Motor-jordkabel

P-Nuts
25 april 2006 · 1 Inlägg

Jag har fått min mors gamla Nissan Micra -87 och idag när jag kikade under motorhuven såg jag att jordkabeln mellan motorn och chassit var helt av. Jag har köpt en ny idag men har inte satt dit den ännu eftersom  motorn var så varm och muttern satt fast så hårt.

Jag undrar bara vilken uppgift den kabeln har eftersom bilen har gått hur bra som helst nu när jag har kört den. Vilka typer av fel kan man få med en trasig jordkabel?

delta-kenta
25 april 2006 · 2 Inlägg

har du otur kan bilen börja brinna ,motorn växellåda ´+ hjuluphägningar är gummiupphängda så jordningen går genom en del reglage och tunnar kablar, värst är det när du dra runt starmotorn.

Sharky
25 april 2006 · 10 287 Inlägg

Elektronik kan brinna ihop, vajrar till gaspedal, klimaspjäll etc kan brinna upp, etc, etc....

Fasansfullt många "roliga" effekter kan man få......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
25 april 2006 · 12 086 Inlägg

Jag har fan ingen jordkabel? Lr de kanske jag har smile de går iofs en del kablar från min motor hmm

MeloveGolf Vw trimmare
26 april 2006 · 2 995 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har fan ingen jordkabel? Lr de kanske jag har smile de går iofs en del kablar från min motor hmm

ja du har jordning på nya bilar är dom dock "Gömda"....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Drönirettab
26 april 2006 · 21 761 Inlägg

En del bilar har ju jordfläta men det kanske bara är lite äldre bilar.
Att det gick så pass bra att starta bilen beror säkert på att det är så liten motor. Om jag skulle ta bort jordkabeln i min 240 så finns nog risk för kabelbrand, den motorn går inte runt lika lätt.
På en 140 som jag hade för ett gäng år sedan så gick jordflätan mellan rambalken och motorn av och då gick knappt startmotorn runt.
Om man nu ska summera så ska man aldrig köra med trasig jordkabel därför att det finns risk för kabelbrand, som flera andra har sagt.

Senast redigerat av Drönirettab (26 april 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang