Skillnad mellan BSR/AUTOTECH

ante123
10 augusti 2009 · 546 Inlägg

tänkte höra om det är någon här som vet vad det är för skillnad på BSR steg3 å AUTOTECH steg3 till 850 T5 är det någon effektskillnad mellan dom mm?




MVH

Minitaylor Killen med idéer.
10 augusti 2009 · 193 Inlägg

Det lär ju gå att kolla ganska enkelt, genom att jämnföra informationen deras hemsidor ger...Varför fråga i onödan?

- True to the Source -
Marlboroman
10 augusti 2009 · 8 234 Inlägg

Minitaylor skrev:
Det lär ju gå att kolla ganska enkelt, genom att jämnföra informationen deras hemsidor ger...Varför fråga i onödan?

För att det som står på hemsidorna och verkligheten är 2 skilda saker.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/dynoatechvsbsr.jpg

2 översta noteringarna är med en bsr-box och de 2 undre är a-tech. Alla angivelser i motorn. BSR-boxen kunde ev ha gett mer då bromsningen gjordes utan btr'n man ska ha till den boxen. Mätt på en 855 Turbo, med helt 3" och 18T samma dag.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Westberg Japs :)
10 augusti 2009 · 775 Inlägg

Oj skiljer det såpass mkt eller är det ja som inte fattar?

luunggan
10 augusti 2009 · 956 Inlägg

Westberg skrev:
Oj skiljer det såpass mkt eller är det ja som inte fattar?

Du tittar nog på graferna "Strecken". Tror nog att han menar siffrorna som står uppe i vänstra hörnet wink

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
ante123
11 augusti 2009 · 546 Inlägg

okej man kanske ska sattsa på BSR dåtongue

Spiike
11 augusti 2009 · 1 196 Inlägg

jävla tur att man har bsr då, ja som tänkte skaffa autotech tongue

torpis Forummoderator
11 augusti 2009 · 10 572 Inlägg

Spiike skrev:
jävla tur att man har bsr då, ja som tänkte skaffa autotech tongue

Förklara tänket så vi förstår vad du menar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
turbo5a Avstängd
11 augusti 2009 · 424 Inlägg

Autotech är ju svindyra om man jämför. men ändå ger Bsr mer effekt??? haha. Varför? är det en fråga om kvalité?

team Svineri. Volvos under construction.
Spiike
11 augusti 2009 · 1 196 Inlägg

torpis skrev:

Spiike skrev:
jävla tur att man har bsr då, ja som tänkte skaffa autotech tongue

Förklara tänket så vi förstår vad du menar

som man kollade på bilden så va BSR lite vassare knappt någon skillnad, jag vet vad autotech är, dom gör bra saker, men när man ändå har bsr chip monterat varför byta då? jag funderade på byta till autotech men varför ska jag göra det nu? får ett ganska exakt likvärdigt chip som jag redan har

karlitoo
11 augusti 2009 · 263 Inlägg

Skiljer inte så mycket. Såg att BSR gav max 257.8 hästar @ 5578 Rpm vs Autotech som gav 264.7 hästar @ 5719 Rpm. BSR gav 411.6 Nm @ 4095 Rpm vs Autotech som gav 409.1 Rpm @ 4103 Rpm. Och BTR'en som saknades som Marlboroman nämnde, saknades den också då det satt Autotechs box i ?

Så Autotechs chip gav ca 7 hästar mer samtidigt som BSRs chip gav 2.5 Nm mer. Fast me Autotech chipet kom max effekten något senare.. Har Autotechs chip i min bil, tror inte alls att man känner någon skillnad om man skulle byta..

Förresten så tycker ja att det är förvånande att man Bara plockat ut max 264 hästar me den motorn o den turbon?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Xuri One Man Clan
11 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

Bsr är proffsigare å har bättre bemötande.
effektmässigt så lär de inte vara några större skillnader
tror även bsr har lite mer hållbarhetstänk i sina trimsteg

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
karlitoo
11 augusti 2009 · 263 Inlägg

Visst de med bemötande kan skilja mycket från kund till kund o personal till personal. Men i slutändan handlar allt om effekten på sin bil.

O de me hållbarhet så vet ja inte va du menar me att bsr tänker på de. Deras steg 3 chip för 850 r ska ge 330! hästar medan autotechs ska ge 310. Deras 330 hästar är nog starkt kryddade, och om de skulle vara sant att de ger 330 hästar så är de ju skadligare för motorn jämnfört me 310 hk.

Sliter mer på turbon o massa annat som kanske vevstakar o slitage delar..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
sand3rs
11 augusti 2009 · 182 Inlägg

Xuri skrev:
Bsr är proffsigare å har bättre bemötande.
effektmässigt så lär de inte vara några större skillnader
tror även bsr har lite mer hållbarhetstänk i sina trimsteg

Det där är väl ändå riktigt obefogat att påstå? Bara en massa tyckande utan belägg!

karlitoo
11 augusti 2009 · 263 Inlägg

Olsson-Aero skrev:
En lite tankeställare bara. Läste i nån annan tråd då en volvo kunnig person skrev att företaget TM racing fick in 9-10 850t5 bilar om året med krökta stakar. Anledningen är att BSR pregar på med 1.4bars ladd. Medans autotech bara kör med 1.1-1.2 för att skona stakarna. Därav effekt skillnad.

Där är ett exempel.
Man kan säkert plocka ut lika mycket från autotechs chip om man tokladdar. Men då är det väll mer än 50% chans att man böjer stakarna varje gång man stämplar.

Senast redigerat av karlitoo (11 augusti 2009)

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Pelle84
11 augusti 2009 · 179 Inlägg

Jag har BSR chip i min och den laddar inte mer än 1,2. Känner inte någon annan heller som har BSR chip som laddar mer än 1.2

karlitoo
11 augusti 2009 · 263 Inlägg

Då undrar jag hur BSR plockar ut 330hk 460nm me deras steg 3 för min bil och autotech plockar ut 310hk 435Nm med precis likadana spec. Alltså ett steg 3 chip och 3'' downpipe.

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Marlboroman
11 augusti 2009 · 8 234 Inlägg

Olsson-Aero skrev:
En lite tankeställare bara. Läste i nån annan tråd då en volvo kunnig person skrev att företaget TM racing fick in 9-10 850t5 bilar om året med krökta stakar. Anledningen är att BSR pregar på med 1.4bars ladd. Medans autotech bara kör med 1.1-1.2 för att skona stakarna. Därav effekt skillnad.

Det har nog mindre å göra med firman man väljer och mer att göra med dem klena stakarna som sitter i motorerna. Finns ju dem som krökt stakar i bilar som inte ens varit chipade. Dessutom om vi pratar om vilka som är värst på att ladda så är det SCT med 1,25, övriga har lagt sig på 1,2 som mest. Sen ska man väl ta vad en del laddar med en nypa salt. Det är ju snarae regel än undantag att billiga kladdtrycksmätare visar mer än verkligheten.

karlitoo skrev:
Skiljer inte så mycket. Såg att BSR gav max 257.8 hästar @ 5578 Rpm vs Autotech som gav 264.7 hästar @ 5719 Rpm. BSR gav 411.6 Nm @ 4095 Rpm vs Autotech som gav 409.1 Rpm @ 4103 Rpm. Och BTR'en som saknades som Marlboroman nämnde, saknades den också då det satt Autotechs box i ?

Ja, den saknades då med. Men skillnaden ligger ju i att den inte ingår i a-techs steg 3, så den enda mätningen som teoretiskt skulle ha påverkats om man provat med den är ju bsr's. Men i praktiken vette fasen om den hade haft någon inverkan på siffrorna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pelle84
11 augusti 2009 · 179 Inlägg

Hur plockar man ut 346hk med ett unichip och 1,1 bar laddtryck på samma grejor tror du? Finns mer än laddtryck man kan bolla med.

karlitoo
12 augusti 2009 · 263 Inlägg

De klart de finns mer att bolla me än chip. Men just nu så snackar vi ju om chip o 3'' downpipe?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang