Varför skjuter jag kylvattenslangar? Audi A4 -98 1,9tdi AFN

Thorsholm Svartrök
2 augusti 2009 · 673 Inlägg

Hej

På senare tid har min bil börjat skjuta kylslangar, eller ja egentligen är det bara en specifik slang som går, sista böjen på returslangen från topp och oljekyl.

Efter lite utredande så har jag kommit fram till att jag tror att kompression läcker ut i kylsystemet och på så vis höjer trycket.

Vad tror ni?

Bilen är en A4 1,9tdi -98 AFN som är duktigt påställd och har mycket större turbo än original.

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
henke_99 Offroad Racing
2 augusti 2009 · 3 122 Inlägg

Låter ganska troligt med blåst topplockspackning ja...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
snapshot
2 augusti 2009 · 908 Inlägg

henke_99 skrev:
Låter ganska troligt med blåst topplockspackning ja...

+1

ktmracing
2 augusti 2009 · 184 Inlägg

nästan garanterat

Audi Freak :)
megastreetracer
3 augusti 2009 · 283 Inlägg

kass topppackning eller igensatta kanaler i toppen, kör man utan glykol en längre tid tex, så oxiderar kanaler igen..

...
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
3 augusti 2009 · 946 Inlägg

Skruva av locket på expansionskärlet och titta på vattenytan i där samtidigt som du varvar motorn. Kommer det luftbubblor upp till ytan där har du läck på topplockspackningen. Kolla även av oljan i fall den är mjölkig, i så fall dricker den även vatten. Lycka till!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
megastreetracer
3 augusti 2009 · 283 Inlägg

dricker vatten gör bara veklingar;)

...
Thorsholm Svartrök
4 augusti 2009 · 673 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Skruva av locket på expansionskärlet och titta på vattenytan i där samtidigt som du varvar motorn. Kommer det luftbubblor upp till ytan där har du läck på topplockspackningen. Kolla även av oljan i fall den är mjölkig, i så fall dricker den även vatten. Lycka till!

inget vatten i oljan iallafall

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
200-sxish
4 augusti 2009 · 106 Inlägg

avlasta kylsystemet så de inte e något tryck i de, be en polare hoppa in i bilen å starta samtidigt som du klämmer me näven på valfri kylslang, e t-packningen gången så bygger den upp ett högt tryck sjukt snabbt i vattenslangarna.

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Xoff Volvo tönt... =)
4 augusti 2009 · 2 344 Inlägg

200-sxish skrev:
avlasta kylsystemet så de inte e något tryck i de, be en polare hoppa in i bilen å starta samtidigt som du klämmer me näven på valfri kylslang, e t-packningen gången så bygger den upp ett högt tryck sjukt snabbt i vattenslangarna.

nja, inte helt sant, på min reservdels 850 så tog det iaf en bra stund innan nått tryck byggdes upp, hålet behöver ju inte vara gigantiskt bara för att det finns där... (jag pendlade 4+4mil om dagen med blåst packning, fyllde på vatten när jag kom till jobbet efter 4mil å lika så på vägen hem)

bästa sättet att kolla ifall det är packningen är att åka till verkstad å be dem ta ett avgasprov på ångorna från expantionskärlet, visar den på avgaser så är det ju svart på vitt... ett garanterat sätt att prova det å dessutom brukar de inte vilja ha många kronor för att hålla sensorn ett par minuter över kärlet...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang