Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.
  • 232 Följare
  • 871 993 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2016
_DamnIt R1 driver!
1 september 2009 · 5 128 Inlägg

Grymt projekt! Kul att se någon försöka skrämma liv i en smart smile

Allansson
1 september 2009 ·

Kommer följas!

MR_Smart
7 september 2009 · 1 290 Inlägg

Missat en GT1549 som var till salu... killen skulle kolla fraktkostnaden, återkom med att han sålt turbon. Irriterande men det var säkert någon mening med det, han var rätt "diffus" när vi mailade. Inte så sugen på att bara slänga över pengar till nån som knappt orkar engagera sig för att sälja det han annonserar på Blocket.

Hur som.... ingen som har en GT1548 eller GT1549 liggandes?

MR_Smart
16 september 2009 · 1 290 Inlägg

Då var det äntligen beställt, kolvar från JE Pistons. Med en trecylindrig maskin blir man diskriminerad då man måste beställa minst 4 kolvar, kanske kan man använda sista kolven som en dörrstopp... Hur som har det nu beställts 6 st kolvar, så snart är två uppsättningar i min ägo. Skicka PM om du vill köpa ett set.

Nu är det vevstakarna som måste lösas. Talat med två firmor, den ena ville ha på tok för bra betalt och den andra firman ville tillverka minst 60st. Några seriösa tips på var jag kan vända mig för att få stakar tillverkade?

torpis Forummoderator
16 september 2009 · 10 572 Inlägg

Exsicco skrev:
Då var det äntligen beställt, kolvar från JE Pistons. Med en trecylindrig maskin blir man diskriminerad då man måste beställa minst 4 kolvar, kanske kan man använda sista kolven som en dörrstopp... Hur som har det nu beställts 6 st kolvar, så snart är två uppsättningar i min ägo. Skicka PM om du vill köpa ett set.

Nu är det vevstakarna som måste lösas. Talat med två firmor, den ena ville ha på tok för bra betalt och den andra firman ville tillverka minst 60st. Några seriösa tips på var jag kan vända mig för att få stakar tillverkade?

Det beror på om de behöver vara smidda eller om det duger med billet...

Om billet funkar så finns en duktig kille (http://www.garaget.org/martin_n) som kan fräsa fram dem åt dig. Han har gjort en del prylar åt mig personligen och en massa delar till sig själv och till kompisar i omgivningen. Han är mycket duktig hantverkare och löser det mesta.  Jag är duktig på att rita prylar i CAD med jag kan för lite om vevstakar för att kunna göra det bara sådär.  jag vet inte heller hur mycket starkare smidda är jämfört mot billet.

vilken längd/bredd mått är dina originalstakar? (mått på lillände, storände, axiallager, längd osv)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MeloveGolf Vw trimmare
16 september 2009 · 2 995 Inlägg

Exsicco skrev:
Hur som.... ingen som har en GT1548 eller GT1549 liggandes?

Borde inte en K03 passa fint på detta projekt? Såna hittar man billiga, små och bra repsons (på en 1.8L iaf roll ) Pallar uppåt 200kusar och finns säkert på varenda skrot i hela europa..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
torpis Forummoderator
17 september 2009 · 10 572 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Exsicco skrev:
Hur som.... ingen som har en GT1548 eller GT1549 liggandes?

Borde inte en K03 passa fint på detta projekt? Såna hittar man billiga, små och bra repsons (på en 1.8L iaf roll ) Pallar uppåt 200kusar och finns säkert på varenda skrot i hela europa..

Nej...   det går en disskussion på ett annat lite djupare forum där vi redan sett att mappen till K03 är way off.   200hk ja, men vid 2bar laddtryck nej


blå/röd är smartmotorn vid "bara"  1.6bar, redan på väg ut ur mappen.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/k03_2072.gif

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
17 september 2009 · 1 290 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Exsicco skrev:
Hur som.... ingen som har en GT1548 eller GT1549 liggandes?

Borde inte en K03 passa fint på detta projekt? Såna hittar man billiga, små och bra repsons (på en 1.8L iaf roll ) Pallar uppåt 200kusar och finns säkert på varenda skrot i hela europa..

Som Torpis skriver så är K03 utanför "skalan". Just nu är det GT1752S som ligger närmst men helst skulle jag behöva en turbo som har en map som ligger mellan GT15 och GT17. Om någon har en GT15 eller en GT17 liggandes så köper jag dessa om priset är bra, vill se om det går att göra en hybrid.

MR_Smart
17 september 2009 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:

Exsicco skrev:
Då var det äntligen beställt, kolvar från JE Pistons. Med en trecylindrig maskin blir man diskriminerad då man måste beställa minst 4 kolvar, kanske kan man använda sista kolven som en dörrstopp... Hur som har det nu beställts 6 st kolvar, så snart är två uppsättningar i min ägo. Skicka PM om du vill köpa ett set.

Nu är det vevstakarna som måste lösas. Talat med två firmor, den ena ville ha på tok för bra betalt och den andra firman ville tillverka minst 60st. Några seriösa tips på var jag kan vända mig för att få stakar tillverkade?

Det beror på om de behöver vara smidda eller om det duger med billet...

Om billet funkar så finns en duktig kille (http://www.garaget.org/martin_n) som kan fräsa fram dem åt dig. Han har gjort en del prylar åt mig personligen och en massa delar till sig själv och till kompisar i omgivningen. Han är mycket duktig hantverkare och löser det mesta.  Jag är duktig på att rita prylar i CAD med jag kan för lite om vevstakar för att kunna göra det bara sådär.  jag vet inte heller hur mycket starkare smidda är jämfört mot billet.

vilken längd/bredd mått är dina originalstakar? (mått på lillände, storände, axiallager, längd osv)

Fixar det ikväll.

MR_Smart
17 september 2009 · 1 290 Inlägg

Exsicco skrev:

torpis skrev:

Exsicco skrev:
Då var det äntligen beställt, kolvar från JE Pistons. Med en trecylindrig maskin blir man diskriminerad då man måste beställa minst 4 kolvar, kanske kan man använda sista kolven som en dörrstopp... Hur som har det nu beställts 6 st kolvar, så snart är två uppsättningar i min ägo. Skicka PM om du vill köpa ett set.

Nu är det vevstakarna som måste lösas. Talat med två firmor, den ena ville ha på tok för bra betalt och den andra firman ville tillverka minst 60st. Några seriösa tips på var jag kan vända mig för att få stakar tillverkade?

Det beror på om de behöver vara smidda eller om det duger med billet...

Om billet funkar så finns en duktig kille (http://www.garaget.org/martin_n) som kan fräsa fram dem åt dig. Han har gjort en del prylar åt mig personligen och en massa delar till sig själv och till kompisar i omgivningen. Han är mycket duktig hantverkare och löser det mesta.  Jag är duktig på att rita prylar i CAD med jag kan för lite om vevstakar för att kunna göra det bara sådär.  jag vet inte heller hur mycket starkare smidda är jämfört mot billet.

vilken längd/bredd mått är dina originalstakar? (mått på lillände, storände, axiallager, längd osv)

Fixar det ikväll.

Billet, är det när man fräser fram en ny vevstake ur ett stycke? Jag har lagt måtten i ett PM till dig, osäker på om det ä de måtten som behövs.

torpis Forummoderator
17 september 2009 · 10 572 Inlägg

Exsicco skrev:

Exsicco skrev:

torpis skrev:

Det beror på om de behöver vara smidda eller om det duger med billet...

Om billet funkar så finns en duktig kille (http://www.garaget.org/martin_n) som kan fräsa fram dem åt dig. Han har gjort en del prylar åt mig personligen och en massa delar till sig själv och till kompisar i omgivningen. Han är mycket duktig hantverkare och löser det mesta.  Jag är duktig på att rita prylar i CAD med jag kan för lite om vevstakar för att kunna göra det bara sådär.  jag vet inte heller hur mycket starkare smidda är jämfört mot billet.

vilken längd/bredd mått är dina originalstakar? (mått på lillände, storände, axiallager, längd osv)

Fixar det ikväll.

Billet, är det när man fräser fram en ny vevstake ur ett stycke? Jag har lagt måtten i ett PM till dig, osäker på om det ä de måtten som behövs.

Kanonbra, jag vevar ihop ett förslag på lunchen i morgon smile  de exakta måtten kan man plippa in i efterhand, jag låser bara upp grundformen så att säga så är måtten variabla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
17 september 2009 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:

Exsicco skrev:

Exsicco skrev:

Fixar det ikväll.

Billet, är det när man fräser fram en ny vevstake ur ett stycke? Jag har lagt måtten i ett PM till dig, osäker på om det ä de måtten som behövs.

Kanonbra, jag vevar ihop ett förslag på lunchen i morgon smile  de exakta måtten kan man plippa in i efterhand, jag låser bara upp grundformen så att säga så är måtten variabla.

"vevar", fyndigt wink

daNNe_maN
18 september 2009 · 225 Inlägg

Det här kommer bara bli för grymt big_smile

torpis Forummoderator
18 september 2009 · 10 572 Inlägg

Lunchen slut och ett snabbt hopslängt med kraft motsvarande 200Nm är fixat. Sen får man väl dimensionera för andra krafter med, men när koven är i topp och cylindertrycket är högst så blir ju kraften mer rakt ner så att säga.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/765954_1ua2pa.jpg
Utkast vevstake Smart coupé

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
18 september 2009 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:
Lunchen slut och ett snabbt hopslängt med kraft motsvarande 200Nm är fixat. Sen får man väl dimensionera för andra krafter med, men när koven är i topp och cylindertrycket är högst så blir ju kraften mer rakt ner så att säga.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/765954_1ua2pa.jpg
Utkast vevstake Smart coupé

Du besitter då avundsvärda kunskaper...smile Var hittar jag någon som kan fräsa fram en vevstake? Martin_n som du länkar till har inte varit inloggad sedan juli.

MR_Smart
18 september 2009 · 1 290 Inlägg

Nu är toppen hemma, portad, planad och inslipade ventiler.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/766081_9he6r2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/766075_h64e3k.jpg

Behöver hitta nya ventilfjädrar, tips på någon firma med brett utbud?

Även dax att handla delar till insug och grenrör smile

Senast redigerat av Exsicco (19 november 2010)

master_-
18 september 2009 · 730 Inlägg

Verkligen ett udda och roligt projekt.

Lycka till med allt:)

torpis Forummoderator
18 september 2009 · 10 572 Inlägg

Exsicco skrev:
Du besitter då avundsvärda kunskaper...smile Var hittar jag någon som kan fräsa fram en vevstake? Martin_n som du länkar till har inte varit inloggad sedan juli.

Jag har kontakinfo till honom.  Han kan alla gånger fräsa fram stakar, jag har dock ingen aning om priser, eller som sagt hur man dimensionerar en billetstake.

Man skulle ju (åter igen) kunna jämföra mot min motor...  jag kan rita upp min stake och se hur det ser ut med krafterna på den sedan skala ner till din motors effekt och cylinderantal.  kanske inte helt rätt men ändå tillräkligt nära kanske?!

Så om jag ritar min vevstake efter dina mått samt lägger på lite material där det blir kritiskt enligt FEM-analysen så borde vi vara hemma.  smile

Har du må hända någon vevstake lös att skicka i så fall?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
18 september 2009 · 10 572 Inlägg

PS.  man kan ju även rita upp original och se hur den funkar i FEM. även kanske fråga Auto Verdi om de kan tänkas härda stakarna efter tillverkning...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MR_Smart
18 september 2009 · 1 290 Inlägg

torpis skrev:

Exsicco skrev:
Du besitter då avundsvärda kunskaper...smile Var hittar jag någon som kan fräsa fram en vevstake? Martin_n som du länkar till har inte varit inloggad sedan juli.

Jag har kontakinfo till honom.  Han kan alla gånger fräsa fram stakar, jag har dock ingen aning om priser, eller som sagt hur man dimensionerar en billetstake.

Man skulle ju (åter igen) kunna jämföra mot min motor...  jag kan rita upp min stake och se hur det ser ut med krafterna på den sedan skala ner till din motors effekt och cylinderantal.  kanske inte helt rätt men ändå tillräkligt nära kanske?!

Så om jag ritar min vevstake efter dina mått samt lägger på lite material där det blir kritiskt enligt FEM-analysen så borde vi vara hemma.  smile

Har du må hända någon vevstake lös att skicka i så fall?

Har tre stakar liggandes, skickar mer än gärna en till dig smile Skicka adressen i ett PM så får du ett paket på posten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang