Blixt träffa en bil!

BuRrE08
5 juli 2009 · 678 Inlägg

Läste nyheterna precis där en bil hade blivit träffad av en blixt shit allså!



Bild raderad av upphovsrättsskäl /admin

Och bilen ska vara säker?

Senast redigerat av chrizz (6 juli 2009)

Drönirettab
5 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Bilen är säker normalt sett, men tex om karossen är gjord av annat material än metall så blir den inte så säker längre. Jag vet inte riktigt hur det är med dagens alla miljoner krockkuddar, men kan tänka mig att de möjligtvis löser ut ifall bilen blir träffad av blixten och det är ju inte heller speciellt bra.

Det sista jag skrev, dvs om krockkuddar, är dock inget påstående som jag kan "bevisa" utan det är en högst personlig fundering.

FordeveR www.klockren.nu
5 juli 2009 · 476 Inlägg

shit..hur gick de för den/dom i bilen?

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
jokkan
5 juli 2009 · 49 Inlägg

det var som fan.. yikes

BuRrE08
5 juli 2009 · 678 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bilen är säker normalt sett, men tex om karossen är gjord av annat material än metall så blir den inte så säker längre. Jag vet inte riktigt hur det är med dagens alla miljoner krockkuddar, men kan tänka mig att de möjligtvis löser ut ifall bilen blir träffad av blixten och det är ju inte heller speciellt bra.

Det sista jag skrev, dvs om krockkuddar, är dock inget påstående som jag kan "bevisa" utan det är en högst personlig fundering.

Kan stämma det du säger!
Oklart för dom 2 fick för skador

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
5 juli 2009 · 1 898 Inlägg

Dra åt fan, vilken jävla smäll.. Som dynamitharry hade sagt.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
BuRrE08
5 juli 2009 · 678 Inlägg

ExXtr3me skrev:
Dra åt fan, vilken jävla smäll.. Som dynamitharry hade sagt.

Precis min reaktion tongue haha hoppas dom klarar sig

FL3JM Inga konstigheter
5 juli 2009 · 2 064 Inlägg

Alltså bilen exploderade ju inte av blixten, ser ju ut som att dom krockat in i ett träd och sen har brandkåren varit där och gjort en raggarcab av skiten.
Kan nån få fram lite info om vad själva blixten orsakade?
En bil är ju gjord av metall och skapar en såkallad faradays bur. Allt innanför buren är helt skyddat.

Andreas 940 -utan 940
5 juli 2009 · 1 728 Inlägg

Shit! Blixten slet loss taket och tryckte in fronten. :o

FordeveR www.klockren.nu
5 juli 2009 · 476 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Shit! Blixten slet loss taket och tryckte in fronten. :o

hahaha big_smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Tror snarare att föraren blev rädd då blixten slog ned i ett närliggande träd. Och sen överdrivs allt.

Alla vet att blixten söker högsta punkten - ser bilen ut att vara lämplig med tanke på alla träd?
Men ett bra sätt att slippa säga "Jag somnade och vaknade i ett träd..."

Tokken Team dBakuten
5 juli 2009 · 3 453 Inlägg

sirmiro skrev:
Tror snarare att föraren blev rädd då blixten slog ned i ett närliggande träd. Och sen överdrivs allt.

Alla vet att blixten söker högsta punkten - ser bilen ut att vara lämplig med tanke på alla träd?
Men ett bra sätt att slippa säga "Jag somnade och vaknade i ett träd..."

Den teorin backar jag upp lite faktiskt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
MagnuC El-montör
5 juli 2009 · 72 Inlägg

Jodå de e möjligt att blixten slår ner i en bil, FAST den står på gummi.

Men då ska den nog som konstaterat ovan : va den högsta punkten.

Blixten letar sig till den högsta punkten i närheten, och där va de en hel del träd smile

Så åskan gjorde nog inte dedär utan bilisten blev skraj och vurpade efter att ha

hört en åsk-knall smile.

Kolla denna:
http://www.youtube.com/watch?v=ve6XGKZx … p;index=20

Nu är inte Volten inte i närheten av vad en riktig blixt är men tillräckligt för att ta ut all elektronik + döda människor. Men titta så får du se.

Senast redigerat av MagnuC (5 juli 2009)

MagnuC El-montör
5 juli 2009 · 72 Inlägg

XM skrev:
Sanning med modifikation att blixten alltid söker sig till högsta punkten. Blixten söker sig till den punkt där den får kontakt med fångsturladdningen. Och fångsturladdningen söker sig till den punkt som har bäst kontakt med jord för tillfället. Sen möts fångsturladdningen och förurladdningen och en blixtkanal uppstår.

Att en bil ser ut så efter ett åsknedslag är ytterst osannolikt. Då måste det ha hänt en olycka strax efteråt.
Ett par bekanta till mig fick påhälsning av Tor när de satt i bilen på vägen mellan Grästorp och Vara. Blixten slog ned i radioantennen, pulveriserade antennkabeln och gjorde skit av bilstereon. Bilen hostade till lite men fortsatte sen som vanligt. Dock blev kupén rökfylld av bränd plast men bilen klarade sig helskinnat.

Man har gjort åtskilliga tester med bilar i åsklaboratorier och det händer ingenting med passagerare eller bil. Jag tror inte att BMW:n på bilden har enbart plastkaross.

Kika på det här inslaget från husgudarna hos Top Gear

Du quotade allt va ja skrivit även filmen xD

xXchamXx94 Studerande
5 juli 2009 · 727 Inlägg

Fan då var Bmw värsta skit bilen juh tongue Inge säker alls^^ (skojar)
Nåt nytt om dom som omkom?

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)
Drönirettab
5 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Jag håller helt med om att bilen inte ser ut så där pga ett blixtnedslag. Min tanke är, precis som andra har skrivit, att föraren av bilen blev rädd eller likande och körde av vägen. Alternativt löste någon/några krockkuddar ut och orsakade avåkningen.

En blixt söker sig som sagt inte nödvändigtvis till den högsta punkten, riktigt så enkelt är det inte. smile

JonB
5 juli 2009 · 145 Inlägg

mmmm..... Vad jag reagerade på var att det är fint väder på bilden... Brandkåren brukar ju vanligtvis inte ta flera timmar på sig....

Men, det kan ju ha blåst över snabbt.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
expect1991
5 juli 2009 · 1 814 Inlägg

FL3JM skrev:
Alltså bilen exploderade ju inte av blixten, ser ju ut som att dom krockat in i ett träd och sen har brandkåren varit där och gjort en raggarcab av skiten.
Kan nån få fram lite info om vad själva blixten orsakade?
En bil är ju gjord av metall och skapar en såkallad faradays bur. Allt innanför buren är helt skyddat.

Precis, det där ska inte hända. Man behöver inte ha läst någon nämnvärd fysik för att förstå det. Även Top Gear testade detta i en VW Golf med R. Hammond i den.

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 juli 2009 · 3 352 Inlägg

De har kommit fram till att däcket exploderade nu, hade inget med blixten att göra. Blixten förstör ju inte bilen heller, men man blir nog rätt skraj.

Taget från Blocket.se:

"Exploderande bildäck olycksorsak
Kronoberg 05 jul 10:13
Den bilolycka som skadade två, varav en fjortonårig pojke allvarligt, utanför Alvesta på lördagseftermiddagen orsakades av ett exploderande bildäck, uppger SR Kronoberg.

Inledningsvis misstänktes att bilen träffat av blixten, men pojkens pappa som körde bilen kunde senare förklara för polisen att han tappat kontrollen över bilen efter att däcket exploderat."

Senast redigerat av Marcus_89 (5 juli 2009)

Golfkillen
6 juli 2009 · 10 Inlägg

inte så mycket kvar av bilen där tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang