Skillnad på VOLVO 440 och 460?

Bilfixarna
25 juni 2009 · 24 Inlägg

Tjena! Tittat runt lite på bilar och har fastnat på en volvo 440/460 då den verkar billig. Verkar finnas en massa olika modeller. Vad är det för skillnader?

Rquired Allmänt envis
25 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Jag hade inte köpt en sådan om jag varit du, den bilen har inget bra rykte. Därför den är så billig kanske...?

Ska det tvunget vara Volvo så satsa på en 740 istället, eller 850. Det är bra bilar, detsamma kan man inte säga om 400... smile

Edit: Jag är ingen Volvoexpert, men har inte de siffrorna med axelavstånd typ att göra? 460 är alltså något längre om jag har rätt.

Senast redigerat av Rquired (25 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MIKK0 Designer.
25 juni 2009 · 1 260 Inlägg

Wikipedia skrev:
Volvo 440 och 460 var en framhjulsdriven kompaktbil tillverkad av Volvo. Volvo 440 var halvkombi och 460 sedan. Bilarna byggdes på DAFs fabrik i Nederländerna.

Volvo 440 tillverkades under åren 1988 (årsmodell 1989) till 1996. Två år tidigare hade Volvo presenterat Volvo 480, som bröt mot Volvos designtradition och var märkets första framhjulsdrivna bil med tvärmonterad motor. Volvo 440 och 460 var dock utseendemässigt mer konventionella än 480.

Volvo 440, 460 och 480 gjorde aldrig någon jättesuccé, men sålde ändå ganska bra. Problemen med svårfunna reservdelar, rostproblem och kvalitetsproblem sablade ner ryktet för modellen i början. Detta blev dock bättre när modellen fick en rejäl ansiktslyftning modellåret 1994, vilket bland annat innebär nyare rundare front och bakparti, samt mer utrustning, bättre kvalitet och rostskydd. Efter ansiktslyftet är släktdragen i designen med storebror Volvo 850 slående.

I början fanns modellen endast som GL och GLT, där motorerna var samma men GLT versionen hade mer utrustning. Senare kom även SE-paket med en del lyxutrustning såsom elfönsterhissar, luftkontitionering, färddator, larm med mera. Alla modeller är tillverkade i den holländska fabriken i Born som Volvo och Mitsubishi vid tillfället båda var delägare i. Motorerna är hämtade från Renault precis som hos föregångaren Volvo 340, och återfinns i till exempel Renault 19. Hösten 1995 ersattes Volvo 400 med Volvo S40/V40 som utvecklades i samarbete med Mitsubishi.

Specifikationer (Volvo 440 GL 1990)

    * Mått och vikt
          o Längd: 4312 mm
          o Bredd: 1710 mm
          o Höjd: 1400 mm
          o Hjulbas: 2503 mm
          o Vänddiameter: 1014 mm
          o Tjänstevikt: 1017 kg
          o Totalvikt: 1580 kg
          o Bränsletank: 60 liter

    * Prestanda
          o Toppfart: 185 km/h
          o Acceleration 0-100km/h: 10,5 s

    * Motor
          o Beteckning: B18 FP 115
          o Typ: Rak 4-cyl, tvärmonterad, insprutning
          o Volym: 1721 cc
          o Effekt: 101 hk (75 kW) vid 5600 rpm
          o Vridmoment: 142 Nm vid 3900 rpm

    * Volvo 440 finns med olika paket:
          o SE, GL, GLT, GLE
          o Vissa har även Turbo

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Stefan Varberg Supraman
25 juni 2009 · 2 300 Inlägg

om jag inte e helt ute och seglar så e 440 halvkombi och 460 sedan.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Navkapsel
25 juni 2009 · 4 637 Inlägg

Usel enligt bilprovningen, trång för sin storlek, rostkänslig, dålig krocksäkerhet. Riktigt dålig bil, samtliga årsmodeller men tidiga årsmodeller var ännu värre.
Satsa på 740, 940, 850, 240.

Eller något annat märke, här kan du jämföra krocksäkerhet, besiktning m m på de flesta vanlig bilar. Klicka på jämför bilar.  http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Senast redigerat av EmilHammarlund (26 juni 2009)

Dagge88
25 juni 2009 · 629 Inlägg

Som föregående säger, akta dig för 300 och 400 serien så mycket som det går, riktigt dåliga "Volvo"s om man nu kan kalla dom det, var inte ens Volvo i Sverige som byggde dem har jag för mig?
Rost, EL-fel, osäkra , tja listan kan göras lång på saker som är negativa med dessa otyg smile
Dock e 360 skitkul att köra skiten ur på isen wink

Senast redigerat av Dagge88 (25 juni 2009)

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Rille0
25 juni 2009 · 2 021 Inlägg

hemska bilar, undvik

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Volvo_Mannen Volvoskadad
25 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Rille0 skrev:
hemska bilar, undvik

Håller med

Jonas
wildboy_87_
25 juni 2009 · 1 062 Inlägg

Ok alla som bara har hört behöver kanske inte yttra sig

NGN här som verkligen har haft en kört å mekat med en 400 serie bil??

visst dem rostar men som med alla bilar finns det dem med mer lr mindre rost.
El fel har jag aldrig vart med om jag har haft 2st samt pappa har haft 1

Trång för sin storkek?? möjligen 480in då för i 460in går det in 9 pers i om man vill wink

dålig krocksäkerhet?? Råkade volta i 90 km/h med min 460 sad och det hände inget med varken mig lr min bror inte ens märken efter bältena

Och att jämföra den med 850, 740 osv e ju inte helt rätt 4 serien drar ju rätt mkt mindre soppa pga att det inte e volvo motor i dem utan renault

Pappa körde sin 1.7l på 0.7l milen blandad körnaing

Jag körde min 2.0l på 0.9l milen hur hårt jag än körde smile kör hårt med en 740 lr 850 så drar dem inte 1l milen snarare 3l

Mvh

Team Björkeryd
Munkis
25 juni 2009 · 1 637 Inlägg

Jag gillar 440 , Går billigt som tusan och turbomodellen är som en go-cart att köra med volvos väghållnings -kit .

I Sverige har 440 TIC 120HK men i övriga världen har den 165 , Så köp en sådan å vrid upp laddet wink


Drömmer du mardrömmar om rost? köp en annan bil wink

Rille0
25 juni 2009 · 2 021 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
Ok alla som bara har hört behöver kanske inte yttra sig

NGN här som verkligen har haft en kört å mekat med en 400 serie bil??

visst dem rostar men som med alla bilar finns det dem med mer lr mindre rost.
El fel har jag aldrig vart med om jag har haft 2st samt pappa har haft 1

Trång för sin storkek?? möjligen 480in då för i 460in går det in 9 pers i om man vill wink

dålig krocksäkerhet?? Råkade volta i 90 km/h med min 460 sad och det hände inget med varken mig lr min bror inte ens märken efter bältena

Och att jämföra den med 850, 740 osv e ju inte helt rätt 4 serien drar ju rätt mkt mindre soppa pga att det inte e volvo motor i dem utan renault

Pappa körde sin 1.7l på 0.7l milen blandad körnaing

Jag körde min 2.0l på 0.9l milen hur hårt jag än körde smile kör hårt med en 740 lr 850 så drar dem inte 1l milen snarare 3l

Mvh

Jo tyvärr har jag både mekat och kört 440, har en polare vars föräldrar envisas med o köpa 440s o 460s hela tiden, vet itne hur många dom avverkat, hemska bilar och köra går knappt o växla,slöa som fan,racklig inredning och allmänt obekväma, en renault helt enkelt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rquired Allmänt envis
25 juni 2009 · 12 512 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
Ok alla som bara har hört behöver kanske inte yttra sig

NGN här som verkligen har haft en kört å mekat med en 400 serie bil??

visst dem rostar men som med alla bilar finns det dem med mer lr mindre rost.
El fel har jag aldrig vart med om jag har haft 2st samt pappa har haft 1

Trång för sin storkek?? möjligen 480in då för i 460in går det in 9 pers i om man vill ;)

dålig krocksäkerhet?? Råkade volta i 90 km/h med min 460 :( och det hände inget med varken mig lr min bror inte ens märken efter bältena

Och att jämföra den med 850, 740 osv e ju inte helt rätt 4 serien drar ju rätt mkt mindre soppa pga att det inte e volvo motor i dem utan renault

Pappa körde sin 1.7l på 0.7l milen blandad körnaing

Jag körde min 2.0l på 0.9l milen hur hårt jag än körde :) kör hårt med en 740 lr 850 så drar dem inte 1l milen snarare 3l

Mvh

Tycker inte denna tråden är baserad på hörsägen, det har lämnats seriösa källor som SBP osv. Och dessa antyder inte riktigt samma sak som du försöker påvisa...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Slash Saabifierad
25 juni 2009 · 2 026 Inlägg

Gillar 440:s cool Trevliga, enkla, billiga, slittåliga plus massvis med plats (iallafall i 440:n) smile Det enda jag inte gillar är växellådsspaken, den är inget vidare enligt mig tongue Den är just en spak utan tanke på att det ska vara bekvämt för handen också (enligt mitt tycke) tongue

Nu handlar dock tråden om vad skillnaden är på 440 och 460 och det har trådskaparen redan fått svar på tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Sushikocken Sleeper
25 juni 2009 · 3 084 Inlägg

är ju som att jämföra SARS med fågelinfluensa

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Volvo_Mannen Volvoskadad
25 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Farsan har haft 2 stycken 440, en GLT och en Turbo. Och det var för ganska många år sen, men jävlar vad dom rostade

Jonas
loow Jävel
25 juni 2009 · 2 018 Inlägg

Jag tog min racinglicens i två olika 440is, båda dog innan licensen var klar.
Det var soppapumpen i tanken som gav upp på båda smile, o på den ena gick framvagn o motorfäste av (rostigt som fan)

You got to risk it, to get the biscuit :)
Cupra_
25 juni 2009 ·

Jag hade en 440GL -89 Som första bil.. Den rostar en hel del, men den är billig i drift och försäkring och skapligt kul att köra för att vara en volvo. Det riktigt tråkiga med den var mecket, bytte avgassystem, generator, startmotor, bromsar, stötdämpare och bussningar på min. Jämför du med t.ex. en 740 från -89 så är 440 ett sabla helvete att skruva med, men det är minst lika krångligt att mecka med en modern bil. Och att säga att det inte är en volvo för att den tillverkades av DAF måste vara ett skämt.. Är inte Skoda och Seat det de är bara för att de tillverkas av Audi/VW?

Bjare
25 juni 2009 · 945 Inlägg

Jag har haft en Volvo 460 utav okänd årsmodell, jag fick ner den på 0.5L/mil med lite skvättar e85 blandat.
körde den som pendelbil, inte en rostfläck och personen som äger den idag har heller inte märkt någon rost.

Två nackdelar: Efter bromsarna blivit varma så går pedalen i botten.
Sista största nackdelen:
Skulle till jobbet en morgon, tar en sväng i 50knyck och styrningen tar inte. kan vrida ratten hur som helst
utan att hjulen rör sig så jag gick rätt ner i diket, men vi hade en jobbig vecka då på jobb så det var värt att
sitta hemma den veckan med lite ont i nacken - röstar För bilen!

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
darkwizard Fordonstekniker
26 juni 2009 · 1 740 Inlägg

Har kört 460, skön bil, lätt att komma upp i toppfart, men ack så känsliga motorer. Fick en spikning i motorn, så den blev tre cylindrig. Har även ägt en 440, men det överlevde inte länge.

Men, det som skiljer är nog årtalet. 460'n kom väl 92 eller om det var 93. Om du ska satsa på en av dessa bilar, satsa på en 96;a och då med 2 liters motorn.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Bjare
26 juni 2009 · 945 Inlägg

darkwizard skrev:
Har kört 460, skön bil, lätt att komma upp i toppfart, men ack så känsliga motorer. Fick en spikning i motorn, så den blev tre cylindrig. Har även ägt en 440, men det överlevde inte länge.

Men, det som skiljer är nog årtalet. 460'n kom väl 92 eller om det var 93. Om du ska satsa på en av dessa bilar, satsa på en 96;a och då med 2 liters motorn.

kallar du den snabb? I helvete, jag höll fullgas i femman utanför milstolpen omkring 120kmh och den sacka.
Ni som känner till milstolpen känner även till den minimala höjden där.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang