Konstigt ljud från dumpventilen?

BraBanan
1 augusti 2009 · 142 Inlägg

Idag tog jag bort de gammla gummit mellan turbon och lufftfiltret. det satt även en slang i den. det är den jag ringat in i bilden nedan.http://img39.imageshack.us/img39/705/p1806091745.jpg
jag tog såklart bort den och satte dit ett litet filter i stället. med tanke på att den endast gick in i lufftriltret i princip. i samband med allt detta böt jag till ett 3tims alurör och ett nytt luftfilter (se bilden nedan)

img526.imageshack.us/img526/7936/p01080916420122.jpg

men nu när jag gjort allt detta så låter det helt anorlunda från dumpventilen, lite kvittrande ungefär.
Vad kan vara fel? det är en integrerad dumpventil, med andra ord sitter den på turbon.

EDIT: LÖST

Senast redigerat av BraBanan (1 augusti 2009)

Projekt mazda rx7 "Azureus-7" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264308
www.an88.seAN-kopplingar och slang.
www.dsgbutiken.se Sjukt bra service och hjälp.
www.vegoria.se Jobbet, allt möjligt bra!
Nissan Gt-r (2011)
Mazda rx-7 "Azureus" (1993)
Pepe Ölbryggare
1 augusti 2009 · 339 Inlägg

Ja jag vet inte men du borde kanske läsa på lite innan du börjar mickla med en del saker..Det är i princip inget större fel i att ha ett öppet luftfilter men man bör kanske läsa på lite om vad det finns för nackdelar också. Dom lämnar jag till dig och ger dig här svaret på varför det låter "annorlunda".
Det gör det inte, men nu kan du höra dumpen eftersom du har ett luftfilter som har större porer i och saknar en akustiskt ljuddämande burk som är uträknad för att ta bort sånt ljud. Det är oönskat av de flesta...Så även av dig förstår jag?


För övrigt kanske du skulle sätta tillbaka den där lilla slangen om du tycker att det luktar bränd olja, för det är vad som kommer ur hålet där du stoppade det lilla filtret. Går inte genom besiktingen heller, om det skulle va av intresse.

Sen ska du nog slänga en titt på den lilla vakumslangen som går till dumoen på turbon så den är hel, för ett hål i den kan även göra att det kvittar mer än det ska. Igentligen ska det ju inte alls kvittra tycker jag, men det där tvista de lärda om och på en del bilar gör det ju det från början...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
BraBanan
1 augusti 2009 · 142 Inlägg

Pepe skrev:
Ja jag vet inte men du borde kanske läsa på lite innan du börjar mickla med en del saker..Det är i princip inget större fel i att ha ett öppet luftfilter men man bör kanske läsa på lite om vad det finns för nackdelar också. Dom lämnar jag till dig och ger dig här svaret på varför det låter "annorlunda".
Det gör det inte, men nu kan du höra dumpen eftersom du har ett luftfilter som har större porer i och saknar en akustiskt ljuddämande burk som är uträknad för att ta bort sånt ljud. Det är oönskat av de flesta...Så även av dig förstår jag?


För övrigt kanske du skulle sätta tillbaka den där lilla slangen om du tycker att det luktar bränd olja, för det är vad som kommer ur hålet där du stoppade det lilla filtret. Går inte genom besiktingen heller, om det skulle va av intresse.

Sen ska du nog slänga en titt på den lilla vakumslangen som går till dumoen på turbon så den är hel, för ett hål i den kan även göra att det kvittar mer än det ska. Igentligen ska det ju inte alls kvittra tycker jag, men det där tvista de lärda om och på en del bilar gör det ju det från början...

Som du kanske såg så satt det redan ett öppet luftfilter på. har endast bytt det...
monterade det lilla filtret där för att jag såg massa folk på ett MG/Rover forum gjorde det. Skit bra att du nämnde det iaf, vart inte upplyst om det på det andra forumet.

Har även hittat felet. det var en packningen mellan dumpventilen och turbon som var trasig, inget fel på slangen alltså. Blir även att fixa fast slangen imorgon, så den sitter på samma ställe som förr.
Tack Tack Tack....

Projekt mazda rx7 "Azureus-7" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264308
www.an88.seAN-kopplingar och slang.
www.dsgbutiken.se Sjukt bra service och hjälp.
www.vegoria.se Jobbet, allt möjligt bra!
Mazda rx-7 "Azureus" (1993)
Nissan Gt-r (2011)
Pepe Ölbryggare
1 augusti 2009 · 339 Inlägg

Haha, jag är ju fasen lite blind, det är uppenbart :p

Det är ju jätte vanligt att man sätter dit ett litet filter i stället för att leda in det i motorn. Har ingen direkt erfarenhet av det mer än att rent teoretiskt så rör det sig ju om ganska små volymer luft som passerar så man tycker ju att det inte är hela världen att låta motorn förbränna dom. Men det är klart, det är ju avgaser och det vill man ju gärna inte ha i insuget...

Kanon att du hittade felet, inte bra att den packningen är trasig men det är ju alltid skönt att hitta fel!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
BraBanan
2 augusti 2009 · 142 Inlägg

Pepe skrev:
Haha, jag är ju fasen lite blind, det är uppenbart :p

Det är ju jätte vanligt att man sätter dit ett litet filter i stället för att leda in det i motorn. Har ingen direkt erfarenhet av det mer än att rent teoretiskt så rör det sig ju om ganska små volymer luft som passerar så man tycker ju att det inte är hela världen att låta motorn förbränna dom. Men det är klart, det är ju avgaser och det vill man ju gärna inte ha i insuget...

Kanon att du hittade felet, inte bra att den packningen är trasig men det är ju alltid skönt att hitta fel!

Hehe, bara för att jag ville vara på den sägra siden så kännde jag om det blåste ut eller sög in där det "lilla filtret" sitter. och det suger in luft, så lika bra att sätta det rackarns filtret där smile 
Bra att du skrev iaf !smile kul att få lite feedback smile

Projekt mazda rx7 "Azureus-7" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264308
www.an88.seAN-kopplingar och slang.
www.dsgbutiken.se Sjukt bra service och hjälp.
www.vegoria.se Jobbet, allt möjligt bra!
Mazda rx-7 "Azureus" (1993)
Nissan Gt-r (2011)
Pepe Ölbryggare
2 augusti 2009 · 339 Inlägg

Men om det sugs in "luft" där är det ju lite konstigt. Det är ju ett hål där för att kolvringar läcker lite när motorn är igång och det skulle bli övertryck annars...Skummt att det sugs in luft.

Enkel schematisk bild över saabs problem med vevhusventilation. Principen syns tydligt iaf:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang