Bygga baslåda till 2 st L7 12"

eastonenn
16 juli 2009 · 37 Inlägg

Tjena !

Ska ge mig på mitt första baslådebygge smile 2 st kicker L7 12 " som drivs med ett Kicker ZX 1500.1 i en V70 97-00.
Hade tänkt mig en basreflex med portarna vertikalt i mitten mellan basarna, Jag är lite osäker på volym och material osv.

Vad är de som behövs? Spånskiva 22mm vet jag än sålänge iaf, vad ska man täta med och limma å skruva hur ? finns det nån guide till detta, tacksam för all möjlig hjälp smile även tips på var man kan köpa materialet vore najs smile

dbakuten TEAM dBAkuten
16 juli 2009 · 865 Inlägg

Tjena

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16504

Där har du en beskrivning samt det som behövs för att få det att spela.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Rickard-v
16 juli 2009 · 2 665 Inlägg

Jag rekomenderar byggcenter, där brukar jag handla.

Det är ju en fördel om du skriver var du bor!! om du vill sådana tips.

Om du låter byggfirman kapa upp skivorna och det blir perfekt som hos byggcenter,(inte snett, ej i vinkel som hos surabygg o trä) behöver du inte täta. bara limma med trälim

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
eastonenn
16 juli 2009 · 37 Inlägg

De ser najs ut smile men om man vill ha portarna vertikala i mitten mellan basarna, står de hur man gör så med ?

Frissan
16 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Först måste du veta vilken portarea samt vilken längd du ska ha på porten.
Om vi säger att du ska ha 1 st 6" rör på 20 cm så får du ta radien x radien x pi = 7,62 x 7,62 x pi = 182,3 cm2.
Sen får du räkna ut så portöppningen blir på 182 cm2, tex 52 x 3,5 cm. Sen gör du den bara i samma längd som röret, 20 cm i mitt exempel.

Slotport kallas det. smile Hoppas du förstod vad jag menade.

Booyakasha!
Hoonas Dieselpower!
16 juli 2009 · 534 Inlägg

Softis skrev:
Först måste du veta vilken portarea samt vilken längd du ska ha på porten.
Om vi säger att du ska ha 1 st 6" rör på 20 cm så får du ta radien x radien x pi = 7,62 x 7,62 x pi = 182,3 cm2.
Sen får du räkna ut så portöppningen blir på 182 cm2, tex 52 x 3,5 cm. Sen gör du den bara i samma längd som röret, 20 cm i mitt exempel.

Slotport kallas det. smile Hoppas du förstod vad jag menade.

52cm hög och 3.5cm bred? här kommer det flåsas smile
Gör den 35.6cm hög och 5cm bred. (Utgår från att lådan är 40cm hög och i 22mm material)

dbjanoz
17 juli 2009 · 1 785 Inlägg

eastonenn skrev:
Tjena !

Ska ge mig på mitt första baslådebygge smile 2 st kicker L7 12 " som drivs med ett Kicker ZX 1500.1 i en V70 97-00.
Hade tänkt mig en basreflex med portarna vertikalt i mitten mellan basarna, Jag är lite osäker på volym och material osv.

Vad är de som behövs? Spånskiva 22mm vet jag än sålänge iaf, vad ska man täta med och limma å skruva hur ? finns det nån guide till detta, tacksam för all möjlig hjälp smile även tips på var man kan köpa materialet vore najs smile

55liter per bas testa dig fram med portningen. Säkert att köra med aero portar mer labbande att göra slotport och få den bra.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Jiimpa
17 juli 2009 · 767 Inlägg

dbjanoz skrev:

eastonenn skrev:
Tjena !

Ska ge mig på mitt första baslådebygge smile 2 st kicker L7 12 " som drivs med ett Kicker ZX 1500.1 i en V70 97-00.
Hade tänkt mig en basreflex med portarna vertikalt i mitten mellan basarna, Jag är lite osäker på volym och material osv.

Vad är de som behövs? Spånskiva 22mm vet jag än sålänge iaf, vad ska man täta med och limma å skruva hur ? finns det nån guide till detta, tacksam för all möjlig hjälp smile även tips på var man kan köpa materialet vore najs smile

55liter per bas testa dig fram med portningen. Säkert att köra med aero portar mer labbande att göra slotport och få den bra.

55 lite lät väldigt lite till dom basarna.
har själv 70 liter styck till mina. då sitter dom i en kombi och lådan är avstämd till 40hz. porten är en 6" som är 52cm. då spelar det riktigt bra. 145 db är inga problem. big_smile

tätning görs invändigt med silikon, sikaflex... limma funkar vilket trälim som helst smile finns skruv som är gjorda för spånskiva. se till att dom är en bra bit längre än 22mm:)

Senast redigerat av Jiimpa (17 juli 2009)

Frissan
17 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Absolutjonas skrev:

Softis skrev:
Först måste du veta vilken portarea samt vilken längd du ska ha på porten.
Om vi säger att du ska ha 1 st 6" rör på 20 cm så får du ta radien x radien x pi = 7,62 x 7,62 x pi = 182,3 cm2.
Sen får du räkna ut så portöppningen blir på 182 cm2, tex 52 x 3,5 cm. Sen gör du den bara i samma längd som röret, 20 cm i mitt exempel.

Slotport kallas det. smile Hoppas du förstod vad jag menade.

52cm hög och 3.5cm bred? här kommer det flåsas smile
Gör den 35.6cm hög och 5cm bred. (Utgår från att lådan är 40cm hög och i 22mm material)

Var ju bara ett exempel på hur man räknar om rörportar till slotportar.

Men när jag gjorde min slotade låda så var sloten ca 20-25mm bred och det flåsade inte ett jota.

Booyakasha!
dbjanoz
17 juli 2009 · 1 785 Inlägg

Jiimpa skrev:

dbjanoz skrev:

eastonenn skrev:
Tjena !

Ska ge mig på mitt första baslådebygge smile 2 st kicker L7 12 " som drivs med ett Kicker ZX 1500.1 i en V70 97-00.
Hade tänkt mig en basreflex med portarna vertikalt i mitten mellan basarna, Jag är lite osäker på volym och material osv.

Vad är de som behövs? Spånskiva 22mm vet jag än sålänge iaf, vad ska man täta med och limma å skruva hur ? finns det nån guide till detta, tacksam för all möjlig hjälp smile även tips på var man kan köpa materialet vore najs smile

55liter per bas testa dig fram med portningen. Säkert att köra med aero portar mer labbande att göra slotport och få den bra.

55 lite lät väldigt lite till dom basarna.
har själv 70 liter styck till mina. då sitter dom i en kombi och lådan är avstämd till 40hz. porten är en 6" som är 52cm. då spelar det riktigt bra. 145 db är inga problem. big_smile

tätning görs invändigt med silikon, sikaflex... limma funkar vilket trälim som helst smile finns skruv som är gjorda för spånskiva. se till att dom är en bra bit längre än 22mm:)

55liter hamnar de lite högre upp i frekvens, jag trivdes bra med den volymen. Större lådor blev basen mer okontrollerad än vad jag vill ha den. 40hz är ganska lågt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Jiimpa
17 juli 2009 · 767 Inlägg

dbjanoz skrev:

Jiimpa skrev:

dbjanoz skrev:

55liter per bas testa dig fram med portningen. Säkert att köra med aero portar mer labbande att göra slotport och få den bra.

55 lite lät väldigt lite till dom basarna.
har själv 70 liter styck till mina. då sitter dom i en kombi och lådan är avstämd till 40hz. porten är en 6" som är 52cm. då spelar det riktigt bra. 145 db är inga problem. big_smile

tätning görs invändigt med silikon, sikaflex... limma funkar vilket trälim som helst smile finns skruv som är gjorda för spånskiva. se till att dom är en bra bit längre än 22mm:)

55liter hamnar de lite högre upp i frekvens, jag trivdes bra med den volymen. Större lådor blev basen mer okontrollerad än vad jag vill ha den. 40hz är ganska lågt

Det är klart alla har ju olika smak smile vad vill trådskaparen ha ? snabb och hård bas eller djup bas ?

eastonenn
17 juli 2009 · 37 Inlägg

Djup å hård wink Nej men rättså allround tror jag smile

BaNaN85
17 juli 2009 · 93 Inlägg

Lånar tråden lite, ska bygga en ny låda till mina L7 basar. Tänkte bara köra med en bas i portad låda men har börjat fundera på att köra 2st i en sluten låda.. Nån som vet om L7:or spelar bra i sluten? Tänkte ha typ 70-80liter sluten då.

Jiimpa
17 juli 2009 · 767 Inlägg

eastonenn skrev:
Djup å hård wink Nej men rättså allround tror jag smile

Du kanske skulle prova en lite mindre låda än min dåsmile
Kanske ska börja på 55 liter som dbjanoz föreslog. det går ju alltid bygga om ifall man inte är nöjd:D

dbjanoz
20 juli 2009 · 1 785 Inlägg

BaNaN85 skrev:
Lånar tråden lite, ska bygga en ny låda till mina L7 basar. Tänkte bara köra med en bas i portad låda men har börjat fundera på att köra 2st i en sluten låda.. Nån som vet om L7:or spelar bra i sluten? Tänkte ha typ 70-80liter sluten då.

När L7 lanserades gällde inte garantin förutom om man spelade med sluten låda så de är i första hand konstruerade för slutet.

Jag har provat Solobaric L7 i sluten konstruktion också. 35-40liter per bas är lagom. Jag körde på 37liter per bas.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
BaNaN85
20 juli 2009 · 93 Inlägg

Ah okey, tackar dbjanoz. Jag får testa att bygga en sluten låda till 2st L7or någon gång. Har en bas i bilen nu pga portad låda tar upp så stor volym. En 80liters sluten låda får jag säkert plats med.

/Janne

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang