AKUT HJÄLP! för höga avgasvärden-Co 2500 och LAMBDA på volvo

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
29 juli 2009 · 308 Inlägg

hej! jag registringinsbesikta min 245:a men en b230ft motor för ett tag sen.Det är akut för det blir snart körförbud och då så måste jag betala och göra om hela registeringsbesiktningen.



jag fick för högt Co 2500 värde och Lamda värde

inom parantes är gränsvärdena
CO: 0,1 (0.5)               HC 033 (100)
CO 2500: 0,4 (0,3)       LAMBDA 1,18 (0,96 - 1,04)

vet ej vad det kan beropå
jag har 3" avgasystem ganska tjockt gods grövre än vanligt, med en Biltema universal soprtkatt
har precis lagat alla läckor i avgasystem hade några nämligen.

bilen går jämt och fint men kör jag ett litet tag spelar ingen roll om jag börjar köra när bilen är varm eller kall så tänds LAMBDA lampan (för fet eller för mager blanding) men släcker jag den och kör ett tag till (10 - 20 min) så tänds den igen. vet ej vad det kan beropå.

Bensinpumpen jag har på är ganske för klen tror jag. För det är en b230 F pump. inte gjord för lika mycket hästkrafter som en orginal b230 FT motor har.

jag har också en V-Kam i bilen funderar om det kan ha med det och göra också att när jag byte kamen kanske att jag ställde tändnigen lite efter eller före? om det kan påverka värdena?

jag har också lagt märke till att varvtalsmätaren (eftermonterad mätare) skakar och dallrar upp när man varvar

har ingen dump monterad eller något den är helt orginal förutom Kamen.
den tar ingen tjuvluft på vad jag kan hitta heller.

någon som kan ha nå bra tips vad jag ska göra?
tack på förhand.

Senast redigerat av Nagz (29 juli 2009)

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
30 juli 2009 · 308 Inlägg

jag har letat mycket men hittar ingen tråd som skulle passa in på min tråd. ingen som vet något om såna hära problem

rredline
30 juli 2009 · 39 Inlägg

hej, har du kopplet in din lambda rätt? har haft samma fel och då satt kablarna på fel plats, de två vita kablarna är beroende av vilken sida de sitter på. Prova att byta så blir det nog bra. vad gäller co-halten så kan du nog prova med att tanka på 40-50% etanol i tanken, vet dock ej hur en turbobil reagerar på det men på min 940 funkade det utmärkt och sänkte mitt co-värde från 400 till ca 30..smile

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Stefan Varberg Supraman
30 juli 2009 · 2 300 Inlägg

rredline skrev:
hej, har du kopplet in din lambda rätt? har haft samma fel och då satt kablarna på fel plats, de två vita kablarna är beroende av vilken sida de sitter på. Prova att byta så blir det nog bra. vad gäller co-halten så kan du nog prova med att tanka på 40-50% etanol i tanken, vet dock ej hur en turbobil reagerar på det men på min 940 funkade det utmärkt och sänkte mitt co-värde från 400 till ca 30..smile

att tanka e85 vore inte bra i ditt fall med tanke på lambdavärdet, det kommer bli högre

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
henke_99 Offroad Racing
30 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Högt lambdavärde kan orsakas av läckor i avgassystemet. Men eftersom lampan till motorstyrningen (finns ingen lambdalampa) tänds så är ju nåt fel. Säkar på att det är lambdasonden? Då din varvräknare hackar sig upp så skulle jag nog börja med att kolla så datorn får korrekt signal från vevlägesgivaren. (eller vad den nu heter på volvo) Borde kunna vara den som är boven...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
kolvas
30 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Kollat LMM?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Lotec
30 juli 2009 · 191 Inlägg

Hade liknande problem med CO & CO 2500. Jag tankade i E85 och varmkörde bilen RIKTIGT ORDENTLIGT innan jag åkte till besiktningen. Sen var det problemet ur vägen. LAMBDA lampan är det värre med.. har inga riktiga bra tips för den.

Åttafemti R
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang