basen la av?!

evil-one
21 april 2006 · 350 Inlägg

tror att jag har kortslutit slutsteget =/

idag när jag skulle starta bilen så slog jag på stereon, musik kom ur högtalarna men basen va helt tyst...

jag kolla i bagaget och såg då att  minus kabeln hade lossat från förstärkarn (dls classic).

jag satte tillbaks kabeln men basen funka ändå inte, stegets lampa lyser inte heller....

säkringarna är hela på steget vad kan då vara felet? jag har även en kondis inkopplad men steget ska ändå funka ifall kondisen e kass eller har jag fel?

min gissning är att när minus kabeln lossa från steget så kom den emot slutstegs chassit eller nått annat på steget. då kanske nått pajja inne i steget, vet ej.

tacksam för hjälp

Karlzzon The One Evolution
21 april 2006 · 1 627 Inlägg

det ska väll vara minus i chassit på steget

Fäll ner pungen och landa
Ronnie.L
21 april 2006 · 914 Inlägg

ja lossade minusen ska det inte hända något om den ej kommer på någon plus. Om kondingen har gått så får du inte fram någon ström så vitt jag vet för då kan ju ingen ström färdas genom kondingen. Men om det beror på den är ju lätt att kolla det är ju bara att plugga ur den.

evil-one
21 april 2006 · 350 Inlägg

japp minus ska d vara i chassit men jag har även en kondis mellan steget o chassit..

okay jag ska kolla d där med kondisen

Ronnie.L
21 april 2006 · 914 Inlägg

och om det är någon from av kortslutning de blivit så ska säkringarna på steget eller på batteriekablen gå innan något annat gör det.

evil-one
21 april 2006 · 350 Inlägg

jag va nu o lossade ifrån kondisen o testade utan denna men inget händer

tar jag då loss minus kabeln från steget så lyser röda lampan vilket ej e kosntigt

men sätter jag dit minus igen så lyser lampan inget alls... den ska lysa grönt vilken den inte gör

Madhouse
22 april 2006 · 1 079 Inlägg

skruva tillbaka minuskabeln och prova ta ström från + till remote på steget (lossa ev remotekabel som går till stereon först) och se om det hoppar igång.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
andreasl
22 april 2006 · 391 Inlägg

men hallå det var mycket gissningar här,   du har inte försökt mäta upp vart/ vart du inte har ström.

du tar  en multimeter och sätter minus på jord,
sen mäter du vid:

#slutstegets +
# vid kondingen+
# remoten så att du ser att du får styrström från steget
# eventuella andra jordpunkter.
**************************
Har du inte en multimeter kan du lika gärna ta en 12V lampa med ena kabel på jord och den andra på jordpunkter,

evil-one
22 april 2006 · 350 Inlägg

tjena kollade lite granna me test lampa på olika komponenter d verka som kondisen va urladdad ,

laddade up den 1 min sen funka allt bra igen  smile

blev äna lite orolig men men tack för alla tips hare gött

bumpe Lastbilsmekaniker
26 april 2006 · 3 878 Inlägg

Sen kan jag ju tala om att om du håller på som du gör så kommer din signaljord att gå åt helvete till slut, har du ingen minus kopplad så jordar steget o HU:n och då blir det dåligt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang