Är det värt med en Mr Cap?

HereComesTrouble Livsnjutare
14 augusti 2009 · 1 707 Inlägg

Torlejf skrev:

HereComesTrouble skrev:

Torlejf skrev:

Nyfiken fråga: När ansåg du att skyddet inte längre var kvar? Alltså, vad var det som avgjorde att det var "borta"?

Mvh. David.

*När vatten inte längre "pärlar sig"
*När lacken inte är slät och fin utan "sträv"
*När bilen är lika svår att få ren som innan behandlingen.

Kan göra listan längre men hinner inte diskutera med forums tomtar mer ikväll.

Självklart skiljer det från ställe till ett annat, men fakta.

*Killen har en silverfärgad bil som är bra i lacken.
*Troligen inte tummen mitt i handen utan klarar att köra med polermaskin.
*Är antagligen mer intresserad av att få sin bil fin en nån polernisse.

Vad vinner han?

*Kan polera den flera ggr om året om han vill för kaffepengar.
*Kan hjälpa polarn med hans bil för lite mer pröjs.
*Betydligt mer glädje och stolthet över sin fina bil utan att det sitter en klisterlapp med MrCap el Ditec.


Godnatt!

Ja, jag håller helt klart med om att det är mycket roligare att göra det själv, och jag uppmuntrar det likaså.
Jag ville bara veta vad det var som avgjorde din åsikt om lackskyddet.

Vilket lackskydd använder du själv på bilen?

Mvh. David.

Inget alls längre, bilen lackas om ungefär var 3:e månad.. Därimot kan det bli autosmarts till våren.


Hamilton>> Synd att du inte vill testa, det tar ungefär 2-3h och är som sagt enkelt.

Speedman Bilvårdsexpert
14 augusti 2009 · 663 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Inget alls längre, bilen lackas om ungefär var 3:e månad.. Därimot kan det bli autosmarts till våren.


Hamilton>> Synd att du inte vill testa, det tar ungefär 2-3h och är som sagt enkelt.

Djupa hål av stenskott det måste bli med alla dess färglager?!

Du är alltså inte nöjd när ett proffs utför en polering.. Men vill använda Autosmarts produkter. Får det inte till att gå ihop riktigt.

Många utav dom som använder och är nöjd med Autosmart är inte kända för att ha höga krav annars.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
gugge_B
15 augusti 2009 · 8 Inlägg

är en gammal rekondera och kan bara säga att om lackskyddet inte funkar mer är 2v så är det skit dåligt gjort.. du kan inte göra det lika bra själv som en erfaren person kan göra!

Ford Thunderbird "The Beast" (1984)
Hamilton
15 augusti 2009 · 8 865 Inlägg

gugge_B skrev:
är en gammal rekondera och kan bara säga att om lackskyddet inte funkar mer är 2v så är det skit dåligt gjort.. du kan inte göra det lika bra själv som en erfaren person kan göra!

Ungefär så resonerar jag med låt dom som kan göra jobbet, visst kan jag köra bil men någon Marcus Grönvall är jag inte.


Att man desutom kan få samma resultat som ett proffs gör på 1 arbetsdag på 2-3h ja det låter ju helt otroligt, eller så ställer man riktigt låga krav på slutresultatet.

HereComesTrouble -->Sen att lackera om bilen var 3e månad? Måste ju vara nått som är fel då.

Senast redigerat av Hamilton (15 augusti 2009)

Fotograf på tierpidag.se
MilleN
15 augusti 2009 · 9 108 Inlägg

Litar också mer på proffsen och pallar inte att göra det själv på äldre dar (roll) så ska det göras ska det göras ordentligt.

HereComesTrouble Livsnjutare
15 augusti 2009 · 1 707 Inlägg

Att polera en bil är inte direkt raketforskar utbildning, har polerat en antal bilar och båtar så jag tror jag klarar mig utan "proffsen".

Tänk på att proffsen lever på det här, hade ni väntat er att dom skulle säga att det är enkelt?

Hamilton>>Det är inget fel förutom att vi delade upp sommaren, mattsvart till midsommar, sedan rosa som tjejen vill.. nu i vinter blir det nytt igen tongue

Speedman Bilvårdsexpert
15 augusti 2009 · 663 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Massa struntprat

Vad är det man säger? Vill man ha respekt, måste man lära sig att ge respekt också. Där måste du ha en del kvar att lära mad

Jag inte bara lever på bilvård, jag lever FÖR det också. Det är mitt liv, så när någon AMATÖR tycker dom gör den minst lika bra som ett riktigt proffs så blir man såklart förbannad.
Om du gör det på 2-3 timmar vill jag inte ens se resultatet. Den tiden lägger jag bara med lackkonserveringen och slutfinishen!!

Om du visste hälften av vad du snackar för skit, så hade du inte lackerat om en bil så många gånger!! En som vet vad han håller på med OCH är seriös, undviker så mkt onödig material som möjligt.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
HereComesTrouble Livsnjutare
15 augusti 2009 · 1 707 Inlägg

Vi har lackat om för att byta färg, har du nått enklare sätt att byta färg från svart till rosa så får du gärna säga till! tongue

Dom 2-3 timmar jag hänvisade till var för poleringen, ska man sen lack konservera behöver den stå iallefall 12h.

Om du tycker att det kräver ett helt yrkesliv av erfarenheter för att kalla sig "bilvårdsexpert" så får det stå för dig. Kan garantera att jag får fram ett minst lika bra resultat som dig även om jag bara är en glad amatör!

Torlejf Bilvårdstönt.
15 augusti 2009 · 1 109 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Vi har lackat om för att byta färg, har du nått enklare sätt att byta färg från svart till rosa så får du gärna säga till! tongue

Dom 2-3 timmar jag hänvisade till var för poleringen, ska man sen lack konservera behöver den stå iallefall 12h.

Om du tycker att det kräver ett helt yrkesliv av erfarenheter för att kalla sig "bilvårdsexpert" så får det stå för dig. Kan garantera att jag får fram ett minst lika bra resultat som dig även om jag bara är en glad amatör!

Du saknar en del egenskaper man ska ha för att vara uppskattad på ett forum.
Jag skrev ett helt annat inlägg här innan, men jag tog bort det då du ändå inte hade förstått vad jag skrev.

Att polera en bil på 2 timmar är inte proffsigt, det är långt ifrån.
På den korta tid kan man inte uppnå ett resultat utöver det vanliga.
Det tar två timmar för mig att tvätta min bil, och den är inte ens märkvärdig.

Skulle du duellera med ett proffs gällande bilvård så skulle du inte haft en chans, förresten, hur kan du uttala dig så mycket om polering när du inte ens verkar göra det själv?
Du använder ju inte ens nått lackskydd på bilen?

Nåväl, fortsätt du lacka om bilen istället.

Mvh. David.

Senast redigerat av Torlejf (15 augusti 2009)

Bygger rolig bil. :)
Speedman Bilvårdsexpert
15 augusti 2009 · 663 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Om du tycker att det kräver ett helt yrkesliv av erfarenheter för att kalla sig "bilvårdsexpert" så får det stå för dig. Kan garantera att jag får fram ett minst lika bra resultat som dig även om jag bara är en glad amatör!

Inte så länge du kör med Smartab:s produkter!

Du tillhör nog bara den som fått höra hur duktig och bra du är på allt, hur dåligt det än varit. Som IDOL-tjejen som tycker hon visst kan sjunga lol

Ursäkta moderatorerna, var bara tvungen hehe.

Är du nu så grym, så visa bildbevis på det. Annars? Inget, men då vet man hur mycket snack det bara var. Snackar går långt över internet!

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Hamilton
15 augusti 2009 · 8 865 Inlägg

Speedman skrev:

HereComesTrouble skrev:
Om du tycker att det kräver ett helt yrkesliv av erfarenheter för att kalla sig "bilvårdsexpert" så får det stå för dig. Kan garantera att jag får fram ett minst lika bra resultat som dig även om jag bara är en glad amatör!

Inte så länge du kör med Smartab:s produkter!

Du tillhör nog bara den som fått höra hur duktig och bra du är på allt, hur dåligt det än varit. Som IDOL-tjejen som tycker hon visst kan sjunga lol

Ursäkta moderatorerna, var bara tvungen hehe.

Är du nu så grym, så visa bildbevis på det. Annars? Inget, men då vet man hur mycket snack det bara var. Snackar går långt över internet!

Det räcker med att kolla in kvalitén på lackeringjobbet, garagelack är ju bara förnamnet så jag tror att kvalitetsnivån helt enkelt är lägre och det är absolut inget fel i det.

Fotograf på tierpidag.se
striper
4 februari 2010 · 392 Inlägg

Ser att detta är en gammal tråd men tycker det känns onördigt att öppna en ny.

Min bil har blivit lackbehandlad samt rostskyddsbehandlad (om det är ngn skillnad) men vet inte exakt när förra ägaren gjorde detta men tror det var mellan 2-4 år sedan. Tycker att smuts osv går lätt att tvätta av fortfarande men min fråga är då...

Kan man vaxa upp den med vanligt turtle vax utan att förstöra skyddet? Tar vaxet bort skyddet eller lägger det sig bara som en hinna över och bildar "dubbelskydd"?

Eller rekommenderar ni nått annat? Har inte ekonomin att lämna in bilen för 6000kr smile

Tack på förhand! // Ovetande kille

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
DasAuto
4 februari 2010 · 2 751 Inlägg

Tycker det är synd att varken Mr Cap eller Ditec har sina "egna" center. Utan mest vanliga garage och bilservicar som är Ditec, Mr Cap "kvalificerade". Dom kan ju lika gärna använda Turtle Wax som produkter. Händer ju att folk fuskar inom vård, polis, rättsväsende osv osv.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
aerox_nisse Jag kom på att pizza e nytigt
4 februari 2010 · 51 Inlägg

MrCap i all ära, men jagfrågade en försäljare på Meguers eller hur det stavas om just konservering, och enligt han är det en myt, min mammas bil är lackkonserverad och den glänser verkligen så kvittar det nästan hur väl jag själv sköter lacken på Calibran, efter ett tag matas min lack ner och hennes ser fortfarande lika fin ut.
Så min fråga e, finns det lackkonservering, vad är det i så fall? Jag har hört folk snacka om fltande glas eller nått sånt?

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes
Cupra_
4 februari 2010 ·

striper skrev:
Ser att detta är en gammal tråd men tycker det känns onördigt att öppna en ny.

Min bil har blivit lackbehandlad samt rostskyddsbehandlad (om det är ngn skillnad) men vet inte exakt när förra ägaren gjorde detta men tror det var mellan 2-4 år sedan. Tycker att smuts osv går lätt att tvätta av fortfarande men min fråga är då...

Kan man vaxa upp den med vanligt turtle vax utan att förstöra skyddet? Tar vaxet bort skyddet eller lägger det sig bara som en hinna över och bildar "dubbelskydd"?

Eller rekommenderar ni nått annat? Har inte ekonomin att lämna in bilen för 6000kr smile

Tack på förhand! // Ovetande kille

Om du har Ditec så vet jag med säkerhet att du absolut INTE får polera bilen själv. Helst inte vaxa heller.. Men jag tycker det är värt pengarna, hade min förra på Ditec och blev sjukt nöjd.

Visst kan man köpa lackförsegling på t.ex. prorecond men oftast har man inte samma verktyg och kunnande som de "proffesionella". Resultatet blir ju därmed beroende på din egen förmåga..

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
4 februari 2010 · 4 418 Inlägg

striper skrev:
Ser att detta är en gammal tråd men tycker det känns onördigt att öppna en ny.

Min bil har blivit lackbehandlad samt rostskyddsbehandlad (om det är ngn skillnad) men vet inte exakt när förra ägaren gjorde detta men tror det var mellan 2-4 år sedan. Tycker att smuts osv går lätt att tvätta av fortfarande men min fråga är då...

Kan man vaxa upp den med vanligt turtle vax utan att förstöra skyddet? Tar vaxet bort skyddet eller lägger det sig bara som en hinna över och bildar "dubbelskydd"?

Eller rekommenderar ni nått annat? Har inte ekonomin att lämna in bilen för 6000kr smile

Tack på förhand! // Ovetande kille

Turtle är den sämsta skiten som finns, så se till at köpa ordentliga prylar, på tex http://shop.bollnasbilvard.se/ eller http://www.prorecond.se/webshop/

Tveksamt att du har kvar lackskyddet efter 4 år då det krävs återbehandling på alla lackskydd.

Har man dock lackskyddat och tagit vård om bilen, så klart det märks på lacken smile
Om man har lackskydd får man inte polera, dock får man lägga ett rent vax om man vill även om rekondarna brukar säga att det inte behövs smile

Turbomatte Lackerare/Rekondare
4 februari 2010 · 834 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Torlejf skrev:

HereComesTrouble skrev:

Använde MrCaps egna schampo, bug remover osv.

Har du provat? Du behöver inte vara proffs för att kunna polera upp en silverfärgad bil, det räcker med något större hjärnkapacitet än en Schimpans!

Nyfiken fråga: När ansåg du att skyddet inte längre var kvar? Alltså, vad var det som avgjorde att det var "borta"?

Mvh. David.

*När vatten inte längre "pärlar sig"
*När lacken inte är slät och fin utan "sträv"
*När bilen är lika svår att få ren som innan behandlingen.

Kan göra listan längre men hinner inte diskutera med forums tomtar mer ikväll.

Självklart skiljer det från ställe till ett annat, men fakta.

*Killen har en silverfärgad bil som är bra i lacken.
*Troligen inte tummen mitt i handen utan klarar att köra med polermaskin.
*Är antagligen mer intresserad av att få sin bil fin en nån polernisse.

Vad vinner han?

*Kan polera den flera ggr om året om han vill för kaffepengar.
*Kan hjälpa polarn med hans bil för lite mer pröjs.
*Betydligt mer glädje och stolthet över sin fina bil utan att det sitter en klisterlapp med MrCap el Ditec.


Godnatt!

Då kan du inte tvätt ordentligt, köp dig en flaska avfettning, lär dig tvätta från grunderna, och köp bra saker så ska du se att du får den ren, alt att du åker tillbaka och låter dom tvätta bilen åt dig då du bevisligen inte vet hur man tvättar en bil!

Mitnik
9 februari 2010 ·

Jag hade min bil inne på DITEC för både rostskydd och sen lackkonservering. Jag var supernöjd när jag hämtade bilen! Det är helt klart värt det om man som jag inte orkar hålla på med polering själv.

striper
9 februari 2010 · 392 Inlägg

Mitnik skrev:
Jag hade min bil inne på DITEC för både rostskydd och sen lackkonservering. Jag var supernöjd när jag hämtade bilen! Det är helt klart värt det om man som jag inte orkar hålla på med polering själv.

Är det ngn som har ungefärlig prissumma hos ditec om man skall ha helrekond eller helrekond-rostskydd?

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
Rock-Star
9 februari 2010 · 2 982 Inlägg

mrcap är värt pengarna ALLA DAGAR och i alla väder.
se min S60 samt även min bmw E60 tråd för resultat.

postar en bild:

https://www1.garaget.org/archive/47/46930/165455/large_165455-1643460.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang