Volvo 855 t5r hackar när laddet nästan är på max??

Edox
19 juli 2009 · 55 Inlägg

så om det är -o.8 bar på tomgång och 0.2 på max på drag i körning  e det äns bra  jag bytte alla slangar och olje fällan men de hjälpte inte  och lite tänd delar

Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
BMW X4 30d "Bmw" (2016)
volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Edox skrev:
så om det är -o.8 bar på tomgång och 0.2 på max på drag i körning  e det äns bra  jag bytte alla slangar och olje fällan men de hjälpte inte  och lite tänd delar

0.2 är på tok för lite ska ligga på ca 0.6 org.

yankeeman
19 juli 2009 · 24 Inlägg

Svajar laddtrycket eller "klipper" den av bara?
Jag skulle kolla följande: ALLA vaccumslangar, tryckslangen till gasspjället(den med slanganslutning till tomgångsmotorn), tryckklockan till wastegaten.

volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Laddet svajar.
kollade för skojs skull min databox och hittade något väldigt intressant. kolla länken.
jag hade ett org chipp till en vanlig t5:a som jag satte ditt...men bilen svajar fortfarande dock...någon som vet va fan detta är??
www.garaget.org/?car=157721&image=1500253

kolla de också lite närmare på turbon..serie nr är bort skrapat.
Om nu detta va trim chip så va det helt värde löst!

Kollade även felkoder efter chip bytet då kom bara 1-2-1 denna gång.

Senast redigerat av volvo-racer (19 juli 2009)

Edox
19 juli 2009 · 55 Inlägg

samma med min men skruvade ut wg 2 vara kom upp till ca 0.3 -0.4 antagligen ett trim chip  har den brunit upp i mitten ?

BMW X4 30d "Bmw" (2016)
Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Edox skrev:
samma med min men skruvade ut wg 2 vara kom upp till ca 0.3 -0.4 antagligen ett trim chip  har den brunit upp i mitten ?

jag har skruvat 4 varv nu och den laddar på bra, ca 1cm från "toppen" fast det svajar fortfarande.
verkar inte som det har brunnit....inte bränt eller nåt liknade.

Senast redigerat av volvo-racer (19 juli 2009)

air_denka Volvo turbo trimmare
19 juli 2009 · 195 Inlägg

Kanske bara rivit bord klistermärket på vars de är köpt.. Vilket laddtryck peakar du på resp stannar du på vid fullast?

volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

air_denka skrev:
Kanske bara rivit bord klistermärket på vars de är köpt.. Vilket laddtryck peakar du på resp stannar du på vid fullast?

Ser mera ut som någon skrapat då det är hacka där märket ska sitta.
jag har inge laddmätare så jag vet inte vad jag ligger på..går efter org mätaren i bilen för tillfället.

Pinnenpabacken
19 juli 2009 · 402 Inlägg

Hur är motorn i skicket? Det kan inte va så att knacksensorerna känner av spikningar,
och går in och sänker laddtrycket pga det? Datorn sänker laddet tills spikningarna
försvinner och börjar ladda på igen-nya spikningar-sänkt ladd osv? Svajar den vid
alla varvtal, eller är de särskilt markant vid mellanvarv? En teori bara.hmm

joliba_01
19 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:
Laddet svajar.
kollade för skojs skull min databox och hittade något väldigt intressant. kolla länken.
jag hade ett org chipp till en vanlig t5:a som jag satte ditt...men bilen svajar fortfarande dock...någon som vet va fan detta är??
www.garaget.org/?car=157721&image=1500253

kolla de också lite närmare på turbon..serie nr är bort skrapat.
Om nu detta va trim chip så va det helt värde löst!

Kollade även felkoder efter chip bytet då kom bara 1-2-1 denna gång.

Det satt alltså en sockel fast lödd i boxen? Original ska man ju inte kunna ta ur chippet, det sitter ju fast där! Tror fortfarande du har för mycket ladd så att boxen säger ifrån! Har bilen gått långt ? Har du känt på turbon om den glappar något?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
19 juli 2009 · 724 Inlägg

Skicket på motorn verkar väldigt bra..knackar inte ens på morgonen.
Den svajar bara när laddet nästan når sin topp.
kände på turbon iför går och då va det inte det minsta glapp.
bilen har gått 256xxmil idag.
Men kan knacksensorerna ge fel kod??
ska kolla allt igen imorgon...rör slangar ja allt jag kommer åt.
Men jag tror inte jag laddar för mycket.

Kollar och rengjort luftslangen till turbon=inga hål.
Dubbel kollat alla luft slangar till MV och turbon=allt sitter som det ska, inga hål.

Senast redigerat av volvo-racer (20 juli 2009)

volvo-racer
20 juli 2009 · 724 Inlägg

Glömde beställa tändkabeln som går till tändspolen...den ingick inte man köpte tändkabelsaten....hoppas det löser problemet.

air_denka Volvo turbo trimmare
20 juli 2009 · 195 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Hur är motorn i skicket? Det kan inte va så att knacksensorerna känner av spikningar,
och går in och sänker laddtrycket pga det? Datorn sänker laddet tills spikningarna
försvinner och börjar ladda på igen-nya spikningar-sänkt ladd osv? Svajar den vid
alla varvtal, eller är de särskilt markant vid mellanvarv? En teori bara.hmm

Den sänker tändingen isåfall..

Edox
20 juli 2009 · 55 Inlägg

meddela så fort du har bytt big_smile

BMW X4 30d "Bmw" (2016)
Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
volvo-racer
20 juli 2009 · 724 Inlägg

Kollade lite närmare på tändstiften och dom va inte volvo org. ska testa och byta dom ifall tändspole sladden inte funkar. då dom på volvo sa att bilen kan bli grinig med fel tändstift. ska till volvo kl 7på morgonen och handla lite så jag återkommer med info imorgon.

volvo-racer
21 juli 2009 · 724 Inlägg

Nu bytte jag tändstift till volvo org. och tändkabeln som går till tändspolen och nu verkar bilen funka bra dock så får ja inget jämnt ladd då min 3:a är slut så det blir 2:an till 4:arn men den laddar på bra nu inget hack när jag laddar på 2:an...tro dock jag har jag skruvat ner wg för mycket.(4 varav) ska skruva upp den 2 varv.
Inget hack på 3:an heller men den kan jag bara lägga i ca 40km/h.
Så jag tror problemet är år borta nu och inga felkoder.

volvo-racer
22 juli 2009 · 724 Inlägg

problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile

joliba_01
22 juli 2009 · 424 Inlägg

volvo-racer skrev:
problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile

Har du skaffat dig en mätare och kolla hur mycket bilen laddar????????

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
volvo-racer
23 juli 2009 · 724 Inlägg

joliba_01 skrev:

volvo-racer skrev:
problemet kvarstår sad nästa blir att mäta upp bränsletrycket och kolla om det är ok.
konstigt bara att efter jag bytt den jag skrev på föra inlägget funkade bilen bra men det kom tillbaka.
även skall rotor och fördelare köpas utifall bara.
sen blir det bränslepump och tändspole...någon som har ett x-tra jobb att erbjud smile

Har du skaffat dig en mätare och kolla hur mycket bilen laddar????????

Nej inte än men ska testa tändspolen...laddet ligger nu stabilt på org. mätaren men lixsom hackar när man laddar fullt.

Edox
23 juli 2009 · 55 Inlägg

blir mycket kostnader är det inte bättre o lämna in bilen på någon vekstad lagar de inte felet ingen kostnad big_smile heheh du verkar ju vara upp i nästan 5000 kr

BMW X4 30d "Bmw" (2016)
Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang