Är glasfiber tyngre än kolfiber eller är det bara klenare?

DAeberhard
1 juli 2009 · 5 Inlägg

jag undrar om glasfiber är tyngre än kolfiber eller är det bara klenare?

_DamnIt R1 driver!
1 juli 2009 · 5 128 Inlägg

Är det inte både tyngre och svagare? Eller jag som blandat ihop det på något sätt?

940R
1 juli 2009 · 1 567 Inlägg

tyngre och klenare än kolfiber

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
response Studerande
1 juli 2009 · 463 Inlägg

Blir dessutom ännu tyngre eftersom det inte är lika hållbart... Man måste lägga fler varv för att få samma styrka smile

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
volvo_1987
1 juli 2009 · 1 675 Inlägg

940R skrev:
tyngre och klenare än kolfiber

Stämmer bra. Jobbat med båda matrialen.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
LillNaisarn
1 juli 2009 ·

volvo_1987 skrev:

940R skrev:
tyngre och klenare än kolfiber

Stämmer bra. Jobbat med båda matrialen.

Då borde du också även veta att det finns lättare glasfiber än kolfiber.
Sen är det inte precis att man använder 100g/m2 och gjuta delar.

volvo_1987
1 juli 2009 · 1 675 Inlägg

LillNaisarn skrev:

volvo_1987 skrev:

940R skrev:
tyngre och klenare än kolfiber

Stämmer bra. Jobbat med båda matrialen.

Då borde du också även veta att det finns lättare glasfiber än kolfiber.
Sen är det inte precis att man använder 100g/m2 och gjuta delar.

Det är klart det gör, men är inte matrialet som väger utan polyestern/epoxyn. Sen är sen är glasfiber mer känsligt och tyngre än kolfiber.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Kesler
1 juli 2009 · 3 650 Inlägg

Kolfiber e ju stenhårt å lätt! jämföra glasfiber med kolfiber är ju som att jämföra papper med plåt

volvo_1987
1 juli 2009 · 1 675 Inlägg

Kesler skrev:
Kolfiber e ju stenhårt å lätt! jämföra glasfiber med kolfiber är ju som att jämföra papper med plåt

Exakt enda nak delen som finns är att kolfiber är så dyrt hmm

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
LillNaisarn
1 juli 2009 ·

volvo_1987 skrev:
Det är klart det gör, men är inte matrialet som väger utan polyestern/epoxyn. Sen är sen är glasfiber mer känsligt och tyngre än kolfiber.

Nu var inte TS fråga ang det.
Det är därför man använder vacum sug då man gjuter delar så får man bort all överflödig polyester.
Om man lägger för hand är det klart att det blir en massa polyester alt epoxy om man väljer det.

Sen hur kan glasfiber vara tyngre än kolfiber återigen? Det beror helt och hållet på vad man väljer för glas/kolfiber samt arbetsmetod. Gör du fel så kan kolfiber del väga lika mkt/mer än en rätt tillverkad glasfiberdel.

volvo_1987
1 juli 2009 · 1 675 Inlägg

LillNaisarn skrev:

volvo_1987 skrev:
Det är klart det gör, men är inte matrialet som väger utan polyestern/epoxyn. Sen är sen är glasfiber mer känsligt och tyngre än kolfiber.

Nu var inte TS fråga ang det.
Det är därför man använder vacum sug då man gjuter delar så får man bort all överflödig polyester.
Om man lägger för hand är det klart att det blir en massa polyester alt epoxy om man väljer det.

Sen hur kan glasfiber vara tyngre än kolfiber återigen? Det beror helt och hållet på vad man väljer för glas/kolfiber samt arbetsmetod. Gör du fel så kan kolfiber del väga lika mkt/mer än en rätt tillverkad glasfiberdel.

Då är jag med, du har helt rätt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
DAeberhard
1 juli 2009 · 5 Inlägg

Tack för alla svar!

Decibel
2 juli 2009 · 2 911 Inlägg

Beror helt på hur du gjuter och framförallt mäter differensen.

Om du bara rollar på polyester på glasfiber så kommer den vara tyngre och svagare än kolfiber.
Vakuumgjuter du glasfiber, kommer den viktmässigt vara ungefär lika som kolfiber, men inte ens i närheten av styrkan.

Detta har jag testat med tryckmätare, där man tar en 10x10cm bit och mäter trycket i centrum hur mycket det går åt för att knäcka. Nu bakade jag 5mm tjocklek så jag bottnade mätaren innan jag lyckades knäcka kolfibern smile

born_rebell Team740
2 juli 2009 · 211 Inlägg

då lånar jag tråden lite tongue, kanske är uppenbart för en del, men så finns det tröga jävlar som jag som inte kan så mkt, men undrar vad är kolfiber gjort av ? är det kol (typ grillkol) eller ? tongue hehe

Burn Rubber Not Your Soul
Decibel
2 juli 2009 · 2 911 Inlägg

born_rebell skrev:
då lånar jag tråden lite tongue, kanske är uppenbart för en del, men så finns det tröga jävlar som jag som inte kan så mkt, men undrar vad är kolfiber gjort av ? är det kol (typ grillkol) eller ? tongue hehe

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolfiber

Germax
2 juli 2009 · 12 086 Inlägg

Kolfiber kan aldrig väga mer än glasfiber, sen att de finns skittjocka kolfibervävar som väger mer än en tunn glasfiberväv känns väl föga vässentligt? Klart som fan att 2kg kolfiber är tyngre än 1kg glasfiber tongue

engineering
2 juli 2009 ·

kolfiber är starkare och lättare än glasfiber men inte lika flexibel och tål inte lika mkt stryk

twin_cam Smålänning
2 juli 2009 · 7 877 Inlägg

Kolfiber är väll som en formbar duk till man behandlar det med nått? Tycker man ser de iaf...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
engineering
2 juli 2009 ·

twin_cam skrev:
Kolfiber är väll som en formbar duk till man behandlar det med nått? Tycker man ser de iaf...

glasfibern me

Holme
2 juli 2009 · 1 417 Inlägg

Decibel skrev:
Beror helt på hur du gjuter och framförallt mäter differensen.

Om du bara rollar på polyester på glasfiber så kommer den vara tyngre och svagare än kolfiber.
Vakuumgjuter du glasfiber, kommer den viktmässigt vara ungefär lika som kolfiber, men inte ens i närheten av styrkan.

Detta har jag testat med tryckmätare, där man tar en 10x10cm bit och mäter trycket i centrum hur mycket det går åt för att knäcka. Nu bakade jag 5mm tjocklek så jag bottnade mätaren innan jag lyckades knäcka kolfibern smile

Hade du samma sorts väv på båda då?
Kolfibern kommer väl alltid i vävd matta, medan glasfibern man lättast får tag i inte är så. Ni som pysslat med det vet vad jag menar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang