850 t5 Slangen till wastegaten avtagen men inget högt ladd??

baloo83
14 juli 2009 · 211 Inlägg

Köpte mig en 850 2,3 t5 94 häromdagen. Kollade över motorn lite lätt vid köpet och körde en kort sväng. Laddade runt 0,5 strax under tror jag och igår kollade jag lite närmare under plåtarna. Såg att slangen från wastegaten är avtagen från kompressorhuset (där jag antar att det ska sitta) ???? borde inte trycket skena iväg. Ska kolla på det närmare imorrn men tänkte nån har nått tips på vad det kan vara? googlade men det är lite svårt att söka på precisa problem så jag frågar här istället big_smile

Är inte vidare haj på volvos turbo bilar så lite tips hade hjälpt.

Har även ett "vinade" ljud vid gaspådrag. Låter som det är från luft filtret...kan det bara något tro??

Jätte tacksam för hjälp!!

ps: Inte chippad vad jag vet iallafall.

Fiat 500 (2010)
EmilErik
14 juli 2009 · 191 Inlägg

sätt dit slangen? min skenade när wg slangen hoppade av

Man måste våga dö för att kunna leva
Toyota GT86 (2012)
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
joliba_01
14 juli 2009 · 424 Inlägg

baloo83 skrev:
Köpte mig en 850 2,3 t5 94 häromdagen. Kollade över motorn lite lätt vid köpet och körde en kort sväng. Laddade runt 0,5 strax under tror jag och igår kollade jag lite närmare under plåtarna. Såg att slangen från wastegaten är avtagen från kompressorhuset (där jag antar att det ska sitta) ???? borde inte trycket skena iväg. Ska kolla på det närmare imorrn men tänkte nån har nått tips på vad det kan vara? googlade men det är lite svårt att söka på precisa problem så jag frågar här istället big_smile

Är inte vidare haj på volvos turbo bilar så lite tips hade hjälpt.

Har även ett "vinade" ljud vid gaspådrag. Låter som det är från luft filtret...kan det bara något tro??

Jätte tacksam för hjälp!!

ps: Inte chippad vad jag vet iallafall.

Laddet bör skena om den inte sitter där, Har du Magnetventilen inkopplad?
Gått långt ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
baloo83
14 juli 2009 · 211 Inlägg

Har ju gått en bit. 28600mil. Ska plocka loss plåten som sitter över turbon imorrn så kan jag kika på hur slangen till magnetventilen är. men fattar inte varför den inte skenar när den är avtagen. känns som det borde ladda som satan utan den slangen på. Får kolla slangarna till dump osv. Kan kanske vara läck där?!?

Fiat 500 (2010)
joliba_01
14 juli 2009 · 424 Inlägg

baloo83 skrev:
Har ju gått en bit. 28600mil. Ska plocka loss plåten som sitter över turbon imorrn så kan jag kika på hur slangen till magnetventilen är. men fattar inte varför den inte skenar när den är avtagen. känns som det borde ladda som satan utan den slangen på. Får kolla slangarna till dump osv. Kan kanske vara läck där?!?

eller så kan turbon vara inne på sina siste mil, bara en tanke! men som sagt så borde den sken ladd som fan, håll koll så att du inte får en krökt stake om det nu skulle börja ladda tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
baloo83
14 juli 2009 · 211 Inlägg

Sitter på jobber oxå så jag har lite svårt att kolla.
Slängde en kik nyss och drog lite i wastegate stången för att se snabbt så den inte var kass. men det går svårt att se vad som finns under skyddsplåten som ligger över turbon. Vem vet vad som gömmer sig där under. Men vart sitter piggen där slangen skall sitta på turbon så kan jag klämma dit den ikväll innan jag åker hem. Kunde inte se eller känna den nu när jag kollade. Under, över nära wastegate eller andra sidan. Så ska jag kolla mer påt imorrn när jag hinner, säger till då vad jag hittar för skoj däri och om det löste sig eller inte.

Fiat 500 (2010)
baloo83
14 juli 2009 · 211 Inlägg

OK.... kunde inte hålla mig utan smet ner från jobbet och krånglade till en slang mellan wastegate och magnetventil. Men det luriga nu blev att nu blev laddtrycket ännu lägre. ligger på 0,1 knappt och utan slang mellan wategaten och magnetv.. så låg det på 0,4 typ. VAD HÄNDER!!!   och det vinande ljudet kändes som det blev lite högre. låter som det viner ur luftfilteret. Öppet filter även. Det viner ganska högt så det måste ha nått med det och göra...eller?

Fiat 500 (2010)
Marlboroman
14 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Antingen turbon inne på sista versen, katalysatorn totalt igensatt eller så har du en enorm läcka i nån slang.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
baloo83
14 juli 2009 · 211 Inlägg

Har funderat påt och läst runt lite. Får för mig att det är nän slang som gått. Kollade på den slang som gick från wastegaten och den hade inte "tagits" loss den hade gått av. väldigt torr var den. Så det kan va nån slang. Tror inte riktigt på katalysatorn eftersom det blev sån skillnad när jag fick dit slangen på wastegate och magnetventil. Tycker ju att det borde vara likadant även med slang. Och bilen verkar inte trög för övrigt. Gick ganska bra även utan turbo. Kan ju inte vara magetvetilen eftersom den även var konstig när det inte var nån slang till den (kanske men tror inte det.) Och kan även vara wastegaten så jag ska kolla slangar och sätta en fjäder på wastegatestången och se om det blir bättre. Drog ju som sagt i den förut och det var ganska så lätt att dra den ut och in.  Kan va dumpen. För det kvittrar som en öppen dump fast den borde vara återcirkulerande.

Ska bli spännande att se vad det är.

Fiat 500 (2010)
Marlboroman
14 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Är det original dumpventil så kan det ju va att membranet i den har gått hädan, och då kan man få bekymmer med laddtrycket + att den börjar "kvittra"

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
baloo83
14 juli 2009 · 211 Inlägg

Kan man fixa det utan att köpa ny avlastningsventil? Det är väl inbyggd dump i dessa va? går det att bara byta membran.

Får kika på detta imorrn närmare för nu slutar jag snart jobba. (bra dag på jobbet när man grejjat bilen och kollat nätet hela dagen) big_smile

Tack så länge för all hjälp jag återkommer säkert imorrn.

Fiat 500 (2010)
Marlboroman
14 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Ja, det går att byta enbart membranet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
15 juli 2009 ·

E de nå som vet om det går o byta ventilen/membranet med turbon på plats? Min kvittrar vid låga ladd och lite högre, har ju ca 1 bar nu skulle jag tro. Men om det bara e membranet som släpper igenom så e de ju ingen risk för att turbon tar stryk, då luften inte går tillbaka igen väl? seg morgon så mina hjärnceller måste vaka först...

Senast redigerat av Axor (15 juli 2009)

Marlboroman
15 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Ja, det gå att fixa med turbon på plats.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
15 juli 2009 ·

Marlboroman skrev:
Ja, det gå att fixa med turbon på plats.

men visst e de så att den inte tar skada om de e membranet? Om man har för hård avlastningsventil så studsar det ju tillbaka mot turbo, men nu har jag ju original avlastningsventil på turbon så den borde ju inte vara för hård? så jag misstänkter membranet som säkert e gammalt och när man sen har högre laddtryck..

Marlboroman
15 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Axor skrev:

Marlboroman skrev:
Ja, det gå att fixa med turbon på plats.

men visst e de så att den inte tar skada om de e membranet? Om man har för hård avlastningsventil så studsar det ju tillbaka mot turbo, men nu har jag ju original avlastningsventil på turbon så den borde ju inte vara för hård? så jag misstänkter membranet som säkert e gammalt och när man sen har högre laddtryck..

När det kvittrar så innebär det ju att det slår tillbaks, men såvida du inte tänkt köra sådär dem närmaste 15000 milen så spelar det ingen roll, och knappast ens då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
15 juli 2009 ·

Marlboroman skrev:

Axor skrev:

Marlboroman skrev:
Ja, det gå att fixa med turbon på plats.

men visst e de så att den inte tar skada om de e membranet? Om man har för hård avlastningsventil så studsar det ju tillbaka mot turbo, men nu har jag ju original avlastningsventil på turbon så den borde ju inte vara för hård? så jag misstänkter membranet som säkert e gammalt och när man sen har högre laddtryck..

När det kvittrar så innebär det ju att det slår tillbaks, men såvida du inte tänkt köra sådär dem närmaste 15000 milen så spelar det ingen roll, och knappast ens då.

Jasså? ok, de vart ju bra, för vad jag fått lära mig så om de slår tillbaka tar turbon mycket stryk och kommer sedan att rasa? sköt att det inte e så för ljudet är riktigt mysigt! då undrar jag ite om jag hellre låter den vara trasig? tongue

Marlboroman
15 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Axor skrev:

Marlboroman skrev:

Axor skrev:

men visst e de så att den inte tar skada om de e membranet? Om man har för hård avlastningsventil så studsar det ju tillbaka mot turbo, men nu har jag ju original avlastningsventil på turbon så den borde ju inte vara för hård? så jag misstänkter membranet som säkert e gammalt och när man sen har högre laddtryck..

När det kvittrar så innebär det ju att det slår tillbaks, men såvida du inte tänkt köra sådär dem närmaste 15000 milen så spelar det ingen roll, och knappast ens då.

Jasså? ok, de vart ju bra, för vad jag fått lära mig så om de slår tillbaka tar turbon mycket stryk och kommer sedan att rasa? sköt att det inte e så för ljudet är riktigt mysigt! då undrar jag ite om jag hellre låter den vara trasig? tongue

Ja, många verkar ju tro att så fort man stänger spjället så kommer det en tegelsten i 200 blås genom tryckrören som krossar allt i turbon. Riktigt så funkar det inte big_smile Många aggregat tål ju att köras utan avlastning, men det kräver ju vissa förutsättningar. Det finns inget aggregat som tål det under alla omständigheter, men t.ex ett 16T går att köra utan. Men ska du köra utan så skulle jag ha satsat på ett dumplock, för ett trasigt membran kan göra att man får bekymmer med laddtrycket till slut nöär det går sönder rejält.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
15 juli 2009 ·

Marlboroman skrev:

Axor skrev:

Marlboroman skrev:

När det kvittrar så innebär det ju att det slår tillbaks, men såvida du inte tänkt köra sådär dem närmaste 15000 milen så spelar det ingen roll, och knappast ens då.

Jasså? ok, de vart ju bra, för vad jag fått lära mig så om de slår tillbaka tar turbon mycket stryk och kommer sedan att rasa? sköt att det inte e så för ljudet är riktigt mysigt! då undrar jag ite om jag hellre låter den vara trasig? tongue

Ja, många verkar ju tro att så fort man stänger spjället så kommer det en tegelsten i 200 blås genom tryckrören som krossar allt i turbon. Riktigt så funkar det inte big_smile Många aggregat tål ju att köras utan avlastning, men det kräver ju vissa förutsättningar. Det finns inget aggregat som tål det under alla omständigheter, men t.ex ett 16T går att köra utan. Men ska du köra utan så skulle jag ha satsat på ett dumplock, för ett trasigt membran kan göra att man får bekymmer med laddtrycket till slut nöär det går sönder rejält.

Nu kör ju jag bara med ett original 15g agg. men om de går sönder för mycket tappar jag väl bara ladd eller? då e de ju inte värre än o byta det då? p.s tak för svaren, bra att nån sitter inne med tung kunskap! smile

baloo83
15 juli 2009 · 211 Inlägg

Sitter och söker febrilt efter "dump" till 15g till min nu. Det sitter 15g aggregat på saab 9000 aero men bara typ 93års modell sen tog dom bort och satte 15t istället. Ingen som råkar veta om saabs 15g har inbyggd "dump" dom oxå (borde väl ha va)? Så slipper jag beställa utan kan slänga mig iväg till speedparts och hämta mig en idag istället.
Inget tålamod här inte..

Fiat 500 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang