V40 2.0t blöddrar 1000-1500 varv?

Calabria Avstängd
4 augusti 2009 · 72 Inlägg

^ rubriken, bilen blöddrar, nästan hoppar fram vid 1000-1500 varv, oavsett växel, 1500-5000 går den rent, inge hopp eller liknande, bara 1000-1500 varv och bilen är orginal motormässig, bara suttit sportfilter på en gång i världen (luftmassemätarn trasig?)

läste andra trådar med ungefär samma saker där stod de tändspole? men jag kände inte att någon av de trådarna passade inte eftersom min bara är så mellan 1000 och 1500 varv, och inte annars, den är även lite dum på tomgången ibland, och är rätt svårstartad ibland något samband??

Jag har sökt, big_smile hittade inget som passade in,
Mycke pengar verkar ganska självklart för många här på garaget big_smile men alla är inte rika så vill helst lägga ner så lite som möjligt och byta så lite som möjligt, felsök likaså, kostar 4-5 hundra för att någon nisse på volvo ska säga att hm jo den där grejjen som sitter där de kanske är trasig men jag vet inte...


EDIT: kom på att lamba lampan började lysa häromdagen, stod på en parkering och skulle iväg, inge rally ingenting bara iväg så hände de inget när jag gasade tydligen för jag fick "kärringstopp" roll ba happ starta bilen blev lite sur o stack iväg SEN kollade ja på instrumentpanelen så lös den.. stanna o stängde av o starta men den lös, sen när ja kom hem så in på google o söka, tog bort + på batteriet en kvart-20min sen va den borta, men sen dess, efter mitt motorstopp har den gått så där?????

Edit igen haha både stressad och arg bilen är alltså en v40 2.0t -99 gjort 31tusen mil servad för 1500mil sedan.

Senast redigerat av Calabria (4 augusti 2009)

marcus1
4 augusti 2009 ·

Ta bort och kolla tändspolarna, blås ur tändstiftfacken med tryckluft, kolla efter vatten. kolla tändstift. testa andra tändspolare, kolla tändkablar.....byt luftmassemätare som sista utväg..

Senast redigerat av Arenwik (7 augusti 2009)

Calabria Avstängd
5 augusti 2009 · 72 Inlägg

Tack för svar, jag ska kolla upp de där.
Tycker ändå att de är skumt med tanke på att den vart servad nyligen, men tändspole/kablar/stift kanske går åt?
Precis samma med min, när den är varm går den skit.
Ja hör av mig när jag löst de smile

PoulZen
5 augusti 2009 · 772 Inlägg

Hade en kompis med exakt samma problem.
Han bytte magnetventil, och problemet försvann.
Mvh David

HoNkken
5 augusti 2009 · 251 Inlägg

Calabria skrev:
^ rubriken, bilen blöddrar, nästan hoppar fram vid 1000-1500 varv, oavsett växel, 1500-5000 går den rent, inge hopp eller liknande, bara 1000-1500 varv och bilen är orginal motormässig, bara suttit sportfilter på en gång i världen (luftmassemätarn trasig?)

läste andra trådar med ungefär samma saker där stod de tändspole? men jag kände inte att någon av de trådarna passade inte eftersom min bara är så mellan 1000 och 1500 varv, och inte annars, den är även lite dum på tomgången ibland, och är rätt svårstartad ibland något samband??

Jag har sökt, big_smile hittade inget som passade in,
Mycke pengar verkar ganska självklart för många här på garaget big_smile men alla är inte rika så vill helst lägga ner så lite som möjligt och byta så lite som möjligt, felsök likaså, kostar 4-5 hundra för att någon nisse på volvo ska säga att hm jo den där grejjen som sitter där de kanske är trasig men jag vet inte...


EDIT: kom på att lamba lampan började lysa häromdagen, stod på en parkering och skulle iväg, inge rally ingenting bara iväg så hände de inget när jag gasade tydligen för jag fick "kärringstopp" roll ba happ starta bilen blev lite sur o stack iväg SEN kollade ja på instrumentpanelen så lös den.. stanna o stängde av o starta men den lös, sen när ja kom hem så in på google o söka, tog bort + på batteriet en kvart-20min sen va den borta, men sen dess, efter mitt motorstopp har den gått så där?????

Edit igen haha både stressad och arg bilen är alltså en v40 2.0t -99 gjort 31tusen mil servad för 1500mil sedan.

Tippar till 98% att det är magnetventil.. Byt den så e problemet löst:)

Calabria Avstängd
5 augusti 2009 · 72 Inlägg

OKej tackar smile fast magnetventil säger inte mig så mycket och google har inte direkt hjälpt mig big_smile vad kostar en sån? svår att byta? heter den något annat? tongue

Tack big_smile

Calabria Avstängd
5 augusti 2009 · 72 Inlägg

Vart ute o "felsökt" nu, kollade spolarna, dom ser nya ut..
bilen slår typ, mellan 1000-1500 varv, så slår motorn typ som den går ner på 3-400 varv som om den skulle dö, de är de som är så skumt, hela motorn hoppar, den förlorar inte bara kraft (tänkte på magnetventilen som ni skrev) ? misständer måste den ju göra för den slår som tusan.. men sen som sagt över 1500 så går den rent

Va ner och handlade, kanske 1km fram otillbaka eller nått sånt löjligt, och när jag kom hem gick jag in och gick ut efter 1 timme kanske, motorn är SJUKT varm, gick inte att ta i något metall, plastgrejjerna va även sjukt varma dom också, det har den aldrig blivit förut. ?

Hatar bilen kommer fan skrota den snart, de har bara varit strul med den här skithögen..

Biemer
5 augusti 2009 · 110 Inlägg

Lambdan eller magnetventilen skulle jag gissa på.

Xuri One Man Clan
5 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

magnetventilen har inget å göra med om bilen går rent på tomgång...dom som snackar om den vet inte vad de är för nått.. Tändsmotorlampan så släcker man den inte bara...den talar om när något e fel å hade du gett fan i de så hade du haft en felkod å gå på i alla fall...
rätt kul om man gör som du å sen ger sig ut på långresa å sen står man längs med motorvägen å bilen inte går... då får du helt plötsligt tillbaka för du var så dumsnål å inte kollade varför lampan började lysa...

Jag har bytt lufttempmätarn på en polares s40 en gång..sladden var avärjad å då gick inte den som den skulle på tomgång eller så... åk te volvo å be dom kolla rullande värden för å se om nån givare e pajj.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Calabria Avstängd
6 augusti 2009 · 72 Inlägg

Xuri skrev:
magnetventilen har inget å göra med om bilen går rent på tomgång...dom som snackar om den vet inte vad de är för nått.. Tändsmotorlampan så släcker man den inte bara...den talar om när något e fel å hade du gett fan i de så hade du haft en felkod å gå på i alla fall...
rätt kul om man gör som du å sen ger sig ut på långresa å sen står man längs med motorvägen å bilen inte går... då får du helt plötsligt tillbaka för du var så dumsnål å inte kollade varför lampan började lysa...

Jag har bytt lufttempmätarn på en polares s40 en gång..sladden var avärjad å då gick inte den som den skulle på tomgång eller så... åk te volvo å be dom kolla rullande värden för å se om nån givare e pajj.

Grattis neutral

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang