma sak.. wink

HAHA. jo jag vet, ja har kört utan rätt ofta men ja fundera på om man skulle sätta för säkerheten tongue

Va kör du osäkrat? Ja hoppas verkligen du skojar?

Men vist vill ni elda upp era bilar så gör det.. Men känns lite onödigt...

/Andreas

jo.. lite dumt att elda upp någon annans bil...
om hans bil brinner upp är det hans bekymmer. (okej han sätter ju andra i fara också och det är rent ut av JÄVLIGT om någon annan åker med!)
okej... han sätter andra i fara om han har pakererat utanför eller i ett hus /garage

Senast redigerat av kalle_kalle (11 juni 2009)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
11 juni 2009 · 2 853 Inlägg

kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

kalle_kalle
11 juni 2009 · 2 914 Inlägg

pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

hellre säkrar jag 20 ggr för många än en för lite
har man bara lite spe kabel till steget och spelar högt osv. länge. då kommer ju kabeln att bli varmare och varmare...
tillslut så kan man nog bränna upp bilen.

Hoonas Dieselpower!
11 juni 2009 · 534 Inlägg

kalle_kalle skrev:

pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

hellre säkrar jag 20 ggr för många än en för lite
har man bara lite spe kabel till steget och spelar högt osv. länge. då kommer ju kabeln att bli varmare och varmare...
tillslut så kan man nog bränna upp bilen.

Säkrar du 20gånger så förlorar du gode mycket mer ström än ifall du inte skulle säkra.

Senast redigerat av Absolutjonas (11 juni 2009)

kalle_kalle
11 juni 2009 · 2 914 Inlägg

Absolutjonas skrev:

kalle_kalle skrev:

pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

hellre säkrar jag 20 ggr för många än en för lite
har man bara lite spe kabel till steget och spelar högt osv. länge. då kommer ju kabeln att bli varmare och varmare...
tillslut så kan man nog bränna upp bilen.

Säkrar du 20gånger så förlorar du gode mycket mer ström än ifall du inte skulle säkra.

det är då lika förbannat bättre än att elda upp bilen i värsta fall döda någon pga man är så satans lat så man inte orkar säkra!
(nu är jag inte arg, även om jag låter som de).

T-RÖD Hifi Freak
11 juni 2009 · 462 Inlägg

pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

Ja måste fråga. Vet ni vad en säkring är till för? Och vad den gör?

Spelar ingen roll om du är jätte duktig på o koppla. Ja har sj jobbat med bilelektronik i ca 10år. Skulle aldrig montera någonting utan o säkra. Det är riktigt idiotiskt om man gör det.

Alltså säkringen är ju inte till för o skydda produkten. Den är till för o skydda kabeln. Du kan få en ström ruch i kabeln som är mer än kabeln klarar av. Eller kortis i kabeln. Du är säkert jätte duktig på o koppla. Ja tvivlar inte på din kunskap om det. Men du ser inte hur kabeln ser ut under panelerna. Kabeln kan bli skavd eller liknande. Det räcker att det är en kardel som kommer i kontakt med chassi. Och då har du kortis i kabeln. Har du ingen säkring då. Då blir det en fin brasa.

Och säkringen ska sitta max 20 cm från batteri.

Om du köpper riktiga säkringshållare o säkringar på tex Elfa i stället för guldplätterat skit som mds brl mfl säljer så förlorar du ingen märkvärd effekt. Inte ens mätbart.

Så tänk lite på vad säkringen är till för.

/Andreas

kalle_kalle
11 juni 2009 · 2 914 Inlägg

T-RÖD skrev:

pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

Ja måste fråga. Vet ni vad en säkring är till för? Och vad den gör?

Spelar ingen roll om du är jätte duktig på o koppla. Ja har sj jobbat med bilelektronik i ca 10år. Skulle aldrig montera någonting utan o säkra. Det är riktigt idiotiskt om man gör det.

Alltså säkringen är ju inte till för o skydda produkten. Den är till för o skydda kabeln. Du kan få en ström ruch i kabeln som är mer än kabeln klarar av. Eller kortis i kabeln. Du är säkert jätte duktig på o koppla. Ja tvivlar inte på din kunskap om det. Men du ser inte hur kabeln ser ut under panelerna. Kabeln kan bli skavd eller liknande. Det räcker att det är en kardel som kommer i kontakt med chassi. Och då har du kortis i kabeln. Har du ingen säkring då. Då blir det en fin brasa.

Och säkringen ska sitta max 20 cm från batteri.

Om du köpper riktiga säkringshållare o säkringar på tex Elfa i stället för guldplätterat skit som mds brl mfl säljer så förlorar du ingen märkvärd effekt. Inte ens mätbart.

Så tänk lite på vad säkringen är till för.

/Andreas

har du något exempel på en sådan säkringhållare??
menar du en sådan?? http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=596 som ett exempel?? smile

Tokken Team dBakuten
11 juni 2009 · 3 453 Inlägg

Jag har säkrat av visserligen till 1500A.. men ändå.. smile
Mest bara för att det är ett måste ur tävlingssynpunkt.

Hade jag inte behövt hade jag slängt ut dom ögonaböj.. smile jäkla flaskhalsar..

Nej men allvarligt det är jättebra med säkringar men jag får utslag bara jag vet att dom sitter där..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
11 juni 2009 · 2 853 Inlägg

T-RÖD skrev:

pattilatti2 skrev:
kopplar man rätt så brinner inget, men ja har säkring på kabeln till stegen. så jaaaa..... samma på batteri skiten men ja funderar på om ja ska ha säkringar både fram och bak då ja kör med dubbla batterier.. men skitsamma det räcker me en big_smile haha

Ja måste fråga. Vet ni vad en säkring är till för? Och vad den gör?

Spelar ingen roll om du är jätte duktig på o koppla. Ja har sj jobbat med bilelektronik i ca 10år. Skulle aldrig montera någonting utan o säkra. Det är riktigt idiotiskt om man gör det.

Alltså säkringen är ju inte till för o skydda produkten. Den är till för o skydda kabeln. Du kan få en ström ruch i kabeln som är mer än kabeln klarar av. Eller kortis i kabeln. Du är säkert jätte duktig på o koppla. Ja tvivlar inte på din kunskap om det. Men du ser inte hur kabeln ser ut under panelerna. Kabeln kan bli skavd eller liknande. Det räcker att det är en kardel som kommer i kontakt med chassi. Och då har du kortis i kabeln. Har du ingen säkring då. Då blir det en fin brasa.

Och säkringen ska sitta max 20 cm från batteri.

Om du köpper riktiga säkringshållare o säkringar på tex Elfa i stället för guldplätterat skit som mds brl mfl säljer så förlorar du ingen märkvärd effekt. Inte ens mätbart.

Så tänk lite på vad säkringen är till för.

/Andreas

haha jo tack jag vet vad de är och väldigt många kör utan då det är en flaskhals.

jag vet att det säkrar kabeln tongue

dock väldigt många som kör utan, har gjort de ofta. och det har aldrig hänt något. sen finns det ju separata säkringar på stegen om de skulle inträffa nått där tongue men är kabeln rätt i mm2 resten av installationen är rätt då är det väldigt liten risk för kabelbrand.

T-RÖD Hifi Freak
11 juni 2009 · 462 Inlägg

Ja men säkring är till för att inte bilen ska kunna börja brinna pga kortis eller liknande. Kör du utan säkring och det händer något. ex kortis och bilen tar eld. Så får du inte ut ett öre på försäkringen. Är det värt det? Kul om du har en bil för ett par hundra tusen kronor och inte få ut något på försäkringen. pga att man kört utan säkring.

Som ja skrev innan. Det finns bra säkringshållare och säkringar som inte leder till någon flaskhals. Men du hittar dom inte i någon stereo butik.

Verkar vara många på det här forumet som är väldigt okunniga när det gäller elektronik o hur det fungerar. Innan ni börjar koppla så rekomenderar ja att ni läser på ang elektronik med inriktning på bil elektronik.

Men har ni så mycket pengar så det inte gör något om eran bil stereo m.m brinner. Och ni lätt kan köpa ny. Utan att det synns i plånboken. Så okej.

Och spelar ingen roll hur duktiga ni är på o koppla o montera. Det kan hända ändå.

/Andreas

Tokken skrev:
Jag har säkrat av visserligen till 1500A.. men ändå.. smile
Mest bara för att det är ett måste ur tävlingssynpunkt.

Hade jag inte behövt hade jag slängt ut dom ögonaböj.. smile jäkla flaskhalsar..

Nej men allvarligt det är jättebra med säkringar men jag får utslag bara jag vet att dom sitter där..

andreas_gbg_
11 juni 2009 · 1 634 Inlägg

Är det inte därför man kör med extra tjocka kablar och stora säkringar. Då blir det ingen flaskhals eftersom man ändå inte förbrukar såpass med ström ändå. ???

Numera Saab 9-5 Aero -00
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
11 juni 2009 · 2 853 Inlägg

T-RÖD skrev:
Ja men säkring är till för att inte bilen ska kunna börja brinna pga kortis eller liknande. Kör du utan säkring och det händer något. ex kortis och bilen tar eld. Så får du inte ut ett öre på försäkringen. Är det värt det? Kul om du har en bil för ett par hundra tusen kronor och inte få ut något på försäkringen. pga att man kört utan säkring.

Som ja skrev innan. Det finns bra säkringshållare och säkringar som inte leder till någon flaskhals. Men du hittar dom inte i någon stereo butik.

Verkar vara många på det här forumet som är väldigt okunniga när det gäller elektronik o hur det fungerar. Innan ni börjar koppla så rekomenderar ja att ni läser på ang elektronik med inriktning på bil elektronik.

Men har ni så mycket pengar så det inte gör något om eran bil stereo m.m brinner. Och ni lätt kan köpa ny. Utan att det synns i plånboken. Så okej.

Och spelar ingen roll hur duktiga ni är på o koppla o montera. Det kan hända ändå.

/Andreas

Tokken skrev:
Jag har säkrat av visserligen till 1500A.. men ändå.. smile
Mest bara för att det är ett måste ur tävlingssynpunkt.

Hade jag inte behövt hade jag slängt ut dom ögonaböj.. smile jäkla flaskhalsar..

Nej men allvarligt det är jättebra med säkringar men jag får utslag bara jag vet att dom sitter där..

chansen att man krockar är betydligt mkt större, då du aldrig vet hur andra kör... men du vet hur du har installerat allt. så lugn nu smile hihi

En 50mm2 kabel kan inte annat än lukta gött om de blir fyr på den, vilket ja aldrig hört att någon skulle fått big_smile

Senast redigerat av pattilatti2 (11 juni 2009)

Tokken Team dBakuten
11 juni 2009 · 3 453 Inlägg

T-RÖD skrev:
Som ja skrev innan. Det finns bra säkringshållare och säkringar som inte leder till någon flaskhals. Men du hittar dom inte i någon stereo butik.

Absolut.. köper alla kablar med tillbehör på skyllermarks.. smile Inga blingbling-leksaker där inte..
3st 95mm2 kablar från batterier till slutstegen, så får jag kortis så kommer det bli en schysst brasa.
Jag slår en signal om det händer så får du ta med marshmallows..

Senast redigerat av Tokken (11 juni 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Lonefox Bad music kills good sound
11 juni 2009 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Är det inte därför man kör med extra tjocka kablar och stora säkringar. Då blir det ingen flaskhals eftersom man ändå inte förbrukar såpass med ström ändå. ???

Håller med dig där smile
Har ju kabel som får avsäkras med 200A och kör med en 125A MegaFuse-säkring (ANL-typ av annan sort så att säga....används i våra lastbilar).


Tokken skrev:

T-RÖD skrev:
Som ja skrev innan. Det finns bra säkringshållare och säkringar som inte leder till någon flaskhals. Men du hittar dom inte i någon stereo butik.

Absolut.. köper alla kablar med tillbehör på skyllermarks.. smile Inga blingbling-leksaker där inte..
3st 95mm2 kablar från batterier till slutstegen, så får jag kortis så kommer det bli en schysst brasa.
Jag slår en signal om det händer så får du ta med marshmallows..

*AAAAAAAASGARVAR*
Dock så kan jag säga att jag hade nog inte varit ensam om att gråta blod om det sker med bubblan smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
11 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Jag håller också med andreas_gbg_. smile

För den vanliga bilstereosvensson så blir det inget märkbart spänningsfall över säkringen och säkringshållaren, under förutsättning att kablarna sitter ordentligt och inte är underdimensionerade naturligtvis. För de som tävlar i "spela jättehögt", och alltså behöver varje tiondels dB, där måste också spänningen komma fram utan förluster.

Då gäller det att överdimensionera både kablar och säkringar så att de pallar med betydligt högre ström än vad stereoutrustningen drar, på så sätt blir det ingen onödig värmeutveckling och ingen märkbar förlust. Fast när grejorna börjar dra en bra bit över 1000 A, då kan man förstås inte använda sig av vad som helst. wink

Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2009)

andreas_gbg_
11 juni 2009 · 1 634 Inlägg

pattilatti2 skrev:
chansen att man krockar är betydligt mkt större, då du aldrig vet hur andra kör... men du vet hur du har installerat allt. så lugn nu smile hihi

En 50mm2 kabel kan inte annat än lukta gött om de blir fyr på den, vilket ja aldrig hört att någon skulle fått big_smile

Jag skulle bli ganska nervös om jag hade krockat och motorrummet blir till dragspel och jag vet att jag inte satt säkringar på mina kablar..... För vad kan hända annars??? wink

Har man en bruksbil ska det tamejfan säkras av ordentligt. Har man en trailerqueen... Ja jag hade säkrat av ändå.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
11 juni 2009 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

pattilatti2 skrev:
chansen att man krockar är betydligt mkt större, då du aldrig vet hur andra kör... men du vet hur du har installerat allt. så lugn nu smile hihi

En 50mm2 kabel kan inte annat än lukta gött om de blir fyr på den, vilket ja aldrig hört att någon skulle fått big_smile

Jag skulle bli ganska nervös om jag hade krockat och motorrummet blir till dragspel och jag vet att jag inte satt säkringar på mina kablar..... För vad kan hända annars??? wink

Har man en bruksbil ska det tamejfan säkras av ordentligt. Har man en trailerqueen... Ja jag hade säkrat av ändå.

Mvh Andreas

Bara för poängen eller? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
VolvoXet Bas älskare
12 juni 2009 · 716 Inlägg

har samma problem med syrrans bil med 2 12or o ett monoblock, lampor som blinkar hej villt och basarna låter dåligt, vettifan vad man kan göra för nått för att få de att bli bra.

Volvo 744 (1988)
Rickard-v
12 juni 2009 · 2 665 Inlägg

Sharky bra skrivet.

Batteri och kondensator gör olika saker, det ena kan inte ersätta det andra!

Istället för tjata om flera batterier gör det nog större nytta att sätta batteriet när slutsteget, för det är ju spänningsfall i kablar och batteriets dåliga förmånga att leverera ström som åtgärds med konding.
Om batteriet gjorde detta så himla bra varför sitter det då en kondensator bank i varje slutsteg??
Och det bästa är ju att köpa flera små kondingar och paralellkoppla, Då halveras ju den inre resistansen för varje dubblering av kondingar.
(det gäller ju även flera batterier)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Sharky
14 juni 2009 · 10 287 Inlägg

Jag vet inte vad jag tycker....
Är lite kluven då jag har svårt att skriva nåt mera lättsmält.
/Göran


Lonefox skrev:

Swedenrockers skrev:
Dags att klistra lite matnyttig info om det här tycker jag.
Är jag själv om det?

Nej.......men Göran tyckte annat när vi tog upp det wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang