Strömbrist i ljudsystem? Golf GTI 1.8t

Lonefox Bad music kills good sound
1 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Angående Audison Connection SFA så är de LIKA bra som vanliga ANL fast mindre.
De är tillverkade på samma sätt...dvs stansade ur samma stycke vilket borgar för god kontakt (tills den klenaste biten brinner av..som sig bör vid en överbelastning) ASF SFA FSA är iaf de olika namn jag sett på just denna storlek som även kallas mini-ANL....

Så länge det är en FLATSÄKRING som typen generellt heter så får man inte samma förluster som hos en glassäkring. Så att gå upp till 250-300 bara för att säkringen är fysiskt mindre är bara befängt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

Råkar du veta någon tillverkare på 250A mini-anl säkring? För 250A hade ja viljat säkra av med men säkrade av för säkerhets skull med 150A iställe för 300A när audison inte har nånting där emellan sad

If it ain't broke, fix it 'til it is!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
Råkar du veta någon tillverkare på 250A mini-anl säkring? För 250A hade ja viljat säkra av med men säkrade av för säkerhets skull med 150A iställe för 300A när audison inte har nånting där emellan sad

finns väl hos de flesta bilstereo firmor.. borde väl passa... 150 är nog iaf för litet kan ja t 99% lova..

annars är de ju bara att byta ut hela säkringshållaren tongue

men skyllermarks har bra saker kolal på deras hemsida/återförsäljare

Senast redigerat av pattilatti2 (1 juli 2009)

nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

Och jordpunkterna har ja inte mätt men dom är renslipade och kollade annars. Jag tror nog det lutar mot generator och batteri byte. För med förra basen (Rainbow Hammer 12") så hade jag ännu DLS säkringshållare med glassäkringar på typ 60A och de strejkade aldrig. Matade precis lika mycket från slutstegen då som nu. Bara att basarna är utbytta. Därför fattar ja inte riktigt hur de kan jävlas nu. Basarna ja har nu tål mera stryk men har ju inget med att göra hur mycket effekt jag ger åt dom? Eller kan dom vara trögdrivnare eller nånting när de nu börjar jävlas? Tycker de skulle ha gjort så här det senaste året isf. hmm

If it ain't broke, fix it 'til it is!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
Och jordpunkterna har ja inte mätt men dom är renslipade och kollade annars. Jag tror nog det lutar mot generator och batteri byte. För med förra basen (Rainbow Hammer 12") så hade jag ännu DLS säkringshållare med glassäkringar på typ 60A och de strejkade aldrig. Matade precis lika mycket från slutstegen då som nu. Bara att basarna är utbytta. Därför fattar ja inte riktigt hur de kan jävlas nu. Basarna ja har nu tål mera stryk men har ju inget med att göra hur mycket effekt jag ger åt dom? Eller kan dom vara trögdrivnare eller nånting när de nu börjar jävlas? Tycker de skulle ha gjort så här det senaste året isf. hmm

beror på om du kör dem i 1ohm 2ohm 4oghm.. de drar ju typ dubbelt me ström i 1ohm.. samt så kanske du har 700w i bilen genom orginalförbrukning... sen minus allt som bilen har i orginal.. lampor fläkt osv.. så till stereon har du inte mkt power kvar...

nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

Köpte ny säkringshållare i fredas smile Den förra var glassäkringshållare med en 60A säkring om ja minns rätt och det har båda slutstegen spelat med dom senaste 4-5 åren utan problem. Har inte kollat vad där var för säkring förrän nu när ja plocka bort gamla hållaren. Därför bytte ja upp mej till fetare säkringar och kablar.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

jag gav 1000wrms åt rainbow 12"aren också.. den hade 2x2ohm talspolar och dom 2 hertz basarna ja har nu har 2x4ohm talspolar. så samma effekt har ja hela tiden gett ut men basarna har bytts ut. Men dom spelas i samma resistans fortfarande. ända är att ja har 2 stycken nu och hade en tidigare

If it ain't broke, fix it 'til it is!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
jag gav 1000wrms åt rainbow 12"aren också.. den hade 2x2ohm talspolar och dom 2 hertz basarna ja har nu har 2x4ohm talspolar. så samma effekt har ja hela tiden gett ut men basarna har bytts ut. Men dom spelas i samma resistans fortfarande. ända är att ja har 2 stycken nu och hade en tidigare

testa o sätt dit den gamla säkrings grejen då.. se om de funkar då smile

men 60amp tongue väldigt lite de..

Senast redigerat av pattilatti2 (1 juli 2009)

nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

Nej.. Fungerar inte med det. Eller fungerade med gamla basen... Efter att ja bytte till mina hertz basar så började det här spökande.. Så ja tänkte direkt att kablarna och säkrignarna ska bytas ut och då måste de ju fungera men nej. Ja fattar om batteriet eller/och generatorn behöver bytas ut men fattar inte varför när ja inte bytt ut ett enda slutsteg. ger ju exact samma kraft som tidigare. 4x75 + 1x1000. smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Lonefox Bad music kills good sound
1 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Googla på mini-anl och leta upp ngn som har rätt säkring wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 juli 2009 · 2 853 Inlägg

nyman_666 skrev:
Nej.. Fungerar inte med det. Eller fungerade med gamla basen... Efter att ja bytte till mina hertz basar så började det här spökande.. Så ja tänkte direkt att kablarna och säkrignarna ska bytas ut och då måste de ju fungera men nej. Ja fattar om batteriet eller/och generatorn behöver bytas ut men fattar inte varför när ja inte bytt ut ett enda slutsteg. ger ju exact samma kraft som tidigare. 4x75 + 1x1000. smile

byt säkring. samt se över att du kopplat rätt från basarna.. alla plus in i stegets plus samma med minus..

nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

Allting är nog rätt... Och ja kan spela hur högt som helst hur länge som helst bara ja använder endera endast mono blocket eller endast 4-kanaliga.. Samtidigt blir för strömkrävande och då dör 4-kanaliga. Är nog byte av batteri och generator som nästa om man vill spela högt... eller sen testa att köra basarna i 4ohm.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Rickard-v
1 juli 2009 · 2 665 Inlägg

pattilatti2 skrev:
finns väl hos de flesta bilstereo firmor.. borde väl passa... 150 är nog iaf för litet kan ja t 99% lova..

Du lovar att säkringen är för liten. Hmm konstigt. Jag säger att till 99% är den inte för liten.
Skulle den vara för liten skulle säkringen brinna av.

Säkringens storlek skall anpassas till tjockleken på kabeln, inte till slutsteget. Det är för att undvika kabelbrand man säkrar. Men en mindre säkring gör ju inget för kabeln skull utan då är det steget som eldar säkringar på högvolym.

Så den enda säkringen man behöver är den som sitter 10cm från batteripolen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
nyman_666
1 juli 2009 · 130 Inlägg

Lite det ja tyckte också.. Därför ville ja inte lägga en 300A säkring heller för den tror ja blir för grov. 200-250A skulle gå bra för den kabeln ja har men hittade inget mellan 150A och 300A så de fick bli den mindre. Och 150A drar dom där slutstegen aldrig i världen så då kan man bra köra med en 150A. Och precis som du säger, man säkrar ju kablarna ifall de skulle kortsluta. Vad skulle slutstegen ha säkringar för om man skulle måsta säkra av säkringarna?

Nåja, slutsteget ligger bredvid mej på soffan nu och ja hade upp det en gång pånytt för att kolla lite på det. Alla lödningar ser ok ut och inget luktar skit eller ser brännt ut... Bara en svag men ack så härlig doft av everfresh wunderbaum wink Blir att testa koppla in det imorgon igen med hoppeligen lite mera tur. Skulle inte behöva ett brännt slutsteg just nu hmm

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Drönirettab
1 juli 2009 · 21 761 Inlägg

nyman_666 skrev:
Jag har 50mm2 från batteriet bak och sedan delar jag ut med 21mm2 till slutstegen ca halv meter.

Monosteget arbetar i klass D, 4-kanalssteget arbetar troligen i klass AB eftersom det inte står specifikt (på deras hemsida) att det skulle röra sig om klass D. Verkningsgraden hos klass D är ofta 70-75%, hos klass AB kan det vara 55%.

Räknat på 75% för monosteget och 55% för 4-kanalssteget så blir den teoretiska strömförbrukningen med nuvarande belastning någonstans omkring 130 A (ca 92+38 A) vid mycket hög volym. Tar vi 5 m lång 50 mm2 kabel så blir spänningsfallet runt 0,23 V vid 130 A strömförbrukning, den korta biten (21 mm2) mellan fördelningsblock och steg får runt 0,04V respektive 0,016 V spänningsfall (dvs försumbart).

Spänningsfallsmässigt så är det inget fel på kabelarean, varken mellan batteri-fördelningsblock eller fördelningsblock-slutsteg. 150 A säkringen framme vid batteriet och 100 A säkringen mellan fördelningsblock-monosteg är tillräckligt stora för att klara den teoretiskt uträknade strömförbrukningen.

Min åsikt är att du inte har fel anpassade kabelareor eller säkringar, om det blir stora spänningsfall så är orsaken i så fall dålig kontakt någonstans eller helt enkelt för klen strömförsörjning från batteri/generator. smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 juli 2009 · 2 853 Inlägg

Rickard-v skrev:

pattilatti2 skrev:
finns väl hos de flesta bilstereo firmor.. borde väl passa... 150 är nog iaf för litet kan ja t 99% lova..

Du lovar att säkringen är för liten. Hmm konstigt. Jag säger att till 99% är den inte för liten.
Skulle den vara för liten skulle säkringen brinna av.

Säkringens storlek skall anpassas till tjockleken på kabeln, inte till slutsteget. Det är för att undvika kabelbrand man säkrar. Men en mindre säkring gör ju inget för kabeln skull utan då är det steget som eldar säkringar på högvolym.

Så den enda säkringen man behöver är den som sitter 10cm från batteripolen.

i teorin är de möjligen så.. men jävligt konstigt då ja körde me 50mm2 och 140/150amps dls automatsäkring.. så bröt de konstant. så bytte jag till 300anl.. samt en till 35mm2s kabel och nu fungerar de förbannat bra så teorin och praktiken är inte alltid samma sak.. tongue

det är skillnad på kablar o kablar t.ex. skillnad på säkringar osv.

Det kan ju vara så enkelt som att han köpt 50mm2 kabel som är rätt billig och inte leder strömmen lika bra som hans tidigare kablage fast de är större mm2 tongue

Senast redigerat av pattilatti2 (1 juli 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
1 juli 2009 · 7 241 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Rickard-v skrev:

pattilatti2 skrev:
finns väl hos de flesta bilstereo firmor.. borde väl passa... 150 är nog iaf för litet kan ja t 99% lova..

Du lovar att säkringen är för liten. Hmm konstigt. Jag säger att till 99% är den inte för liten.
Skulle den vara för liten skulle säkringen brinna av.

Säkringens storlek skall anpassas till tjockleken på kabeln, inte till slutsteget. Det är för att undvika kabelbrand man säkrar. Men en mindre säkring gör ju inget för kabeln skull utan då är det steget som eldar säkringar på högvolym.

Så den enda säkringen man behöver är den som sitter 10cm från batteripolen.

i teorin är de möjligen så.. men jävligt konstigt då ja körde me 50mm2 och 140/150amps dls automatsäkring.. så bröt de konstant. så bytte jag till 300anl.. samt en till 35mm2s kabel och nu fungerar de förbannat bra så teorin och praktiken är inte alltid samma sak.. tongue

det är skillnad på kablar o kablar t.ex. skillnad på säkringar osv.

Det kan ju vara så enkelt som att han köpt 50mm2 kabel som är rätt billig och inte leder strömmen lika bra som hans tidigare kablage fast de är större mm2 tongue

KANSKE kan bero på att automatsäkringar är SNABBA säkringar och vanliga (AGU, ANL osv) oftast även är LÅNGSAMMA säkringar?

Jag vet inte roll

Sedan tror jag inte att du förbrukar inärheten av 300A.....kanske närmare 200 i topparna...eller strax därunder vilket det men kan få automatsäkringen att flippa då dne var specad för 150-160A....och dessutom snabb vilket gör att den slår ifrån snabbare.

Och dessutom så eh ja....300A på en 35mm2? Jo tjena.....den dagen du verkligen börjar plocka ut 300A genom den kabeln vill jag stå brevid och säga "Vad var det jag sade" när din kabel börjar bli lite väl varm.... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
1 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Automatsäkring har väl aldrig varit riktigt bra, det var nog den största problemkällan. smile

pattilatti2 skrev:
i teorin är de möjligen så.. men jävligt konstigt då ja körde me 50mm2 och 140/150amps dls automatsäkring.. så bröt de konstant. så bytte jag till 300anl.. samt en till 35mm2s kabel och nu fungerar de förbannat bra så teorin och praktiken är inte alltid samma sak.. tongue

det är skillnad på kablar o kablar t.ex. skillnad på säkringar osv.

Det kan ju vara så enkelt som att han köpt 50mm2 kabel som är rätt billig och inte leder strömmen lika bra som hans tidigare kablage fast de är större mm2 tongue

Nja de har ju en tendens att vara lite för känsliga big_smile
Sedan varierar de kraftigt i kvalitét med ja smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
nyman_666
2 juli 2009 · 130 Inlägg

Jag använder mej av DLS kablar och Audison Connection säkringar och säkringsblock så de borde vara prima grejjer. 50mm2 kabeln kostade 230kr/meter och 21mm2 kabeln kostade 90kr/meter. Sen var säkringsdosorna på 450kr styck. Hittade mycket billigare grejer men har börjat lära mej att de är dyrare att snåla för man får ändå göra om det då.. Kabel kalaset gick lös på närmare 3000kr. Och teoretiskt vad slutstegen ska dra så kom jag i närheten av dina uträkningar. Läste att AB-klass slutsteg har verkningsgrad 50% och D-klass slutsteg har verkningsgrad på 80% så lite andra siffror räknade jag ut men ganska nära. Monoblocket är ett D-klass och 4-kanaliga är AB-klass.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Drönirettab
2 juli 2009 · 21 761 Inlägg

nyman_666 skrev:
Läste att AB-klass slutsteg har verkningsgrad 50% och D-klass slutsteg har verkningsgrad på 80% så lite andra siffror räknade jag ut men ganska nära.

Ja, det kan variera litegrann inom samma arbetsklass. Att D-klass kan ha uppåt 80% stämmer, men när ett steg belastas med sin lägsta impedans så sjunker i princip alltid verkningsgraden något. AB-klass kan ha 50-60% verkningsgrad i många fall, jag brukar oftast räkna på 55%. smile

I slutändan spelar det dock ingen större roll om man tex har utgått ifrån 50% eller 55%, den uträkning som man gör är ju bara teoretisk och dessutom en kontinuerlig/max strömförbrukning (som nästan aldrig inträffar).

Huvudsaken är att man får en överblick om hur mycket ström som sakerna kan dra vid väldigt hög volym, även om uträkningen är lite grovhuggen så är den ändå tillräckligt noggrann för att se ifall bilens strömförsörjning (dvs batteri, generator, kabelareor, säkringar) kan tänkas räcka till eller bli på tok för klent. smile

Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang