Volvo 850 automat -93 Dör.

Nicke_hbg
3 augusti 2009 · 2 Inlägg

Hej! Jag har ett problem med min volvo 850 GLT och det är att den dör, precis som det står i rubriken!
Man är ute och kör på en landsväg och helt plötsligt går varvräknaren ner till botten och det tänds i hela instrumentpanelen, man får stanna i väggrenen och får starta efter 2-3 minuter. Antingen så dör den direkt, går 2 minuter sen dör igen eller så kan den gå kanon i 2 veckor! Den dör oftast i stan vid trafikljus, järnvägskorsningar, rondeller och utfart på motorvägar där man helst inte vill den ska stanna! Någon som kan hjälpa mig med detta retande problemet? smile

// Niklas Friberg

norpan1
3 augusti 2009 · 1 043 Inlägg

Kollat felkoder?
Kamaxelgivaren kan orsaka dessa symtom, dessutom att alltid lägga felkoder!

SusN
18 augusti 2009 · 4 Inlägg

Nicke_hbg skrev:
Hej! Jag har ett problem med min volvo 850 GLT och det är att den dör, precis som det står i rubriken!
Man är ute och kör på en landsväg och helt plötsligt går varvräknaren ner till botten och det tänds i hela instrumentpanelen, man får stanna i väggrenen och får starta efter 2-3 minuter. Antingen så dör den direkt, går 2 minuter sen dör igen eller så kan den gå kanon i 2 veckor! Den dör oftast i stan vid trafikljus, järnvägskorsningar, rondeller och utfart på motorvägar där man helst inte vill den ska stanna! Någon som kan hjälpa mig med detta retande problemet? smile

// Niklas Friberg

Hej Niklas!!

Har du provat byta kamaxelgivare som Norpan1 tipsade om??  Funkar det??

Jag har en 850 GLT -92 med precis samma problem. Gasen tappar kraft, bara stanna vid vägkanten, vänta 1-2minuter, sen är det bara att köra. Eller så dör den vid trafikljus. Jag har haft mitt problem i över ett år.  Ibland 2-3 ggr samma dag, sen kan det ta månader innan problemet dyker upp igen. Minst sagt irriterande när det händer.

// Sus

SusN
1 september 2009 · 4 Inlägg

Jag har en 850 GLT -92 med precis samma problem. Gasen tappar kraft, bara stanna vid vägkanten, stänga av bilen, som för övrigt dör när man trycker ner kopplingen. Vänta 1-2minuter, sen är det bara att köra. Eller så dör den vid trafikljus. Jag har haft mitt problem i över ett år.  Oavsett väder, hastighet, bensinmängd. Ibland 2-3 ggr samma dag, sen kan det ta månader innan problemet dyker upp igen. Minst sagt irriterande när det händer.

// Sus

Fick aldrig ngt svar om det hade med kamaxelsgivaren på Niklas bil, men nu har jag bytt tändspole (och tändmodul som sitter på) och nu verkar det som mitt bekymmer är över.

Tips för dig som har samma bekymmer! Byt tändspole.

Nicke_hbg
3 september 2009 · 2 Inlägg

Tackar för tipsen! Kollade upp det ni sagt men det hjälpte inte, bytade bränslepumpsreläet som sitter under motorhuven ovanför säkringarna, nu går den som en klocka!

SusN
9 oktober 2009 · 4 Inlägg

Ja, tändspole/ tändmodul va inte problemet, även om bilen går bättre så kvarstår problemet. Vi hade funderingar på relä... nu känns det som det verkligen är något att prova!! Tack för tipset Nicke_hbg.  Jag ska ta o prova det!!

Andreas_850 Glöm DET!!!
17 januari 2010 · 45 Inlägg

jag har samma problem med min 850 glt -92 varvräknaren går ner till 0 den vill inte starta sen 1 2 3 starta den :S  jag har bytt brenslerelä sen sluta den göra så sen kom det igen får ej upp några fel koder HJÄLP

Mvh Andreas_850

Bilar är bara krångel
Volvo V70 2,5T "TheOne" (1998)
SusN
23 januari 2010 · 4 Inlägg

Nicke_hbg skrev:
Tackar för tipsen! Kollade upp det ni sagt men det hjälpte inte, bytade bränslepumpsreläet som sitter under motorhuven ovanför säkringarna, nu går den som en klocka!

Ja, jag bytte oxå bränslerelä!! Och nu har den funkat sen dess o det är ett par månader sen!! smile Nöjd bilägare igen cool

lind_skog
23 januari 2010 · 73 Inlägg

istället för att byta bränslerelä kan ni ta bort relät, plocka av det svarta plastskyddet och titta på lödningarna! det räcker med en liten spricka i en lödning för att den ska tappa kontakten och dö ibland, bara värma på och lägga dit lite så är relät som nytt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang