Min mercedes w124 käkar däck på insidan!

Race_Chick Snäll liten biltjej
21 juli 2009 · 880 Inlägg

Hejsan! Jag har en Mercedes 230e w124 modellen och skulle vilja få lite hjälp.
Min camber vinkel är totalt fel (negativ) så däcken slits som rackarns på insidan,
har redan bytt ett däck på 2 månader för att det förra gick det så långt att trådarna stack ut och sprack upp tillslut.
Och ja... detta hände efter jag sänkte den.den är sänkt 2 varv på alla hjul. Vi tog lös bärarmen dels för att få lös fjädern.Men jag vet inte annars som kan vara problem?
Däcken fram är i bra skick och den nöter ingenting där.
Nu har jag ett nytt däck men vill fixa vinkeln innan det är försent på andra däcket med.

Är det camber staget som är totalt fel?

Kan nån hjälpa mig snälla?

http://i26.tinypic.com/e8oprt.jpg

Det är på denna sida som den står värst på.

http://i29.tinypic.com/2yllah0.jpg

http://i27.tinypic.com/1zei54p.jpg

Senast redigerat av ¤¤740Racing¤¤ (21 juli 2009)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
norpan1
21 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Har du gjort hjulinställning?

H3dlund Med lem
21 juli 2009 · 1 127 Inlägg

norpan1 skrev:
Har du gjort hjulinställning?

Tror inte det räcker..

Vet inte hur bakvagnarna på dessa är konstruerade, men jag tror du får bygga om dina länkarmar/bärarmar om du ska ha mindre camber. Nog enda lösningen.

Fast ser inte ut som den har så väldigt mycket neg. camber på bilderna? Vissa mercor brukar ju vara extrema..

Senast redigerat av H3dlund (21 juli 2009)

Masterworks
21 juli 2009 ·

Ser nästan ut som att det kanske tar i nånstans?

KoNa Mercedes Benz
21 juli 2009 · 20 Inlägg

Men du får aldrig en mercedes att inte snednöta om du inte bygger om bär armarna, 1 däck på 2 månader, då tycker jag du ska vara stolt 250dt min käkade minst 1 däck i veckan och då var alla bussningar fräscha och cambern var inget att klaga på, de är bara det att de går inte att undvika utan större modifikationer..

Finns bara 2st bilmärken. En ny och en gammal Mercedes!
Race_Chick Snäll liten biltjej
21 juli 2009 · 880 Inlägg

Okej ja alltså när jag kör i gupp.. dom behöver INTE vara stora,räcker med att jag svänger så bilen lutar lite är det nått som "knakar" i bakvagnen... nån bussning är det som är dålig men vet inte vilken... Han är rätt svampig efter vägen med. Men jag la mig under bilen häromdagen och dom första bussningarna man ser (vet vad dom heter tyvärr) när man tittar under bilen så var dom rätt slut.. sprucken å va högst 5cm höga. sitter nära bärarmen.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Race_Chick Snäll liten biltjej
11 april 2010 · 880 Inlägg

Nu tar jag upp denna tråd igen för problemet kvarstår,efter mycket kliande i skallen så har jag hittat på internet justerbara camberstag till w124,dock stod de aldrig vart man beställer dom.

Andra säger att jag måste förlänga camberstagen övre....
men hur ser det ut på sportline? Enligt en f.d anställd på merca så va sportline fabrikssänkta och därmed hade dom lite längre camberstag?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Eisenhut
11 april 2010 · 1 827 Inlägg

Fixa TOEn.

Cambern sliter inte. Jag körde 8" grader bak nästan hela förra sommaren utan tecken på slitage. Men då körde jag helt neutral toe också.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
mange_240
11 april 2010 · 1 562 Inlägg

gör en hjulinställning då får du toe inställd och cambern så nära toleransen som de går.

Iam2fast4U
11 april 2010 · 1 534 Inlägg

ser ut som det tar i hjulhuset

BMW E34 "538" (1990)
H3dlund Med lem
11 april 2010 · 1 127 Inlägg

Värt att nämna, det är inte camber som sliter däck det är felinställd toe som nöter däck.

JonasAlmqvist
11 april 2010 · 100 Inlägg

H3dlund skrev:
Värt att nämna, det är inte camber som sliter däck det är felinställd toe som nöter däck.

Kanske du har rätt i, men nu handlade detta om bakdäck! Och om du tittar på bilderna så har det mycket väl med alltför negativ camber att göra! Går ju räkna på hur mycket längre "camberstag"/övrebärarm du behöver. För minimalt däckslitage är målet att ha 0' camber så du får ta fram vattenpasset och lossa camberstaget och ställa det som du vill ha det, sen förlänga så mycket som man var tvungen att flytta ut övrefästet.

Däremot kan man ju fundera på när bilen beter sig roligast;)

Eisenhut
11 april 2010 · 1 827 Inlägg

JonasAlmqvist skrev:

H3dlund skrev:
Värt att nämna, det är inte camber som sliter däck det är felinställd toe som nöter däck.

Kanske du har rätt i, men nu handlade detta om bakdäck! Och om du tittar på bilderna så har det mycket väl med alltför negativ camber att göra! Går ju räkna på hur mycket längre "camberstag"/övrebärarm du behöver. För minimalt däckslitage är målet att ha 0' camber så du får ta fram vattenpasset och lossa camberstaget och ställa det som du vill ha det, sen förlänga så mycket som man var tvungen att flytta ut övrefästet.

Däremot kan man ju fundera på när bilen beter sig roligast;)

Vad skulle det spela för roll om det var fram eller bakdäck?

CAMBER SLITER INTE DÄCK.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
kolvas
11 april 2010 · 4 001 Inlägg

På dom bilderna som är så ser det ut som om däcket tar i någonting, det är ju ett litet spår som är hela vägen in till väven.

sen som det nämnts innan, det krävs EXTREM camber för att det ska slita däck, så det lär nog vara toe-vinkeln som är felaktig eller dåliga bussningar/krokigt stag nånstans

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Pesan
11 april 2010 · 28 Inlägg

Detta är det vanliga MB problemet vid sänkning, Du får ställa in bakvagnen så nära värdena det går, eller så förlänga övre staget så att det blir rätt hjulvinklar. alt. höja bilen igen ;D

-:Pesan:-
V6Ricky
11 april 2010 · 19 Inlägg

tycker de ser ut som du haft 10 pers i bilen så de tar i nånstans... blev de samma reva på andra sidan?

JonasAlmqvist
11 april 2010 · 100 Inlägg

Men eftersom det är enbart på insidan så måste de antingen ta i nånstans eller så är de både massa camber och toe!?

Eisenhut
12 april 2010 · 1 827 Inlägg

Japp precis... Det sliter på insidan eftersom du har fel toe kombinerat med camber. Neutraliserar du toen kommer problemet försvinna men det är rätt som ni säger, hade han haft helt neutral toe hade däcket blivit mer jämnslitet... Men det bästa är ju om det inte slits i onödan alls. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Race_Chick Snäll liten biltjej
13 april 2010 · 880 Inlägg

Så det kan vara toe inställningen som är helt åt h*lvete då med andra ord? hmm
Jag har bara hört att de är cambern för själv har jag ingen aning,jo den sliter ju ENDAST 3 cm på insidan av däcken bak.
Fram är dom inställda och klara,men dock så sa dom på verkstaden att hjulinställnings maskinen va konstig....

Går toen att justera på merca bakvagn?
Däcken tar ej i någonstanns men det kan vara värt att kolla upp för på vinterdäcken nöter den ingenting men det syns dock att bakdäcken står åt fandest.
Jag har en bild som ni ska få se.. kolla på höger bakdäck....



http://i43.tinypic.com/2lkqr90.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
kolvas
13 april 2010 · 4 001 Inlägg

Är det olika vinklar på höger/vänster sida? i så fall så är nåt krokigt, har bilen varit smälld?
Åk till en verkstad med riktig hjulinställning och be dom titta på det så hittar dom säkert vad som kan vara felet.


sen om däcken varit snedslitna innan du la på dom så fortsätter dom att slita snett, trots korrekt hjulinställning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang