Tork av bilen. Effektivast och repfria metoden?

Turbomatte Lackerare/Rekondare
20 juli 2009 · 834 Inlägg

För de flesta här inne är det skit och sak samma vad man använder för att torka bilen, då dessa står utomhus när de tvättar sin bil. Står man utomhus kommer det flyga upp partiklar som likväl kommer fastna i det du använder för att torka din bil och repa. Det gäller även när man svampar bilen.


GLHF!

CalibraDanne
6 augusti 2009 ·

CrilleD - Jag googlade på willes bilplåt, och hittade ett tidigare inlägg på ett annat forum av dig. Makalöst dåligt jobb dom gjort på din bil. Hur har det gått med den? fått nån ordning på den?

/Daniel

StalkerK
6 augusti 2009 · 111 Inlägg

Verkar vara lite delta meningar om vad som skall användas för torkning av bil!

Om du har ett bra vax skydd på bilen med bra vatten avstötnings förmåga kan du hålla vattenslangen i en jämnstråle med lågt tryck över lacken och då skulle gärna det mesta vattnet rinna av. Efteråt till det vatten som tex samlar sig på taket och kanter och generellt resten av bilen kan jag rekkommendera en produkt från meguiar's!

Har tidigare provat sämskinn, torkdukar & frottèhandukar. Dock kan ingen av dessa mäta sig mot Meguiar's Water Magnet Microfiber Drying Towel.
Suger hur mycket vatten som helst. Lätt vrida ur och använda åter igen.
Ger inga repor what so ever, förut när jag  använde de andra torkmetoderna tog det drygt 20-25 min att torka tort, men med Meguiars Water magnet reducerad till max 10 min!
Sedan kan den tvättas i tvättmaskin och den är lika bra som ny igen. Visst kostar den kanske det fyr dubbla av sämskinn, men här är det verkligen " You get what you pay fore "
Lite info: Finns tex på mekonomen som säljer Meguiars(tidigare Micro affärarna)

Här är en länk på Torkhandduken. En film där den används också.

http://www.meguiars.se/index.php?_room= … mp;_page=1

Mvh Kasper.

Senast redigerat av StalkerK (6 augusti 2009)

TT-Avant
7 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

StalkerK skrev:
Har tidigare provat sämskinn, torkdukar & frottèhandukar. Dock kan ingen av dessa mäta sig mot Meguiar's Water Magnet Microfiber Drying Towel.
Suger hur mycket vatten som helst. Lätt vrida ur och använda åter igen.
Ger inga repor what so ever, förut när jag  använde de andra torkmetoderna tog det drygt 20-25 min att torka tort, men med Meguiars Water magnet reducerad till max 10 min!
Mvh Kasper.

Håller inte med riktigt. Har denna väl blivit blöt så spelar det ingen roll om man rider ut den,den suger inte upp så bra som när den är torr.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
StalkerK
7 augusti 2009 · 111 Inlägg

Som sagt smaken är som baken.

Som nämd längre upp ifall du missade det, så fungerar det absolut bäst om ens vaxskydd har en vattenavisande yta så det mesta av vatten som ligger på bilens lack kan sköljas bort. Och sedan så torkas bort det sista med Water magnet drying towel.
Fungerar grymt bra enligt och på min bil. Visst om du inte sköljer bort något vatten så ligger det ju kvar mycket vatten som den suger åt sig. Ger sig själv, dock så klarar den avsevärt mycket mer än jag någonsinne trodde den skulle efter jag användt den!

Citerar - Work smarter, not harder!

Senast redigerat av StalkerK (7 augusti 2009)

CalibraDanne
7 augusti 2009 ·

meguiars sägs ju vara absolut ledande i branschen tillsammans med 3M. Har sett en amatör göra ett mycket bättre jobb än mig med meguiars produkter. Och jag är proffs smile Men jag hanterar dock en polermaskin bättre

Speedman Bilvårdsexpert
7 augusti 2009 · 663 Inlägg

CalibraDanne skrev:
meguiars sägs ju vara absolut ledande i branschen tillsammans med 3M. Har sett en amatör göra ett mycket bättre jobb än mig med meguiars produkter. Och jag är proffs smile Men jag hanterar dock en polermaskin bättre

Jo men proffs säger å andra sidan inte speciellt mycket. Enda skillnaden mellan proffs och amatör, är att ett proffs livnär sig på sin sak. Säger ingenting om sin kunskap.

Och skulle en amatör komma och göra ett bättre jobb än ett proffs, kan man undra om detta proffs valt rätt yrke?

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang