Färdiga baslådor för bil

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 april 2006 · 2 353 Inlägg

Jag vill posta ett svar som jag skrev på Lazzat i en tråd. Som ren info. Frågan var:

*****Tja. Nu bråkas det visst om färdiga baslådor. Vad jag vill veta är, VARFÖR är då en färdig baslåda inte lika bra som en specialbyggd?

Borde inte den färdiga lådan vara framtagen för att bli så bra som möjligt till just den basen som den sitter i? Eller pratar ni om baslådor utan element?

Hur "specialbygger" man en låda? (Hur skall man bygga en låda till ett visst element för att det skall bli så bra som möjligt? Borde inte tillverkarna till en färdig baslåda gjort så redan från början? *****



Mitt svar blev;
------------------
Du har helt rätt i att lådan är för det mesta (inte alltid) framtagen för elementet. Och det är ju väl. Men, det är ju t.ex en färdigbygd hemmasub också.

Prova en sån hemmasub i en bil skall du se.

Det som det handlar om är följande:

1. Materialval, de färdigbygda är i 99 fall av 100 för VEKA
2. Anpassning till bilkupe; VILKEN bil passar lådan till.

Svaret på 2an vet i regel inte en enda av de som säljer färdiga lådor, utan det handlar oftast om att den är "generell". Men hela grejen med en bra sub för bil, är att den MÅSTE anpassas för den kupe/bilmodell som den skall användas i, för att prestera optimalt. Och vill man ha optimalt med valuta för sina pengar, så lär man ju försöka anpassa den så bra det går.

Men, många nöjer sig med att enkelt och snabbt kunna köpa en "halvmedioker" frdig låda, som ej är anpassad. Fördelen är att det poppar samam dag, man behöver inte "skita ner sig" med att bygga en egen, om man ens har verktygen. Och så accepterar de hellre att den kanske är 8 av 10 på skalan, oftast är det också viktigt att den ser bra ut, hellre än att den spelar bra.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
diforce
21 april 2006 · 279 Inlägg

färdigbygda (spikade) lådor från "taywan"el liknande ---nej tack, som sagt dom håller inte!, o dessa plexiglas dom har vobblar ju som fan!  nej bygg själv:) o du behöver inte mer verktyg en skruvmejsel, gå till närmsta byggafär o be dom såga ut åt dej, kostar inte mycket:)

two lies don´t cancel each other out
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang