Bästa/sämsta automatväxellådor.

blacken
28 juli 2009 ·

Residence skrev:

Sharky skrev:
Vänta här nu....

Är det inte automaten i S80 som är ett jätteas.

/Göran

Bjork skrev:
Volvos auto. i S80 är väl rätt klen?

Autolådan i S80 99-03 är den kassaste lådan du kan ha!
Autolådan i S60 00-03 är även den Ganska kass!
varför?
Jo , på gamla s80in pajade lådan mitt i akalla rondellen precis vid rusning.
Bilia fick pröjsa för ny då inte gick att laga 50000kr ca! (bilen hade gått 10000mil)
på min s60(geartronic dubbellåda) pajade B4 locket och en kolv blev krökt trots att jag kör oerhört lugnt med min bil.
fick betala 7000:- självrisk på motorskadeförsäkringen. kostade 22000:- att laga. (bilen hade gått 9000mil)
men efter denna rep så har lådan fungerat otroligt bra. men jag känner det att NÄSTA bilköp INTE bli en volvo i kombination med AUTOlåda.
blir hellre en BMW.

Däremot Autolådan på päronens S80N.08 (geartronic)är otroligt rapp och trevlig!

Min Volvo 945 aut har snurrat nästan 40.000 mil nu, och funkar perfa ännu...

Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Dieselaut brukar/kan vara kraftigare eftersom dom har mera vrid och vridmoment är dimensioneringsgrundande.

/Göran

h30aad skrev:
finns det några skillniader mellan diselaut och bensinare??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
h30aad
28 juli 2009 · 124 Inlägg

Vad är den största fördelarna med aut kontra en manuell låda, förutom att det är bekvämare att slippa växla?

blacken
28 juli 2009 ·

h30aad skrev:
Vad är den största fördelarna med aut kontra en manuell låda, förutom att det är bekvämare att slippa växla?

Skönar att köra, säkrare i trafiken, skonar bilen, sliter inte så mycket på bitarna...

h30aad
28 juli 2009 · 124 Inlägg

1.är det med service är det dyrare att serva en autlåda än en manuell?
2.vad är tiptronic hur funkar den?

Rock-Star
28 juli 2009 · 2 982 Inlägg

h30aad skrev:
1.är det med service är det dyrare att serva en autlåda än en manuell?
2.vad är tiptronic hur funkar den?

Geartronic = du kan växla själv om du vill....

blacken
28 juli 2009 ·

Residence skrev:

h30aad skrev:
1.är det med service är det dyrare att serva en autlåda än en manuell?
2.vad är tiptronic hur funkar den?

Geartronic = du kan växla själv om du vill....

Det går ju i och för sig  på "vanliga" automatlådor också..

XL-Dempa
28 juli 2009 · 457 Inlägg

Vissa bussar på swebus har voit låder tar typ 1 timme att komma iväg för de slirar så jäkla mkt ^^

Men ZF lådorna är riktigt bra

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
28 juli 2009 · 1 123 Inlägg

men provkör en lexus gs300 då? otrolig skön bil de har 5 vxl de växlar så smidig att man märker inget o komforten är mkt bra

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
turboforssen Telge Drifting Team
28 juli 2009 · 5 398 Inlägg

automatlådan i volvo 960 är samma som nån supra + lexus v8 ,bara oljetrycket som skilljer smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

h30aad skrev:
1.är det med service är det dyrare att serva en autlåda än en manuell?
2.vad är tiptronic hur funkar den?

Oljan du spolar lådan med kostar ca 600kr+moms på Swedol, och det kan du behöva göra en gång om året, om du kör mycket.

På en manuell låda häller du i ett par liter olja, och behöver sen (i princip) inte bry dig mer om det.
Ibland bytar mer seriösa personer olja efter ett par tusen mil. tongue

Tiptronic, eller geartronic eller vad de olika företagen kallar det, innebär att du under färd kan själv välja växel på lådan genom att föra växelspaken lätt åt sidan eller upp och ner, och därmed simulera manuell växling, även om du inte behöver koppla.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Germax
29 juli 2009 · 12 086 Inlägg

Min ZF5hp30 är både bra och dålig, samtidigt som de har konstruktionsfel så är de en bra låda.
Klarar massa vrid och växlar kanonfint!

Maximan va automat och den växla väl bra den med, fast inte lika mjukt.
Polarens 945 är inte änns i närheten, tyvärr hmm

mondeofin
29 juli 2009 · 217 Inlägg

Automatlådan som satt i min Mondeo v6 var inte särskilt bra, den växlade lite som den själv ville ibland.
Bytte oljan i den och trodde att det hjälpte (det gjorde det en stund) men efter några 1000km kom samma fel tillbaka.
Men automat är ruskigt skönt att köra med så länge de funkar, när dom bråkar är det däremot inte lika kul.
Sedan har vi ju det största felet med automat, när något i lådan säger upp sig rusar kostnaderna direkt iväg, i mitt fall bytte jag bort bilen så länge den ännu fungerade att köra med, att byta låda skulle ha kostat minst hälften av vad den bilen var värd.

Honda CR-V (2011)
Keller Hamster
29 juli 2009 · 817 Inlägg

mondeofin skrev:
Automatlådan som satt i min Mondeo v6 var inte särskilt bra, den växlade lite som den själv ville ibland.
Bytte oljan i den och trodde att det hjälpte (det gjorde det en stund) men efter några 1000km kom samma fel tillbaka.
Men automat är ruskigt skönt att köra med så länge de funkar, när dom bråkar är det däremot inte lika kul.
Sedan har vi ju det största felet med automat, när något i lådan säger upp sig rusar kostnaderna direkt iväg, i mitt fall bytte jag bort bilen så länge den ännu fungerade att köra med, att byta låda skulle ha kostat minst hälften av vad den bilen var värd.

Håller med. När dom väl fungerade fungerade dom utmärkt. Men där kunde vara så skumma fel på dom som inte gick att hitta.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
falloutboy
29 juli 2009 · 1 723 Inlägg

Automaten i den Lexus IS200 jag åkte med i måste va den skönaste jag varit med om. Den växlade som en bomullsinlindad dröm. smile Långt ifrån växlingarna i TH700an som satt min gamla Trans Am. Där var det nästan så att diskarna i ryggen försköts då den la i 2an.

Il-Bandito
29 juli 2009 · 98 Inlägg

BMW har de absolut bästa automatlådorna. Har själv haft några BMW med automat och de växlade som en dröm. Bättre än alla de autolådor jag kört. Även Mercedes ligger bra till vad gäller kvalité på växling och hållbarhet.

"Making your driving pleasure more active: Steptronic makes shifting gears in a BMW with an automatic transmission as dynamic and sporting as it is with a manual transmission."


Här har du lite information om BMWs auto-lådor.
http://www.bmw.com/com/en/insights/tech … ronic.html
http://www.whatcar.com/car-news/what-ca … xes/217779

TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Tiptronic, geartronic, steptronic, same shit, different names. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
LordWood
29 juli 2009 · 143 Inlägg

VW dsg lådor har fått väldigt mycket beröm.

bollen1986
29 juli 2009 · 3 714 Inlägg

TH700 lådorna borde väl vara bra ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
blacken
29 juli 2009 ·

bollen1986 skrev:
TH700 lådorna borde väl vara bra ?

Dom är sämre än TH 400..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang