Hur gör man vid reg.besiktning?? kan jag ens få igenom den?

nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

Hej

Nu vad det så att jag va och besiktade min ascona b häromdagen.. fick faktiskt bara en anmärkning och det va på motorändring..(som jag trodde jag skulle få på).
men iaf. den är regbesiktad med en B21A motor. (alltså förgasarmotor) men nu är det så att det sitter en B21ET motor i (insprut o turbo)och jag skulle vilja få igenom den i en reg.besiktning så den blir laglig o köra med.
men är det någon kunnig person här inne som vet om jag ens har någon chans och få igenom den? och vad som behövs göra innan och så där? och hur man går tillväga me det?
Vet inte om jag fått me det som behövs men om något är oklart så säg till så försöker jag förklara,

Tacksam för svar för är i behov av dom.

Och tack på förhand. (helst inga svar från sånna som tror sig veta men har fel. eller visst det går ju diskutera)tongue

E-30
10 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Att få igenom en äldre Ascona med eftermonterad turbomotor är totalt omöjligt (inte en chans)
Möjligen om du ber Tony Sopranos inkl vänner att besiktiga den år dig lol

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

E-30 skrev:
Att få igenom en äldre Ascona med eftermonterad turbomotor är totalt omöjligt (inte en chans)
Möjligen om du ber Tony Sopranos inkl vänner att besiktiga den år dig lol

Varför är det totalt omöjligt..vill helst ha en förklaring så jag hänger med:P roligare dåbig_smile

E-30
10 juni 2009 · 1 050 Inlägg

nelle skrev:

E-30 skrev:
Att få igenom en äldre Ascona med eftermonterad turbomotor är totalt omöjligt (inte en chans)
Möjligen om du ber Tony Sopranos inkl vänner att besiktiga den år dig lol

Varför är det totalt omöjligt..vill helst ha en förklaring så jag hänger med:P roligare dåbig_smile

Handlar det om en Volvomotor B21ET (Turbo) ? Som du skall hänga dit på en skraltig Ascona ?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
DanielssonC
10 juni 2009 · 213 Inlägg

Det ända du kan göra är att besikta med den gammla motorn och byta tillbaka efter, Men krockar du är det totalt kört med försäkringen.. wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

E-30 skrev:

nelle skrev:

E-30 skrev:
Att få igenom en äldre Ascona med eftermonterad turbomotor är totalt omöjligt (inte en chans)
Möjligen om du ber Tony Sopranos inkl vänner att besiktiga den år dig lol

Varför är det totalt omöjligt..vill helst ha en förklaring så jag hänger med:P roligare dåbig_smile

Handlar det om en Volvomotor B21ET (Turbo) ? Som du skall hänga dit på en skraltig Ascona ?

japp de gör det.. för det första så är den besiktad me en volvomotor redan som jag sa..b21a. för det andra så är den inte skratlig eller vad du kallade det.. fick juh inte en enda anmärkning på den..

nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

DanielssonC skrev:
Det ända du kan göra är att besikta med den gammla motorn och byta tillbaka efter, Men krockar du är det totalt kört med försäkringen.. wink

jo så ve tjag att man kan göra men VARFÖR går det inte besikta me den..får jämt bara en massa svar att de bara inte går men ja får aldrig reda på varför de inte går..

MikeyMouse
10 juni 2009 · 214 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
där står det mesta
t.ex. efter -75 är det mycket lägg märke till ordet MYCKET svårare att byta motor surt att du har en -77 hmm

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
E-30
10 juni 2009 · 1 050 Inlägg

nelle skrev:

E-30 skrev:

nelle skrev:
Varför är det totalt omöjligt..vill helst ha en förklaring så jag hänger med:P roligare dåbig_smile

Handlar det om en Volvomotor B21ET (Turbo) ? Som du skall hänga dit på en skraltig Ascona ?

japp de gör det.. för det första så är den besiktad me en volvomotor redan som jag sa..b21a. för det andra så är den inte skratlig eller vad du kallade det.. fick juh inte en enda anmärkning på den..

Vad jag menade är att Din Ascona ej alls är avsedd för drift med en stark turbomotor, bromsarna kommer att brännas sönder vid inbromsning från högre farter. Den gamla sköra Ascona karossen från 1977 kan vrida sig av torbomotorns krafter. Du har väl dessutom bara små trumbromsar bak på Asconan?

Hur du sedan lyckats få igenom B21A motorn vid en tidigare besiktning är rena rama turen. Den motorn är också olaglig att använda till Asconan.

Senast redigerat av E-30 (10 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

E-30 skrev:

nelle skrev:

E-30 skrev:

Handlar det om en Volvomotor B21ET (Turbo) ? Som du skall hänga dit på en skraltig Ascona ?

japp de gör det.. för det första så är den besiktad me en volvomotor redan som jag sa..b21a. för det andra så är den inte skratlig eller vad du kallade det.. fick juh inte en enda anmärkning på den..

Vad jag menade är att Din Ascona ej alls är avsedd för drift med en stark turbomotor, bromsarna kommer att brännas sönder vid inbromsning från högre farter. Den gamla sköra Ascona karossen från 1977 kan vrida sig av torbomotorns krafter. Du har väl dessutom bara små trumbromsar bak på Asconan?

Hur du sedan lyckats få igenom B21A motorn vid en tidigare besiktning är rena rama turen. Den motorn är också olaglig att använda till Asconan.

okej.. men bromsarna e bytta även huvudbromscylindern.. tror allt de kommer från bmw.. det är bak som oroar mig men tror att ja ska bygga dit en volvoaxel me skivbromsar.. men varifrån får du att jag inte kan få igenom den?? bara en fråga.. eller är det sånt du hört eller är du kanonsäker på detta??
MVH

nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

MikeyMouse skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
där står det mesta
t.ex. efter -75 är det mycket lägg märke till ordet MYCKET svårare att byta motor surt att du har en -77 hmm

Tack så mkt för tråden..

E-30
10 juni 2009 · 1 050 Inlägg

nelle skrev:

MikeyMouse skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
där står det mesta
t.ex. efter -75 är det mycket lägg märke till ordet MYCKET svårare att byta motor surt att du har en -77 hmm

Tack så mkt för tråden..

Har du köpt bilen ombyggd i tron att den skulle gå igenom bes? eller har du byggt om den själv?


Såg att Du tog körkort 25/4-2009. Om du framför denna olagliga Ascona på allmän väg och fastnar i en poliskontroll, så åker ditt nytagna körkort väck på plats. Bilen får omgående körförbud, måste bärgas bort från platsen. Bara så Du vet vad som ev, väntar..wink

Senast redigerat av E-30 (10 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

nelle skrev:

E-30 skrev:

nelle skrev:

japp de gör det.. för det första så är den besiktad me en volvomotor redan som jag sa..b21a. för det andra så är den inte skratlig eller vad du kallade det.. fick juh inte en enda anmärkning på den..

Vad jag menade är att Din Ascona ej alls är avsedd för drift med en stark turbomotor, bromsarna kommer att brännas sönder vid inbromsning från högre farter. Den gamla sköra Ascona karossen från 1977 kan vrida sig av torbomotorns krafter. Du har väl dessutom bara små trumbromsar bak på Asconan?

Hur du sedan lyckats få igenom B21A motorn vid en tidigare besiktning är rena rama turen. Den motorn är också olaglig att använda till Asconan.

okej.. men bromsarna e bytta även huvudbromscylindern.. tror allt de kommer från bmw.. det är bak som oroar mig men tror att ja ska bygga dit en volvoaxel me skivbromsar.. men varifrån får du att jag inte kan få igenom den?? bara en fråga.. eller är det sånt du hört eller är du kanonsäker på detta??
MVH

läst på nu på tråden som jag fick..ska inte tjafsa mer me dej.. förstår nu att de inte kommer att gå att få igenom den me turbo.. får bli o sätta i en b21a motor o bessa han me istället-_- .. stör mig grymt mkt på han jag köpte bilen av nu.. han sa nämligen att den va reggad me turbomotor.. o när ja köpte den va ja inte så kunnig om detta så nu när de e dags för besiktning så märker man av sånt:( o så har man ju lagt ut massvis me pengar på delar me.. o va får man för de.. inte ett skit:/

E-30
10 juni 2009 · 1 050 Inlägg

nelle skrev:

nelle skrev:

E-30 skrev:

Vad jag menade är att Din Ascona ej alls är avsedd för drift med en stark turbomotor, bromsarna kommer att brännas sönder vid inbromsning från högre farter. Den gamla sköra Ascona karossen från 1977 kan vrida sig av torbomotorns krafter. Du har väl dessutom bara små trumbromsar bak på Asconan?

Hur du sedan lyckats få igenom B21A motorn vid en tidigare besiktning är rena rama turen. Den motorn är också olaglig att använda till Asconan.

okej.. men bromsarna e bytta även huvudbromscylindern.. tror allt de kommer från bmw.. det är bak som oroar mig men tror att ja ska bygga dit en volvoaxel me skivbromsar.. men varifrån får du att jag inte kan få igenom den?? bara en fråga.. eller är det sånt du hört eller är du kanonsäker på detta??
MVH

läst på nu på tråden som jag fick..ska inte tjafsa mer me dej.. förstår nu att de inte kommer att gå att få igenom den me turbo.. får bli o sätta i en b21a motor o bessa han me istället-_- .. stör mig grymt mkt på han jag köpte bilen av nu.. han sa nämligen att den va reggad me turbomotor.. o när ja köpte den va ja inte så kunnig om detta så nu när de e dags för besiktning så märker man av sånt:( o så har man ju lagt ut massvis me pengar på delar me.. o va får man för de.. inte ett skit:/

Då har du blivit grymt upplurad av säljaren, kräv omg att köpet går tillbaka. (se till att även få ersättning för alla dina utlägg) Har du kontaktat säljaren ang den misslyckade besiktningen?
Bara så du vet så är bilen olaglig även med B21A motorn. Eftersom du har prövotid på ditt nytagna körkort så åker detta väck vid en ev, poliskontroll. Bilen är så olaglig den kan bli oavsett vilken motor du hänger dit. Lämna tillbaka bilen snarast.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Mickius
10 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Tyvärr ska man inte lita på vad folk säger utan kolla upp allt sådant innan.

Men men de du kan göra är ju o bes med org motor o stoppa ner turbon sen men inte kul om polisen stannar dig med en olaglig bil!

Vet inte exakt konsikvenser men som sagt altenativen är o göra en ban/bus bil eller köra orgmotor eller olagligt.

Många kör ju turbokonverterade bmw men vet inte hur de blir när man fortfarande har prövotid på kortet om de ryker på plats eller inte.

Tyvärr

Senast redigerat av mickius (10 juni 2009)

Melin Trafikledare
10 juni 2009 · 563 Inlägg

E-30 skrev:
Hur du sedan lyckats få igenom B21A motorn vid en tidigare besiktning är rena rama turen. Den motorn är också olaglig att använda till Asconan.

Bara så du vet så är bilen olaglig även med B21A motorn.

Stopp!!!

Fattar inte hur du kan sitta och klanka ner på en gammal bil,uppenbart utan att kolla fakta!
Om man tar lite tid på sig och kollar upp bilen på Transportstyrelsens hemsida så får man fram följande tilläggsinformation:
MOTOR: VOLVO B21A
MOTORFAMILJ:4F (ÅRSMODELL 1981)
T31A MOTORN UTBYTT

Detta är ju ett svar på svart och vitt att bilen i fråga är registeringsbesiktigad med en B21A så det går alldeles utmärkt att besiktiga med den, och således framföra på allmänväg!!
Tycker förövrigt att bilen är rå... big_smile

Personligen så hade jag ringt till SFRO och frågat, då får man prata med några som kan, och inga som tror att dom kan... Bara min åsikt.

Senast redigerat av Melin (10 juni 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

Melin skrev:

E-30 skrev:
Hur du sedan lyckats få igenom B21A motorn vid en tidigare besiktning är rena rama turen. Den motorn är också olaglig att använda till Asconan.

Bara så du vet så är bilen olaglig även med B21A motorn.

Stopp!!!

Fattar inte hur du kan sitta och klanka ner på en gammal bil,uppenbart utan att kolla fakta!
Om man tar lite tid på sig och kollar upp bilen på Transportstyrelsens hemsida så får man fram följande tilläggsinformation:
MOTOR: VOLVO B21A
MOTORFAMILJ:4F (ÅRSMODELL 1981)
T31A MOTORN UTBYTT

Detta är ju ett svar på svart och vitt att bilen i fråga är registeringsbesiktigad med en B21A så det går alldeles utmärkt att besiktiga med den, och således framföra på allmänväg!!
Tycker förövrigt att bilen är rå... big_smile

Personligen så hade jag ringt till SFRO och frågat, då får man prata med några som kan, och inga som tror att dom kan... Bara min åsikt.

Tack så mkt för denna kommentar. o tack för du tkr bilen e råtongue hehe.. jo ja ska ringa te SFRO tror jag o kolla upp exakt..

E-30
10 juni 2009 · 1 050 Inlägg

mickius skrev:
Tyvärr ska man inte lita på vad folk säger utan kolla upp allt sådant innan.

Men men de du kan göra är ju o bes med org motor o stoppa ner turbon sen men inte kul om polisen stannar dig med en olaglig bil!

Vet inte exakt konsikvenser men som sagt altenativen är o göra en ban/bus bil eller köra orgmotor eller olagligt.

Många kör ju turbokonverterade bmw men vet inte hur de blir när man fortfarande har prövotid på kortet om de ryker på plats eller inte.

Tyvärr

Om man framför ett olagligt (turbo ombyggt) fordon på allmän väg och den ansvariga föraren har ett KK med prövotid, då omhändertar polisen vid en ev,kontroll kortet på plats. Dessutom väntar dryga böter.

Och om samma förare skulle råka krocka eller köra på någon annan person, så läggs hela betalningsbördan hos föraren. Detta kan komma att handla om hundratusentals kronor. Då bilen automatiskt saknar gällande bilförsäkring samt besiktningsgodkännande. Spelar ingen roll om bilen gått igenom besiktningen p.g.a slarv. Den är fortfarande olaglig att framföra på allmän väg.

Senast redigerat av E-30 (10 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

E-30 skrev:

nelle skrev:

nelle skrev:

okej.. men bromsarna e bytta även huvudbromscylindern.. tror allt de kommer från bmw.. det är bak som oroar mig men tror att ja ska bygga dit en volvoaxel me skivbromsar.. men varifrån får du att jag inte kan få igenom den?? bara en fråga.. eller är det sånt du hört eller är du kanonsäker på detta??
MVH

läst på nu på tråden som jag fick..ska inte tjafsa mer me dej.. förstår nu att de inte kommer att gå att få igenom den me turbo.. får bli o sätta i en b21a motor o bessa han me istället-_- .. stör mig grymt mkt på han jag köpte bilen av nu.. han sa nämligen att den va reggad me turbomotor.. o när ja köpte den va ja inte så kunnig om detta så nu när de e dags för besiktning så märker man av sånt:( o så har man ju lagt ut massvis me pengar på delar me.. o va får man för de.. inte ett skit:/

Då har du blivit grymt upplurad av säljaren, kräv omg att köpet går tillbaka. (se till att även få ersättning för alla dina utlägg) Har du kontaktat säljaren ang den misslyckade besiktningen?
Bara så du vet så är bilen olaglig även med B21A motorn. Eftersom du har prövotid på ditt nytagna körkort så åker detta väck vid en ev, poliskontroll. Bilen är så olaglig den kan bli oavsett vilken motor du hänger dit. Lämna tillbaka bilen snarast.

Hur tror du att säljaren kommer vilja betala tillbaka ersättning på delarna jag köpt?? varför tror du att bilen är olaglig me b21a?? de står nämligen i reglapparna att den är reggad me det.. hur kan en bil vara olaglig oavsett vilken motor ja hänger dit?????? o hur tror du att man bara kan "LÄMNA" tillbaka bilen i en privataffär??

nelle
10 juni 2009 · 72 Inlägg

E-30 skrev:

nelle skrev:

MikeyMouse skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
där står det mesta
t.ex. efter -75 är det mycket lägg märke till ordet MYCKET svårare att byta motor surt att du har en -77 hmm

Tack så mkt för tråden..

Har du köpt bilen ombyggd i tron att den skulle gå igenom bes? eller har du byggt om den själv?


Såg att Du tog körkort 25/4-2009. Om du framför denna olagliga Ascona på allmän väg och fastnar i en poliskontroll, så åker ditt nytagna körkort väck på plats. Bilen får omgående körförbud, måste bärgas bort från platsen. Bara så Du vet vad som ev, väntar..wink

byggt de mesta själv fast han ja köpte den av sa att den va reggad me turbomotor som ja skrev förut.. o då trodde ja juh att den skulle gå o besikta me.. o en annan sak..lustigt att ja inte har blivit av me körkortet då jag blivit stannad 2 ggr av snuten.. men men ja kan juh haft tur..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang