Honda civic 96 råd

agneos
20 juli 2009 · 246 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_ci … 15&w=2

här är den.

biligt? dyrt? bra? dåligt? värd? den kommer bli min första bil ;D

M.V.H Agneos
Asseee
20 juli 2009 · 142 Inlägg

Verkar som en bra förstbil. Räkna med att det är rost i skärmkanterna bak bara.
Sedanerna ligger i regel lite lägre i pris än hatchback.
Bensinsnål som få, driftsäker och bra väghållning.
Räkna inte med nån vidare accelartion dock smile

Halvfull Öpc designchef
20 juli 2009 · 163 Inlägg

Ja, det är väl ingen raket direkt..wink men billig att åka i och Honda är bra bilar. :)Svårt att säga mer av bara en annons och utan att veta vad du är ute efter.....

Mvh

hej hopp
agneos
20 juli 2009 · 246 Inlägg

jag efter en snabbt o snål med det finns inte så jag tänkte köpa en gammal o snål bil så man kan köra hur man vill med den, jag tänkte fixa den själv kanske köpa turbo till den eller nåt som gör den lite pigare o snabbare.

M.V.H Agneos
Halvfull Öpc designchef
20 juli 2009 · 163 Inlägg

agneos skrev:
jag efter en snabbt o snål med det finns inte så jag tänkte köpa en gammal o snål bil så man kan köra hur man vill med den, jag tänkte fixa den själv kanske köpa turbo till den eller nåt som gör den lite pigare o snabbare.

Ja den är ju absolut snål, du kan säkert köra den på 0.5-0.55 typ.
sen om det är värt att turbokonvertera den där motorn säger jag inget om, men vadå, man får inte köra fortare än 30,50,70,90 eller 110 km/h i vårat land iaf cool så då är det ju lika bra att kunna åka mkt!
du kan ju byta avgassystem om den ska låta lite roligare iaf. smile

hej hopp
agneos
21 juli 2009 · 246 Inlägg

helheten den är bra för första bil eller? finns det andra bil märke eller modeller som ni kan tipsa mig om glöm inte jag är stundent alt ska va biligt o reserv dela oxo ;D

M.V.H Agneos
DanneJ
21 juli 2009 · 642 Inlägg

agneos skrev:
helheten den är bra för första bil eller? finns det andra bil märke eller modeller som ni kan tipsa mig om glöm inte jag är stundent alt ska va biligt o reserv dela oxo ;D

Då är bilen perfekt, som alla gamla japsar så är de ju oerhört driftsäkra, den dricker ju knappt någonting och gamla civicar rullar ju ofta genom besiktningen smärtfritt. Motorn tror jag ligger runt 90 hästar, ganska tråkigt men som förstabil så är det ju inte effekten som ska spela roll och försäkringen blir ju mycket billigare och det är ju bra ifall du skulle vara under 24. Rost är väl överlag det viktigaste att kolla över, lite ytrost får man nog räkna med men genomgående rost ska man akta sig för. Reservdelar är ju inte främst det du behöver fokusera på men ifall det skulle komma upp så är tillgängligheten bra och de är ganska billiga sen så är ju Honda civic en ganska vanlig bil så skroten lär ju också ha tillgång till saker.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
_DamnIt R1 driver!
21 juli 2009 · 5 128 Inlägg

Halvfull skrev:

agneos skrev:
jag efter en snabbt o snål med det finns inte så jag tänkte köpa en gammal o snål bil så man kan köra hur man vill med den, jag tänkte fixa den själv kanske köpa turbo till den eller nåt som gör den lite pigare o snabbare.

Ja den är ju absolut snål, du kan säkert köra den på 0.5-0.55 typ.
sen om det är värt att turbokonvertera den där motorn säger jag inget om, men vadå, man får inte köra fortare än 30,50,70,90 eller 110 km/h i vårat land iaf cool så då är det ju lika bra att kunna åka mkt!
du kan ju byta avgassystem om den ska låta lite roligare iaf. smile

Du missade att det finns 20, 60, 80, 100 och 120 med! wink

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
21 juli 2009 · 581 Inlägg

Där är förmodligen en D15Z1 motor i den med Vtec-e. Väldigt bensinsnål men långsam då den är "ekonomisk"!!! Dessutom så är det inte det lättaste chassit iheller. Ingen bil du ska ta om du vill att det ska röra på sig lite.

Skulle skaffat en hatchback/coupe 92-95 +. Försök hitta en bil med D16 motor eller D15b7, D14a2, D14a4 då dessa har väldigt glada motorer smile (Eller bäst med en riktig Vtec, B16/B18. Men då blir det genast mycket dyrare)

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_D_engine#D15Z1

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
agneos
21 juli 2009 · 246 Inlägg

supersupra87 skrev:
Där är förmodligen en D15Z1 motor i den med Vtec-e. Väldigt bensinsnål men långsam då den är "ekonomisk"!!! Dessutom så är det inte det lättaste chassit iheller. Ingen bil du ska ta om du vill att det ska röra på sig lite.

Skulle skaffat en hatchback/coupe 92-95 +. Försök hitta en bil med D16 motor eller D15b7, D14a2, D14a4 då dessa har väldigt glada motorer smile (Eller bäst med en riktig Vtec, B16/B18. Men då blir det genast mycket dyrare)

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_D_engine#D15Z1

din civic var mycket fint skulle jag junna få lite info om den?

M.V.H Agneos
TyrolerHatt Skogsmålare
21 juli 2009 · 630 Inlägg

Har själv en likadan som jag har som pendlar bil. De är extremt billiga i drift ligger på 0,6l/mil.
Som tidigare sagt så är det inte något krutpaket ,men dock inte heller jätte slö.

Vanligaste problmen är väl rost i bakskärmar + drivaxlar fram.

dock kanske roligare att gå på den japanska varienten av civicen "EG" modellen då har du fler möjligheter till att hitta styling m.m

agneos
21 juli 2009 · 246 Inlägg

det är inte så att jag måste ha honda men jag vill ha en biligt och ekonomisk och lite sportig. honda cupe är fina men jag hittar inte så många sad

M.V.H Agneos
bjornE_ Zephyr Tattoo Jönköping
22 juli 2009 · 254 Inlägg

Honda är bra bilar! smile

Kolla in forumen på www.hondaklubben.com och www.clubjdm.se så kan du få mer svar om dem.. wink

Annars är ju en Golf 2 eller 3 ett bra val som förstabil.. Med tanke på att du har en VWlogga som avatar.. Köper du golf så satsa på en 1.8l, lagom drag men inget monster dock väldigt soppasnål! 1.6l är för slö helt enkelt, 2.0 har inget bottendrag och dricker mer soppa..

agneos
25 juli 2009 · 246 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_ci … 15&w=2
den jag ksicka e-mail och frågade hur mycket betalar han i försäkring och om han kunde skicka lite mer bilder på den men han sa att han va på semester och försäkring kostar helt 980 kr så vad tycker ni. den är 90hk kan man göra den till 150hk? om man har pengar?

M.V.H Agneos
Eisenhut
25 juli 2009 · 1 827 Inlägg

Allt går men nej...

Köp en VTi direkt isf.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
agneos
25 juli 2009 · 246 Inlägg

Eisenhut skrev:
Allt går men nej...

Köp en VTi direkt isf.

vrf några skäl? big_smile

M.V.H Agneos
TyrolerHatt Skogsmålare
25 juli 2009 · 630 Inlägg

skulle du trimma upp en sugmotor på 90hk till 150hk, Så är det turbokonvertering som gäller. Detta kräver mycket jobb en del pengar, men framförallt en hel del kunskap.

Alternativ två är ett motor "swap" från en VTI men detta är också mycket jobb.

som sagt innan försök att få tag i en VTI från början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang