Kunnigt folk som haft och göra med länstyrelsen? (KÖRKORTSTILLSTÅND)

mubbe
16 juni 2009 · 4 Inlägg

joo såhär ligger det till att 2007 så miste jag körkortet för rattfylla,sen under spärrtiden som var ett år lyckades jag dra på mig 2st LOB . Så länstyrelsen sköt upp min spärrtid till 20 september 2009 samt fyra blodprovstester varav 2st har jag gjort hittills. Nu är det så att jag lyckas dra på mig en till LOB . Är det nån ide att göra restrerande prover och söka körkortstillstånd?? kommer länstyrelsen att ge ett avslag till mig? ( blodproverna är OK )


Nån kunnig inom detta område? jag vill inte ha några svar som "du förtjänar inte ett körkort" m.m...

/ tack på förhand ,Robin

aturai88 Amatör
16 juni 2009 · 320 Inlägg

Vad är LOB för något?


/A

Decibel
16 juni 2009 · 2 911 Inlägg

aturai88 skrev:
Vad är LOB för något?


/A

Lagen om omhändertagande av berusade

Decibel
16 juni 2009 · 2 911 Inlägg

mubbe skrev:
joo såhär ligger det till att 2007 så miste jag körkortet för rattfylla,sen under spärrtiden som var ett år lyckades jag dra på mig 2st LOB . Så länstyrelsen sköt upp min spärrtid till 20 september 2009 samt fyra blodprovstester varav 2st har jag gjort hittills. Nu är det så att jag lyckas dra på mig en till LOB . Är det nån ide att göra restrerande prover och söka körkortstillstånd?? kommer länstyrelsen att ge ett avslag till mig? ( blodproverna är OK )


Nån kunnig inom detta område? jag vill inte ha några svar som "du förtjänar inte ett körkort" m.m...

/ tack på förhand ,Robin

Jag har varit på ett tiotal ärenden i länsrätt och länsstyrelse, både gällande mig själv och som juridiskt ombud åt andra.

I ditt fall kan du säkerligen bemöda dig med ytterligare blodprov, men det kommer till största sannolikhet inte hjälpa dig.

Kriterierna för att du ska få körkortstillstånd efter en rattfylla är just att du medicinskt ska bevisa att du är fri från droger och alkohol i sådan omfattning att du inte kan hantera det.
LOB är ju (i flesta fall) ett bevis på att du inte kan hantera det och länsstyrelsen kommer till 99% inte ge dig något  tillstånd just nu, snarare skjuta på spärrtiden i 6mån och ålägga dig 4-8 provtillfällen under förlängningen.

Normal konsumtion av alkohol leder ytterst ytterst sällan till ingripande enligt LOB, om du sedan tidigare har två LOB och nu en till så kan du själv räkna ut hur inställningen till att ge dig körkortstillstånd är.
Räkna med 6-12mån till, men framförallt, se till att få stöd i ditt alkoholintag då det är bra mycket mer än möjligheten till körkort som påverkas.

decib3L Körv
16 juni 2009 · 3 535 Inlägg

Ja, du kan sluta dricka alkohol.

Truckdriving Man
ville23 Avstängd
16 juni 2009 · 44 Inlägg

Du förtjänar inte ett körkort

Louksor
16 juni 2009 · 1 915 Inlägg

Första steget är att erkänna sina problem!

Enda folket som poliserna tar här i stan för LOB, är alkoholisterna på parkbänkarna.
Vanligt folk kan vara bra fulla utan att polisen bryr sig, så länge de inte ligger däckade nånstans.


Ring länstyrelsen och fråga dom så får du ett svar.
För större chans att få ett körkort igen, gå med i AA och montera alkolås i bilen.

Var det första gången du körde rattfull, när du åkte fast ? Eller har du kört många gånger förr ?
Vad tänker du på när du sätter dig bakom ratten påverkad ?
Tänk dig om du hade dödat någon människa, bara för att du var tvungen att köra bilen istället för ta en taxi, hade det varit värt det ?

Varför har du ens bilen med dig när du dricker ?



mubbe skrev:
joo såhär ligger det till att 2007 så miste jag körkortet för rattfylla.
under spärrtiden som var ett år lyckades jag dra på mig 2st LOB .
Nu är det så att jag lyckas dra på mig en till LOB .

mubbe skrev:
jag har inga som helst alkoholproblem .

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Tiger1978 Fattig student
16 juni 2009 · 1 282 Inlägg

Du kommer mest troligen få en ny period med leverprover.. Det är ett helt företag med att få ett lämp efter rattfylla, det ska det vara tycker jag annars blir det nog lite för lätt att bara skita i lagar och regler.. Det ska kollas av bådehandläggare, jurister och läkare innan man är godkännd, och har du torskat på en LOB för tredje gången gillt kommer det nog tyvärr bli väldigt svårt att få tillbaka lämpet.. Dom bedömer ju hur man sköter sig både i trafiken och utanför när det gäller såna här ärenden..
Det bästa du kan göra är att ringa till din handläggare och prata med den personen och sen hålla sig 100% nyckter i ett år..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
16 juni 2009 · 2 246 Inlägg

Elda skrev:
då hoppas jag att du aldrig får körkort igen om du inte tycker att det är vettigt att säka hjälp.

volvo_bambi
16 juni 2009 · 17 Inlägg

Det bästa du kan göra är väl å ringa å kolla mä Länsstyrelsen om vad som gäller. Ring mer än en gång så du får prata mä två olika telefonister, dom kan ju ge dig olika svar.

Sen kan du ju låta bli å dricka under tiden ditt ärende är i "behandling". Dä skadar inte att va nykter när man har åkt fast pga alkohol.

VOLVO- The Intelligent Choice
Volvo 740 GL "Hävarn" (1988)
ango
17 juni 2009 · 52 Inlägg

Du ska för FAN varken ha körkort eller bil ! ! !

FireTraXX DFFL
17 juni 2009 · 9 020 Inlägg

*host*omyndigförklara TS*host*

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
leksak Kanon..
17 juni 2009 · 1 473 Inlägg

"Ett jäkligt onödigt LOB"...?
No shit sherlock...

Inse ditt problem istället för att förneka det och börja om från början.

Kalaspinglan
17 juni 2009 · 697 Inlägg

Kan tyvärr inte låta bli att kommentera detta och du måste ju förstå att
du får såna här svar som du fått...

Som yrkesförare så tycker jag det är sorgligt och blir förbannad
över sånt här, kan inte fatta överhuvudtaget varför man kör bil
när man druckit alkohol???

Dessutom är det konstigt om du får lämp igen, folk som åker dit för lob (mer än 1 gång)
blir ju av med sitt körkort, fastän dom lämnat bilen hemma...

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Louksor
17 juni 2009 · 1 915 Inlägg
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
wedmark
17 juni 2009 · 95 Inlägg

Tror inte killen la upp denna tråd för att han ska få sådanna kommentarer, självklart är det j*vligt dumma grejor han har gjort, men hjälp honom istället för att trycka ner han ännu mer!

Senast redigerat av wedmark (17 juni 2009)

Smakar det så kostar det!
Louksor
17 juni 2009 · 1 915 Inlägg

Hur många tror du vill hjälpa ett rattfyllo att få tillbaks sitt körkort ?  Har han kört full en gång (säkert fler) så är det inget som hindrar att köra full igen...
TS har fått svar på sina frågor. Ringer han länsstyrelsen så får han reda på vad som gäller, mycket bättre än att folk ska sitta o gissa här.

Hos Vägverket läggs LOB:en in i körkortsregistret. Efter en LOB händer inget men efter två görs en utredning om nykterhetsopålitlighet. Körkortet kan komma att återkallas. Efter två år försvinner LOB:en ur registret.

För den som inte har körkort men söker körkortstillstånd betyder en LOB ingenting men två LOB:ar eller flera innebär avslag på körkortstillståndet och en spärrtid på tolv månader räknat från sista LOB:en.

wedmark skrev:
Tror inte killen la upp denna tråd för att han ska få sådanna kommentarer, självklart är det j*vligt dumma grejor han har gjort, men hjälp honom istället för att trycka ner han ännu mer!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
red daddy
17 juni 2009 ·

Undrar om du har familj eller vänner överhuvudtaget? Vad hade du gjort om en rattfull kille/tjej kört över dom??? eller invalidiserat? Hade du velat att den personen skulle fått ta om körkort igen? Min kusin blev ihjälkörd av en rattfyllerist.

azid Det som inte dödar gör ont
17 juni 2009 · 2 668 Inlägg

wedmark skrev:
Tror inte killen la upp denna tråd för att han ska få sådanna kommentarer, självklart är det j*vligt dumma grejor han har gjort, men hjälp honom istället för att trycka ner han ännu mer!

haha  nej men grejen är ju att han verkar inte vilja fatta eller bry sig att han tydligen har ett ganska stort problem utan vill helre smita undan och frågar om råd hur han ska fuska tillbaka kortet.... tror inte det är många av dom 100k medlemmarna här inne som ens vill ha tillbaka honom bakom ratten.. håller med firetrax...

2slow
Germax
17 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Jag ska inte värdera dina gärningar.. men jag tror det kommer bli svårt för dig att få tillbax kortet. Du verkar (i länsstyrelsens ögon) ha problem med alkohol, och så länge du inte visar annat lär du inte få ha körkort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang