rostlagning??

Mr Dee
23 april 2006 · 28 Inlägg

vad är bästa sättet att laga en rostskadadskärmkant? spackel eller svetsa i ny plåt?
har hört att svetsning kan göra så att plåten rostar mer....

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm
Honda Accord "cl9" (2003)
Honda Civic Turbo "ma8" (1996)
Gloremir hmmmm
23 april 2006 · 1 094 Inlägg

jag skulle ju lugnt skära ur plåten + lite till som är rostig. sen forma en plåt efter det du skurit ut o sen svetsa den. se bara till att fogen har gått igenom helt på baksidan annars lär det rosta...

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Saabfantinasten
23 april 2006 · 44 Inlägg

Man kan skära bort rosten + lite till för säkerhets skull. sen fylla i hålet med glasfiber och epoxy.. det rostar lättare där man har svetsat.. fast det är för mindre skador.. jag gjorde så med mitt tak på min 9000 (taklucka) det blev rätt bra..

Åh nej det är han i Saaben!!!
Saab 900 (1994)
jonTe
24 april 2006 · 5 710 Inlägg

Skulle vilja säga att ny plåt är det ENDA sättet att rostlaga på.
Att spackla eller på annat sätt täcka över det rostiga är bara ett sätt att fuska sig till ett rostfritt utseénde.

MVH Jonas
..............
carawelle
24 april 2006 · 460 Inlägg

Mr Dee skrev:
vad är bästa sättet att laga en rostskadadskärmkant? spackel eller svetsa i ny plåt?
har hört att svetsning kan göra så att plåten rostar mer....

Om den utbytta plåten rostar bara om underarbetet är dåligt utfört.
Lika viktigt att rostskydda baksidan som framsidan av lagningen.

__hogberg__
24 april 2006 · 1 161 Inlägg

carawelle skrev:

Mr Dee skrev:
vad är bästa sättet att laga en rostskadadskärmkant? spackel eller svetsa i ny plåt?
har hört att svetsning kan göra så att plåten rostar mer....

Om den utbytta plåten rostar bara om underarbetet är dåligt utfört.
Lika viktigt att rostskydda baksidan som framsidan av lagningen.

skulle nästan säga att de ä lite viktigare med baksidan eftersom den kan bli ganska utsatt för stensprut o dylikt

Fredrik.Gustavsson
24 april 2006 · 2 123 Inlägg

Steg
1: Punktbälstra
2: Lägg glassfiber och plast bakom
3: Spackla från utsidan
4: slipa tills det blir jämnt
5: Tvätta
6: Grundfärg
7: Lackering

carawelle
25 april 2006 · 460 Inlägg

__hogberg__ skrev:

carawelle skrev:

Mr Dee skrev:
vad är bästa sättet att laga en rostskadadskärmkant? spackel eller svetsa i ny plåt?
har hört att svetsning kan göra så att plåten rostar mer....

Om den utbytta plåten rostar bara om underarbetet är dåligt utfört.
Lika viktigt att rostskydda baksidan som framsidan av lagningen.

skulle nästan säga att de ä lite viktigare med baksidan eftersom den kan bli ganska utsatt för stensprut o dylikt

Hmm rostskydd är inte precis samma sak som karosserikitt och underedsmassa som man andvänder för skydd av stensprut.

Vi lägger alltid på rostskyddsfärg på plåtrena ytor,karosserikitt på svetsskarvar, underedsmassa på innerkärm och golv där man kan komma åt att behandla.

På baksidan av skärmkanter och i hålrum,balkar mm andvänds rejält med vax som sprutas genom
borrade hål som sen pluggas med speciella plastpluggar.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
25 april 2006 · 78 Inlägg

Man blir ju nästan gråtfärdig då man hör att en del på fullt alvar tycker man kan plasta/spackla igen rosthål! Sånna genvägar är enbart fusk!!! Gör det ordentligt! Byt den plåt som behöver bytas och glöm inte rostskydda även baksidan!!!

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
VW_Jens
25 april 2006 · 608 Inlägg

om det är ett rosthål där så tycker jag du ska skära ut den dåliga plåten och svetsa dit ny.att bara spackla fast hålet tycker jag är att fuska till sig ett rostfritt utseende som någon sa här tidigare.

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
michieff ljudfantast
2 februari 2009 · 1 372 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
om det är ett rosthål där så tycker jag du ska skära ut den dåliga plåten och svetsa dit ny.att bara spackla fast hålet tycker jag är att fuska till sig ett rostfritt utseende som någon sa här tidigare.

är "fusket" lika bra som att svetsa? någon som verkligen jobbar med detta och kan argumentera för att svetsning av ny plåt fullkomligt krossar en bra glasfiber-lagning? vill höra lite argument nu.

Remiss
14 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

CalibraDanne skrev:
gå in på www.danielsrostlagning.se

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

mulleina
14 augusti 2009 · 715 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
om det är ett rosthål där så tycker jag du ska skära ut den dåliga plåten och svetsa dit ny.att bara spackla fast hålet tycker jag är att fuska till sig ett rostfritt utseende som någon sa här tidigare.

är det någon som vet hur länge det håller? Har själv funderat på spackla bilen. Tack för lånet av tråd

Senast redigerat av mulleina (14 augusti 2009)

joonte_ got stance?
16 augusti 2009 · 546 Inlägg

har rosten inte gått så långt kan det räcka med punktbläster och sedan bra grundfärg. Där efter kan man spackla, men lägger du etsgrund går det ej att spackla ovanpå den. men som sagt det absolut bästa sättet ar att byta plåten och inte glömma rostskyddet bakifrån. plasta eller spackla igen hål är värdelöst du kommer få göra om det en gång om året om du har otur.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Germax
16 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Volvo740an skrev:

CalibraDanne skrev:
gå in på www.danielsrostlagning.se

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Men det är väl inte ditt problem va?

Remiss
16 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

JapMax skrev:

Volvo740an skrev:

CalibraDanne skrev:
gå in på www.danielsrostlagning.se

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Men det är väl inte ditt problem va?

Kan väll lika gärna säga de till han så slipper han få en varning från en moderator om han har otur?

CalibraDanne
3 september 2009 ·

Volvo740an skrev:

JapMax skrev:

Volvo740an skrev:

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Men det är väl inte ditt problem va?

Kan väll lika gärna säga de till han så slipper han få en varning från en moderator om han har otur?

Ja nu har jag tagit bort mitt inlägg iaf smile

Velox
4 september 2009 · 73 Inlägg

Om det är fram - köp en ny/beg fin skärm, marginell prisskillnad mot att laga.
Bak - byt plåt. Brukar finnas ekonomiplåt på reservdelskedjorna om man inte vill snickra bitar själv.
Spackla inte, Det kan epa-pojkarna få roa sig med wink

Volvo_740_meckarn Din lokala Volvo plåtis
31 oktober 2009 · 20 Inlägg

Gör rätt från början o byt plåten om de e mycke o de har rostat genom. De e ingen idé att försöka sig på att laga skiten med glasfiber, spackel eller epoxy, de blir aldrig bra...

De e bara till att byta plåten, slipa ner svetsen nästan helt ( 0,5 mm kvar av svetsen ), knacka in resten av svetsen lägga en bra rostskydds färg, spackla, bra rostskydd t.ex boddy och lite av fords tunflytande hålrumswax och till slut på med lite färg på de. Att laga skärmkanter eller trösklar med glasfiber eller liknande härdplaster, de gör bara epa pojkar eller dom som inte förstår sig på bilar...


Jag har aldrig behövt laga någon av mina bilar för rost efter att jag fixat de lilla som fanns... De e bara till att byta plåten och rostskydda på rätt sätt så rostar de inte mer på de stället...

Nissan 300 ZX TT "Yellow bitch" (1993)
VWolkswagen
31 oktober 2009 · 67 Inlägg

Skiter björnen i skogen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang