Volvo 850 T5 lambdalampan lyser, vacuumslang??

rredline
26 juli 2009 · 39 Inlägg

Tja, har en volvo 850 T5a där alldeles nyligen lambdalampan börjat lysa..
Bilen går precis som den ska, dricker ingen mer soppa/olja, låter inget konstigt, luktar
och ryker ingenting ur avgaserna osv.
de enda felen jag hittat är en lös vacuumslang i motorrummet som jag inte har
den blekaste var den ska sitta samt att min turbotrycksmätare har dött! (slang som är av kke?)
Nån som har erfarenhet och vet om lambdalampan kan börja lysa pga detta??

Slangen i fråga är ca 1cm och går från en liten plastnippel på undersidan av plaströret
som går till lmm, sitter bara några centimeter från anslutningen till lmm.. har upptäckt
en tom nippel på toppen också, som det är ett starkt sug in i. denna sitter på fördelarsidan
vid ventilkåpan och leder in i toppen, kan ju gissa att dessa ska vara sammankopplade
men är inte säker... någon som vet??smile

tack på förhand!smile

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
26 juli 2009 · 434 Inlägg

är det inte slangen till förvärmingen då?

rredline
26 juli 2009 · 39 Inlägg

vet inte säkert, tror de...hmm

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
TurbOla Reservdansk
26 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Det är vacuumträdet på toppen som du känner ett så starkt sug i.

Laddtrycksmätaren kopplas till det trädet, och fungerar det inte så saknas nog en slang från laddtrycksmätaren till vacuumträdet, om du nu inte har en T-korsning någonstans.

Slangen vid LMM kommer jag inte ihåg exakt vart den ska vara kopplad...
Är alla tre slangarna på magnetventilen kopplade?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
rredline
26 juli 2009 · 39 Inlägg

TurbOla skrev:
Det är vacuumträdet på toppen som du känner ett så starkt sug i.

Laddtrycksmätaren kopplas till det trädet, och fungerar det inte så saknas nog en slang från laddtrycksmätaren till vacuumträdet, om du nu inte har en T-korsning någonstans.

Slangen vid LMM kommer jag inte ihåg exakt vart den ska vara kopplad...
Är alla tre slangarna på magnetventilen kopplade?

okej, nä ena änden är kopplad til insuget, andra sitter där inget i, jag har en laddtrycksmätare i a-stolpen som det sitter ett T till men varifrån går den som ska sitta till "vacuumträdet" då?? vet ej var magnetventilen sitter:/ har du ingen bra bild du kan lägga upp så man ser??smile

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Pinnenpabacken
26 juli 2009 · 402 Inlägg

Uttaget på undersidan av insugsröret (vid lmm) skall kopplas ihop med mittre utgången på magnetvetilen
och är denna bortkopplad så kan motorlampan(den du kallar lambdalampa) tändas. Motorn suger in luft
som inte passerar lmm, och ger därmed fel blandning. Den andra slangen vet jag inte riktigt vilken du
menar, går in i toppen? Kan de va den som ska gå ner till ventilen innan turbon, där vevhus venten
återleds? I vilket fall så ska du inte ha nåra läckande vacuumnipplar, kolla upp vart slangen till turbo-
mätaren tar vägen, där har du ju garanterat en läcka om den har hoppat av.mvh.smile

rredline
26 juli 2009 · 39 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Uttaget på undersidan av insugsröret (vid lmm) skall kopplas ihop med mittre utgången på magnetvetilen
och är denna bortkopplad så kan motorlampan(den du kallar lambdalampa) tändas. Motorn suger in luft
som inte passerar lmm, och ger därmed fel blandning. Den andra slangen vet jag inte riktigt vilken du
menar, går in i toppen? Kan de va den som ska gå ner till ventilen innan turbon, där vevhus venten
återleds? I vilket fall så ska du inte ha nåra läckande vacuumnipplar, kolla upp vart slangen till turbo-
mätaren tar vägen, där har du ju garanterat en läcka om den har hoppat av.mvh.smile

okej, men var sitter den här magnetventilen då?? nja, den nippeln sitter som ena änden i ett rör som vandrar en sväng på ventilkåpan, den ena änden är kopplad till insuget den andra är naken=/ jag vete fasen varför det där röret är där, det är nån sorts förvärmning till vevhusgaserna (har fått reda på det via marlboroman här på garaget=)) men det är inte alla motorer som har det:O min kompis T5a har det inte så ja har ingen aning var den ska gå=/
om man kollar på motorn, den sidan där fördelaren sitter så tittar det ut två anslutningar på varsin sida om det övre motorfästet, tar man av tändstiftskåpan så sitter det röret i en ringlad bana mellan hålen på min...

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
TurbOla Reservdansk
26 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Har du kvar original luftburk?

Då kan du se att det sitter en liten sak på sidan av den, mot motorn, med 3 slangar som går ut mot torpedväggen, och en elkontakt som kommer underifrån batteriet.

Det är magnetventilen, den är mörkgrå.
Den styr laddtrycket.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
rredline
26 juli 2009 · 39 Inlägg

aha=) ja hitta precis den och mittenslangen va inte kopplad, har kopplat den och nollat lambdan ska prova bilen nu=) tackar=)

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
rredline
27 juli 2009 · 39 Inlägg

var och provade bilen igår men det var ingen skillnad:/ någon som har ett bra tips på var man kan hitta bra bildbeskrivning till alla vacuumslangar och annat krafs??smile

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Janneutanb
27 juli 2009 · 7 272 Inlägg

Varför inte bara läsa ut felkoderna?

rredline
27 juli 2009 · 39 Inlägg

d lutar åt att lämna in den för avläsning nu ja;) hittar inget fel:P

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
henke_99 Offroad Racing
27 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Det finns ingen lambdalampa på den där bilen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142747

Senast redigerat av henke_99 (27 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
rredline
27 juli 2009 · 39 Inlägg

henke_99 skrev:
Det finns ingen lambdalampa på den där bilen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142747

klart som fan det finns:P för övrigt har jag fått svar på lite av det jag undrade om så tack till alla som upplyst mig=) nu bär det av till verkstad för o kolla felkoder för själv hittar jag inget mer fel:P

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
TurbOla Reservdansk
27 juli 2009 · 6 271 Inlägg

rredline skrev:

henke_99 skrev:
Det finns ingen lambdalampa på den där bilen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142747

klart som fan det finns

Tycker du ska läsa instruktionsboken till bilen en gång till, noggrannare den här gången. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Christian S
28 juli 2009 · 4 816 Inlägg

rredline skrev:
d lutar åt att lämna in den för avläsning nu ja;) hittar inget fel:P

läser av felkoderna gör man själv och så postar jag för femte elfte gången hur man gör.


Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

TurbOla skrev:

rredline skrev:

henke_99 skrev:
Det finns ingen lambdalampa på den där bilen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=142747

klart som fan det finns

Tycker du ska läsa instruktionsboken till bilen en gång till, noggrannare den här gången. wink

Precis för det är fortfarande ingen lambdalampa som alla skriver/säger utan en MOTORELEKTRONIKLAMPA!! och den lyser när det finns ett fel i motorstyrsystemet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Pinnenpabacken
28 juli 2009 · 402 Inlägg

rredline skrev:

Pinnenpabacken skrev:
Uttaget på undersidan av insugsröret (vid lmm) skall kopplas ihop med mittre utgången på magnetvetilen
och är denna bortkopplad så kan motorlampan(den du kallar lambdalampa) tändas. Motorn suger in luft
som inte passerar lmm, och ger därmed fel blandning. Den andra slangen vet jag inte riktigt vilken du
menar, går in i toppen? Kan de va den som ska gå ner till ventilen innan turbon, där vevhus venten
återleds? I vilket fall så ska du inte ha nåra läckande vacuumnipplar, kolla upp vart slangen till turbo-
mätaren tar vägen, där har du ju garanterat en läcka om den har hoppat av.mvh.smile

okej, men var sitter den här magnetventilen då?? nja, den nippeln sitter som ena änden i ett rör som vandrar en sväng på ventilkåpan, den ena änden är kopplad till insuget den andra är naken=/ jag vete fasen varför det där röret är där, det är nån sorts förvärmning till vevhusgaserna (har fått reda på det via marlboroman här på garaget=)) men det är inte alla motorer som har det:O min kompis T5a har det inte så ja har ingen aning var den ska gå=/
om man kollar på motorn, den sidan där fördelaren sitter så tittar det ut två anslutningar på varsin sida om det övre motorfästet, tar man av tändstiftskåpan så sitter det röret i en ringlad bana mellan hålen på min...

Det här lilla röret som "kringlar sej" in under tändstiftskåpan ska va kopplat ena änden till
"vacuumträdet" uppepå insuget vid spjällhuset, och andra änden ska ner till intaget precis
nere vid inloppet på turbon sitter en "manick" på röret med en elkontakt, och två slang-
anslutningar, en ca:15mm, och en "tunn" där du ska dit med din felande slang. Ett evigt
tjatande om den här lampan du?wink De är ju faktiskt ett lambdatecken på den, så det är lätt
att säja just .......lampa, men det är mycke riktigt en motorstyrningslampa. Hoppas du får
ordning på din bil.smile

rredline
28 juli 2009 · 39 Inlägg

Christian S skrev:

rredline skrev:
d lutar åt att lämna in den för avläsning nu ja;) hittar inget fel:P

läser av felkoderna gör man själv och så postar jag för femte elfte gången hur man gör.


Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

TurbOla skrev:

rredline skrev:

klart som fan det finns

Tycker du ska läsa instruktionsboken till bilen en gång till, noggrannare den här gången. wink

Precis för det är fortfarande ingen lambdalampa som alla skriver/säger utan en MOTORELEKTRONIKLAMPA!! och den lyser när det finns ett fel i motorstyrsystemet.

mmm, jag vet att man gör så men nu råkar min bil va en -95 så jag måste lämna iväg det:P
ne, har fattat de nu:P har alltid sagt lambdalampa om den och jag VET att den inte bara hör till lambdasonden.. tänkte inte på att det inte var dens riktiga namn när jag skrev rubriken bara..
så nu är det utrett iaf=)

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
rredline
28 juli 2009 · 39 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

rredline skrev:

Pinnenpabacken skrev:
Uttaget på undersidan av insugsröret (vid lmm) skall kopplas ihop med mittre utgången på magnetvetilen
och är denna bortkopplad så kan motorlampan(den du kallar lambdalampa) tändas. Motorn suger in luft
som inte passerar lmm, och ger därmed fel blandning. Den andra slangen vet jag inte riktigt vilken du
menar, går in i toppen? Kan de va den som ska gå ner till ventilen innan turbon, där vevhus venten
återleds? I vilket fall så ska du inte ha nåra läckande vacuumnipplar, kolla upp vart slangen till turbo-
mätaren tar vägen, där har du ju garanterat en läcka om den har hoppat av.mvh.smile

okej, men var sitter den här magnetventilen då?? nja, den nippeln sitter som ena änden i ett rör som vandrar en sväng på ventilkåpan, den ena änden är kopplad till insuget den andra är naken=/ jag vete fasen varför det där röret är där, det är nån sorts förvärmning till vevhusgaserna (har fått reda på det via marlboroman här på garaget=)) men det är inte alla motorer som har det:O min kompis T5a har det inte så ja har ingen aning var den ska gå=/
om man kollar på motorn, den sidan där fördelaren sitter så tittar det ut två anslutningar på varsin sida om det övre motorfästet, tar man av tändstiftskåpan så sitter det röret i en ringlad bana mellan hålen på min...

Det här lilla röret som "kringlar sej" in under tändstiftskåpan ska va kopplat ena änden till
"vacuumträdet" uppepå insuget vid spjällhuset, och andra änden ska ner till intaget precis
nere vid inloppet på turbon sitter en "manick" på röret med en elkontakt, och två slang-
anslutningar, en ca:15mm, och en "tunn" där du ska dit med din felande slang. Ett evigt
tjatande om den här lampan du?wink De är ju faktiskt ett lambdatecken på den, så det är lätt
att säja just .......lampa, men det är mycke riktigt en motorstyrningslampa. Hoppas du får
ordning på din bil.smile

ahaa, men där sitter redan en slang på min.. där går ett tjockt hölje med två slangar från oljeavskiljaren under insuget bak ner till anslutningen med kontakten på, och den ena av dom är tunn och är påkopplad där.. kan det vara så att en tidigare ägare kanske ändrat på det? vacuumröret på ventilkåpan är kopplat i ena änden på min (till insuget) men inte i andra. då kanske man ska plugga den anslutningen och inte använda det röret? hur ser det ut på din? har du inte två slangar från vevhusventen??
det hoppas jag me=)

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Christian S
28 juli 2009 · 4 816 Inlägg

rredline skrev:
mmm, jag vet att man gör så men nu råkar min bil va en -95 så jag måste lämna iväg det:P

iom att du hart en ´95 så kan du ju läsa av dom själv!

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang