Budget lösning Pressening vs garage.

phillan4
20 juli 2009 · 106 Inlägg

Hej!

Har funderat på att spara lite pengar genom att bara använda mitt nuvarande en plats garage istället för att bygga nytt.

Min tanke var att bygga en simpel carport eller att ha en pressening, eller kanske ett militärtält/partytält för bilen.

Är det stora nackdelar mot ett vanligt garage när det gäller rost? eller alla andra frågor när det gäller från ett vanligt garage(kall garage). Alltså är det stor skillnad mellan typ ett partytält och ett garage?

Så använder jag det nyare till mecka osv och det andra till förvaring.


Mvh Phillan

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
phillan4
20 juli 2009 · 106 Inlägg

leksak skrev:
http://www.k-rauta.se/bygg_7525.htm
Ser ut ungefär såhär http://dancovershop.dk/product.asp?prod … mp;lang=se

Såg ju kanon ut !

Är det något att ha och går det att jämföra mot ett riktigt garage? smile

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
halvorsen
20 juli 2009 · 511 Inlägg

blir ju fortfarande väldigt fuktigt ifall du bara har en pressening, men borde ju inte vara någon större fara är ju salt och dylikt osm skapar den förbannat goda rosten, men större rasrisk och dylikt, kräver ju att man håller snön och vatten när det regnar borta beroende på hur det står osv.

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
phillan4
20 juli 2009 · 106 Inlägg

halvorsen skrev:
blir ju fortfarande väldigt fuktigt ifall du bara har en pressening, men borde ju inte vara någon större fara är ju salt och dylikt osm skapar den förbannat goda rosten, men större rasrisk och dylikt, kräver ju att man håller snön och vatten när det regnar borta beroende på hur det står osv.

kan du specificera dig mer varför det skulle vara större rasrisk?

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
Daavvee
20 juli 2009 · 49 Inlägg

halvorsen menar nog att en ställning med en pressening över inte håller lika bra som ett riktigt garage. Att ställningen kollapsar och du får allt över bilen. Och det håller jag med om. Så om du får snö etc så får du ta bort det emellanåt. Mvh

Volvo S40 "T4" (1998)
groze
20 juli 2009 · 564 Inlägg

Tänk också på var du stället tältet. Underlaget är väldigt viktigt. Gräsmatta är absolut inte bra. Asfalt eller väldränerad grusplan är nog det bästa. Helst ska ju inget regn och smältvatten rinna in under tältväggarna.

//Johan

phillan4
20 juli 2009 · 106 Inlägg

groze skrev:
Tänk också på var du stället tältet. Underlaget är väldigt viktigt. Gräsmatta är absolut inte bra. Asfalt eller väldränerad grusplan är nog det bästa. Helst ska ju inget regn och smältvatten rinna in under tältväggarna.

//Johan

Bra tips, då blir det asfalt smile

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
phillan4
20 juli 2009 · 106 Inlägg

Daavvee skrev:
halvorsen menar nog att en ställning med en pressening över inte håller lika bra som ett riktigt garage. Att ställningen kollapsar och du får allt över bilen. Och det håller jag med om. Så om du får snö etc så får du ta bort det emellanåt. Mvh

Aha, det ser jag inte som ett problem eftersom man lär ju ändå skotta uppfarten wink

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
Daavvee
20 juli 2009 · 49 Inlägg

Om snön lägger sig kvar uppe på taket då ? wink Då kan ställningen kollapsa o allt kommer på din bil. Risken är inte stor men det är ju en risk. Mvh

Volvo S40 "T4" (1998)
phillan4
20 juli 2009 · 106 Inlägg

Daavvee skrev:
Om snön lägger sig kvar uppe på taket då ? wink Då kan ställningen kollapsa o allt kommer på din bil. Risken är inte stor men det är ju en risk. Mvh

Det tar jag väl när jag skottar, det är ju bara tung blötsnö som är riktigt farlig för ställningen.

Toyota Corolla "Torpeden" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang