Hur stor baslåda till 12" Kenwoodbasar?

smekrn
3 juli 2009 · 5 Inlägg

Hej. Har tänkt bygga en baslåda till min sambo. Har inte sysslat med detta innan men provade ett program "boxcalc" går det att lita på? För fick en volym på 64,8 liter för båda basarna. (Det är kanske bättre att bygga separata baslådor till varje bas?)

Nu undrar jag hur man räknar ut måtten till lådan? Samt kan man ha större låda än 64,8 liter utan att ljudet blir kasst? Eller hur påverkar storleken basen? Går det att bygga den större så kan man ju använda plast/glasfiber?

Det är till en Volvo V70 -04.

Det finns kanske någon av er som kan räkna volym/storlek på lådan till mig?

Basarna heter Kenwood, KFC-W3011.

Vas: 26,6
cu.ft? 0.940

FS: 45

Qts 1.088.

Något mer som behövs?

Basarna ska drivas med ett Mutantsteg.

Musiken hon lyssnar på är blandat men hon gillar mycket bas.

Tacksam för svar.

Mvh

_Emelie ~ Team Ljudstudion ~
3 juli 2009 · 106 Inlägg

smekrn skrev:
Hej. Har tänkt bygga en baslåda till min sambo. Har inte sysslat med detta innan men provade ett program "boxcalc" går det att lita på? För fick en volym på 64,8 liter för båda basarna. (Det är kanske bättre att bygga separata baslådor till varje bas?)

Nu undrar jag hur man räknar ut måtten till lådan? Samt kan man ha större låda än 64,8 liter utan att ljudet blir kasst? Eller hur påverkar storleken basen? Går det att bygga den större så kan man ju använda plast/glasfiber?

Det är till en Volvo V70 -04.

Det finns kanske någon av er som kan räkna volym/storlek på lådan till mig?

Basarna heter Kenwood, KFC-W3011.

Vas: 26,6
cu.ft? 0.940

FS: 45

Qts 1.088.

Något mer som behövs?

Basarna ska drivas med ett Mutantsteg.

Musiken hon lyssnar på är blandat men hon gillar mycket bas.

Tacksam för svar.

Mvh

Ja du kan ju börja med att ta väck programet från datorn! DELETE!!!
Sen kan du kolla på kenwoods hemsida och läsa exakt hur många liter
basarna behöver.. (:

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!
smekrn
3 juli 2009 · 5 Inlägg

Vented box volume 42.54liter
Vented Box Dimensions 380 x 440 x 360mm ( 21mm thick MDF)(WxHxD)

Om man ska ha 2 basar i samma låda dubblar man bara det ovan eller kan man ha större låda?

Senast redigerat av smekrn (3 juli 2009)

_DamnIt R1 driver!
3 juli 2009 · 5 128 Inlägg

smekrn skrev:
Vented box volume 42.54liter
Vented Box Dimensions 380 x 440 x 360mm ( 21mm thick MDF)(WxHxD)

Om man ska ha 2 basar i samma låda dubblar man bara det ovan eller kan man ha större låda?

Vad jag har läst (kommer dock inte ihåg sidan), så om du vill ha 2 basar i samma låda så tar du rekommenderad liter för en bas och gångar det med 1,98, så ska det tydligen va storleken för 2!
Annars så kan du ju dra ett PM till drönirettab t.ex, eller hoppas han hittar hit! Han brukar kunna ge dom flesta svar på lådor! smile

smekrn
3 juli 2009 · 5 Inlägg

Tack för infon.. Ni andra får också komma med tips om ni vill smile

Drönirettab
3 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Den där basen passar bäst i sluten låda med tanke på det höga Qts-värdet.

Prova med 110 liter totalt för båda basarna tillsammans och mycket dämpull (typ polyesterull eller fårull) löst packat i lådan. Blir basljudet lite slött och/eller okontrollerat så kan du testa att plocka ur dämpullen och lyssna, är ljudet fortfarande inte bra så kan du minska volymen genom att stoppa in en eller flera  träklossar som tar upp ett par liter vardera. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang