Koppligen tar längst upp volvo 740

Zorg
19 juni 2009 · 120 Inlägg

hej, har köpt en volvo 740 glt -89 enda problemet är kopplingen tar nästan precis längst upp
inget fel på kopplingen annars inget slir eller något sånt.

jag vet även att den är hydralisk.

kan man köra något åt detta?

lucem
19 juni 2009 · 45 Inlägg

har dom bytt kopplingen annars då?

Zorg
19 juni 2009 · 120 Inlägg

ja den va bytt för ca 9k mil sen och en gubbe har haft den innan så den har varit lungt körd

lucem
19 juni 2009 · 45 Inlägg

kan vara det som gör det, då. om du kör lite till med den så kommer den att gå bättre...

Zorg skrev:
ja den va bytt för ca 9k mil sen och en gubbe har haft den innan så den har varit lungt körd

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 juni 2009 · 5 650 Inlägg

va glad åt de. att den inte tar i golvet istället

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
schnauz
23 juni 2009 · 1 758 Inlägg

Vad är det för korkade svar folk skriver egentligen?
Hur ser hydrauloljan ut? När är den senast bytt? Gammal och utspädd eller ny och fin?
Hur ser slangen ut? Är den gammal och sliten kan det hända att den expanderar för mycket av trycket.
Testa att lufta systemet, byt oljan om du är osäker på kvaliteten!

Pedaal
23 juni 2009 · 601 Inlägg

Ursäkta om jag lånar tråden lite, en kompis har en 945 med samma bekymmer fast den tar precis längst ner i golvet? Direkt man lättar 1 mm från golvet så börjar bilen dra iväg?! Lamell, tryckplatta, urtrampningslager är provbytt men samma resultat? :S

Amazon_123GT Driifter;)
23 juni 2009 · 1 630 Inlägg

de sitter ju en "pinne" mellan slavcylindern och sjävla kopplingsarmen som ska gå o justera längden på..
o hur olljan ser ut spelar ingen vidare roll.. och hade slangen svällt lr om de hade varit luft i systemet så hade kopplingen tagit långt ner istället för långt upp .. så de e bara krypa ner o justera tills du tycker det passar dig

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
MrCarfreak Gasglad
7 juli 2009 · 3 244 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
de sitter ju en "pinne" mellan slavcylindern och sjävla kopplingsarmen som ska gå o justera längden på..
o hur olljan ser ut spelar ingen vidare roll.. och hade slangen svällt lr om de hade varit luft i systemet så hade kopplingen tagit långt ner istället för långt upp .. så de e bara krypa ner o justera tills du tycker det passar dig

Stämmer ej, har bytt slavcylinder idag, går ej att justera!!
Men du kanske menar upp vid huvudcylindern?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Ullebubbe
7 juli 2009 · 62 Inlägg

Tror inte du kan göra så mycket åt det... Jag har precis samma "problem" på min 740 - 90, att kopplingen tar jäkligt långt upp. Samma lika här så är hela kopplingen bytt (Lameller, urtrampningslager, slavcylinder osv) för ca: 4 500 mil sedan. Så den borde knappast vara slut redan... Var upp till Volvo häromdagen och frågade om det gick att justera detta på något sätt och svaret jag fick var: Nej, inte om kopplingen är hydralisk...
(Vilket den är) Så, jag antar att om den nu inte slirar är det nog bara att lära sig gilla läget
(om man nu inte ev kan lufta systemet och få den behagligare den vägen)

Senast redigerat av Ullebubbe (7 juli 2009)

Volvotjej84 helt galen
8 juli 2009 · 388 Inlägg

Pedaal skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite, en kompis har en 945 med samma bekymmer fast den tar precis längst ner i golvet? Direkt man lättar 1 mm från golvet så börjar bilen dra iväg?! Lamell, tryckplatta, urtrampningslager är provbytt men samma resultat? :S

Bytt slavcylindern?

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang