Akut hjälp! volvo 740 (b230f) drar extremt med bensin!

Peterson
8 augusti 2009 · 42 Inlägg

Tjena! har en 740 hemma här som inte riktigt går som den ska..
när den startas första gången på dagen så går den fint tomgången ligger på ca 900-1000 varv men sen när den blir varm och den står på tomgång så är den nere vid 500-800 varv och om jag åker med den så går den ojämt o hackar nästan fram som om den inte får bensin eller i det här läget för mycket bensin, den kan även tvärdö ibland om du trampar ner kopplingen..den drar 22 liter på ett dygn, tycker det är lite för mycket..

den blev såhär för några dagar sen när jag satte på en japs dämpare, men har svårt o tror atyt den har ngt med den här o göra , eller ?

ngn som har haft samma fel eller vet vad som ska göras?? är lite smått akut så,

WolfZap Volvo-Beroende
8 augusti 2009 · 289 Inlägg

22liter på ett dygn säger ju inte så mkt?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
agadiffen
8 augusti 2009 · 739 Inlägg

ja har du kört 70 mil på ett dygn är det inte mkt ..bättre du säger hur långt du kört

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Volvo_Mannen Volvoskadad
8 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

Trasig LMM, trasig lambda sond, kass tempgivare till sprutet. Någe av de skulle jag gissa på.

Senast redigerat av Volvo_Mannen (8 augusti 2009)

Jonas
Peterson
8 augusti 2009 · 42 Inlägg

okej nej men ja kanske åkte 5 mil på 30 liter om ja säger så

chris87
8 augusti 2009 · 46 Inlägg

5mil på 30 liter? yikes då skulle jag tippa på hål i tanken.

Ne men jag hade också fel på min bil innan att den drog mkt sopp, den låg på 2-2,5 liter milen och då var det fel på min lambda så jag skulle rekomendera att kolla den, Lyser lambda lampan i bilen?

Peterson
9 augusti 2009 · 42 Inlägg

nej ingen lampa lyser, var sitter pambda på en b230f ?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 augusti 2009 · 5 042 Inlägg

Kolla din LMM. när den e kass kan tomgången spöka !

C H E V R O L E T <3
chris87
9 augusti 2009 · 46 Inlägg

oftast sitter lambdan innan katten på bilen, du kan inte missa den

XeptiQ Whatever :)
9 augusti 2009 · 1 652 Inlägg

hehe du pratade på att du har ett tickande ljud från motorn.. kan säga att dina ventiler inte är inställda.. far min hade likadant problem, och jag kan lova att de var inget .40 rak av på dem inte.. snarare 1 cm i öppning.. så nu hade samma problem.. men kolla över alla lätta saker.. om lamda, lmm osv...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Peterson
9 augusti 2009 · 42 Inlägg

haha nu är dä så att jag har raka rör ;P och ingen katt wink

men så har jag kört ända sen jag köpte den o den har aldrig dragit så här mke då..

Senast redigerat av Peterson (9 augusti 2009)

Brandis Diktator
9 augusti 2009 · 968 Inlägg

att du har ingen katt spelar ingen roll för lambda mätaren, den sittr före katten, men därimot lär ju besiktningen säga en hel del saker om ditt lilla bus med raka rör... lambdan kan ha gått sönder, och har du ingen, ja då är ditt problem löst, skaffa en och svetsa ditt...

tror som någon sa innan att det kan vara LMM som pajjat, starta motorn coh kolla in genom lmm om den lyser rött från en tråd som går rakt igenom mätaren, det är den som känner av hur mycket luft som sugs in och bestämmer brännsle mängden, lyser det inte = pajj

JLilja med lem
9 augusti 2009 · 63 Inlägg

de e inte så att du glömde lambdan när du byggde om avgasröret?

Volvo 244 GL "Renovering pågår" (1988)
XeptiQ Whatever :)
9 augusti 2009 · 1 652 Inlägg

hmm okej men vad är de för årsmodell? för jag tror att du inte kör rätt smile för är den äldre än 86 tror jag de är så har du ingen lamda på den.. men 87 eller 88 så måste du ju ha den i kopplad för att den ska regga rätt värden.. smile så då kan jag tro att den slukar soppa ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Rakskuret
9 augusti 2009 · 6 Inlägg

jag tror med stor säkerhet att det är bränsletryckregulatorn som sitter på spridar röret
när den går sönder så läcker bensinen igenom den i vakumslangen som går till insuget
i början så drar den mer sen när den pajar helt så fylls motorn med bensin om det är så som jag tror
så måste du byta olja på motorn när du har bytt regulatorn bytt oljan igen efter bara någon mil för du
måste få ut all bensin i motorn anars så blir det ras

Peterson
9 augusti 2009 · 42 Inlägg

jag hittade en lamba på grenröret.. men jag ska kolla LMM.n s¨får vi väl se

men skulle ni kunna tro på att det är LMM? med alla symptoner att den dör ibland o så.. för jag testade o drog ut kontakten till LMM o då gick den betydligt mycket sämmre.. så isf skulle jag nog tro att dä va lambdasonden eller ??

Senast redigerat av Peterson (9 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang