2: på besiktningen för lambo dörrar!!

Funkiee Saab älskare!
1 juli 2009 · 4 597 Inlägg

åfan, men om jag tar bort chassie nummret då, va säger dom då? sitter ett i bagaget, ska dom dra dit o leta med? tongue vafan, dom kan ju inte se de så lätt på min iaf, knappt så jag ser de själv...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kylspray
1 juli 2009 · 159 Inlägg

Andreas 940 skrev:

kylspray skrev:
Jag hade valt att avbryta bes. Är rätt gött att inte få sånna saker på papper. Dock välldigt lätt att sitta här och vara efterklok

Hur funkar det egentligen, då måste man fråga besiktningsmannen om han tänker anmärka på något innan han börjar knappra på datorn?

On topic:

http://img199.imageshack.us/img199/5756/lambodoorssoplayedout.th.jpg

wink

Dem brukar ju säga nått om det är nått som inte stämmer. Och vad jag har hört så ska du kunna avbryta bes. ända tills innan den är klar. Då ska inget dokumenteras. Har själv aldrig varit med om det. men hade det i baktanke då jag bes. min 9-3 på 411 hk. körde dock igenom på grundladd på 1.0 bar iställer för 1.6. Alla sakerna satt dock där.wink

Ford Escort RS Cosworth "Motorsport edition" (1992)
Nissan Qashqai "Qajjan" (2018)
Hamilton
1 juli 2009 · 8 865 Inlägg

Gillar alla dessa gör-först och kollar sedan big_smile

Fotograf på tierpidag.se
henke_99 Offroad Racing
1 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Funkiee skrev:
åfan, men om jag tar bort chassie nummret då, va säger dom då? sitter ett i bagaget, ska dom dra dit o leta med? tongue vafan, dom kan ju inte se de så lätt på min iaf, knappt så jag ser de själv...

Hittar dom inget får du en anmärkning om att chassienumret inte finns...

På min cheva syns det inte heller bra, finns på ramen nånstans under leran och innanför vindrutan, dock jobbigt att läsa av då man måste klättra upp på huven för att se det... Det står faktiskt på nummerskylten oxå har jag för mig...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Funkiee Saab älskare!
1 juli 2009 · 4 597 Inlägg

jo det står där med, men de är ju inte en säker källa efter som de går o byta lätt som sjutton wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 juli 2009 · 1 312 Inlägg

har du LSD järn så har du ju ävwn TUV papper på att dom är godkännda. Dom papperna samt att papper p åatt dom monterades av proffionella mekaniker är de du behöver. Fick 2erp å mina LSD härn på 206an men raggade dom med lite pill.
  Annars ta en likan bil och byt plåtarna då wink. De gjorde jag ett år smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
evilaudio
1 juli 2009 · 16 195 Inlägg

sebbanboy14 skrev:
har du LSD järn så har du ju ävwn TUV papper på att dom är godkännda. Dom papperna samt att papper p åatt dom monterades av proffionella mekaniker är de du behöver. Fick 2erp å mina LSD härn på 206an men raggade dom med lite pill.
  Annars ta en likan bil och byt plåtarna då wink. De gjorde jag ett år smile

bara för att en sak e TUV godkänd så betyder de inte att den e godkänd att användas på en bil i sverige..   de finns ju MASSOR me saker dom e TUV godkända som e tok olagligt i sverige.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
smiler
1 juli 2009 · 672 Inlägg

Låt bli att besiktiga å kör försäkrat....

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Marlboroman
1 juli 2009 · 8 234 Inlägg

kylspray skrev:
Jag hade valt att avbryta bes. Är rätt gött att inte få sånna saker på papper. Dock välldigt lätt att sitta här och vara efterklok

Det kan man tyvärr inte göra längre. Man fick ju göra det förr. Men eftersom det utnyttjades för att göra nytt försök nån annatsns tills man fick igenom bilen så lessnade sbp ioch tog bort möjligheten att avbryta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andreas 940 -utan 940
1 juli 2009 · 1 728 Inlägg

kylspray skrev:
Dem brukar ju säga nått om det är nått som inte stämmer. Och vad jag har hört så ska du kunna avbryta bes. ända tills innan den är klar. Då ska inget dokumenteras. Har själv aldrig varit med om det. men hade det i baktanke då jag bes. min 9-3 på 411 hk. körde dock igenom på grundladd på 1.0 bar iställer för 1.6. Alla sakerna satt dock där.wink

När jag har besiktat har de inte sagt nånting om jag inte frågat, fast de kanske bara är lite tröga här i Örebro. Jag har så lite trim än sålänge så jag behöver inte ändra nånting, på förra besiktningen sa jag åt honom att köra så det ryker och han var borta i flera minuter men sa ingenting när han kom tillbaka. smile

Rydell BaM BaM
1 juli 2009 · 232 Inlägg

smiler skrev:
Låt bli att besiktiga å kör försäkrat....

Efter ett par korkade komentarer ang att några inte tycker att LSD är snyggt eller "coolt" så trodde jag inte att nivån kunde bli lägre, men grattis du lyckades...... sjukt korkat inlägg.....

Inget vara för evigt.
smiler
2 juli 2009 · 672 Inlägg

Rydell skrev:

smiler skrev:
Låt bli att besiktiga å kör försäkrat....

Efter ett par korkade komentarer ang att några inte tycker att LSD är snyggt eller "coolt" så trodde jag inte att nivån kunde bli lägre, men grattis du lyckades...... sjukt korkat inlägg.....

? Lika korkat som att modda en bil på sätt man inte får....

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
9Femma
2 juli 2009 · 342 Inlägg

Funkiee skrev:
jo det står där med, men de är ju inte en säker källa efter som de går o byta lätt som sjutton wink

En bil har alltid en primär och en sekundär chassinummermärkning.
Vid en registreringsbesiktning kontrolleras båda dessa, att de stämmer överens med varandra och mot papper/handlingar/dokument/register.

Vid en normal besiktning kontrolleras normalt endast den sekundära märkningen. Om det är någon form av problem med den så kan sökandet eventuellt gå vidare till den primära märkningen.
Båda märkningarna måste dock finnas på en bil för att den ska godkännas, så det räcker inte med antingen eller ...

Om dessa är svårlästa, skadade (misstanke om manipulering), felaktiga eller rent av saknas leder det omgående till anmärkning med krav på åtgärd och ny kontroll.

Bilens chassinummer anges också på registreringsskyltarna och i alla registreringspapper som är kopplade till bilen.

Kombinera alla dessa aspekter och det blir då aningen svårare att bara byta chassinummer hur som helst, även om det för all del förekommer.

Men TS sitter nu i en sits där hans enda möjlighet är just att återställa eller genomföra en fullständig registreringsbesiktning.
Och jag ska ärligt säga att jag, för egen del, aldrig i livet fått för mig att prova på att registreringsbesiktiga en ombyggd bil som faller under helbilsgodkännande.

Krävs en jäkla massa intyg för bra precis varenda modifiering som är genomförd och bra tumme med generalagent/tillverkaren av bilen.
Alternativt en jäkla bra tumme med besiktningspersonalen.

En registreringsbesiktning skiljer sig ju åt rätt drastiskt från en vanlig besiktning.
Det är inte för inte som en registreringsbesiktning normalt sett inte räknas som en ordinarie besiktning.
Alltså - att du efter en godkänd genomförd registreringsbesiktning fortfarande måste genomgå en godkänd normal besiktning av fordonet innan det får användas.

Att det sedan årligen passerar massvis med stylade bilar som går igenom besiktningen år efter år betyder faktiskt inte mer än att de har tur.
Skulle någon besiktningsgubbe sedan, efter flera års godkännande, plötsligt sätta stopp för ekipaget (precis som i TS fall) så gör han inget annat än sitt jobb.

Det är ungefär som när man vid ett övergångsställe går mot röd gubbe, vilket alla mer eller mindre gör hela tiden.
Det är allmänt accepterat, men icke desto mindre olagligt för det. Och skulle någon nitisk polis sätta dit någon för det så hjälper det väldigt lite att försvara sig med "ja, men så gör ju alla".

Senast redigerat av 9Femma (2 juli 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 juli 2009 · 5 650 Inlägg

din bil är ju så pass ny desutom att den har de där helbils bla bla spärrarna dvs måste va 100% standard eller godkännda prylar till den modellen . + att sen har vell aldrig lambo dörrarna vart godkännda på andra bilar än riktiga lambos lr de bilar som har de som "original"?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
lindell90
2 juli 2009 · 876 Inlägg

men det här med helbilsgodkännande. Är det tillåtet att byta kjolpaketet på bilen eller bredda den? Spoilers är väll också okey så länge det inte sticker utanför bilen eller det är bara något jag fått för mig?

Marlboroman
2 juli 2009 · 8 234 Inlägg

lindell90 skrev:
men det här med helbilsgodkännande. Är det tillåtet att byta kjolpaketet på bilen eller bredda den? Spoilers är väll också okey så länge det inte sticker utanför bilen eller det är bara något jag fått för mig?

Det är bara nåt du fått för dig. Det enda man får skruva på är saker som tillverkaren godkänt. I princip får man sänka och byta fälgar / däck på en helbilsgödkänd bil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Evil_E
2 juli 2009 · 111 Inlägg

evilaudio skrev:

sebbanboy14 skrev:
har du LSD järn så har du ju ävwn TUV papper på att dom är godkännda. Dom papperna samt att papper p åatt dom monterades av proffionella mekaniker är de du behöver. Fick 2erp å mina LSD härn på 206an men raggade dom med lite pill.
  Annars ta en likan bil och byt plåtarna då wink. De gjorde jag ett år smile

bara för att en sak e TUV godkänd så betyder de inte att den e godkänd att användas på en bil i sverige..   de finns ju MASSOR me saker dom e TUV godkända som e tok olagligt i sverige.

Jaaa, desvärre helt korrekt!... Som exempelvis dubbelturbo konvertering av en R32'a som är fullt tillåtet, TÜV-godkänt och lagligt i Tyskland, men precis motsatsen i vårt väna (skit i bilsammanhang) land!  mad

Time is never wasted when you’re wasted all the time.
BMW 330 d XD Touring "-Come Clean Edi .3-" (2013)
evilaudio
2 juli 2009 · 16 195 Inlägg

smiler skrev:
Låt bli att besiktiga å kör försäkrat....

de tråkiga e bara de att på de flesta bolag så gäller inte försäkringen om bilen inte är besiktad..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
thebeast
19 mars 2011 · 95 Inlägg

Så länge man inte ändrar låsanordningen så är det godkänt att montera lambodörrar om bilen är äldre än 1998års modell.. inte efter

If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang