Extremt billigt vardagsljud. (brainstorm)

elsmurfo
19 juni 2009 · 412 Inlägg

Rickard-v skrev:
så billiga grejer är nog ingen ide att köpa om det ska bli bättre än orginal.
Man byter väl för att det ska bli bättre!
Ta pengar för fram o bak högt o lägg på bättre fram!!!

Så ett Kicker ES 6.5' kit är likvärdigt med orginal?
Får ju tänkas på att det är 42% rabatt. Kostar som vanligt 1.195kr

patrik79
20 juni 2009 · 782 Inlägg

Jag skulle köpt ett begagnat bra 4-kanals steg och köpt en ny passiv baslåda och behållit originalhögtalarna i framdörrarna till att börja med sen hade jag skippat 6X9orna.

Har du dåligt med pengar och bara lyssnar på mp3spelaren så behövs ingen HU för det går att koppla in mp3spelaren direkt till slutsteget.

elsmurfo
21 juni 2009 · 412 Inlägg

patrik79 skrev:
Jag skulle köpt ett begagnat bra 4-kanals steg och köpt en ny passiv baslåda och behållit originalhögtalarna i framdörrarna till att börja med sen hade jag skippat 6X9orna.

Har du dåligt med pengar och bara lyssnar på mp3spelaren så behövs ingen HU för det går att koppla in mp3spelaren direkt till slutsteget.

Låter ju faktiskt också som en bra plan, hur kopplar man in mp3 spelaren till ett steg?
Vad för steg bör man ha? Ungefär hur mycket måste det kunna driva?
Tänkte byta ut orginalhögtalarna ändå, dom poppar inte så bra.

Om jag köper ett 4kanals steg kan jag koppla framhögtalarna och en baslåda dit till samma steg?
Hur mycket kan man koppla till ett 4kanalsteg?
Skulle man kunna koppla, 2st 6x9or, 2st 6.5 och en passiv baslåda?
Gissar dock att ett steg som ska kunna driva så mycket blir rätt dyrt att köpa?

Mvh Nils

gurenius
21 juni 2009 · 1 631 Inlägg

Mest för pengarna får du med ett par 6x9or. Lägg ca 1.500 på dem. Bygger du en ny hatthylla behöver du ingen rörbas heller.

Köp en bit MDF, ca 19mm tjock och såga. Se till att det är inte är några luftspringor ner till bagaget. Klä med filt som matchar bagaget.

Ihop med en ny cd-spelare så är detta ett bra uppgradering på extremt liten budget. Räkna med 2.000 för en vettig maskin.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Garic
21 juni 2009 · 539 Inlägg

för ett litet tag sedan hade jag följande "setup":

billig 4kanals steg från teknikmagasinet (Denver var nog märket) kostade då 499:-, med denna drev jag 2st 6x9"or som jag skaffade från nån billjud sidan, kostade 400-500kr och en 12" bas som jag körde bryggkopplad. Basen av okänd märke köpte jag för 399:- typ chlaes ohlsson eller nåt sånt. Baslåda byggde jag själv, kostade mig en MDF skiva och några skruvar smile

så det blir sammanlagt 1300-1500kr. Jag hade kablage och en bra sony HU sen tidigare, framhögtalarna var jag nöjd med.

och tro mig, det spelade riktigt jävla bra för att kosta 1500kr för hela paketet.

elsmurfo
21 juni 2009 · 412 Inlägg

Problemet är väll det att det är inte så bara och bara å bygga en ny hatthylla. Den är inte slät eller vad man säger.

Hittade dock en länk där en kille hade byggt om en hatthylla men det är inget som jag personligen klarar av.

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop … &t=860

patrik79
21 juni 2009 · 782 Inlägg

elsmurfo skrev:

patrik79 skrev:
Jag skulle köpt ett begagnat bra 4-kanals steg och köpt en ny passiv baslåda och behållit originalhögtalarna i framdörrarna till att börja med sen hade jag skippat 6X9orna.

Har du dåligt med pengar och bara lyssnar på mp3spelaren så behövs ingen HU för det går att koppla in mp3spelaren direkt till slutsteget.

Låter ju faktiskt också som en bra plan, hur kopplar man in mp3 spelaren till ett steg?
Vad för steg bör man ha? Ungefär hur mycket måste det kunna driva?
Tänkte byta ut orginalhögtalarna ändå, dom poppar inte så bra.

Om jag köper ett 4kanals steg kan jag koppla framhögtalarna och en baslåda dit till samma steg?
Hur mycket kan man koppla till ett 4kanalsteg?
Skulle man kunna koppla, 2st 6x9or, 2st 6.5 och en passiv baslåda?
Gissar dock att ett steg som ska kunna driva så mycket blir rätt dyrt att köpa?

Mvh Nils

Mp3spelaren kopplas in med en kabel som har 3,5mm plugg i ena änden och lågnivåkablar i andra änden, kabeln brukar bla användas att koppla in datorn i hemmaförstärkarn och kostar ca: 50:- sen får du koppla remoten till tex lyset istället för till HU.

Köp ett steg av känt och bra märke (hellst inte mds, biltema, denver m.m för dom brukar inte hålla så länge), Kolla inte så mycket på hur många watt det står att steget ger.
Jag köpte mitt autostudio steg på 4x60w begagnat för länge sedan för 1000:- och det räcker till så dyrare behöver det inte bli.

Originalhögtalarna kommer låta MYCKET bättre om du delar bort basen (under 80hz) från dom och driver dom med ett vettigt slutsteg, skrapar dom och är trasiga så måste högtalarna givetvis bytas.

Med nästan alla 4kanals steg så kan du koppla 2st 6x9or, 2st 6,5 och en passiv baslåda, det behöver inte bli dyrt om du handlar på rea eller begagnat.

Kolla så slutsteget har inbyggda delningsfilter så du kan köra hp ca: 80hz till framsystemet och lp ca: 80hz till baslådan annars måste du ha delningsfilter i HU och då blir det dyrare.
Jag har aldrig provat om en mp3spelare klarar av 2st lågnivåkablar så det kan va bra om steget nöjer sej med en signalkabel till alla 4 kanaler.

gurenius
22 juni 2009 · 1 631 Inlägg

Är ju överkurs det han gjort. Räcker bra med skivan han använt i botten. Så länge den är stabil så är det inget annat förslag i denna tråd som ger bättre ljud för pengarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
elsmurfo
22 juni 2009 · 412 Inlägg

Får ta och köpa lite material och såga ut en likadan bit och klä den helt enkelt då.
Vad för slutsteg bör man kolla efter på blocket? finns ju en uppsjö av olika steg.
Ska jag kolla efter 2kanals, eller 4kanals?

Nått speciellt märke man bör kolla efter?

Vilket material blir bäst till hatthyllan? Duger spånskiva?
Kan fåtag på sådant nästintill gratis.
Tyg att klä den nya hatthyllan till, är det bara gå in på tygaffären och köpa där?
Mvh Nils

Senast redigerat av elsmurfo (22 juni 2009)

gurenius
22 juni 2009 · 1 631 Inlägg

Låt bli slutsteg om du tänkte snåla in på något annat. 6x9or för 1.500 och en CD för 2.000 funkar bra ihop och behöver inget steg! Är budgeten större än så blir det en annan sak, är den lägre ska du definitivt inte ha något.

Spånskiva funkar. Det viktigaste är att den är stabil. För varje millimeter den flexar tappar du bastryck och ljudkvalité.

Möjligt de har något i en tygaffär, annars har bilstereohandlarna. Går ju också att måla.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
elsmurfo
22 juni 2009 · 412 Inlägg

gurenius skrev:
Låt bli slutsteg om du tänkte snåla in på något annat. 6x9or för 1.500 och en CD för 2.000 funkar bra ihop och behöver inget steg! Är budgeten större än så blir det en annan sak, är den lägre ska du definitivt inte ha något.

Spånskiva funkar. Det viktigaste är att den är stabil. För varje millimeter den flexar tappar du bastryck och ljudkvalité.

Möjligt de har något i en tygaffär, annars har bilstereohandlarna. Går ju också att måla.

Vad tror du om http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317351
och sedan http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16353 att driva med.

Tänkte strunta i HU och köra mp3spelare direkt till slutsteget^^

Snackade med Björn på Dbakuten idag och han sa att det skulle gå att fixa så att jag kan köra mina 6.5" som sitter i framdörrarna och 6x9orna där i samma steg.
6x9orna = 3ohm.
6.5" = 4ohm.
Steget är speccat till 2ohm som lägsta.
Som någon skrev så borde det bli 1.7ohm då jag kopplat ihop dessa högtalare, och därför bör dom inte kopplas till ett steg som är speccat för 2ohm, men Björn sa att det skulle gå(?).

gurenius
23 juni 2009 · 1 631 Inlägg

Ohm-talet varierar när du spelar musik, det är inget fast värde.

Det är inget dåligt val. Har dock ej lyssnat på just dem. Däremot har jag lyssnat på både Focals och JL Audios modeller som är klart prisvärda. Men för pengarna låter det som ett bra val! Och ihop med ett steg kommer de spela på bra. Jag tror dessutom att resultatet kommer bli bättre om du ej kopplar in framhögtalarna, men det är ju enkelt testat...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
elsmurfo
23 juni 2009 · 412 Inlägg

Okej.
Tänkte eftersom dom var så pass prisänkta så bör dom ju fungera bra.

Hur blir det bäst om man kopplar då? Ska jag köpa 2st hp26500?
Köra 6.5" och rörbasen i samma steg och sedan 6x9orna i det andra steget?

gurenius
23 juni 2009 · 1 631 Inlägg

Nu börjar din budget springa iväg lite...... Då är det kanske en annan lösning du egentligen ska ha. Hur mycket kan du tänka dig investera? Vad är det för existerande högtalare du har? Hur låter de tycker du?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
elsmurfo
23 juni 2009 · 412 Inlägg

Just nu har jag endast 6.5" av okänt märke i framdörrarna.
Har väll en budget på max 3500kr.
Orion HP2600 hittade jag för 1.195kr 70% rabatt alltså.
Orion C2.69 högtalarna hittade jag för 995kr, 40% rabatt.

Velar lite fram och tillbaka just nu.
Funderar på om man kanske bara skulle ta och köpa ett steg och sedan 6x9orna.
Men isånnafall behöver jag en ny HU som har lågnivåingångar. (hade tänkt att HU skulle driva 6.5" fram)
En ny HU=1500kr (dyrare än ett till steg).

Min första plan löd såhär:

Ingen HU, köra mp3 direkt på stegen. = 0 kr
Behålla 6.5 orginal fram = 0 kr
2steg= ~2400 kr
6x9= ~1000 kr
rörbas = 100 kr av en polare.

Men sedan så inflikade någon att det kan bli problem med inkopplingen till stegen.
Eftersom 6x9 ligger på 3ohm och 6.5" ligger på 4ohm så skulle det bli 1.7 om man kopplar in dom och stegen är bara specade till 2ohm.


Hade tänkt koppla såhär men jag vet inte om det är optimalt (?)
Steg1 = 6x9+6.5" (värt att nämna här är väll att 6.5" är orginal och kanske inte pallar lika mycket som 6x9orna)?
Steg2 = rörbas.

Samt att man kanske vill ställa steget så att 6.5" inte spelar någon bas, men då gör väll inte 6x9orna det heller? vilket inte skulle vara så kul.

Sedan efter köp av en ny bas, valfri 10" i låda tänkte jag koppla såhär:
Steg1 = 6.5" + 6x9
Steg2 = baslåda.

Sedan undrar jag även om kvaliten på mp3spelaren kan ha någon inverkan på ljudet? Det borde den inte ha eftersom det är slutsteget som driver högtalarna, right? or?

Any ideas?

Senast redigerat av elsmurfo (23 juni 2009)

gurenius
2 juli 2009 · 1 631 Inlägg

Självklart spelar kvalitén på MP3-spelaren in. Ingen är vad jag vet egentligen tillräckligt bra när du ska koppla som du gör. Blir skillnad om man kan få ut signalen digitalt.

Signalen som går till slutstegen ska vara av högsta möjliga kvalité för bästa ljud. Alltså utan störningar, låg distorsion och hög dynamik.

Dina alternativ med MP3-spelare och slutsteg i olika kombinationer låter säkert lockande på papperet. Men jag kan lova att en ny CD och ett par nya 6x9or kommer låta bättre i bilen med din budget! Behåll dina 6.5or fram.

Vill du däremot ha ännu mer bas så är det baslåda som gäller (med steg) och nya framhögtalare + seriös montering. Men när du börjar tråden med "extremt billigt vardagsljud" så bedömer jag detta alternativ som ej aktuellt. Mer jobb och svårare att få till eftersom budgeten inte räcker.

PS: Tänk också på att det kostar en del i kabelväg att koppla in två slutsteg också.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
elsmurfo
2 juli 2009 · 412 Inlägg

gurenius skrev:
Självklart spelar kvalitén på MP3-spelaren in. Ingen är vad jag vet egentligen tillräckligt bra när du ska koppla som du gör. Blir skillnad om man kan få ut signalen digitalt.

Signalen som går till slutstegen ska vara av högsta möjliga kvalité för bästa ljud. Alltså utan störningar, låg distorsion och hög dynamik.

Dina alternativ med MP3-spelare och slutsteg i olika kombinationer låter säkert lockande på papperet. Men jag kan lova att en ny CD och ett par nya 6x9or kommer låta bättre i bilen med din budget! Behåll dina 6.5or fram.

Vill du däremot ha ännu mer bas så är det baslåda som gäller (med steg) och nya framhögtalare + seriös montering. Men när du börjar tråden med "extremt billigt vardagsljud" så bedömer jag detta alternativ som ej aktuellt. Mer jobb och svårare att få till eftersom budgeten inte räcker.

PS: Tänk också på att det kostar en del i kabelväg att koppla in två slutsteg också.

Har nu lånat mig en mp3 som det sägs ska vara bra ljud i.
Detta får duga för tillfället.
Vart ett hp2600steg och orion 6x9högtalare.


Köper mig en baslåda + monoblock och även nya framhögtalare senare då det finns pengar till det.
Tack för all hjälp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang