Tork av bilen. Effektivast och repfria metoden?

CrilleD
2 juli 2009 · 831 Inlägg

Jag tycker det bökigaste är torkprocessen när man tvättat bilen.

- Antingen soltorkar man den och får massa torkade vattendroppar och torkade rinningar.
- Torkar med äkta sämsskinn och får massa äckliga ränder
- Torkar med silikonskrapa
- Blåser av med tryckluft (Bäst i mitt tycke)

Ska man vaxa bilen efteråt funkar väl soltorken bra, men i övrigt undviker jag helst sämsskinn och silikonskrapan för eliminera repor. Helst skulle jag köra med tryckluft, men har man inte tillgång till en sån så får man se sig om efter andra alternativ. Hur torkar vanligtvis rekondfirmorna bilarna? Ett ställe här i stan använde silikonskrapa till hela bilen? Även om skrapan är helt ren känns det som om den är för "hård" att dra med ändå?

Vad är egentligen bäst om vi förbiser tryckluften? Jag kan tillägga att jag aldrig lyckas torka bilen bra när jag använder sämsskinn. Det blir ränder och gud vet vad. Totalt värdelöst! Då använder jag dubbla rullar för att krama ur sämsskinnet också. Men funkar dåligt ändå.

Family_man
2 juli 2009 · 77 Inlägg

Kan starkt rekommendera dig att prova en sk Waffle weave duk,den fungerar kanon och du slipper de fula torkränderna helt och hållet.....tror att förutom tryckluftstorkning är detta den mest skonsamma metoden för att torka din bil.

En nackdel med Waffle Weave duken är dock att den blir mättad på vatten och går då ej att krama ur som ett skinn...lösningen för mig är att efter tvätten blåsa bort det värsta vattnet med tryckluft innan jag torkar bilen med duken...resultatet blir helt perfekt och jag har aldrig fått några repor av denna duk,men det är klart har man en svart bil kan nog säkert även denna duk ge repor pga att svart lack är så oerhört svår att undvika repor på.

Är supernöjd med Waffle weave duken jag har.smile

itouch
2 juli 2009 · 1 488 Inlägg

Står mycket om folks erfarenheter i denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120703

Mvh
Moderator

CrilleD
2 juli 2009 · 831 Inlägg

Ja men det är mycket "Jag kör med sämskinn", "Jag kör också med sämsskinn". Säger egentligen ingenting varför folk inte behöver kludda ner denna tråd med sånt förövrigt. Familyman hade ett väldigt bra och givande svar tycker jag.

itouch skrev:
Står mycket om folks erfarenheter i denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120703

Mvh
Moderator

CrilleD
2 juli 2009 · 831 Inlägg

Kanon! Tack för svaret! Ska testa detta och se om jag lyckas bättre med min torkning  smile

EDIT: Förresten vart kan man köpa denna Waffle wave duk?

Family_man skrev:
Kan starkt rekommendera dig att prova en sk Waffle weave duk,den fungerar kanon och du slipper de fula torkränderna helt och hållet.....tror att förutom tryckluftstorkning är detta den mest skonsamma metoden för att torka din bil.

En nackdel med Waffle Weave duken är dock att den blir mättad på vatten och går då ej att krama ur som ett skinn...lösningen för mig är att efter tvätten blåsa bort det värsta vattnet med tryckluft innan jag torkar bilen med duken...resultatet blir helt perfekt och jag har aldrig fått några repor av denna duk,men det är klart har man en svart bil kan nog säkert även denna duk ge repor pga att svart lack är så oerhört svår att undvika repor på.

Är supernöjd med Waffle weave duken jag har.smile

Senast redigerat av CrilleD (2 juli 2009)

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
3 juli 2009 · 1 898 Inlägg
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Tunestream
3 juli 2009 · 265 Inlägg

Jag har en Meguire Watermagnet, funkar kalasbra. Och det står att den inte ska repa lacken. Liknar förresten den där våfflan som dom andra snackar om. smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 juli 2009 · 5 092 Inlägg

CrilleD skrev:
Jag tycker det bökigaste är torkprocessen när man tvättat bilen.

- Antingen soltorkar man den och får massa torkade vattendroppar och torkade rinningar.
- Torkar med äkta sämsskinn och får massa äckliga ränder
- Torkar med silikonskrapa
- Blåser av med tryckluft (Bäst i mitt tycke)

Ska man vaxa bilen efteråt funkar väl soltorken bra, men i övrigt undviker jag helst sämsskinn och silikonskrapan för eliminera repor. Helst skulle jag köra med tryckluft, men har man inte tillgång till en sån så får man se sig om efter andra alternativ. Hur torkar vanligtvis rekondfirmorna bilarna? Ett ställe här i stan använde silikonskrapa till hela bilen? Även om skrapan är helt ren känns det som om den är för "hård" att dra med ändå?

Vad är egentligen bäst om vi förbiser tryckluften? Jag kan tillägga att jag aldrig lyckas torka bilen bra när jag använder sämsskinn. Det blir ränder och gud vet vad. Totalt värdelöst! Då använder jag dubbla rullar för att krama ur sämsskinnet också. Men funkar dåligt ändå.

Som svar på en liten del av din fråga, så torkar rekondfirmorna vanligtvis bilen med sämsskinn.
iallafall på dom firmor jag känner till och har lite erfarenhet av smile

Bara så du vet. men den andra "mirakel" duken verkar ju kanon. ska nog kolla efter en sådan oxå tongue

Stefan Varberg Supraman
3 juli 2009 · 2 300 Inlägg

Tar bort det mesta vattnet med e bra gummiskrapa el dyl.
sen så kör man på med ett bra konstgjort sämskinn, mrcap har ett bra men finns fler bra på marknaden.

har aldrig problem med ränder och dyl efter den behandlingen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Speedman Bilvårdsexpert
3 juli 2009 · 663 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Tar bort det mesta vattnet med e bra gummiskrapa el dyl.
sen så kör man på med ett bra konstgjort sämskinn, mrcap har ett bra men finns fler bra på marknaden.

har aldrig problem med ränder och dyl efter den behandlingen.

TS var ute efter den bästa metoden. Då är en gummiskrapa helt uteslutet. Och sämskinn är old school. Waffel wave som ovan nämde, ihop med tryckluft den absolut bästa metoden i dagsläget!

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Family_man
3 juli 2009 · 77 Inlägg

CrilleD skrev:
Kanon! Tack för svaret! Ska testa detta och se om jag lyckas bättre med min torkning  smile

EDIT: Förresten vart kan man köpa denna Waffle wave duk?

Family_man skrev:
Kan starkt rekommendera dig att prova en sk Waffle weave duk,den fungerar kanon och du slipper de fula torkränderna helt och hållet.....tror att förutom tryckluftstorkning är detta den mest skonsamma metoden för att torka din bil.

En nackdel med Waffle Weave duken är dock att den blir mättad på vatten och går då ej att krama ur som ett skinn...lösningen för mig är att efter tvätten blåsa bort det värsta vattnet med tryckluft innan jag torkar bilen med duken...resultatet blir helt perfekt och jag har aldrig fått några repor av denna duk,men det är klart har man en svart bil kan nog säkert även denna duk ge repor pga att svart lack är så oerhört svår att undvika repor på.

Är supernöjd med Waffle weave duken jag har.smile

Varsågod...har man bra tips så bjuder man ju andra på dem också,hoppas du blir nöjd med Waffle Weave duken då du köpt en,finns nog att köpa hos de flesta bilrekondfirmor...köpte min hos BVS som lackförseglar min bil:)

_Da_Man_
3 juli 2009 · 175 Inlägg

Jag kör också med "våffla", måste va ett av dom bättre köpen jag gjort, funkar kanon. Jag brukar köra den i tvättmaskin efter varannan gång, bara för att minska risken att det sitter kvar något skit i den. Köpte min på Kemidepån, kan rekomendera dom starkt. Billigare än ProRecond på de mesta.

Family_man
3 juli 2009 · 77 Inlägg

_Da_Man_ skrev:
Jag kör också med "våffla", måste va ett av dom bättre köpen jag gjort, funkar kanon. Jag brukar köra den i tvättmaskin efter varannan gång, bara för att minska risken att det sitter kvar något skit i den. Köpte min på Kemidepån, kan rekomendera dom starkt. Billigare än ProRecond på de mesta.

Tvättar min efter varje tvätt men skulle säkert kunna använda den två ggr mellan tvättarna....kör den med flytande tvättmedel,har av någon hört att använder man vanligt pulvertvättmedel skulle kornen i tvättmedlet kunna fastna i duken och ge repor...vet ej ifall det ligger nån sanning i detta påstående men tar inga risker utan tvättar den med flytande tvättmedel och utan sköljmedel som det står i tvättråden för duken:)

Svenning Stridis
3 juli 2009 · 80 Inlägg

ExXtr3me skrev:
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=67

Undrar bara en sak..

här kan man ju bara köpa 5 st åt gången. vrf vill man ha 5 st på en gång, för man kan väll använda samma "våffla" flera gånger än en gång lr?

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig
Volvo C30 "Momentum" (2009)
Sandvik
3 juli 2009 · 547 Inlägg

Svenning skrev:

ExXtr3me skrev:
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=67

Undrar bara en sak..

här kan man ju bara köpa 5 st åt gången. vrf vill man ha 5 st på en gång, för man kan väll använda samma "våffla" flera gånger än en gång lr?

Där det står "5-pack" så väljer du "st" istället, och Antal: 1. Så har du beställt 1 st.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
TyrolerHatt Skogsmålare
3 juli 2009 · 630 Inlägg

Tunestream skrev:
Jag har en Meguire Watermagnet, funkar kalasbra. Och det står att den inte ska repa lacken. Liknar förresten den där våfflan som dom andra snackar om. smile

har också haft denna och tycker den fungerar bra, dock så är "Våfflan" mycket bättre. Har bättre sugförmåga och kan hålla mer vatten.

CrilleD
9 juli 2009 · 831 Inlägg

Härligt! Tack för svaren! Ska köpa mig denna våffla och förhoppningsvis äntligen kunna få bilen torr som folk smile

EDIT: Någon som vet vart man kan köpa denna Våffla i Uppsala? Trött på beställa saker från nätet. Blir jämt fel.

Senast redigerat av CrilleD (9 juli 2009)

andreas_gbg_
13 juli 2009 · 1 634 Inlägg

Tycker faktiskt microfiberduk är mycket bättre än våfflan. Brukar alltid spraya bilen med våtvax och torka med microfiber, blir kanon.

Numera Saab 9-5 Aero -00
zebbmachine Mr X
13 juli 2009 · 122 Inlägg

Anledning till att du inte tycker att skinn fungerar bra är antagligen för att du inte använt det tillräckligt många gånger. Ett sämskinn måste användas X antal gånger innan det når sin bästa absorberingsförmåga. Köp ett skinn från Mr Cap och lägg det i blöt och låt torka ett par gånger, eller kör det i tvättmaskin.

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH
FreddeK
13 juli 2009 ·

har själv kört skinn alldeles för länge och sen vaxat mina bilar med trassel och gammalt hederligt men idag köpte jag microfiberdukar och satan vad lättarbetat det var! ska också investera i en våffla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang