Baslåda i 940

CVic
17 juni 2009 · 48 Inlägg

Halloj,

Har precis införskaffat mig en 940, och jag har sedan tidigare en portad 2x10" baslåda (105x29x26, 79 liter), som jag hade tänkt ha där bak.

Kommer den spela OK som den står (se bild nedan)? Problemet(?) är att den ju inte ligger ann mot hatthyllan, vilket gör att mindre ljud kommer framåt (genom mittenfacket).
Är dessutom liten glipa på båda sidor. Hjälper det att trycka in skumgummi etc där?

Sen vilka basar jag isåfall ska ha blir nästa steg...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86650/688513_ea87jm.jpg

Lonefox Bad music kills good sound
17 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Utrymmet uppåt är inga problem.....se dock till att det är tätt mellan framkant lådan och ryggstödet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tinoz 10 sec före dig...
17 juni 2009 · 540 Inlägg

jag hade en 740 -90a hade det som du har det. upplevde att det var bra ljud!

BJonsson
17 juni 2009 · 4 074 Inlägg

Precis som Lonefox säger så måste det vara helt tätt framåt. Annars kommer basen att sticka iväg bakåt i stället... ett tips är att du gör en extra baffel som är lite bredare,högre än lådan och skruvar fast i lådan sen skruvar du fast den direkt i ryggstödet. MEN se till att baffeln är tjockare än basens xmax bara annars blir det dumt!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
CVic
17 juni 2009 · 48 Inlägg

Tack för svaren.
Inte säker på att jag förstår hur du menar där med baffeln, BJonsson, men oavsett så blir det nog isåfall en senare fråga.
Men inte ska väl lådan stå tätt mot ryggstöden? Alltid läst att det ska vara lite avstånd där emellan ju. Dessutom är ju ryggstöden vinklade, vilket inte lådan är. Bör jag vinkla lådan uppåt då isåfall?

Måtten och volymen på lådan då, 79 liter, är det OK för ett par tior?
Går det att hitta ett par basar som passar lådan hyfsat?

Pro_fxr jobbar påre
17 juni 2009 · 751 Inlägg

de han menar är inte att basarna ska vara tätt mot ryggstödet:) de han menar är att du ska typ lämna precis rum för basarna så att dom kan slå fritt utan att ta i nånstans.. sen bygger du typ nånting ut från baslådan mot ryggstödet så att de blir HELT tätt mellan baslådan och ryggstödet.då får du inte all bas så att säga:)

Audi A5 (2008)
CVic
17 juni 2009 · 48 Inlägg

Aha, okej smile Nån som har bildexempel? smile Finns det nån snabblösning tills vidare? Har varken tid eller ork till att "bygga" nåt just nu ju.

CVic
17 juni 2009 · 48 Inlägg

Hade ju lådan tidigare i en 850 - där passade den inte lika bra, så jag tryckte in skumgummi runt lådan för att täcka glipor så att den förhoppningsvis skulle spela lite mer framåt, vet inte om det hjälpte nåt?

Två gånger har jag för övrigt spelat sönder basarna i den lådan.
Första basarna (MB Quart) kom med lådan. När de pajade satte jag i ett nytt par av okänt märke, som jag fick av en kompis.
Dessa höll längre än de förra men gav upp via först skorrande/skrapande ljud och till slut ett prasslande.
Har som kanske märks inte brytt mig så mycket, bara det dunkat lite, men nu får det väl vara ändring på det.

Frågan är om basarna gått sönder för att de helt enkelt inte varit tåliga nog - steget är ett DLS-D1000.
Tycker nämligen inte att jag spelat speciellt högt.
Eller så har de kanske inte pallat tillräckligt låg bas?
Eller så har de gått sönder relativt fort för att de inte varit anpassade för lådan? yikes
Läste också att "dåligt konstruerade basreflexhögtalare" kan få elementen att ge upp snabbt...
Eller så har de gått sönder för att lådan inte stått optimalt/tätt så att mycket ljud lämnats kvar i skuffen som sagt?

Ja, inte vet jag, men det vore intressant att veta vad som är troligaste orsaken smile Så att jag förhoppningsvis inte spelar sönder nästa par också.


Har ni några förslag på basar då?
De bör ju vara tåliga åtminstone. Snärtig bas framför muller. Jag är ingen finsmakare direkt, och jag är heller inte gjord av pengar. :p

Bör jag bryggkoppla för övrigt?
Ingen aning hur mycket kraft av steget jag behöver egentligen faktiskt. Kanske har jag ett för kraftigt steg...

CVic
17 juni 2009 · 48 Inlägg

Pro_fxr skrev:
de han menar är inte att basarna ska vara tätt mot ryggstödet:) de han menar är att du ska typ lämna precis rum för basarna så att dom kan slå fritt utan att ta i nånstans.. sen bygger du typ nånting ut från baslådan mot ryggstödet så att de blir HELT tätt mellan baslådan och ryggstödet.då får du inte all bas så att säga:)

Men eftersom baksätet är vinklat så måste jag antingen bygga nåt vinklat eller så vinklar jag lådan? smile
Edit: tror jag tänkte fel yikes Men fan, har svårt att se det framför mig hur jag ska göra "baffeln", inte gjort sådant här tidigare...

Senast redigerat av CVic (18 juni 2009)

birka76 BASS GLAD
18 juni 2009 · 1 381 Inlägg

jag kan säja direkt att slit bort plasten som sitter mot ryggstödet så kommer du får massa mer bas ...

vi tog bort den då i vårt limo bygge jävla stor skilnad allså ...
de är ju hårdplast så igenom den kommer inget ljud smile

så slit bort den så kommer du upp leva ljudet mer

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
Volvo 944 "Gråing" (1998)
birka76 BASS GLAD
18 juni 2009 · 1 381 Inlägg

om du vill hansla sterio kan du gå in på www.acrnordic.com
där har du massa basar / steg som säljs av en kompis som har firma i linköping ...



mvh p

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
CVic
18 juni 2009 · 48 Inlägg

birka76 skrev:
jag kan säja direkt att slit bort plasten som sitter mot ryggstödet så kommer du får massa mer bas ...

vi tog bort den då i vårt limo bygge jävla stor skilnad allså ...
de är ju hårdplast så igenom den kommer inget ljud smile

så slit bort den så kommer du upp leva ljudet mer

Får testa det då wink

CVic
18 juni 2009 · 48 Inlägg

Inga tips på basar till lådan?

CVic
18 juni 2009 · 48 Inlägg

Var på MDS idag, och dom skulle få in en kenwoodbas på måndag. Kunde funka i lådan sa han. Låg på 900 kr/st.

CVic
20 juni 2009 · 48 Inlägg

Justja, de förra basarna är ju som sagt paj. Konen har liksom släppt från själva...ja, vad heter det? Nåväl, ni vet nog vad jag menar. Går det att räkna ut VARFÖR de pajat när konen släppt så? För stor slaglängd / för djup bas? Eller bara för mycket effekt?

Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Konen har släppt från.......yttre upphängningen?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Pro_fxr jobbar påre
21 juni 2009 · 751 Inlägg

CVic skrev:

Pro_fxr skrev:
de han menar är inte att basarna ska vara tätt mot ryggstödet:) de han menar är att du ska typ lämna precis rum för basarna så att dom kan slå fritt utan att ta i nånstans.. sen bygger du typ nånting ut från baslådan mot ryggstödet så att de blir HELT tätt mellan baslådan och ryggstödet.då får du inte all bas så att säga:)

Men eftersom baksätet är vinklat så måste jag antingen bygga nåt vinklat eller så vinklar jag lådan? smile
Edit: tror jag tänkte fel yikes Men fan, har svårt att se det framför mig hur jag ska göra "baffeln", inte gjort sådant här tidigare...

Jepp du borde nog bygga..fast är väl inte speciellt stort ingrepp precis?smile varsin platta på varsin sita på lådan som sitter mot ryggstödet:P sen en ovanpåtongue sen tätar du runt om:) kan ju inte ta mer än nån timma att göra:)

Audi A5 (2008)
dbjanoz
22 juni 2009 · 1 785 Inlägg

CVic skrev:
Halloj,

Har precis införskaffat mig en 940, och jag har sedan tidigare en portad 2x10" baslåda (105x29x26, 79 liter), som jag hade tänkt ha där bak.

Kommer den spela OK som den står (se bild nedan)? Problemet(?) är att den ju inte ligger ann mot hatthyllan, vilket gör att mindre ljud kommer framåt (genom mittenfacket).
Är dessutom liten glipa på båda sidor. Hjälper det att trycka in skumgummi etc där?

Sen vilka basar jag isåfall ska ha blir nästa steg...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/86650/688513_ea87jm.jpg

Ta bort plasten som är monterad över plåten på ryggstödet och fäll armstödet i baksätet. Om du hade en portad låda ska du dra portarna upp i hatthyllan. Slutet är inte det bästa så som du har det nu men det blir betydligt bättre när plasten är borta och armstödet fällt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Pro_fxr jobbar påre
22 juni 2009 · 751 Inlägg

men de tråkiga är då att man hade ju helst vela ha in ljudet i kupén utan att behöva ha armstödet nere lixom.. inte så kul om man nu sitter 5pers i bilen så säger man..AHH du i mitten.du får hoppa ut.vi vill ha mer bas....

så enligt mig.täta runt basarna... borde ge resultat.. annars bygg en bandpasslåda så att portarna går upp i hatthyllan:)

Audi A5 (2008)
CVic
23 juni 2009 · 48 Inlägg

dbjanoz skrev:

CVic skrev:
Halloj,

Har precis införskaffat mig en 940, och jag har sedan tidigare en portad 2x10" baslåda (105x29x26, 79 liter), som jag hade tänkt ha där bak.

Kommer den spela OK som den står (se bild nedan)? Problemet(?) är att den ju inte ligger ann mot hatthyllan, vilket gör att mindre ljud kommer framåt (genom mittenfacket).
Är dessutom liten glipa på båda sidor. Hjälper det att trycka in skumgummi etc där?

Sen vilka basar jag isåfall ska ha blir nästa steg...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/86650/688513_ea87jm.jpg

Ta bort plasten som är monterad över plåten på ryggstödet och fäll armstödet i baksätet. Om du hade en portad låda ska du dra portarna upp i hatthyllan. Slutet är inte det bästa så som du har det nu men det blir betydligt bättre när plasten är borta och armstödet fällt.

Hur menar du? Jag HAR ju en portad låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang