Mazda 626 2,0 - Irriterande bromsvarningar, ABS,TCS m.m

kendash
29 juni 2009 · 2 Inlägg

Hej!

Innan vi börjar ska jag villigt erkänna att jag helst inte pillar med mekanik/bilar, då jag är en elektroniknisse och inte gillar bli smutsig smile.... nu har jag dock fått ett mycket störande, som jag bedömer är elektriskt/givarfel, fel med bromsarna.

Som topic lyder, mazda 626 2,0 av årsmodell 2002.

ALLA bromsvarningslampor lyser i instrumentpanelen. ABS, TCS, TCS Off och parkeringsbromslampan.
IBland när jag vritt om tändningen och startat motorn har ovanstående fel uppstått också, bara behövt vrida av och starta igen så har dom släckts... nu har dom hakat upp sig och slår aldrig av sig.

Har testat följande;

*Luftat samtliga bromsar
*Kontrollerat samtliga skivor, belägg, ok m.m - Höger Fram var aningen skevt men efter uppsmörjning gick det fint - dock lyser alla lampor fortfarande.
*Smörjt upp hela parkeringsbromsen och spänt den.
*Inte upptäckt något speciellt på ABS-givarna vid skivorna, gjort underredsspolning för att försöka "rensa bort skiten".

Bromsarna tar hur grymt som helst, i princip nybilsskick. ABS:n skakar vid kraftig inbromsning så jag anser " den fungerar ", trots det vägrar felen i instrumentpanelen släcka sig.

Någon som kan komma med lite tips på vad det kan vara? Service-manualen snackar något om en "ABS Harness" men jag har ingen susning om vad det är.

Tacksam för alla synpunkter/tips.

isakare
1 juli 2009 · 272 Inlägg

Hade samma fel på min 626a, det var en givare som gett upp, kostade 1100:-

Åker helst på is =)
kendash
2 juli 2009 · 2 Inlägg

isakare skrev:
Hade samma fel på min 626a, det var en givare som gett upp, kostade 1100:-

Kommer du möjligtvis ihåg vilken givare det var som gick? Fick en ordentlig smäll i underredet för några dagar sedan då någon idiot till lastbilschaffis tapade lite grejer från sin bil, han inte väja på motorvägen hmm, misstänker tyvärr att den slog i något som orsakade obalans på en givare.

"Bara" att köpa ny givare och byta eller? Skulle det möjligtvis inte kunna vara så att den skitter skevt i förhållande till magnetfältet så "spänningen" blir avvikande bara?

MvH Kendash.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
2 juli 2009 · 999 Inlägg

Gör en diagnos/kolla efter felkoder så kommer du få reda på vad problemet är

engolf
2 juli 2009 · 3 235 Inlägg

När så många lampor börjar lysa samtidigt betyder det nog att din generator inte laddar ordentligt.

isakare
2 juli 2009 · 272 Inlägg

Dom nämda 4 lamporna lyser när givare är trasig.

På min bil var det höger bak.

Jag mätte givarna med ohm mätare, normalt får man ett värde runt 900-1100 ohm, när man snurrar på hjulet kommer värdet bläddra lite.

Om nån givare ger ett kraftigt avikande värde, eller inte rör sig när man snurrar på hjulet, har du till 99% hittat felet.

Min givare var helt död, kontakterna till bakre givarna sitter under baksätet, fram vet jag inte, men det är ju bara att följa sladden.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang