För högt laddtryck på volvo 940

dumpis
26 juni 2009 · 133 Inlägg

har satt på en kina turbo med en wastgate med två vacum nipplar på!? men jag får inte ner laddtrycket. den peakar upp mot 1,5bar när man drar på tex  2:an, då släpper dumpen trycket. sedan om jag drar på 3:an eller 4:an så laddar den 1,2bar.
har försökt med pys ventil och kollpla det till främre nippeln på wastgaten och kopplat åt alla håll och kanter men den överladdar iaf.

någon som haft samma problem eller är klok nog att ge mig ett bra råd hur jag får ner trycket?

Senast redigerat av dumpis (26 juni 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 juni 2009 · 5 650 Inlägg

byt till en sämmre westgate typ nå liknade volvos standard så får du nog ner trycket en hel del

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
joliba_01
26 juni 2009 · 424 Inlägg

dumpis skrev:
har satt på en kina turbo med en wastgate med två vacum nipplar på!? men jag får inte ner laddtrycket. den peakar upp mot 1,5bar när man drar på tex  2:an, då släpper dumpen trycket. sedan om jag drar på 3:an eller 4:an så laddar den 1,2bar.
har försökt med pys ventil och kollpla det till främre nippeln på wastgaten och kopplat åt alla håll och kanter men den överladdar iaf.

någon som haft samma problem eller är klok nog att ge mig ett bra råd hur jag får ner trycket?

Jag hade också problem med för högt ladd på min kärra med den nya turbon, en renoverad 16T med något kina avgashus på, testade att skruva ut WG armen fullt och när klaffen var öppen på tomgång hade jag ändå för mycket ladd. det visade sig att hålet var alldeles för litet så jag fick porta upp hålet ganska mycket då blev det kanon, är avgashuset kina också ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
dumpis
26 juni 2009 · 133 Inlägg

MrEricsson skrev:
byt till en sämmre westgate typ nå liknade volvos standard så får du nog ner trycket en hel del

problemet är att den passar ju inte....jag har redan tänkt i dom banonrna men det finns inte en chans att få dit den.


men det måste väl gå att sänka laddet genon vacumet?

och vad är den andra vacumniooeln till??

joliba_01
26 juni 2009 · 424 Inlägg

MrEricsson skrev:
byt till en sämmre westgate typ nå liknade volvos standard så får du nog ner trycket en hel del

Varför inte ta reda på problemet innan man håller på att byta ? du får ju inte sämre ladd med volvo original WG! Antar att det är en annan turbo än original till 900 serien, på din byter man klocka till annat grundladd!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
David_FT
26 juni 2009 · 183 Inlägg

Som någon tidigare talare sade..
PORTA UPP WG HÅLET!
Det löser dina problem!

nilsson_racing
26 juni 2009 · 67 Inlägg

dumpis skrev:
har satt på en kina turbo med en wastgate med två vacum nipplar på!? men jag får inte ner laddtrycket. den peakar upp mot 1,5bar när man drar på tex  2:an, då släpper dumpen trycket. sedan om jag drar på 3:an eller 4:an så laddar den 1,2bar.
har försökt med pys ventil och kollpla det till främre nippeln på wastgaten och kopplat åt alla håll och kanter men den överladdar iaf.

någon som haft samma problem eller är klok nog att ge mig ett bra råd hur jag får ner trycket?

laddtrycket är aldrig för högt big_smile

dumpis
26 juni 2009 · 133 Inlägg

Jag hade också problem med för högt ladd på min kärra med den nya turbon, en renoverad 16T med något kina avgashus på, testade att skruva ut WG armen fullt och när klaffen var öppen på tomgång hade jag ändå för mycket ladd. det visade sig att hålet var alldeles för litet så jag fick porta upp hålet ganska mycket då blev det kanon, är avgashuset kina också ?

hur mycket tog du upp det?borrade du bara i nippeln då?

hela turbon är kina. men jag snackade med kl racing och han sa att dom aggregaten funkar bra bara man ser till att kyla dom ordentligt- så jag har skaffat mig ett oljekyl som ska på med..

tack för ett värdefullt tips!

joliba_01
26 juni 2009 · 424 Inlägg

dumpis skrev:

Jag hade också problem med för högt ladd på min kärra med den nya turbon, en renoverad 16T med något kina avgashus på, testade att skruva ut WG armen fullt och när klaffen var öppen på tomgång hade jag ändå för mycket ladd. det visade sig att hålet var alldeles för litet så jag fick porta upp hålet ganska mycket då blev det kanon, är avgashuset kina också ?

hur mycket tog du upp det?borrade du bara i nippeln då?

hela turbon är kina. men jag snackade med kl racing och han sa att dom aggregaten funkar bra bara man ser till att kyla dom ordentligt- så jag har skaffat mig ett oljekyl som ska på med..

tack för ett värdefullt tips!

Jag portade upp hålet som släpper ut avgaserna innan imprellen på avgassidan. alltså hålet som WG klaffen stänger till, jag tog handfräsen eller vad jag ska kalla den, borrmaskin och ett fräslikande verktyg som man kan fräsa bort metall kanter med. trött som rackan och väldigt luddigt just nu tongue

porta upp så mycket de går, jag gjorde så att hålet var 2 mm mindre än klaffen på vardera sida.

Lycka till

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
dumpis
26 juni 2009 · 133 Inlägg

joliba_01 skrev:

dumpis skrev:

Jag hade också problem med för högt ladd på min kärra med den nya turbon, en renoverad 16T med något kina avgashus på, testade att skruva ut WG armen fullt och när klaffen var öppen på tomgång hade jag ändå för mycket ladd. det visade sig att hålet var alldeles för litet så jag fick porta upp hålet ganska mycket då blev det kanon, är avgashuset kina också ?

hur mycket tog du upp det?borrade du bara i nippeln då?

hela turbon är kina. men jag snackade med kl racing och han sa att dom aggregaten funkar bra bara man ser till att kyla dom ordentligt- så jag har skaffat mig ett oljekyl som ska på med..

tack för ett värdefullt tips!

Jag portade upp hålet som släpper ut avgaserna innan imprellen på avgassidan. alltså hålet som WG klaffen stänger till, jag tog handfräsen eller vad jag ska kalla den, borrmaskin och ett fräslikande verktyg som man kan fräsa bort metall kanter med. trött som rackan och väldigt luddigt just nu tongue

porta upp så mycket de går, jag gjorde så att hålet var 2 mm mindre än klaffen på vardera sida.

Lycka till

hmm ok...trodde du gjort hålet större i nippeln så det blev större till vacum slangen:lol:

men ska man verkligen behöva göra det på en ny turbo?ja iof kina men ändå.kunde du justera ner ditt ladd sen genom wastegate armen?har du ngn bild på din turbo?

joliba_01
26 juni 2009 · 424 Inlägg

dumpis skrev:

joliba_01 skrev:

dumpis skrev:

hur mycket tog du upp det?borrade du bara i nippeln då?

hela turbon är kina. men jag snackade med kl racing och han sa att dom aggregaten funkar bra bara man ser till att kyla dom ordentligt- så jag har skaffat mig ett oljekyl som ska på med..

tack för ett värdefullt tips!

Jag portade upp hålet som släpper ut avgaserna innan imprellen på avgassidan. alltså hålet som WG klaffen stänger till, jag tog handfräsen eller vad jag ska kalla den, borrmaskin och ett fräslikande verktyg som man kan fräsa bort metall kanter med. trött som rackan och väldigt luddigt just nu tongue

porta upp så mycket de går, jag gjorde så att hålet var 2 mm mindre än klaffen på vardera sida.

Lycka till

hmm ok...trodde du gjort hålet större i nippeln så det blev större till vacum slangen:lol:

men ska man verkligen behöva göra det på en ny turbo?ja iof kina men ändå.kunde du justera ner ditt ladd sen genom wastegate armen?har du ngn bild på din turbo?

Nä ingen bild, när jag justerade wg armen innan jag fräste upp hålet så fick jag som lägst 0,6 och då var klaffen öppen hela tiden utan magnetventil som vitfemman har. Jo är det kina saker så får man räkna med att allt inte är perfekt tongue

kör du en vakuum slang från kompressor huset direkt till tryck klockan? för 900 serien har ju ingen elektronisk pysventil=magnetventil

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
dumpis
26 juni 2009 · 133 Inlägg

men ska man verkligen behöva göra det på en ny turbo?ja iof kina men ändå.kunde du justera ner ditt ladd sen genom wastegate armen?har du ngn bild på din turbo
Nä ingen bild, när jag justerade wg armen innan jag fräste upp hålet så fick jag som lägst 0,6 och då var klaffen öppen hela tiden utan magnetventil som vitfemman har. Jo är det kina saker så får man räkna med att allt inte är perfekt tongue

kör du en vakuum slang från kompressor huset direkt till tryck klockan? för 900 serien har ju ingen elektronisk pysventil=magnetventil
japp kör direkt från kompressor huset till wg, har funderat på om man kan strypa ner slangen?sätta vrid pysen utan t-stycket så man stryper ner vacumet bara. kan det funka tror du eller är jag ute och seglar nu?roll

husmus www.avgassystemet.se
26 juni 2009 · 936 Inlägg

jag har exakt samma problem. hur går det? någon som kan ladda upp bilder på hur ni gjort? jag har en volvo 740 med wt3/t4 hybrid turbo. om den drar iväg upp mot 1.6 bar. vill ha ner på iaf 1 bar.. plzz upp med fler tips å bilder

mvh // Micke

-den satt som en fläskläpp-
dumpis
26 juni 2009 · 133 Inlägg

husmus skrev:
jag har exakt samma problem. hur går det? någon som kan ladda upp bilder på hur ni gjort? jag har en volvo 740 med wt3/t4 hybrid turbo. om den drar iväg upp mot 1.6 bar. vill ha ner på iaf 1 bar.. plzz upp med fler tips å bilder

mvh // Micke

startade länken idag...

har du tästat att strypa ner vacumet frånkompressorn till wg? ska testa det i morgon...

husmus www.avgassystemet.se
26 juni 2009 · 936 Inlägg

jag tänkte faktiskt tanken. för nu har jag en 9mm bränsleslang som går där i mellan. tänkte ifall man tvingar på en 6mm istället kanske? kan det hjälpa tror du?

-den satt som en fläskläpp-
dumpis
27 juni 2009 · 133 Inlägg

husmus skrev:
jag tänkte faktiskt tanken. för nu har jag en 9mm bränsleslang som går där i mellan. tänkte ifall man tvingar på en 6mm istället kanske? kan det hjälpa tror du?

vet inte jag var just ute i garaget och koppla dit min gamla pys ventil. satte inkommande mot kompressor huset och utgående till wg. inte för det spelar ngn roll hur den sitter då det inte är ngn backventils funktion i denna.ska testa i morgon så jag uppdaterar sedan

dumpis
27 juni 2009 · 133 Inlägg

dumpis skrev:

husmus skrev:
jag tänkte faktiskt tanken. för nu har jag en 9mm bränsleslang som går där i mellan. tänkte ifall man tvingar på en 6mm istället kanske? kan det hjälpa tror du?

vet inte jag var just ute i garaget och koppla dit min gamla pys ventil. satte inkommande mot kompressor huset och utgående till wg. inte för det spelar ngn roll hur den sitter då det inte är ngn backventils funktion i denna.ska testa i morgon så jag uppdaterar sedan

testade att göra såhär.

om länken nu fungerar
http://i361.photobucket.com/albums/oo52/matsb/200906261380.jpg

funkar den nu då?


gul slang går till wg och blå slang till kompressorhuset.

kan detta funka?=??

Senast redigerat av dumpis (27 juni 2009)

Crille88
27 juni 2009 · 1 353 Inlägg

nej grabbar ni kan inte använda pysventil till att ställa ner laddet. man använder den till att höja ännu mer.. lyssna på dom som skrivit till er va ni ska göra istället för att experimentera om ni inte vet va ni sysslar me.. o det finns inget vakum i turbon. vakum finns bara i insuget. slangarna spelar ingen roll vilken storlek. för att få turbon o ladda mindre måste man få w-g att öppna mer.
porta upp w-g hålet.
om ni inte vet ska ni få en snabbguide här.

så här ser turbon ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/large/634085_ik7ah6.jpg
så plockar man bort avgashuset.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/large/634097_zbqqso.jpg
o där e hålet bara o börja slipa. och sen gör en liten fin "kanal" så avgaserna leds in där. och slipa upp tills det finns ca 2mm som tätar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/large/634106_qsrds7.jpg

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
27 juni 2009 · 1 353 Inlägg

husmus skrev:
jag tänkte faktiskt tanken. för nu har jag en 9mm bränsleslang som går där i mellan. tänkte ifall man tvingar på en 6mm istället kanske? kan det hjälpa tror du?

FEL.
du ska inte strypa den slangen för det kommer göra att turbon laddar ännu mer.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
27 juni 2009 · 1 353 Inlägg

dumpis skrev:
har satt på en kina turbo med en wastgate med två vacum nipplar på!? men jag får inte ner laddtrycket. den peakar upp mot 1,5bar när man drar på tex  2:an, då släpper dumpen trycket. sedan om jag drar på 3:an eller 4:an så laddar den 1,2bar.
har försökt med pys ventil och kollpla det till främre nippeln på wastgaten och kopplat åt alla håll och kanter men den överladdar iaf.

någon som haft samma problem eller är klok nog att ge mig ett bra råd hur jag får ner trycket?

du ska bara använda en av anslutningarna och det är den som är närmast dig om du står framför bilen.
alltså den som är "överst" av anslutningarna. på toppen av klockan, den som är i botten(närmast själva stången som hakas på wg-klaffen) används endast vid mottryck o detta är för att få högre o stabilare laddtryck.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang