Är glasfiber tyngre än kolfiber eller är det bara klenare?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
2 juli 2009 · 3 404 Inlägg

Holme skrev:

Decibel skrev:
Beror helt på hur du gjuter och framförallt mäter differensen.

Om du bara rollar på polyester på glasfiber så kommer den vara tyngre och svagare än kolfiber.
Vakuumgjuter du glasfiber, kommer den viktmässigt vara ungefär lika som kolfiber, men inte ens i närheten av styrkan.

Detta har jag testat med tryckmätare, där man tar en 10x10cm bit och mäter trycket i centrum hur mycket det går åt för att knäcka. Nu bakade jag 5mm tjocklek så jag bottnade mätaren innan jag lyckades knäcka kolfibern smile

Hade du samma sorts väv på båda då?
Kolfibern kommer väl alltid i vävd matta, medan glasfibern man lättast får tag i inte är så. Ni som pysslat med det vet vad jag menar.

Ja, all kolfiber jag sett är vävda fiber och vävarna finns i en jäkla massa utföranden (både för kol och glas). Glasfibern kan du dock få tag i som huggen, fördelen med en huggen matta (fibrerna ligger huller om buller) är att mattan är stark i alla lädder. Till skillnad från en väv som enbart är stark i fibrernas riktning, det gör en väv "svårare" att lägga men blir i gengälld starkare än en huggen men då enbart i 2 lädder. Därför brukar man lägga huggen matta där man inte behöver styrka i en speciell lädd samt där du behöver en förstärkning i en viss lädd kompliterar med en väv i laminatet.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang