Volvo 855 t5r hackar när laddet nästan är på max??

joliba_01
16 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:
Har kollat tändstiften nu och dom är fina och rena....
Har även kollat med volvo nu ang delar till turbon...verkar som du ej ka köpa dessa delar löst? (wg och dumpen)
Turbo 7125kr...vet att gik. har bätter priser.
Tändkabblar 1081kr
Rotor 1062.50kr
Fördelarlock 349kr
...någon som säljer billiga nudlar......

Kostade tändkabelsatsen 1081?
Och rotor 1062.50?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
16 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:
Har kollat tändstiften nu och dom är fina och rena....
Har även kollat med volvo nu ang delar till turbon...verkar som du ej ka köpa dessa delar löst? (wg och dumpen)
Turbo 7125kr...vet att gik. har bätter priser.
Tändkabblar 1081kr
Rotor 1062.50kr
Fördelarlock 349kr
...någon som säljer billiga nudlar......

Kostade tändkabelsatsen 1081?
Och rotor 1062.50?

japp

billet
16 juli 2009 · 47 Inlägg

köp en sak i taget annars vet du ju inte vad som var fel och du har slängt ut en massa pengar på öndigt skit, men jag rekomenderar då tändkablarna, kika över stiften och all annan utrustning i tändningen. kan ju vara så att du laddar så mycket att tändning inte klarar att tända tändstiftet, jag vet inte jag kan inte 850 så bra

turboroger
16 juli 2009 · 138 Inlägg

kolla elektrodavståndet.. knacka ihop stiften o kör en provtur,, ska vara 0.8mm

TurbOla Reservdansk
16 juli 2009 · 6 271 Inlägg

volvo-racer skrev:
Nja, känns som det bör vara org. grejer när det gäller tändkabblarna, en polare köpte kablar på mekonomen men det funkade inte men sen köpte han org. då funkade kl. rent.

Om dom inte fungerar, så är det väl bara att klaga på Mekonomen?
Är det värt att ge så mycket mer än vad det bör kosta? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvo-racer
16 juli 2009 · 724 Inlägg

BlackBetty skrev:
byt allt är ingenting. Antingen gör man det seriöst eller inte alls. Både rotor och fördelarlock lär ju ha gått bra långt. Kör man trimmat så är det extra viktigt att tänddelarna är i bra skick.

Du kan köpa rotor och fördelare på mekonomen för 250kr st ungefär. Så kör du med Volvo original tändkablar

ok...rotorn och fördelaren får bli nästa månad....men ska tillägga att bilen inte är trimmad.

Edox
16 juli 2009 · 55 Inlägg

samma sak med min men ingen lösning ohh sad

BMW X4 30d "Bmw" (2016)
Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
raliman08
16 juli 2009 · 151 Inlägg

Hade liknande problem med min T-röd, bytte i princip allting utan att det blev bra... Enda delen som var kvar var tändspolen, bytte den och bilen gick kanon igen!

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...
volvo-racer
17 juli 2009 · 724 Inlägg

Nu är tädkablar, luftfilter, bränslefilter byt gjorde även rent spjällhuset + ny packning.
Bilen gick mycket bättre men dock så hackar den fortfarande. Kan det vara så att någon har skruvat på WG?? så nyper den när den inte får tillräckligt med sopa?
Då blir ju nästa fråga: hur skruvar man ner laddet på stången/ vilket håll?
Ladd mätaren går ju nästa hela vägen ut men det kanske dom ska göra på dom här bilarna pga overboost funktionen?

Senast redigerat av volvo-racer (17 juli 2009)

Pinnenpabacken
17 juli 2009 · 402 Inlägg

volvo-racer skrev:
Nu är tädkablar, luftfilter, bränslefilter byt gjorde även rent spjällhuset + ny packning.
Bilen gick mycket bättre men dock så hackar den fortfarande. Kan det vara så att någon har skruvat på WG?? så nyper den när den inte får tillräckligt med sopa?
Då blir ju nästa fråga: hur skruvar man ner laddet på stången/ vilket håll?
Ladd mätaren går ju nästa hela vägen ut men det kanske dom ska göra på dom här bilarna pga overboost funktionen?

Åk och köp en turbotrycksmätare om du inte har nån, du får en billig för ett par
hundralappar. Om nån har fipplat med laddet, så klipper den vid ca: 1 bar, om
den inte är chippad. Om du vill sänka laddet på wg, ska du slacka på den, alltså
skruva ut så stången blir längre. Men det är konstigt isf måste dom spännt den så
mycket att grundladdet överstiger vad mv ska ge. De sitter ingen "pysvetil" gömd
nånstans? Eller har slangen från tryckhuset hoppat av?

volvo-racer
17 juli 2009 · 724 Inlägg

Problem löst: skruvade ut wg stången 3varv och nu funkar det klockrent.
ska fixa en laddmätare  och kolla så allt stämmer bara.
tack för all hjälp.

volvo-racer
18 juli 2009 · 724 Inlägg

Problemet ej löst!!! kom tillbaka idag dock inte lika mycket...jag fattar inte va det kan va? ska man testa och dra ut MV och kolla så det funkar på grundladdet eller om den klipper då också.
Allan slangar sitter på och är nya och ingen pysventil finns.
Efter jag ställt ner laddet så går den inte mätaren ut bara nästan till toppen på den vita skalan.

joliba_01
18 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:
Problemet ej löst!!! kom tillbaka idag dock inte lika mycket...jag fattar inte va det kan va? ska man testa och dra ut MV och kolla så det funkar på grundladdet eller om den klipper då också.
Allan slangar sitter på och är nya och ingen pysventil finns.
Efter jag ställt ner laddet så går den inte mätaren ut bara nästan till toppen på den vita skalan.

om nu din mätare fungerar som den ska eller visar rätt så hela vita ut så är det 1bar, alltså alldeles för mycket, din ska ladda 0,87 30sek om jag inte minns fel , alltså åk till någon som kan hjälpa dig att trycksätta din wg klocka så du får rätt ladd! är du säker på att den inte är chippad?????

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Edox
18 juli 2009 · 55 Inlägg

Läs av fel koderna det kan hjälpa på min stod det minnes förlust på databoxen vet inte om det stämmer än inte hunnit utforska mer men jag återkommer

BMW X4 30d "Bmw" (2016)
Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Den är inte chippad.
Hade också förut fel koden minnesförlust.....men jag tror det va i samband med att jord sladden till motorn va glapp...för den hoppade av sen.
ska kolla fel koderna utifall.
men va tror ni om att rycka MV och testa om den hackar på grundladd??

volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Va ute och läste av felkoder:
1-2-1:Singnal från insugrörtets tryckgivare saknas eller felaktigt.
2-3-1: Långtids bränsleblandning för fet eller för mager vid del belstning.
Nollade sedan motorn så lät det till....kan va så att volvo glömde nolla då dom byte LMM?? eller är det nåt annat som är trasigt...fick dessa fel koder när LMM gick sönder och då gick inte ens bilen.
Kan det va styrboxen som e slut??

volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Testade nu när jag körde att dra MV(tryckregulatorn) bilen gick på grundladd men hackade fortfarande!??
felkoderna jag hade innan va inte tillbaka på min resa på ca 3.5mil.
ska fel söka mera.
dock märkte jag igår att jag har hål i bensin röret till tanken...kan det bli någon form av luft i systemet då??...bara en vild gissning??

joliba_01
19 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:
Testade nu när jag körde att dra MV(tryckregulatorn) bilen gick på grundladd men hackade fortfarande!??
felkoderna jag hade innan va inte tillbaka på min resa på ca 3.5mil.
ska fel söka mera.
dock märkte jag igår att jag har hål i bensin röret till tanken...kan det bli någon form av luft i systemet då??...bara en vild gissning??

Skaffa dig en riktig mätare som du kan se hur mycket den laddar, eller så åker du till någon som kan hjälpa dig att mäta det!!

Hur mycket ladd gick den på när MV ventilen var ur dragen ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Pinnenpabacken
19 juli 2009 · 402 Inlägg

volvo-racer skrev:
Testade nu när jag körde att dra MV(tryckregulatorn) bilen gick på grundladd men hackade fortfarande!??
felkoderna jag hade innan va inte tillbaka på min resa på ca 3.5mil.
ska fel söka mera.
dock märkte jag igår att jag har hål i bensin röret till tanken...kan det bli någon form av luft i systemet då??...bara en vild gissning??

Hål i bränsleröret?? Då måste de va returen, annars hade de stått en stråle rätt ut!
Eller menar du påfyllningsröret? Som sagt tidigare, skaffa en graderad laddtrycks-
mätare, så du kan kolla hur mycke den laddar, om den laddar rätt så kan du ju ute-
sluta de felet, och leta vidare sen. Har för mej att grundladd(utan mv) ska ligga på
0.35bar, sen ska mv sköta resten om de funkar som de ska. Än en gång: Du är
bombsäker på att slangen från tryckhuset på turbon, upp till mv är hel? Om den
är sprucken/av så laddar den för mycke hur du än skruvar med allt annat.hmm
Prova att koppla en slang direkt från tryckhuset till wg-klockan, då bör den inte
ladda för mycke iaf.

Senast redigerat av Pinnenpabacken (19 juli 2009)

volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

När jag drog ut MV så laddade den inte så mycket så den funkar. som jag skrev tidigare så är alla tryckslangar till turbon bytta till nya...så där kan det inte läcka..men jag ska ta en titt till för säkerhets skull.
det är påfyllningsröret  läcker.
eller är det så lätt att turbon inte pallar när man laddar på..??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang