16t och spridare på s60 2,5t

Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

Tjenixen!

Undrar om någon vet på ett ungefär hur många hästar man kan få ut i en volvo s60 2,5t om man byter turbon till 16t (hur många hästar pallar 16t?) och sen passande spridare till det? Eller spridarna kanske inte beöver bytas ut då det är en så pass liten turbo?
Vilka spridare ska man annars ha om man ska byta? Är inte så hemma på sådana grejer. Vet bara att det finna olika cc sen att det finns hör och låg ohm.
I dagsläget är bilen optimerad till 255hk via databoxen.
Optimeringen bör man väl göra om efter byte av turbo och spridare?
Någon skillnad på effekten bör man väl få eftersom det bara är LTT på bilen nu???

Mvh Crille

Senast redigerat av S60-Ghost (19 juli 2009)

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Lonefox Bad music kills good sound
19 juli 2009 · 7 241 Inlägg

16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Pinnenpabacken
19 juli 2009 · 402 Inlägg

S60-Ghost skrev:
Tjenixen!

Undrar om någon vet på ett ungefär hur många hästar man kan få ut i en volvo s60 2,5t om man byter turbon till 16t (hur många hästar pallar 16t?) och sen passande spridare till det? Eller spridarna kanske inte beöver bytas ut då det är en så pass liten turbo?
Vilka spridare ska man annars ha om man ska byta? Är inte så hemma på sådana grejer. Vet bara att det finna olika cc sen att det finns hör och låg ohm.
I dagsläget är bilen optimerad till 255hk via databoxen.
Optimeringen bör man väl göra om efter byte av turbo och spridare?
Någon skillnad på effekten bör man väl få eftersom det bara är LTT på bilen nu???

Mvh Crille

BSR plågar ju ut 330hkr ur 850R med sitt steg tre, där sitter 16T original, men de är nog
lite högt tilltagna siffror. Har läst på nån sida att 16T ska palla ca:300 kusar, men om du
ändå ska byta snurra så satsa på en 19T istället, den pallar iaf uppåt 350 häst, och är inte
mycke dyrare, samt passar väl rakt av tror jag de gör den på 850 iaf. Spridare är väl ingen
större ide att byta om du inte byter lmm-hus också, du kan ju inte tillföra enbart bränsle, den måste
kunna mäta mer luft också. Och en mappning/optimering behöver man göra om man byter ut
lite prylar. tongue

Senast redigerat av Pinnenpabacken (19 juli 2009)

TurbOla Reservdansk
19 juli 2009 · 6 271 Inlägg

LMMen behöver han inte byta, han behöver bara utöka LMM-husets area med samma % som han ökade spridarna med. wink

16T är ingen "liten" turbo, om man ser som så, det är originalturbo till nyare T5orna (förutom efter 2005) och satt på 850R.
Jämfört med turbon till 2,5T så. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
zijaa Bilmekaniker
19 juli 2009 · 1 354 Inlägg

Lonefox skrev:
16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

15T = 280 HK
16T = 300 HK
18T = 320 HK
19T = 360 HK

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
TurbOla Reservdansk
19 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Dansken- skrev:
LMM behöver du inte byta. Det är bara bondtrimmare, som börjar att bygga om den på en ME7 bil. Låta någon som har koll på ME7 greja med din bil istället, t.ex. AutoTech, som har gjort hur många av dessa jobb som helst.

http://www.mappa.nu/gallery3_64.html
Och man ska ju inte byta elektroniken - bara förstora LMM-husets area i förhållande till spridarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

S60-Ghost skrev:
Tjenixen!

Undrar om någon vet på ett ungefär hur många hästar man kan få ut i en volvo s60 2,5t om man byter turbon till 16t (hur många hästar pallar 16t?) och sen passande spridare till det? Eller spridarna kanske inte beöver bytas ut då det är en så pass liten turbo?
Vilka spridare ska man annars ha om man ska byta? Är inte så hemma på sådana grejer. Vet bara att det finna olika cc sen att det finns hör och låg ohm.
I dagsläget är bilen optimerad till 255hk via databoxen.
Optimeringen bör man väl göra om efter byte av turbo och spridare?
Någon skillnad på effekten bör man väl få eftersom det bara är LTT på bilen nu???

Mvh Crille

BSR plågar ju ut 330hkr ur 850R med sitt steg tre, där sitter 16T original, men de är nog
lite högt tilltagna siffror. Har läst på nån sida att 16T ska palla ca:300 kusar, men om du
ändå ska byta snurra så satsa på en 19T istället, den pallar iaf uppåt 350 häst, och är inte
mycke dyrare, samt passar väl rakt av tror jag de gör den på 850 iaf. Spridare är väl ingen
större ide att byta om du inte byter lmm-hus också, du kan ju inte tillföra enbart bränsle, den måste
kunna mäta mer luft också. Och en mappning/optimering behöver man göra om man byter ut
lite prylar. tongue

Okej. Tack för svaret. Vad jag sett kostar ny 16t runt 6500kr och 19t 9500kr.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

Dansken- skrev:
Tycker du ska byta till ett avgassystem med racekat i samband med en turbouppgradering.
16T går bra ihop med 2,5T, men det gör 19T också och priset är väl typ samma.
Dina originalspridare går att använda, men det gör nog att du måste begränsa max varvet lite, så det är bäst att gå upp en storlek eller två. Alltså t.ex. Bosch ljusblå eller Bosch gröna.
LMM behöver du inte byta. Det är bara bondtrimmare, som börjar att bygga om den på en ME7 bil. Låta någon som har koll på ME7 greja med din bil istället, t.ex. AutoTech, som har gjort hur många av dessa jobb som helst.
Det är aldrig fel att byta LLK i samband med en turbouppgradering, för original LLK kyler inte så bra när luftflödet blir upp mot 1000 kg/h.

Ok. Vad jag sett kostar ny 16t runt 6500kr och 19t 9500kr. Finns begagnade 16t för 3000kr, har inte hittat begagnade 19t tyvärr.
Autotech chipa min förra 855T5R och det blev kanon. Den bytte jag turbo på från 15t till 16t men det var enbart för att den gamla läckte olja.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

Dansken- skrev:

S60-Ghost skrev:

Pinnenpabacken skrev:

BSR plågar ju ut 330hkr ur 850R med sitt steg tre, där sitter 16T original, men de är nog
lite högt tilltagna siffror. Har läst på nån sida att 16T ska palla ca:300 kusar, men om du
ändå ska byta snurra så satsa på en 19T istället, den pallar iaf uppåt 350 häst, och är inte
mycke dyrare, samt passar väl rakt av tror jag de gör den på 850 iaf. Spridare är väl ingen
större ide att byta om du inte byter lmm-hus också, du kan ju inte tillföra enbart bränsle, den måste
kunna mäta mer luft också. Och en mappning/optimering behöver man göra om man byter ut
lite prylar. tongue

Okej. Tack för svaret. Vad jag sett kostar ny 16t runt 6500kr och 19t 9500kr.

Fel, av mig. Trodde de var närmare varandra i pris.

Lugnt :-) Sen måste jag tyvärr byta tryckröret också på t turbona då det har en annan vinkel än originalturbon.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

zijaa skrev:

Lonefox skrev:
16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

15T = 280 HK
16T = 300 HK
18T = 320 HK
19T = 360 HK

Tackar tackar...

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

TurbOla skrev:
LMMen behöver han inte byta, han behöver bara utöka LMM-husets area med samma % som han ökade spridarna med. wink

16T är ingen "liten" turbo, om man ser som så, det är originalturbo till nyare T5orna (förutom efter 2005) och satt på 850R.
Jämfört med turbon till 2,5T så. big_smile

Precis så som jag såg på det hela. 16t är ju en fullturbo och därmed stor jämnfört med LTT som är original :-)

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
zijaa Bilmekaniker
19 juli 2009 · 1 354 Inlägg

BlackBetty skrev:

zijaa skrev:

Lonefox skrev:
16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

15T = 280 HK
16T = 300 HK
18T = 320 HK
19T = 360 HK

De där siffrorna säger ingenting, Vid vilken kringutrustning gäller detta? hur mycket ladd?


Du vet att 18T och 19T är nästan identiska? skulle det skilja 20hk mellan 16 och 18 och hela 40hk när impellern är 1 mm större på 19T?.................................

Jag läste det på MapTun.se wink

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
kwansa Hmm, vet inte?
19 juli 2009 · 1 775 Inlägg

zijaa skrev:

Lonefox skrev:
16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

15T = 280 HK
16T = 300 HK
18T = 320 HK
19T = 360 HK

låter konstigt, då jag vet rätt många som kör över 300hk med 15t...Du informerar inget om avgashus roll det bör göra rätt stor skillnad. specellt vilken bränsle som körs oxå! wink

Senast redigerat av kwansa (19 juli 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Juuka
19 juli 2009 · 166 Inlägg

Åker med 360+ med ett 19T #6 och 2.3.
Finns ju folk som krämar ur 400+ med 19T sjuans vinklade.

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

BlackBetty skrev:

zijaa skrev:

Lonefox skrev:
16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

15T = 280 HK
16T = 300 HK
18T = 320 HK
19T = 360 HK

De där siffrorna säger ingenting, Vid vilken kringutrustning gäller detta? hur mycket ladd?


Du vet att 18T och 19T är nästan identiska? skulle det skilja 20hk mellan 16 och 18 och hela 40hk när impellern är 1 mm större på 19T?.................................

Kan det inte vara så att det är siffror som MapTun rekomenderar för att skiten ska hålla?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

kwansa skrev:

zijaa skrev:

Lonefox skrev:
16t pallar ladd för ca: 270HK har jag för mig.

15T = 280 HK
16T = 300 HK
18T = 320 HK
19T = 360 HK

låter konstigt, då jag vet rätt många som kör över 300hk med 15t...Du informerar inget om avgashus roll det bör göra rätt stor skillnad. specellt vilken bränsle som körs oxå! wink

Kan det inte vara så att det är siffror som MapTun rekomenderar för att skiten ska hålla?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Pinnenpabacken
19 juli 2009 · 402 Inlägg

www.turbomeck.se  säljer sprillans nya 19-t för 7495:-
Effektsiffrorna på aggen är nog inte vad man kan få ut,
utan vad man BÖR ta ut från dom för att de ska hålla
någorlunda länge. Så har jag tolkat de hela.smile

Senast redigerat av Pinnenpabacken (19 juli 2009)

Fellow
19 juli 2009 · 1 581 Inlägg

Lånar tråden lite. Vilken turbo passar till min bil? Vill komma över 300 sträcket plus lite till och skulle vilja hitta en ny turbo som passar till min bil och intercooler.

Chrille1978 Glasmästare
19 juli 2009 · 83 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
www.turbomeck.se  säljer sprillans nya 19-t för 7495:-
Effektsiffrorna på aggen är nog inte vad man kan få ut,
utan vad man BÖR ta ut från dom för att de ska hålla
någorlunda länge. Så har jag tolkat de hela.smile

Tackar så mycket. Ska spana runt lite nu :-)
Vet du vilket avgashus det sitter original på min bil (s60 2,5t?)
Är det 7:ans vinklade tro?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Pinnenpabacken
19 juli 2009 · 402 Inlägg

S60-Ghost skrev:

Pinnenpabacken skrev:
www.turbomeck.se  säljer sprillans nya 19-t för 7495:-
Effektsiffrorna på aggen är nog inte vad man kan få ut,
utan vad man BÖR ta ut från dom för att de ska hålla
någorlunda länge. Så har jag tolkat de hela.smile

Tackar så mycket. Ska spana runt lite nu :-)
Vet du vilket avgashus det sitter original på min bil (s60 2,5t?)
Är det 7:ans vinklade tro?

Är tyvärr inte så hemma på s60, men de finns säkert nån här på garaget
som kan svara på det. Annars är de ju inte värre än att man får byta dp
till en "mullig" 3-tummare från ex:www.jt-tuning.se.wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang